Szõke Katalin |
Az idei Dokumenta ötödik platformjára, a Kasselban
megrendezett kiállításra Adrian Piper számos
mûve beillett volna, több filozófiai
témájú elõadása és tanulmánya
pedig az elsõ négy platform, a konferenciák anyagát
gazdagíthatta volna1. S bár Kasselban csak
legutóbbi sorozatának (Color Wheel, 2000-2002)
néhány darabja volt látható, ez év
nyarán Bécsben Piper retrospektív
kiállítását is megtekinthették az
érdeklõdõk. A kissé zsúfolt
kiállítótérben Piper mûvészeti
munkásságának legkorábbi, a hatvanas évek
végén készített darabjaitól kezdve minden
mûvészi korszakából láthattuk a
legjelentõsebb mûveket.
Adrian Piper képzõmûvész és filozófus.
Az elmúlt három évtizedben készített,
különbözõ médiumokban megvalósított
mûvei a rasszizmus, a faji sztereotípiák és az
idegengyûlölet problémáira reflektálnak.
Filozófiai publikációinak fõ témája a
metaetika, Kant filozófiája és az
etikatörténet. Érdeklõdésének,
kutatásainak irányát alapvetõen
származása, faji hovatartozása, és ebbõl
következõen identitásának és társadalmi
helyének definiálása és felülvizsgálata
szabta meg. ,,A családom egyike volt azoknak az utolsó
középosztálybeli, nagyon halvány bõrû
fekete családoknak, akik még Harlemben maradtak, miután a
legtöbben már kiköltöztek a várost
övezõ kisebb településekre. A velem egykorú, de
láthatóan fekete munkásosztálybeli srácok a
hajamat húzgálták és közben
,,sápadtarcúnak" neveztek."2 Piper feketeként
és nõként gyermekkorától kezdve
számtalan olyan szituációba került, amelyek a
gyûlölet és tolerancia kérdésének,
valamint a társadalom egyes csoportjaira vonatkozó
sztereotípiáknak, átgondolatlan
vélekedésmintáknak és automatikus
reakcióknak az elemzésére,
értelmezésére és
megváltoztatására sarkallták. Mûvei a
tájékoztatás és a tanulás nevelõ
és megváltoztató erejébe vetett hitrõl
tanúskodnak, és egyfajta lazán értelmezett hegeli
dialektika szerint mûködnek, ,,amelyben a mû a tézis,
tételezünk egy antitézist, és eljutunk a kettõ
szintéziséhez, amely a következõ
tézissé válik".3
| ||||
Adrian Piper az 1960-as évek végén kezdte
mûvészeti tevékenységét. Legkorábbi
munkáira az akkoriban kibontakozó konceptuális
mûvészet alkotásai, többek között Sol LeWitt
mûvei és szövegei gyakoroltak hatást. LeWitt
esetében a mûalkotás létrehozásában
felhasznált személytelen, a mûvész
egójától és döntéseitõl
független elemek, például a szerialitás
alkalmazása vagy az utasítások
követésével bárki által
elkészíthetõ mûalkotás elsõsorban a
megelõzõ korszak, az absztrakt expresszionizmus idealista
mûvészképének megdöntését
szolgálták. A nyomdokain elinduló következõ
generáció számára azonban a ,,rendszer", a
numerikus permutációk, szekvenciák és sorozatok
rendezõ elvként való használata már bizonyos
egzisztenciális (Mel Bochner, Hanne Darboven, On Kawara, Adrian Piper)
vagy társadalmi kérdések (Dan Graham) felé
mutatott. A kiállításon Piper ezen korai korszakát
milliméter-papírra készült, rajzolt és
fotókkal kiegészített diagramjai képviselik
(Hypothesis sorozat, 1968-70), amelyek önmaga
megfigyelésére tett kísérletek (a
mûvész mozgása egy bizonyos térben és
idõben). Mûvészetének kezdettõl fogva
lényegi eleme az önanalízis és
önreflexió, saját lényének, cselekedeteinek,
helyzetének elemzése. Errõl tanúskodik
tizenkét évesen elkezdett naplója is, amelybõl
néhány éve kiadott könyvében közöl
részleteket.
