Stõhr Lóránt |
A mozgókép mûvészetében ismét
forradalom zajlik. A hagyományosan filmnek nevezett médium
százhét éves történetében gyorsan
követik egymást a technikai forradalmak, amelyek közül
néhány radikálisan átalakította a
mûvészeti ág nyelvezetét, míg számos
találmány érdemben nem befolyásolta azt. A
hangosfilm, a színes film, a könnyû 16 mm-es kamera, az egyre
érzékenyebb nyersanyagok és a videó
megjelenése, hogy csak a legfontosabbakat említsem, teljesen
nyilvánvalóan módosította a filmes kifejezés
határait, ezzel szemben a háromdimenziós és a
szagos mozizás megmaradt vidámparkba illõ
kuriózumnak. Az ezredvégen dúló forradalom a
hagyományos hordozóanyag, a kémiai
eljárásokkal elõhívható filmszalag
egyeduralmát kezdi ki: a mozifilmek területén is a
digitális képrögzítõ technikák kezdik
átvenni a celluloid helyét. A következõ
években fog eldõlni, hogy mekkora teret nyer a digitális
technika a moziban, hogy a perifériára szorítja a
celluloidot, egyenrangú lesz száz évvel idõsebb
vetélytársával, vagy érdekes
alternatívaként könyvelõdik el. Akárhogyan is
lesz, a digitális technika már most nyomot hagyott a
legkonzervatívabb mozgóképes mûfaj, a
nagyjátékfilm nyelvezetében. A
,,hullámtörõ" nagyjátékfilmeket a világ
minden pontjáról összegyûjtõ tizedik budapesti
Titanic Filmfesztivál legérdekesebb kísérletei
ekörül a változás körül forogtak.
I. A digitális videó A digitális technika több irányból támadja a hagyományosan rögzített és vetített filmet. A legújabb technikai vívmány az a digitális kamera, amely felbontóképessége olyannyira megközelíti a filmszalagét, hogy az avatatlan szem mozivászonra vetítve sem veszi észre a különbséget. Az új technikai eljárás során a mozgóképet már a moziélmény végett sem kell celluloidra átírni, mert a DVD-n tárolt film megfelelõ berendezéssel közvetlenül a vászonra vetíthetõ. Az egyelõre horribilis összegbe kerülõ digitális kamera elõnye, hogy a nyersanyag töredékébe kerül a hagyományos filmének, ami mind a forgatást, mind a terjesztést lényegesen olcsóbbá teszi. Nem ez lesz a film történetében az elsõ eset, hogy gazdasági tényezõk esztétikai változást eredményeznek. Az új kamerával egyelõre kevés filmet forgattak, ezért még közel sem aknázták ki a benne rejlõ lehetõségeket, csak sejteni lehet a párhuzamos törekvésekbõl, hogy merre vezeti majd a mozgókép útját. Az elsõ teljesen digitális mozifilm George Lucas Star Wars-epizódja, A baljós árnyak volt1. A nagyrészt üres hátterek elõtt forgatott közönségsiker készítésekor a digitális képrögzítésnek feltehetõen abban lehetett lényeges szerepe, hogy könnyebb és olcsóbb átjárhatóságot teremtett a többi képalkotó elájárás felé, így a számítógép segítségével elõállított képelemek száma lényegesen megnõtt, aminek köszönhetõen például a következõ rész, A klónok támadása egy akciódús kompjúterjáték kinézetét öltötte magára.
A Titanic Fesztiválon Lucasétõl
(gyaníthatóan a jövõ fõsodrától)
teljesen eltérõ kísérletet láthattunk az
új kamera használatára, méghozzá olyan
szerzõtõl, akitõl az ember a legkevésbé sem
várná. ALEKSZANDER SZOKUROV, az egyik legautentikusabb
Tarkovszkij-tanítvány rendezéseiben a
kézmûves aprólékossággal megmunkált,
anyagszerû kép a történettel mindig egyenrangú
szerepet töltött be. Az Orosz bárka címû
nagyszabású tablójában a digitális kamera
képe rosszul világított, lapos és szegényes,
viszont a kamera mozgása folyamatos, könnyed, szinte táncos.
