Martos Gábor |
A történet olyan egyszerû, hogy szinte már
banális: valaki egy évek óta (egy ideje
ráadásul a saját
íróasztalfiókjában) elfekvõ hagyaték
rendezése közben talál valamit, ezt a valamit megmutatja
valakinek, az a valaki meg úgy gondolja, hogy az a valami
mûvészileg értékes lehet, elviszi hát egy
szakértõhöz, és kiderül, hogy tényleg.
Ilyen egyszerû, hogy egy több mint fél
évszázada itt-ott lappangó valami napfényre
kerüljön, elõbb egy szûk szakmai, majd egyre
tágabb körben ismertté váljon, és
végül (talán) elfoglalja az õt megilletõ
helyét a világban. Dr. Rados Tamás néhai pannonhalmi bencés szerzetesnek az 1930-as-40-es években készített, mindeddig teljesen ismeretlen fotográfiáival pontosan ez történt (illetve - talán - történik). Rados Tamás 1903-ban született Sopronban, apai ágon horvát eredetû családban; a fiút születésekor Raszipovich József Lászlóként anyakönyvezik, s majd 1925-ben, a Magyar Királyi Belügyminisztérium engedélye nyomán változik a család (ezen ágának) neve Radosra, József László pedig a pannonhalmi bencések közé történõ beöltözésekor, 1920-ban veszi fel a rendi Tamás nevet. Szüleinek, Raszipovich (Rados) József magyar királyi adótisztnek és Almer Gizellának hat évvel az ifjabb József után egy lánya is születik.
A fiú elõbb a soproni Belvárosi Római Katolikus
Fiúiskola négy osztályát, majd az ugyancsak soproni
Szent Benedekrendi Katolikus Fõgimnázium elsõ hat
osztályát végzi el, mindvégig kitûnõ
eredménnyel. Ezt követõen kerül novíciusnak
Pannonhalmára, ahol középiskolai tanulmányait
befejezi, s 1923-ban minden tárgyból jeles
érettségi vizsgát tesz. A következõ öt
évben elvégzi a Pannonhalmi Fõapátság Szent
Gellért Fõiskoláját, 1928. február
7-én a Királyi Magyar Pázmány Péter
Tudományegyetemen latin, görög és magyar
irodalomtörténet tárgyakból
bölcsészdoktori vizsgát tesz, majd eredményes szakmai
megmérettetése után ugyanezen év április
18-án középiskolai tanári oklevelet kap. Az
oktatói pályára való
felkészülését befejezve 1928. június
29-én a rendben áldozópappá szentelik, s a frissen
végzett-felszentelt szerzetes-tanárt a rend Kõszegre
küldi: az 1928-29-es tanévben Rados Tamás itt gyakorolja
gimnáziumi tanári és egyben templomgondnoki
hivatását. Elsõ gyakorlati évének letelte
után pedig visszatér Pannonhalmára, s onnantól
haláláig itt szolgálja a bencés rendet: 38
éven át a latin nyelv és irodalom tanára a
Pannonhalmi Fõapátság Szent Gellért
Fõiskoláján. Tanári és rendi munkája
mellett számos nyelvészeti - és
egyháztörténeti - fordítás és cikk is
kerül ki a keze alól, munkássága nyomán a
Budapesti Philológiai Társaság tagjai közé
választja, sõt késõbb a szervezet
választmányába is bekerül. Szaklapokban
publikált (magyar és latin nyelvû) írásain
kívül a Pannonhalmi Fõkönyvtárban
õrzött hagyatékában egyházelméleti
írásainak tekintetes mennyiségû kézirata is
fennmaradt. 1967. május 2-án ugyanis - bár
délelõtt még többen látták az
apátság folyosóin sétálni - Rados
Tamás nem jelenik meg a közös ebédnél.
Földijét, az ugyancsak soproni születésû, a
rendbe három évvel azelõtt beöltözött
fiatal tanítványát, Várszegi Asztrikot küldik
érte, ám õ tanárának szobájába
lépve a földön fekve, holtan találja Tamás
atyát. A váratlan szívrohamban 64 évesen
elhunyt szerzetest két nappal késõbb a pannonhalmi
Boldogasszony-kápolna kriptájában helyezik örök
nyugalomra.
| ||
Ettõl kezdve 34 éven át a család
leszármazottainak körén kívül aligha esett sok
szó dr. Rados Tamásról. Ekkor azonban unokaöccse
(édesanyjának, vagyis Rados Tamás húgának
halála után néhány évvel) megtalálja
azt a bizonyos, évek óta itt-ott elfekvõ
hagyatékot, az 566 darab, a rajta lévõ családtagok
kora alapján behatárolhatóan az 1930-as évek eleje
és 1947-48 között készített, 6x9-es,
fekete-fehér, mindaddig ismeretlen fotónegatívot. Ezek
azután - a bevezetõben leírt ,,banális"
módon - kerültek el a Magyar Fotográfiai Múzeum
igazgatójához, Kincses Károlyhoz, aki
átnézésük után mintegy
másfélszázat választott ki közülük
arra, hogy a múzeum gyûjteménye részére
nagyítást készíttessen róluk. Ennek az
elsõ ,,szakmai sikernek" a nyomán pedig - nem utolsósorban
több fotótörténész javaslatára a Nemzeti
Kulturális Alapprogram és a Soros Alapítvány
által megítélt támogatásoknak
köszönhetõen - az anyagból idén õsszel
egy negyven képet bemutató kiállítást
rendezhetünk elõbb Pannonhalmán, majd Rados Tamás
szülõvárosában, Sopronban; mind a két
kiállítást a fényképek
készítõjének egykori tanítványa,
rendtársa, a pannonhalmi apátság mai
fõapátja, Várszegi Asztrik nyitja meg.