| ||||
Piper számára a konceptuális mûvészet fontos
öröksége az intellektusnak mint a mû
generálójának és alkotóelemének a
kiemelése a formai elemek mellett. A hetvenes évek
elejétõl Piper ,,koncepciói" azonban azon túl, hogy
a gondolat és a tudás diadalát hirdették, egyre
hangsúlyosabban reflektáltak személyes és
társadalmi történésekre. Ezzel párhuzamosan
filozófiai tanulmányokat kezdett, amelynek
eredményeként az évtized második felében a
Harvardon és Heidelbergi Egyetemen szerzett filozófusi
diplomát. A kiállításon láthatók -
hallhatók - voltak e második, politikai és
társadalmi aktivizmussal jellemezhetõ, máig tartó
mûvészeti korszakának legismertebb mûvei. Piper
elsõ jelentõs performanszai az 1970 és 1973
között bemutatott Streetworks és Untitled
Streetworks címû mûvek voltak, amelyekrõl
fotódokumentáció készült. Az egyik ilyen
performansz során Piper egy kiválasztott
járókelõt követett otthonáig, más
alkalmakkor pedig fehér ronggyal betömött szájjal
közlekedett, utazott vagy bekötött szemmel sétált.
Az 1972-ben megalkotott Mythic Being (saját arca
sötét bõrû fekete férfivá
maszkírozva) fotókon, plakátokon,
újsághirdetésekben, rajzokon,
képregény-formában és performanszok során
mint a fenyegetõ, mert ismeretlen másik, mint a
félelmeinket (vélten) megtestesítõ és
ezért ellenségként beazonosított mitikus alak
jelenik meg. Performanszaival a mûvész a sztereotip, rigid
cselekvési módokat próbálja flexibilis és
reflektív gondolkodásra cserélni. Mûveiben
,,mások", a közönség-közösség
tagjainak határait kutatja és hozzá, a
provokátorhoz való viszonyukat térképezi fel,
mindezt az Egyesült Államokbeli faji és nemi
megkülönböztetések különbözõ
formáira visszautaló módon. Performatív
stratégiája a nyilvános mimikri, a
megtévesztõ álruha felöltése, és
így az óvatlan, spontán reakciókat
elõcsalogató konfrontáció. Piper úgy veszi
végig az elõítéletek és
sztereotípiák gyakorlatát, hogy reprodukálja a
kritikája célpontjául szolgáló rasszista
és szexista megnyilvánulásokat. Mindezt teszi
azért, hogy végül ,,a másik oldalon, a Másik
oldalán kössön ki".4
| ||||
Nagy vászonra kivetítve láthattuk a
kiállítótér egyik sarkában az 1983-ban
induló Funk lessons címû ,,workshop-sorozat"
dokumentációját. Ez esetben egy olyan
tanfolyamról volt szó, amelyet Piper a Nova Scotia College of Art
and Design-ban indított be, és amelynek célja a funk zenei
stílus legjobb (fekete) elõadóinak megismertetése
volt, valamint funk dance tanítása fehéreknek. A
videók hangja (értelemszerûen: kellemes funk) az
egész kiállítóteret uralta. My Calling
(Card) (1985) sorozatának darabjai kis,
névjegykártyához hasonló
kártyácskák, rövid, nyomtatott szöveggel,
amelyeket partikon, vacsorákon, bárokban kezdett el osztogatni. A
kártyákat olyanok kapták, akik az est folyamán
rasszista vagy szexista megjegyzésekkel, viccekkel, akciókkal
szórakoztatták társaikat, vagy ezeken
jóízûen mulattak. A szövegekben Piper
rasszizmusára figyelmeztette az illetõt, és kérte,
hogy a továbbiakban kímélje õt a hasonló
megnyilatkozásoktól.