Szokurov esetében nem az olcsóság volt a fõ
szempont, hanem a kontinuitás igénye döntött a
digitális technika mellett, hogy a kamera a mindentudó
szerzõ tekinteteként megszakítás, egyetlen
vágás nélkül hajókázzon át az
orosz történelem két évszázadán. Az
Ermitázs termeiben és folyosóin megelevenedõ
látomás, amely hol innen, hol onnan csemegézget
anekdotákat a múltból, minden ambiciózussága
ellenére mélységes melankóliával
átitatott, unalmas múzeumlátogatásba fullad, amely
leginkább az orosz történelem alapos ismerõi
és a virtuális turizmus hívei számára
kínál szórakozást.
| ||||
A digitális kamerák azonban már a legújabb csúcstechnológia színrelépése elõtt átírták a nagyjátékfilm jelenét, amiben úttörõ szerep jutott a remekül marketingelt dán Dogma-mozgalomnak. Bár a ,,Tisztasági fogadalom" egyik pontja szerint a filmeket 35 mm-es kamerával kell felvenni, az ironikusan forradalmi lendület hamar elsöpörte a képminõség fenntartásának ezt az utolsó bástyáját is. Ha nem használnak semmilyen világítási és kameramozgató eszközt, akkor a kép hagyományos értelemben filmkamerával rögzítve sem lehet szép, ezért érdemes még egy lépést tenni és videóra forgatni. A DV-re felvett és onnan celluloidra átírt Születésnap Cannes-ban aratott sikere legitimálta a már legalább egy évtizede használt eljárást2, ami azután elindulhatott világhódító útjára. Az apró, olcsó és felnagyítva is egészen tûrhetõ minõséget produkáló videókamerák a játékfilmezést három lényeges területen forradalmasítják: testközelbe tudnak kerülni anélkül, hogy a színészt különösebben megzavarnák, borzasztó mozgékonyak, és megsokszorozzák a nézõpontok számát. A zavartalan közelkerülés a home videó/játékfilm, valóság/fikció lebegõ kettõségét eredményezi, amivel az idei Titanicon STEVEN SODERBERG kísérletezett hollywoodi sztárokkal megtûzdelt Szemtõl telibe címû filmjében. A celluloidra forgatott ,,film" a filmben és a digitális videóra felvett ,,valóság" összekeverése a filmben és az improvizatív történetvezetés azonban nem vonta kétségbe dokumentum és fikció határait, a manapság divatos filmes eszközök céltalansága miatt inkább zavart unalmat okozott. Sokkal kreatívabban élt a digitális videó adta lehetõségekkel egy másik Oscar-díjas rendezõ3, MIKE FIGGIS. A tavalyi és idei Titanicon bemutatott munkáival Figgis jutott legmesszebb a nagyjátékfilm terén az osztott képmezõvel való kísérletezést illetõen.
A 2000-ben készült Time-Code-ban a vászon négy
egyenlõ méretû téglalapra van felosztva, amelyik
mindegyikén más és más képet
láthatunk. A négy mezõben folyamatos, vágatlan
képfolyam látható, amelyet négy
különbözõ kamera közvetít. Ez a szerkezet az
ipari kamerával behálózott épületek
biztonsági rendszerét, a Big Brother-típusú
leselkedõ internetes oldalak felépítését
vagy leginkább a televíziós adásrendezõ
elõtt a vágószobában álló
monitorrengeteget idézi. A kamerák azonban nem
rögzülnek egyetlen helyszínre, hanem szabadon
kószálnak a szereplõkkel együtt, de
hozzájukhoz sem kötõdnek szorosan, mert amikor két
kamera összetalálkozik, gyakran kicserélik az általuk
követett személyt. Figgis tudatosan alkalmaz efféle
trükköket, amivel megzavarhatja a nézõ amúgy sem
könnyû helyzetét: az egyik képmezõt
további négy részre osztja, monitorokat,
háttérvetítéseket, tükröket tesz a
képbe, amivel megsokszorozza a képsíkokat. A
nehézségek ellenére nem szabad elhanyagolni egyik
képmezõt sem, mert együttesen egy több szálon
futó, összefüggõ történetet alkotnak, amit
egyébként nem tudunk összerakni. A Time-Code annak az
utóbbi évtizedben divatos filmes
kirakósjátéknak a radikális
továbbfejlesztése, amelynek során egyazon városban
élõ néhány ember pár
órájának, napjának kapcsolati hálója
bontakozik ki elõttünk (Rövidre vágva,
Magnólia, Agyõ, édes otthon,
Ébrenjárók). Figgis filmje annyiban
radikalizálja a történet világának
jelenidejûségét, hogy nincsen vágás a
négy képmezõben, hanem valós idõben
és egyszerre láthatjuk a szereplõkkel
történõ eseményeket, sõt a szerzõ
lehallgatókészülék és telefon
bevetésével kapcsolatot teremt az egyes képmezõk
között, ami módot ad arra is, hogy egyszerre
érzékelhessük az akciót és a reakciót.