Ráadásul a kiállítások mellé a
támogatások összegébõl egy szerény
katalógus is készülhetett, amiben Rados Tamás 22
fotója kerülhet a kiállításokat nem
látó érdeklõdõknek is a kezébe.
| ||
És hogy mi látható ezeken a mindeddig ismeretlen fotókon?
Tematikai megoszlását tekintve Rados Tamás több mint
félezer fotográfiájának nagyobb része
családtagjait, mindenekelõtt szüleit,
testvérét, annak férjét, valamint az õ
gyermekeiket örökíti meg. (Mint már jeleztem,
leginkább éppen az ezeken a képeken szereplõknek a
kora alapján lehet nagyjából meghatározni a
fotók készítésének
idõpontját.) Ezeknek a felvételeknek egy része
soproni, illetve bátaszéki lakásokban készült,
egy másik részük a Balaton mellett, ahol a
Rados-család a nyarakat töltötte, illetve néhány
Budapesten. A többi kép közül csaknem
félszáz készült Pannonhalmán, az
apátságban, illetve annak közvetlen
környékén: ezeken bencés szerzetesek, szatmári
irgalmas rendi apácák, illetve minden
valószínûség szerint helybéliek, fõleg
néhány gyermek láthatók.
| ||
A képek között ezeken kívül van egy tucatnyi soproni városkép (Rados Tamás haláláig rendszeresen hazajárt szülõvárosában élõ szüleihez), míg a felvételek csekély maradék része ismeretlen helyen készült, és a család mai tagjai elõtt ismeretlen (civil, tehát nem egyházi) személyeket ábrázol.
Az 1947-48 utáni idõbõl azonban már nincs egyetlen
kép sem: Rados Tamás ekkor nyilvánvalóan felhagyott
a fényképezéssel; gépét, egy még
harmonikásan kihúzható objektíves Zeiss Ikont
(amely a mai napig megvan a család egyik tagjánál)
és negatívjait pedig eljuttatta testvéréhez. Ez
lehet az oka annak is, hogy Pannonhalmán semmi nyoma vagy emléke
nincs ma már annak, hogy Rados Tamás valaha is
fényképeket készített volna.
| ||
Pedig amikor - nyilván nem sokkal azután, hogy Kõszegrõl visszakerült Pannonhalmára -, feltehetõleg az apátságban akkor már aktívan fényképezõ rendtársai hatására* maga is elkezdi a fotózást, nagyon komolyan veszi azt: a negatívjait megõrzõ dobozokban több olyan cédula is fennmaradt, amelyeken kézírásos utasításai állnak (valakinek) az egyes képek nagyítására vonatkozóan, illetve több képét nyilván õ maga ,,vágta meg" az általa elképzelt feszesebb kompozíciójúra, sötét ragasztószalaggal takarva le a negatívon az általa ,,feleslegesnek" ítélt részeket. Ugyancsak nem ,,amatõrségre" vall, hogy sokszor kifejezetten ,,párban" vagy ,,sorozatban" készíti képeit: több olyan negatívja is van, amelyek nyilvánvalóan ugyanakkor, ugyanott készültek, ám szemmel láthatóan nem ,,próba-szerencse" alapon, hanem nagyon is tudatos kompozíciós változatokként. Némelyik ilyen kép-párja pedig - mint például a testvérét és a háború közeledtével már katonaruhába öltöztetett sógorát megörökítõ - mintha egész életsorsokat próbálna meg elmesélni a fotográfia nyelvén. ,,Három éven át tanított" - írja a kiállításokhoz készült katalógus elõszavában Várszegi Asztrik, majd így folytatja a jellemrajzba átbillenõ személyes beszámolót: - ,,Pontos tanár volt, beírta az órákat ezzel a latin megjegyzéssel: >>quod non est in actis, non est in mundo<<, azaz, ami nincs papíron, a világban sem létezik". Rados Tamás képei most, a két kiállításra készülve kerültek hosszú (negatív-állapotban való) lappangásuk után (fotó)papírra. Vagyis igazából mostantól léteznek a világban.
|
||
|
||
* Lásd: Szigeti Kerény: Fényképezõ bencések; in: Egy fényképezõ szerzetes - Palatin Gergely; Magyar Fotográfiai Múzeum - Pelikán Kiadó, Budapest, 1993. |