| ||||
1988-as Cornered címû videójában a mûvészt látjuk, amint az amerikai középkorú, fehér középosztálybeli nõkre jellemzõ ruhákat és ékszereket felöltve egy fehér szoba sarkába állított íróasztal mögött ül és lassan, nyugodtan saját identitásáról és származásának társadalombeli megítélésérõl, a faji elõítéletekrõl és sztereotípiákról beszél. Az 1990-ben készült Vote/Emote címû mû négy egymás mellett álló ,,szavazófülkébõl" áll. A fülkékbe lépve egy-egy fotóval (világítódobozzal) találjuk szemben magunkat. A fotón a kamerába - ránk - nézõ feketékbõl álló csoport látható. Elõttünk egy majdnem üres lapokból álló könyv (leginkább a kiállítások vendégkönyvéhez hasonlít), minden lap fejlécén egy kérdéssel (minden lapon ugyanaz a kérdés áll, de ez fülkénként változik): ,,Mitõl félsz, mit tudhatunk rólad?" ,,Mitõl félsz, mit gondolunk rólad?" ,,Mitõl félsz, mit csinálnánk veled?" ,,Mitõl félsz, mit csinálnánk mindazzal, amit eddig felhalmoztál?" Egy másik mû részeként, egy különálló fülkében egy TV-képernyõt találunk elõtte egyetlen székkel. Itt egyesével, önmagunkra hagyva nézhetjük végig, amint a kilencvenes évek elején Los Angelesben egy csoport rendõr brutálisan megveri Rodney King-et. Egy harmadik fülkében belépésünkkor még egy videófelvételt látunk, azonban amint elhelyezkedünk a széken, a videó leáll, és egy reflektor világít élesen a szemünkbe, és egy magnóról faggató kérdések hangzanak el. Ismét egy másik zárt kis helyiségben egy csoport feketérõl készült képpel találjuk magunkat szembe. Ez esetben azonban az elõttünk lévõ fotó mint dokumentum és kép mint információhordozó és mûalkotás mibenlétét feszegetõ, a mûvész által hangosan feltett kérdésekre kell önmagunknak megválaszolnunk. Piper második, ,,aktivista" korszakáról összefoglalóan elmondható, hogy módszere a közvetlen vagy közvetett konfrontáció, amelynek célja nem titkoltan a résztvevõk és nézõk nevelése, gondolkodásuk kizökkentése és - hosszabb távon - megváltoztatása. Ennek elérése érdekében olyan elemeket épít be mûveibe és egész mûvészettel kapcsolatos tevékenységébe, amelyek biztosítják az ,,üzenet" célba érését, félreérthetetlenségét. Piper annak az Amerikában a hatvanas évek végétõl aktív mûvészgenerációnak az egyik elsõ és legfontosabb képviselõje, amely elutasítja a pusztán formalista esztétikai elvárásoknak megfelelõ mûvészetideált. Saját mûvészi hitvallásának egyik kulcsszövege In Support of Meta-Art címû írása5. Ebben a tanulmányban saját mûvészet-értelmezésébe bevezeti a metamûvészet (meta-art) fogalmát. A metamûvészetet a megközelíthetõ, de teljes egészében nem megismerhetõ mûalkotás és (a hasonló természetû) mûvész és alkotási folyamat mellett helyezi el. A metamûvészet ,,a bármely mûvészeti produktumot létrehozó gondolkodási folyamatok, megoldások és elõfeltételek" közlését, megismertetését jelenti. Gondolatmenetek, következtetések, inspirációk, szándékok, hatások felfedését a külsõ megismerõ számára. A ,,megoldások" a mûtárgy materiális feltételeire vonatkoznak: miért választ a mûvész egy bizonyos médiumot, anyagot, hogyan bánik vele, milyen formai döntéseket hoz stb. A mûtárggyal és az alkotói folyamattal ellentétben a metamûvészet ,,nem teljesen átlátszatlan, mert eszközei a mûvész diszkurzív, konceptualizáló, kognitív képességei".
A metamûvészet megismerõ célzatú, teljesen
tudatos tevékenység, amely megvilágítja a
társadalmi folyamatokat akarva-akaratlanul tükrözõ vagy
felfedõ mûvészi alkotás mûködési
mechanizmusait, és segít értelmezni a mûvész
mint társadalmi felelõsséget magára
vállaló alkotó törekvéseit.
