Szûcs Károly |
1. A vizuális küzdõtéren ma két ellentétes folyamat zajlik. Az infotér egyik zugában a tömegkultúra vizionálása, a kereskedelmi tévék populáris 'big reality'-képzése zajlik, a másik ösvényen pedig az intellektualizálás sokak számára érthetetlen és életidegen letéteményeseinek, a vizuális mûvészeteknek és tudományoknak új (digitális és neurológiai alapú) közös rendalapítása halad elõre rendületlenül. A kereskedelmi televíziók tömegeket szórakoztatva tanító valóság-show-i a szereplõk elemi és ösztönös testi érzékeit gerjesztik. A másik póluson, az idén õsszel a budapesti Mûcsarnokba menetrendszerûen megérkezõ média-kiállításon (Vision) az 'art & science'-alapú szemlélet hûvös valóságával találkozhattak a kiállítás látogatói. Mindkét exhibíció a valóságkép és az ettõl elválaszthatatlan valóságképzés új formáit volt hivatott életre kelteni. A kommunikációs tér ellentétes pólusain elhelyezkedõ populáris és intellektuális szereplõk annyiban hasonlítanak, hogy tabukat és elõítéleteket döntenek le, ,,beállt" dolgokat változtatnak meg. El kell ismerni, hogy egy táborfüggetlen látogató számára mindkét jelenség rémesen unalmas lehet. Ám amennyiben a kulturális küzdõtér eme csoportjai vélhetõen és alig elképzelhetõen a szemünk elõtt alakítják át világunkat, annyiban e grundprojektek és nyilvános formáik, bár nehezen kitapintható módon, mégis nagy izgalmakat - kinek testit, kinek intellektuálist - ígérnek. Ma a kommunikációs tér ellentétes (?) pólusain elhelyezkedõ két szektának vannak fontos és közismert szereplõi. Az egyik póluson említhetõk a szórakoztatás rövid és hosszú távú sztárjai, így Évike, Zsanettka, Anettka, és Verebeske..., a másikon a mediális elitmûvészet bennfentesei, így Peternák, Beke, Sugár... - azaz ,,egyes" mûvészettörténészek és mûvészek. De a Vision kiállítás megnyitása alkalmával az utóbbiakkal vállalt szolidaritást a magyar belpolitika fõvárosi nagymestere, Demszky is, aki a Mûcsarnokban tartotta a novemberi választások elõtti utolsó kortesbeszédét.
| ||
2. A mûcsarnoki kiállítás a vizuális valóságképzés jövõjére utaló médiamûvészeti és digitális formákat reprezentálta. Ezt a felfogást követte a kiállítás történeti reflexiója is, amely a látásfolyamatok múltbeli ábrázolásai közül válogatott. A kiállítás mitológiai, képzõmûvészeti és technikatörténeti része még hagyományos, szemléltetõ jellegû volt. A múltból átlépve a jelenbe, mai a digitális látványképzés alkotásai azonban már ettõl eltérõ, kölcsönösségen alapuló magatartást kívánnak meg. Egy ilyen mûvel kapcsolatba kerülõ látogató jelenléte a vizualitás formáit és tereit mint egyfajta 'online' perspektívát befolyásolja. Ezt a szerepet kínálta a Mûcsarnok termeiben elhelyezett jónéhány digitális- és videóprojekt. A kiállításon bemutatott alkotások nyilvánvalóvá teszik, hogy a digitális alapú látványképzésben már végképp nem érvényesek az eredetiségre és a valóságra vonatkozó hagyományos észlelés és tapasztalás ismérvei. Új mítoszokra van szükség, olyanokra, mint a cyber tér, amelyben tetszés szerint átformálhatók az állítások és kiindulópontok, és amely ezáltal az információs szabadságmozgalmak egyik alapvetõ elvárását is teljesíti - azaz víziót és valóságot új szintézisben kapcsol össze.
| ||
3. ,,...Korábban a látást mint érzékelést gondoltuk el, most pedig gondolkodásként kell érzékelnünk."1A Vision projekt a Mûcsarnok és a C3 (azelõtt Soros Alapítvány Képzõmûvészeti Dokumentációs Központ) mintegy tíz éves médiamûvészeti együttmûködésének újabb állomása. A közös kiállítások, konferenciák és katalógusok sorát a SUB VOCE (1991)2 videóinstallációs programja nyitotta meg, majd ezt követte A pillangó hatás (1996)3, a Perspektíva (1999)4 és a Média modell (2000)5. A Vision témája szerint a látás és képalkotás folyamataival kapcsolatos alkotásokat és elképzeléseket gyûjtötte össze, kiegészítve szimbolikus ábrákkal és képekkel, valamint az optikai és a fotografikus eszközök bemutatásával. A kiállítás a hagyományos képzõmûvészeti mûfajok és azok határainak további felbomlását mutatta, ugyanakkor korunk információs rendszerében a vizualitás új összefüggéseinek és alkalmazásainak lehetõségeit kereste. Így a mûvészetek történetébe illesztette a vizualitással kapcsolatos tudományos kísérleteket, illetve a tudomány és technika eszközeit a vizuális mûvészetek mediatikus rendszerébe foglalta. A koncepció ennyiben azonos volt a Mûcsarnok másik négy médiamûvészeti kiállításáéval.