Figgis újítása azonban nemcsak az idõ, hanem a
tér érzékelését is megváltoztatja. A
szereplõhöz való távolságát gyorsan
változtató mozgékony kamera képe már
önmagában elbizonytalanít a tér
érzékelésében, amit a megnégyszerezés
tovább fokoz. Az a paradox helyzet áll fenn, hogy miközben
pontosan tudjuk, hogy egy adott idõpontban mit csinál a
szereplõ, nem igazán tudjuk, hogy hol van. Két
szereplõ találkozása ezért egyrészt sokkal
nagyobb meglepetést okoz, mint bármely más filmben, hiszen
közel sem mindig magától értetõdõ, hogy
két vagy több képmezõ ugyanazt a teret mutatja
eltérõ nézõpontból, másrészt
növeli a térrõl kapott információk alacsony
redundanciáját, amivel fontos támpontot nyújt a
tájékozódáshoz. A megosztott figyelem miatt nemcsak
a tér, hanem maga a történet befogadása sem
zökkenõmentes. Figgis az adásrendezõ
szabadságával és feladatával ruház fel
minket: mivel egyszerre négy eseményt nem tudunk figyelemmel
követni, válogatnunk kell, hogy mikor melyik képsor
kerüljön ,,adásba", azaz a tudatba, miközben
félig-meddig a többit is nézni kell. A rendezõ
egyedül az egyes képmezõkhöz tartozó
hangerõvel irányítja a figyelmet egyik vagy másik
történetszálra. Figgis a Time-Code-ban a
hagyományos lineáris narratíva
felrúgásával a történetrõl a
történet befogadására és a világ
megismerésére helyezi át a hangsúlyt.
| ||||
A brit rendezõ következõ filmjében, a Szállóban az osztott képmezõvel való kísérletezést más irányban vitte tovább. A velencei Ungaria hotelben és a Szent Márk téren játszódó filmben az osztott képmezõ sokkal rugalmasabb formában jelentkezik: egyes jelenetekben megismétlõdik a Time-Code négyes struktúrája, de általában csak egy vagy két képet láthatunk a vásznon. A vászon felosztása nem a különbözõ történetszálak egyidejûségének érzékeltetésére, hanem az asszociatív mezõ kitágítására és újfajta vizuális élmények gerjesztésére szolgál. A film egyik legerõteljesebb részlete a flamencotáncos elõadása a Time-Code-ból ismert négyes szerkezetben, ám ezúttal mind a négy képen ugyanazt az eseményt mutatja a négy különbözõ nézõpontból szemlélõdõ kamera. Mindezidáig a rendezõk folyamatosan változó - Lars von Trier Táncos a sötétben címû musicaljében, hála az olcsó digitális kameráknak, több tucat, köztük jónéhány egészen extrém - nézõpontból, átfedések és kihagyások nélkül mutattak meg egy táncjelenetet, míg Figgis ezzel a megoldással a kubista festmények egyidejû többnézõpontúságát terjeszti ki az idõben. Egy másik esetben három egyidejû szexjelenet kedvéért bomlik fel a vászon négy részre. Ezt az eljárást már Stephen Frears is alkalmazta 1987-ben a Sammy-t és Rosie-t ágyba vitték (Sammy and Rosie get laid) címû filmjében, ahol három pár fekszik le egyidõben egymással, és a beteljesüléshez közeledve az egyre gyorsuló montázs végül vízszintesen háromfelé osztott képmezõbe torkollik. Frears filmjében a történet kényszerítõ erejû logikája maga alá rendeli a szimultán vizuális élményt, míg Figgisnél a laza történetet a vizuális élmény hajszolása alakítja a maga kedvére. A történet hajlékonysága annak köszönhetõ, hogy Figgis összetrombitált egy sor neves színészt egy tágan körvonalazott ötletre, és improvizációikból született a