Palotai János |
,,Karcsú nõk az ember lábai elõtt hevernek,
persze ide nem elég csak a tudás, ide azért szerencse is
kell. Ötven százalék szerencse, mint a
filmrendezéshez." feLugossy László (Laca): Atavisztikus levelek
A nõk és az ötven százalék, a fél egyaránt nagy szerephez jut FELUGOSSY LÁSZLÓ és SZIRTES JÁNOS új filmjében, a TISZTA LAPban. feLugossy mögött már több filmalakítás és rendezés van - a Jégkrémbalettõl a Neoszarvasbikáig -, néhány éve pedig Rippl-Rónait alakította egy filmben. Ez a film most róla és Szirtes Jánosról is szól, közös munkájukról, fellépéseikrõl - a Tiszta lapot Laca és Szirtes közösen írták, rendezték és játsszák. Ugyanakkor mindkét fél autonóm, szuverén mûvész. Egyiküknek a ,,mesélés", másikuknak az akció az erõsebb oldala. Laca szubverzitása, kiszámíthatatlansága, ösztönössége, érzékenysége, humora, ironizáló hajlama mellett ,,ellenpólusként" ott áll Szirtes szikársága, fegyelmettsége, tudatossága, komolysága. De a ,,felezettség" mintha személyiségjegyük is lenne: ösztönösség és tudatosság keveredik mûveikben, az absztrakt festészet mellett ott a naturalista performansz, mely mögött még mélyebben ott rejtõzik a psziché (bi)polarizáltsága: az élet és halál, félelem és szorongás, vágy és gyûlölet, fájdalom és gyönyör, erõszak és gyengeség, hiány és beteljesülés párosai mint a dichotóm szemlélet alappillérei, s egyben a két mûvész alaptémái. Laca a szentendrei Vajda Lajos Stúdió festõibõl verbuválódott Bizottság együttes egyik ,,frontembere" volt a zenekar feloszlásáig, akkor kapcsolódott be Szirtes performansza-iba, aki a 70-es évek elejétõl ,,vizuális monodrámákat" adott elõ, majd 1986-ban a Lacával közösen létrehozott Új Modern Akrobatika performansz-csoporttal lépett fel. Szirtes akcióit a gesztusfestészet illetve Erdély Miklós és Beuys inspirálta; olyan élõ képet kívánt létrehozni, ahol az alkotás folyamata, történése, helyben ható üzenete a fontos; az akciót, a performanszot a festménnyel, képpel próbálta szintetizálni. Bár legfontosabb kifejezési eszköze a nyolcvanas évektõl - a hermeneutika ,,fénykorában" - a performansz, de a grafika, a festészet is egyenrangú ezzel. Vannak közös elemek, átkötõ anyagok - mint a tûz, a füst, a korom -, de ezeknek többnyire más a jelentése az állóképeken, mint az akciókban. A vászon, majd üveglap bekormozásával az akció, a festõi felületalakítással az emberi test lenyomatait hozta létre, ami a fotónegatívra emlékeztet (Beke László), mintha a sötét felületen rést nyitna a fény. Innen már csak egy lépés, hogy õ is eljusson a filmig.
Laca az üveglap mellett a tévé, illetve
számítógép képernyõjét is
felületként alkalmazza, de más anyagokat is használ:
szõröket, pamacsokat, textíliákat. Közös
elemük a fekete szín, az ál-arc, a lenyomat és a
hal-motívum: szardíniás dobozban,
hal-mazként, NET-hálóban.
| ||||
Másfél évtized közös munkájának sajátos összegzése e film. Nem szokványos retró az elmúlt tizenöt évrõl, és nem repró; nem dokumentumfilm, mint inkább filmdokumentuma annak az alkotói szándéknak, hogyan lehet az élõ térben történõ eseményeket, a performanszot konzerválni, a helyben ható üzeneteket közvetíteni, a drámai sûrítést és a narrációt (kerettörténet) összekapcsolni, amihez nem sok segítséget adnak a divatos filmi klisék, a ,,road movie"-k, a két fõszereplõs kompozíciók a burleszktõl a kalandfilmig. A két fõszereplõ itt megkettõzõdik, megtestesítve az ember nõi oldalát, tulajdonságait is - ami a nõhöz kötõdik és ami õket a nõhöz köti. Dojó és Jacek egyszerre jelenti a naivitást és a ravaszságot, a hitet és a csalfaságot, a hiúságot, a nárcizmust és a rejtõzködést. (A nõalakok kicsit emlékeztetnek a cseh Chytilova klasszikus szürreáljának, a Százszorszépek figuráira, de többek annál: alteregók. Alternatívát, a másik lehetõséget képviselik. E motívum valójában korábbi performanszaikból, így például az Új emlõkbõl ,,táplálkozik".)