| ||||
Piper egyszerre folytat mûvészeti és metamûvészeti tevékenységet, ezért olvasható és hallható a kiállításon rengeteg szöveg, mûvön belüli magyarázat, instrukció, viselkedésünket minõsítõ kommentár. Ezért alapelemei és kiindulópontjai a mûveknek konkrét személyes történetek vagy társadalmi, politikai események (Rodney King). Az életmûvön belül nagy hangsúlyt kapnak a jegyzetek, levelek, rajzok és a naplóírás, az õt ért hatások (pl. mûvészeti: filmek, könyvek, zene vagy életmódbeli: drogok, sport, jóga, betegségek stb.) folyamatos rögzítése és továbbadása. Piper hetvenes évekbeli mûvészete tehát annak a társadalmi tudatosságot követelõ, kisebbségek reprezentációját felvállaló tevékenységnek egyik korai példája, amely aztán a hetvenes-nyolcvanas években számos formában volt jelen és szorosan kötõdik ahhoz a fordulathoz is, amelynek során a hangsúly egyre inkább a szöveges formációkra helyezõdik át (Roland Barthes). Mûvein ezért nem kérhetõ számon az az azonnali hatás, az a lehengerlõ, magával ragadó ,,kegyelmi érzés"6, amely pusztán optikai-érzéki elemekre épülõ mûalkotásoknál rögtön mûködésbe lép. Piper esetében adekvát (ellen)példa lehet az amerikai ötvenes-hatvanas évek bármely Clement Greenberg és Michael Fried által dicsõített mûve: Morris Louis, Jules Olitsky, Kenneth Noland vagy akár Jackson Pollock alkotásai. Egy barátom, akivel a kiállítást közösen néztük végig, éppen ennek a hatásnak a hiányát kifogásolta. Mint korábban említettem, Adrian Piper mûvei alapvetõen konceptuális jellegûek, így az õ munkái esetében a nézõ némi agymunka árán juthat el az elsõ kellemes meglepetéshez, ami nem más, mint a koncepció felismerése és az abból következõ mûvészi döntések sorravétele. Második lépésben bizonyos ,,metamûvészeti" elemek és a mû szélesebb társadalmi kontextusának ismeretében egyre gazdagabbá és egyre izgalmasabbá válnak lehetséges konnotációi. Piper mûveinek értéke azonban csak akkor jelenik meg a maga komplexitásában, ha azt is folyamatosan szem elõtt tartjuk, hogy õ valóban, egész életmûvével nevelni próbál: reflektív gondolkodásra és pontos fogalmazásra.
|
||||
Adrian Piper hivatalos website-jának címe: www.adrianpiper.com
A szövegben található idézetek és címek a szerzõ fordításai.
1 A Dokumenta 11 elsõ négy platformjának címei: Platform 1 - Democracy Unrealized (Megvalósítatlan demokrácia), Platform 2 - Experiments with Truth: Transitional Justice and the Processes of Truth and Reconciliation (Kísérletezés az igazsággal: átmeneti igazságszolgáltatás és az igazság és megbékélés folyamatai), Platform 3 - Créolité and Creolization (Kreolság és kreolizáció), Platform 4 - Under Siege: Four African Cities, Freetown, Johannesburg, Kinshasa, Lagos (Ostrom alatt: négy afrikai város). Piper témába vágó publikációi például: Higher-Order Discrimination (Magasabb rendû diszkrimináció) in Amelie O. Rorty és Owen Flanagan, szerk. Identity, Character and Morality (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1990), 285-309; rövidített formában újraközölve a Studies on Ethics in Society címû monográfia sorozatban (Kalamazoo, Mich.: Western Michigan University, 1990). Xenophobia and Kantian Rationalism (Idegengyûlölet és kanti racionalizmus), Philosophical Forum XXIV, 1-3 (Fall-Spring 1992-93), 188-232. Újraközölve in Feminist Interpretations of Immanuel Kant, szerk. Robin May Schott (University Park: Pennsylvania State University Press, 1997), 21-73; és in African-American Perspectives and Philosophical Traditions, szerk. John P. Pittman (New York: Routledge, 1997) Two Kinds of Discrimination (A diszkrimináció két fajtája) , Yale Journal of Criticism 6, 1 (1993), 25-74. Újraközölve in Race and Racism, szerk. Bernard Boxill (Oxford: Oxford University Press), 193-237. 2 A. Piper: Passing for White, Passing for Black (Fehérnek fekete, feketének fehér) , elsõ megjelenés in Transitions (1992), újraközölve in Piper, Out of Order, Out of Sight, Volume I: Selected Essays in Meta-Art 1968-1992 (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1996). 3 U.o.: In Support of Meta-Art (A metamûvészet mellett), in Piper, Out of Order, Out of Sight Volume II: Selected Writings in Art Criticism 1967-1992, 17-27., elsõ megjelenés Artforum 12, no. 2. (October 1973), 79-81. 4 Idézet a Dokumenta 11 website-járól, 2002. október, http://www.documenta.de/data/english/index.html. 5 Ld. a 3. jegyzetpont alatt. 6 Presentness is grace. Ez Michael Fried Art and Objecthood címû híressé vált tanulmányának gyakran idézett zárómondata (a tanulmány elsõ megjelenése: Artforum, June 1967, újraközölve in Gregory Battcock: Minimal Art; A Critical Anthology, New York, E. P. Dutton, 1968, 116-147.) |