Szálló. A történet arról szól, hogy egy fiatal, trendi rendezõ ,,dogmásan" szeretné leforgatni Velencében John Webster XVII. századi tragédiáját, az Amalfi hercegnõt, ám a kaotikus forgatási körülmények közepette bizarr merénylet áldozata lesz. A producer veszi át a stafétabotot és vezényli le a tragédia eredeti adaptációját, ám a kómából misztikus módon visszatérõ rendezõ kegyetlen büntetést ró rá bûneiért: a rejtélyes szálló konyhájára küldi, ahol egy titokzatos társaság embereket öl meg, darabol fel és eszik meg. Figgis élvezettel folytatja az erõszakkal és szexszel teli angol reneszánsz tragédiák posztmodern feldolgozásainak sorát (II. Edward, Titus Andronicus), melyet a hedonista jelen újabb borzalmaiba ágyaz. A rémisztõ, misztikus és szexuálisan túlfûtött hangulat megteremtésére remek lehetõséget nyújtott a videókép manipulációja: a valóságos színek átalakítása, a különbözõ méretû képkivágatok egymásra úsztatása. Az osztott képmezõ invenciózus felhasználásának szép példája a ,,Hungária szálló" rémisztõ kinézetének megteremtése: a lagúnák fölé magasodó sötét épülettömb kissé egymásra csúszó két félkép összeillesztésével, expresszíven eltorzítva jelenik meg a vásznon. Az eredményt látva igazat kell adnunk Figgisnek, hogy a Time-Code után nem hagyott fel a digitális filmkészítéssel. A könnyû kis kamera nemcsak a hétköznapi történetek olcsó lefilmezésének kedvez, hanem ecset lehet a kísérletezõ rendezõk kezében eredeti vizuális élmények vászonra vitelére.
II. Fotó és rajz
A digitális forradalom a mozgóképek
készítésében a felvétel mellett az
utómunkálatokat is döntõen befolyásolja. A
festõi hajlamokkal megáldott rendezõk régi
álma valósult meg azzal, hogy a felvételeket
számítógépbe beírva tökéletesen
kontrollálni lehet. Egy másik fontos következménye a
digitális technikáknak, hogy az élõfilm és
az animáció között elmosódik a
határvonal. Bár nem kötõdik
számítógépes eljárásokhoz,
jellemzõ megnyilvánulása a rajz és a
fotográfia közti jelenlegi
átjárhatóságnak TODOYA TOSHIAKI Kék
tavasz címû filmje, amely TAIYO MATSUMOTO
képregényei nyomán került a filmvászonra.
Egyes beállításokban és vágásokban
kimondottan érezhetõ a mangák hatása, a
japán középiskolákban dúló
erõszakról és a yakuzatársadalom felé
elinduló brutális diákbandákról
szóló film egyébként elegáns
fényképezésével és az iskolai egyenruha
pompás mélyfeketéjének fotografikus
visszaadásával hívta fel magára a figyelmet. Az
amerikai független filmezés fenegyereke, RICHARD LINKLATER viszont
kifejezetten a határok elmosódásával operált
Az élet nyomában címû
mûvében, amit elõbb videóra rögzítettek,
aztán az animátorok több hónapnyi munkával
átfestettek. Linklater a Godard-féle esszéfilmet
popularizálta és esztétizálta át
képregényformában. Az élet nyomában
címû filmben egy egyetemista fiú tucatnyi emberrel
beszélget egymás után az élet nagy
kérdéseirõl, felelevenítve a biológiai
és társadalmi evolúció, a politikai liberalizmus,
az antikapitalizmus, a feminizmus kérdéskörét
és még jó ég tudja, mi mindent. A
képregényszerû kinézet és az amerikaiasan
könnyed társalgási stílus a tudományt
és filozófiát népszerû formában
bemutató ,,nesze neked" könyvsorozathoz hasonlítja a filmet.