A film a Varázsfuvola duális alapszerkezetére
épül, ahol a természet és az ész, a hit
és az ösztön, a (kozmikus) erõ jelöli ki a
történet - a képek - kereteit. Lacáék
lehántják a varázsmesére rakódott
közhelyeket, értelmezéseket, magát az
értelmezést is megkérdõjelezik, a logikai
megközelítést feladva jelzik a hermeneutika
válságát, és a beiktatott performanszokkal egy
másik befogadási lehetõséget
kínálnak. Hozzányúlnak a mesetartalomhoz is:
ironizálják, illetve megszüntetik, így jutnak el az
alapokhoz, az Orfeusz-legendához. Eltüntetik a korábbi
jelképrendszert - a fuvolából varázscsõ
lesz, melybõl csak egy hangot lehet kipréselni,
varázspálcaként jelenik meg a
tévé-távkapcsoló, mellyel egyre gyorsabban lehet
képeket ,,varázsolni", váltani: a
varázslatból szemfényvesztés lesz. Ennek
párja a fehér bot, a film és a vak öreg Sanyi
bácsi állandó kelléke, aki frázisokat,
közhelyigazságokat ,,permetez" maga körül; mintha a
klasszikus görög sorstragédiák vagy Sarastro
paródiája lenne.
| ||||
A ,,macsó" világképnek csak romjai maradnak. A nõk
(Tamina, Papagena - Dojo, Jacek) itt okosabbak, ravaszabbak és
bátrabbak férfi párjaiknál (Tamino, Papageno -
Laca, János). Ôk lopják el a mikroszkópot, a
kutatás eszközét, ami nemcsak ellenpontja a fehér
botnak, de a kerettörténetnek is fontos eleme. Így
például a film elején János és Laca
oroszrulettet játszva halálverítéküket vetik
mikroszkopikus vizsgálat alá - a mûvész(et)
esélyeinek kutatásához a túlélés
esélyeinek vizsgálata, a tapasztalások
eltárgyiasulása vezeti el hõseinket. Az üveglapon
megjelenõ (geometrikus) alakzat, amit kiizzadtak, kiszenvedtek
magukból az emberség, a szolidaritás és
egyúttal az elmúlás jele, az eltûnt lenyomata,
egyben a mûvészsors metaforája (és egyúttal
Szirtes korábbi ,,kristályos"
kiállítására is emlékeztet).
| ||||
A keresés, a vizsgálódás kellékei - mikroszkóp, preparátum - végigkísérik (kísértik) hõseinket a mûvészek vándorútján. (Persze maga az utazás is metafora - eddig megtett útjuk állomásait dokumentálják a performanszokról készült felvételek, amelyek nem idõrendben követik egymást, mint inkább emlékeik, asszociációk alapján kötõdnek a keretjátékhoz.) A film végén a mikroszkóp annak a vetélkedõnek a fõnyereménye, mely a televíziós show-k paródiája, s mely már nem is emlékeztet a Varázsfuvola próbatételére. Sarastro helyén Lucifer a ,,moderátor" - aki szerepében inkább cinikus, mint ördögi. E jelenetben összegzõdik a film során többször megidézett tévé- és videó-jelenség, s ezek kulturális hatása. A tévé elvakít, nem nyújtja azt a tudást, ismeretet, azt az értelmezési hálót, amire egy mû hatására építhetne. A Varázsfuvoláéhoz hasonló mitológiai meseszerkezettel, egy többrétegû metaforával, Orfeusz, a mûvész legendájával - mely túllép a szappanoperák világán: lásd a filmbeli Jázmin-tévé ,,Vrungel kapitány" családregény-paródiáját - a tévén nevelkedett nézõ nem tud mit kezdeni. Ehhez olyan kulturális toposzokkal kellene rendelkezni, amiket a monitorkultúrában nem tud elsajátítani, és amilyeneket például Szirtesék használnak performanszaikban. Ebbõl az aspektusból nemcsak az általuk elõadott produkció a meghökkentõ, hanem a szerep, amit a tévé-show-ban vállalnak, hisz az legsilányabb bohóctréfa szintje alatt marad. Erre már azt sem lehet mondani, hogy túljárnak egymás eszén, hiszen az észnek ebben az - idielizált - világban nincs szerepe - hacsak az egészet nem tekintjük (neo)dadaista gesztusnak, miként a mûsorrendbontást is. A ráció dekonstrukciójával a Varázsfuvola esetében már mások is próbálkoztak, így Bergman, Freyer, Selars. Ami új ebben a filmben, az az önreflexión túl a dekonstrukcióra, a hermeneutikára való reflektálás. Mit kezdhet a mûvész(et) a hermeneutika válságával az alulinterpretáció korában? Alászáll, lealacsonyodik? Belefáradva az eddigi nomád vándorlásba, beáll a sorba, ,,kivágja a díszlépést", azaz - a média vagy a hatalom által - irányított mûvész lesz? Vagy tovább keres, kutat az értékek után, ahogy eddig is tette, illetve új utakra lép, ahova az itt is alkalmazott narratív modell vezetheti, ahol a mítoszok, mesék variációi már nemcsak keretét adják majd a mûveknek, hanem lényegét is. |