| ||
A médiamûvészeti kiállítások uralkodó felfogása szerint a mûalkotások esztétikai és érzéki célzatú vizualitását felváltotta a kognitív - értelmezõ - megközelítés. Ennek következtében a korábbi fakturális, érdes felületek helyett ma többnyire fotografikus illetve projektív mintákkal találkozunk. A vizuális mûalkotás megváltozott ideálszerepét az alábbi szempontokban lehet összegezni: 1. a láthatatlan láthatóvá tétele a mû egyik megvalósulási formája és feladata; 2. irányadók az interaktív, digitális és videóprojektek forma- és térújításai; 3. körvonalazódik egy új, digitális szintézis, amelyben a tudomány és a mûvészet határai már tökéletesen egymáshoz simulnak. Néhány kiállított mûalkotást - bár eltérõ mértékben, de - mindhárom szempont jellemez. Idetartozónak vélem BEÖTHY BALÁZS, KISSPÁL SZABOLCS, PALOTAI GÁBOR, RAVASZ ANDRÁS, SZEGEDY-MASZÁK ZOLTÁN éS SURÁNYI MIKLóS videó- és computerinstallációit.
A láthatatlan megvalósítására utalnak
BÖLCSKEY MIKLÓS, CHILF MÁRIA, EL-HASSAN RÓZA,
ERDÉLY MIKLÓS, JOVÁNOVICS GYÖRGY, KESERUE
ZSOLT-ENYINGI TAMÁS, KESERÛ ILONA, KIRKOVITS ANDREA, MAURER
DÓRA, ÖRKÉNYI ANTAL, SUGÁR JÁNOS, SZACSVA Y
PÁL és NICOLAS WADE munkái. Ezek többnyire
hagyományos anyagokból és technikákkal
készültek, tartalmi szempontból pedig szimbolikus
jelentés létrehozására törekedtek. Ebben a
csoportban említhetõ még egy kéz
röntgenképe, a T.N.P.U., KEREKES GáBOR, IVAN LADISLAV
GALETA, LUCHEZAR BOYADJIEV fotográfiái, valamint FARKAS ROLAND
tükörmunkája.
| ||
4. A digitális világ kulturális és mûvészeti mezõjében egyszerre terjednek és naponta születnek az érzéki, intellektuális és interaktív kapcsolatok újabb kódjai. A digitális mítosz mai állapota szerint e világ az atomok mintájára bitekbõl, sõt az elemi fizika hasonlatainak szintjén a fotonok információs megfelelõibõl, infonokból (Tom Stonier) épül fel. Ma a realitás olyan multiszenzorikus és multireális víziója rémlik fel elõttünk, ahol a matematikai alapú tudomány, a digitális tér- és idõeffektusok (látványok, hangok és tapintások) képzése és észlelése egy azonos információs rendszerbe vonható a földönfutó ember csupasz tapasztalatával.
A 21. század elsõ éveiben egy alig megkezdett
mediális korból botorkálunk az ismeretlen digitális
felé. Nicholas Negroponte a Digitális
létezés címû könyvében azt
állítja, hogy már nem a médium az üzenet,
hanem a digitalizáció által végtelenített
megjelenési/megjelenítési forma. Ez a forma a
szemlélõ helyzetétõl és
érzékeitõl, érzékprotéziseitõl
függõen változik. A Vision
kiállítás történeti anyagában
felsorakoztak a vizualitással kapcsolatos régimódi
allegóriák és képzelgések. Szintén
itt mutatták be a képalkotó mágiák,
így a tükrözés, a projekció, valamint a
képrögzítés és értelmezés
ábráit, eszközeit. Ez a felfogás a
látás a kép és az észlelés
elválaszthatatlanságát és
interpretáló jellegét állítja, amivel egy
még finomabban strukturált entitás, a mediatikus és
digitális teremtõelv történeti
kontinuitását is erõsíti. Számomra a
Vision kurátori szemléletének legfõbb
érdeme az összetett, mítoszalkotó sugallat.
| ||
Visszatérve a bevezetõben említett kétpólusú eseményhorizontra: a vizualitás és realitás mûködése dig-információs korunkban teljesen átalakul. A változások egyik szintjét az 'art & science'-jellegû intellektuális verzió képviseli, míg a valóságshow és az Internet - többek között - a testi és szellemi magánszférát szabadítja fel és nyitja meg az interaktív változások elõtt. Ebben az info-halmazban valóban minden és mindenki fontossá lehet egy-két-három stb. pillanatra, de a kiszámíthatóságot és tradicionáltságot felváltja a nyílt viszonyok mozgó sokasága. Ezt valaki vagy tudja követni, vagy nem. Szavazni a jövõ mûvészete és kommunikációs formái ellen pedig nem áll módunkban, mert Sugár János mûcsarnoki homlokzatfedõ leplének címével élve, Látás - Vision: ma már semmi sincs úgy, mint azelõtt.
|
||
|
||
1 In: Peternák Miklós: Látás - kép és percepció, kiáll. kat., Bp., C3, 2002 2 SUB VOCE. Contemporary Hungarian Video Installation, Mûcsarnok, Bp., 1991. augusztus 12-szeptember 8. 3 A pillangó-hatás. A felfedezés elõtti pillanat és koordinátái. Nemzetközi médiamûvészeti és média-történetei kiállítás, Mûcsarnok, Bp., 1996. január 20 -március 3. 4 Perspektíva. Nemzetközi médiamûvészeti és média- történeti kiállítás, Mûcsarnok, Bp. 1999. június 29 -augusztus 22. 5 Média Modell. Intermédia - Új képfajták - Interaktív technikák. Mûcsarnok, Bp., 2000. augusztus 3 - szeptember 24.
|