| ||||
A Photoshop-esztétika fantáziátlan termékeként megszületett kompjúteranimáció értelme egy-egy vicces képi ötleten túl az, hogy az élõfilm és animáció keverésével érzékelteti az álom és valóság közti határvonal elmosódását. A film a legkülönbözõbb vélemények erdejében kószálva lassanként rááll ennek az õsrégi filozófiai kérdésnek a csapására: a fõszereplõ az egyik eszmefuttatás nyomán rájön, hogy álmodik, és egymásba nyíló álmaiból képtelen felébredni. A kép bizonytalan remegése, a fotografikus leképezés és a rajz közti átmeneti technika, a fantasztikus átmenetek és repülések plasztikussá teszik az álomszerûség érzését, ami persze nem feledtetheti, hogy Az élet nyomában minden szándékolt intellektualizmusa ellenére unalmas és szétesõ film. A digitális kor másik tüneménye, az Avalon, a számítógépes játékok virtuális valóságának mitikus vonatkozásait és filozófiai kérdéseit fogja célkeresztjébe. A japán animációs rendezõ, manga-, anime- és videójátékíró MAMORU OSHII lengyel helyszíneken, helyi színészek közremûködésével készítette el ezt a pazar trükkökben bõvelkedõ, számítógépes játékok kinézetére megkonstruált filmet. A film fõhõsei az Avalon nevû virtuális harci játék szenvedélyes katonái, akik számára a cybertérben végrehajtott küldetéseken kívül nincsen élet. Az egyik legjobb harcos, Ash, a szikár, kemény, zárkózott nõ, aki egyedül lógó fülû kutyájával ápol baráti viszonyt, mindenáron fel szeretne jutni a játék speciális szintjére, Avalonba, amely a kelta mitológia után kapta a nevét: ez a Boldogok Szigete, ahová kilenc tündér vitte el Artúr király lovagjait haláluk után. A japán rendezõ értelmezésében ez a szint maga a valóság: amikor kemény küzdelem után Ash bejut Avalonba, a szürkésbarna monokróm képek színesre váltanak, a magukba fordult, élõhalott emberek megelevenednek és ellepik a vidám zajokkal benépesülõ utcákat. Az életét a cybervilág szürkeségében leélõ nõnek a Boldogok Szigeteként tálalt valóságban igazi gyilkosságot kell elkövetnie: meg kell ölnie a játékból kiábrándult, dezertált harcostársát.
A lelõtt férfi pár másodperc vérzés
után ugyanúgy apró pontokká porlad és
eltûnik, mint általában a játék
szereplõi. Az élet nyomában végtelen
álomláncolatából az Avalon virtuális
valóságának egymásba ágyazódó
szintjeibe léptünk át. A bombasztikus
kinézetûnek szánt japán-lengyel koprodukció
tulajdonképpen nem sok meglepetéssel szolgál:
fõszereplõje a ,,gyengébbik nem" virtuális
világbéli harcosainak tipikus példánya, a
lepusztultságot és csúcstechnikát
ötvözõ tárgyi világa a 80-as, 90-es évek
fordulóján készült magyar filmekbõl
(Meteo, Halálutak és angyalok, Szárnyas
ügynök) ismerõs, a virtuális és ,,igazi"
valóság kettõségét érintõ
témája nem lépi túl a Mátrixban
és az eXistenzben felvetett kérdéseket.
| ||||
A valóság és álomvilág egymásmellettiségét nemcsak filozófiai és mitológiai, hanem kézenfekvõ módon mesei megközelítésben is tálalni lehet. HAYAO MIYAZAKI, a japán animáció nagymestere Chihiro Szellemországban címû filmjében szigorú törvények szerint mûködõ, rémületes figurákkal benépesített éjszakai világba vezeti el a címszereplõ kislányt. A legkülönfélébb mesei és mitológiai motívumokból összegyúrt történet óriási erénye, hogy nincsenek benne csak jó és csak rossz szereplõk, hanem mindenkinek megvannak a maga gyengéi és erényei. A szellembirodalmat vezetõ gonosz boszorkány, Yubaba az óriásra nõtt csecsemõje túlféltése miatt lesz elviselhetõ figura; a Chihirot segítõ kedves kisfiúról viszont kiderül, hogy sárkányképû isten, aki azért szegõdött Yubaba szolgálatára, hogy ellesse varázslatait. A legtanulságosabb meglepetéssel a gusztustalan és ormótlan, barna és büdös folyóisten szolgál, akit Chihiro szabadít meg a belé dobált sok szeméttõl és beléeresztett piszoktól. A környezetszennyezéstõl az emberi mohóságig, a munka becsületétõl a barátságig Hayao számos témát érint a bevett történetvezetési sémáktól eltérõ módon. A képi stílus viszont túlságosan alkalmazkodik a számítógépes animációk árnyékolási és színezési sémáihoz. Egyetlen igazán kiemelkedõ képsora van a filmnek, amikor Chihiro a vízen át sikló, csak egy irányban közlekedõ vasúton utazik, magukba zárt, néma emberek társaságában. Az idõ visszafordíthatatlanságát metaforizáló, melankolikus képsor kulcsjelenete a filmnek. A derûs hétköznapi valóság mellett a gyermekkori emlékekbõl és fantáziákból táplálkozó szellemvilágban ragadni rémületes volna, de annak elhagyása óhatatlanul nosztalgikus érzéseket kelt. A számítógéppel készült, egyértelmû státuszú animációs film megnyugtatóan szétválasztja egymástól a valóságot és a képzeletet, nem fenyeget a kettõ összecsúszása, amelyre az elõbbi, vegyes technikával készült filmek reflektáltak.
