Nagy Edina |
A pécsi Képzõmûvészeti Mesteriskola
végzõs hallgatóinak idei
kiállításához ideálisabb helyszínt
keveset találhattak volna a kiállítás
szervezõi: a Múzeum Galéria négy
kiállítótermében minden kiállított
mû a szó szoros értelmében véve teret
kapott. ERNSZT ANDRÁS (mestere: Keserü Ilona), LENGYEL PÉTER
(mestere: Bencsik István), SÜTÕ FERENC (mestere:
Rétfalvi Sándor) és VÁSÁRHELYI ZSOLT
(mestere: Keserü Ilona) munkái az idõközben a
kortárs képzõmûvészet
kulcsfogalmává vagy paradigmájává lett
pluralizmussal szembesítették a látogatót, amit
nevezhetünk eklektikának, sokszínûségnek,
heterogenitásnak vagy aminek akarjuk - teljesen magától
érthetõdõ, hogy ez (vagyis pluralizmus) van.
ERNSZT ANDRÁS itt kiállított képsorozatain
(Rétegek, 2002, Folyamat, 2002) a homogénnek
tûnõ képfelület szinte ritmikusan lüktet a
szín rétegzõdéseinek köszönhetõen.
A képeket a finom, visszafogott színek (különösen
az impresszionisták színvilágát,
színkompozícióit idézõ
halványkékek, halványlilák,
rózsaszínek, stb.), és a bennük, rajtuk épp
hogy csak felsejlõ, át-áttûnõ formák,
a különös, szabálytalan ornamentika keltik életre,
mintegy megmozgatva a képsíkokat. Ez a mozgás a
sorozatjellegbõl kifolyólag felerõsödik, a
hullámzás szinte kézzelfoghatóvá lesz, a
termet megtölti a színek
összjátékából keletkezõ
különös vibráció.
| ||
Ez a hatás visszhangzik a másik festõ,
VÁSÁRHELYI ZSOLT munkáiban is.
Vásárhelyi Ernszttel ellentétben elsõsorban a
színre, annak dominanciájára helyezi a hangsúlyt.
Képeiben és a kiállításon
látható videófilmjén, amelyeket akár
gondosan kidolgozott színtanulmányoknak is nevezhetnénk, a
színek kavalkádjával szembesülünk. Ez a
kavalkád azonban jól elrendezett, megrendezett, precíz. A
kiállításon látható két
nagyméretû képen (me1 2002, me2 2002) a
színek harsogó lendületét, a színzuhatagok
erejét a képek szigorú geometriája foglalja
rendszerbe, strukturálja azt. Videófilmjén (m3
2002) ez a struktúra kel életre, ahol a képeken
még a maga statikusságában jelen lévõ
színskála itt már állandóan
változó szín-átmenetek formájában van
jelen. A színek áttûnései, állandó
egymásba olvadása a fentebb Ernszt munkái kapcsán
említett lüktetést végtelen folyamatként
jelenítik meg.
| ||
Ennek a lüktetésnek, a színek dinamikájának
lecsengése, keretbe foglalása a kiállításon
szereplõ két szobrász, Lengyel Péter és
Sütõ Ferenc munkája. LENGYEL PÉTER mûve
(LK. - XXIII - L.P., 2002) Vásárhelyi képeivel egy
teremben kapott helyet, ami a képek erõteljes
színeibõl áradó feszültség és a
Lengyel Péter mûvének visszafogottsága,
letisztultsága által közvetített nyugalom
különös együttállását
eredményezte. Vásárhelyi képeinek geometrikus
rendjét a Lengyel munkáját is meghatározó
szigorú geometria visszhangozta. Lengyel mûvében a
betöltött és üres tér feszültsége,
a már meglévõ és az újonnan megalkotott
ellentmondása találkozik egymással, vagy inkább
talál egymásra. A csiszolt mészkõ
vakító fehérsége megkérdõjelezi az
anyag nehézségét, a formába csempészett
transzparencia pedig különös könnyedséget
kölcsönöz a mû szigorú rendjének.
| ||
SÜTÕ FERENC köztéri szobra, a Hagyma (amely
Makó város polgárainak felkérésére
készült 2000-ben) teszi teljessé a
kiállítás (jó értelemben vett)
eklektikáját. Sütõ szobra ,,klasszikus
mûalkotás" a szó szoros értelmében
véve. Megbízásra készült, s Makó
jelképét, a makói hagymát hivatott - itt szinte
automatikusan következne - szimbolizálni, ám nem, nem
szimbolizálja, de megjeleníti. Az organikus formát a bronz
(nem utolsósorban) a fény (nappali fény, éjszakai
megvilágítás) hatásának
köszönhetõen életre kelti, a rétegzések,
áthajlások, az organikus egész a maga
teljességében van jelen. A mû anyaga (bronz és
gránit) szintén megfelel a mûfaj, a köztéri
szobor hagyományainak. A szobor természetesen nem
szállítódott Makóról Pécsre a
kiállításra, öt nagyformátumú
színes fotó, egy videófilm és egy
kicsinyített változat formájában van jelen a
tárlaton. A mûrõl készített videófilm
dokumentálja, hogy a szobor valóban ,,beilleszkedett" a
városképbe, funkciójának ezzel teljes
mértékben eleget téve.
| ||
A kiállítást megnyitó Bacsó Béla esztéta a mûvek kapcsán a mindegyikben jelen lévõ processzualitás folyamatának jelentõségérõl beszélt. Ez meglátása szerint Ernszt András képeiben ,,a festõi folyamatos átrétegzõdéseként", Vásárhelyi Zsolt munkáiban ,,a színsor lassú vagy gyors áttûnéseként vagy éppen kimetszéseként" van jelen, míg Lengyel Péter munkája ,,a materiálisban alakulás folyamatát engedi meglátni", Sütõ Ferenc pedig ,,a rétegzõdés, a ráhajlás, a valamibõl levés szimbolikájával él".
A kiállító négy mûvész minden elméleti fejtegetésnél, kortárs mûvészettörténeti értekezésnél hatásosabban felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy a jelenkori képzõmûvészet valóban az ,,anything goes" szabályai, pontosabban, nem-szabályai szerint mûködik. A kiállított mûvek békés egymásmellettisége paradigma-tikus példája lehetne az utóbbi évek tárgyát képezõ mûvészetelméleti, mûvészettörténeti vitának, mely szerint a kortárs képzõmûvészetben tényleg minden lehetséges. Mégpedig egyszerre. Az egymástól radikálisan eltérõ mûvészi eszközök, anyagok, kifejezésmódok alkalmazása ellenére, vagy éppen azáltal a kiállításon szereplõ mûvek azt láttatták meg, amit megláttatni a mûvészetnek mindig is privilégiuma volt: hogy másképp látjuk ugyanazt, hogy rajta keresztül megláthatjuk a hétköznapok, a szín, az anyag, a forma másságát. Ha képesek vagyunk látni.
|
||
* Az idézetek Bacsó Béla kiállításmegnyitón elhangzott szövegébõl származnak. |