III. A könnyûség elviselhetetlensége A digitális kor az élet minden területét álomszerûen megfoghatatlanná és súlytalanná oldó hatása az elé a komoly feladat elé állítja a filmeseket, hogy megfelelõ nehézkedéssel bíró történeteket kell felkutatniuk. A megoldás gyakorta az, hogy a periférián filmeznek, vagyis olyan társadalmi környezetben, ahová nem ért el a számítógép és a televízió virtualizáló erõtere. Nem véletlen az iráni filmek sikere az elmúlt évtizedben. A nyugati típusú szabadság és a demokrácia igényének megütközése a férfiak által dominált, tradicionális iszlám társadalmi berendezkedéssel sorra szüli az érvényes emberi konfliktusokat, amelyeket a neorealista köznyelvet anyanyelvükön beszélõ iráni rendezõk a maguk egyszerûségében és plaszticitásában tárnak a világ elé. BABAK PAYAMI a Titkos szavazásban a demokrácia kulcseseményét, a képviselõválasztást mutatta meg maróan szatírikus formában. A Titkos szavazás a szellemes történetbe foglalt politikai-kulturális üzenete mellett mégis megnyugtató kézzelfoghatóságával tûnt ki a Titanic repertoárjából - a természet: a tenger, a sivatag, a napfény, a tárgyak: a vaságy, a vödör, a terepjáró és a dolgukat komótosan tevõ-vevõ emberek: a katonák, a halászok, az imádkozó férfiak mind-mind kétségbevonhatatlanul valóságos létezõk a vásznon. A skót IAIN DILTHEY Vágyakozásában ugyanezt a konkrétságot célozta meg, amikor egy tradicionálisan protestáns német falucska zárt világát vette nagyító alá. A párában úszó német fenyvesek, a hagyományosan egyszerû német polgári öltözetek és használati tárgyak jólesõ valóságosságával szemben a szexuális-érzelmi elnyomás és a brutalitásba torkolló felszabadulás konfliktusa eltávolítóan anakronisztikus benyomást kelt. A tradicionális közösségek hol kétségbevonhatatlanul valóságos, hol mesterséges újraélesztett világát bemutató filmeknél izgalmasabbak voltak azok a munkák, amelyek a digitális kor szellemének a perifériára való behatolását tanulmányozták. Egy másik fiatal skót rendezõ, LYNNE RAMSAY a kisvárosi/külvárosi bolti eladónõk szûk és szegényes kozmoszát és annak hirtelen kitágulását fogalmazta erõteljes képekbe. A karácsonyfaizzók meleg színeiben és a falakból áradó zöldes hidegségben fürdõ nyitóképeken két test simul bensõségesen egymásnak: egy élõ nõ és egy halott férfi. A kettõsség végigfut az egész filmen: a címszereplõ Morvern Callar a párás és hûvös, szürke és zöld Skóciából - a minden valószínûség szerint elképesztõen tehetséges és érzékeny, öngyilkossá lett - szerelme pénzét és regényének kéziratát némi hezitálás után elbitorolva a forró és színpompás Spanyolországban vigasztalódik barátnõje oldalán, majd kezd új életet immár teljesen egyedül. Észak és dél, nyomasztó bezártság és érzéki szabadság hangsúlyos szembeállításánál azonban felkavaróbb élményt kínál az aprólékosan végigkövetett gyászfolyamat ellentmondásossága. A tradicionális közösségek értékrendjébe aligha illik, hogy a fiatal nõ kedvese kihûlt teste mellõl felkelve a stroboszkóp villogásával és az iszonyatos hangerõvel sokkoló rave-parti kábítószeres hallucinációjában és egy hármas szexuális kalandban keres menedéket a halál elõl. Még kevésbé megszokott, hogy a gyászoló ,,özvegy" pár nap tanácstalanság után higgadtan feldarabolja és elássa szerelme holttestét. Ám nem a skót lány az egyedüli, aki a reflexiót kioltó motorikus cselekvésben oldja fel gyászát. A spanyolországi szállóban megismerkedik egy fiúval, aki aznap vesztette el anyját, mire a sivár hotelszobában némi közös mélabús emlékidézés után hihetetlen ugrálásba és õrült táncolásba kezdenek, ami végül - mondani sem kell - szexbe torkollik. Ramsay rendezõi tehetségét jelzi, hogy a brit színészvezetés tõrölmetszett realizmusát egyesíteni képes hallucinációszerû vizuális-akusztikus hatásokkal, aminek révén páratlanul pontos képet fest a világról. A nyers, testi valóság és a hallucinációszerû érzékelés kontrasztja még élesebben vetõdik fel PHILIPPE GRANDRIEUX Új élet címû filmjében. A francia rendezõ történetcserepei valahol a háborúsújtotta Balkánon játszódnak, ahol a cselekedeteknek még igencsak megvan a maguk súlya. A tér-idõ folyamatosságára és az ok-okozatiságra nem sokat ad Grandrieux, csak annyi rekonstruálható a jórészt beszéd nélküli történetbõl, hogy prostitúcióra kényszerítenek egy fogoly lányt, aki annyira elbûvöl egy amerikai fiatalembert, hogy az a durva balkáni férfiakkal üzletelve a legnagyobb veszélyek árán is meg akarja szerezni magának. A nõ testéhez vezetõ pokoli út során azonban a jámbor fiú átveszi a balkáni mentalitást és tökéletesen elállatiasodik: új élete a film utolsó képkockáin egy ragadozó hím üvöltésével veszi kezdetét. Grandrieux brilliánsan nyomasztó képekkel égeti a nézõbe bele az ember saját testiségének való kiszolgáltatottságát. E téren az érzékelés spektruma elég széles a kutyákkal reménytelen harcot vívó férfi széttépésétõl a fogoly lány és stricije (a Krétakör Társulat Woyzeckje, Nagy Zsolt alakításában) technozenére lüktetõ erotikus táncáig. A testi lét megmutatása a felkínálkozás érzékiségétõl az emberi mivoltból kivetkezõ szexualitásig mindvégig a szó és a történet mankója nélkül, a szorongáskeltõ háttérzajjal kísért, különféle manipulációknak alávetett képeken zajlik. A meglepõ és megbotránkoztató, fotóalapú képekkel az érzékelés elõterébe tolt test az Új életben és az anyagi vonásaitól megfosztott, sima, zárt, modellszerû, digitalizált test az Avalonban ugyanarra az átalakulásra adott két, gyökeresen ellentétes válasz. A kísérletezés a valóság és a film virtualizálódásával, illetve a testi-anyagi természetû valóság érvényesen újszerû megmutatása egyaránt adekvát megoldás a földcsuszamlásszerû átalakulásban. Hogy tíz év múlva is így lesz-e, azt a sokszínûség érdekében csak remélhetem.
|
||||
|
||||
1 Az új technológia friss és részletes elemzése található Jean-Pierere Geuens The digital world picture címû cikkében. Film Quarterley, 2002/4., pp.16-27. 2 Magyarországon Klöpfler Tibor és Xantus János a Rocktérítõben, Grunwalsky Ferenc az Egy teljes napban alkalmazta nagyjátékfilmen az analóg videót a nyolcvanas évek végén. 3 A Las Vegas, végállomás címû filmben nyújtott alakítá- sáért Nicolas Cage Oscar-díjat kapott. |