Dékei Kriszta |
Általában kiállításokról
szóló kritika/elemzés esetében a recenzensek
rögtön (ha csoportos kiállítást vesznek
górcsõ alá, akkor kicsit késõbb, a
mûvészek alkotói fázisainak felsorolása
után) a kiállított mûvek kapcsolódási
pontjainak (vagy eme illeszkedések hiányának)
felmutatására törekszenek. Szokásosan nem
része az értékelésnek/értelmezésnek a
kiállítást beharangozó plakát vagy
meghívó. Egyéni kiállítás
esetében vagy azért, mert
készítõjének személye nem azonos a
kiállító mûvésszel - azaz alkalmazott
grafikus, tipográfus eseti megrendelésre készült
munkájáról van szó -, vagy mert (és ez
tekinthetõ általánosnak) roppant szellemesen a
kiállított mûvek egyikét reprodukálják
a meghívón. Csoportos kiállításoknál
pedig nagyrészt a közösen (vagy a kurátor által)
kiizzadt cím kiemelése a cél, amin belül
leginkább a különb-különbféle
betûtípusok és azok nagysága hozhat
változatosságot. A fent említett három
mûvész közös, Pont ott címû
kiállításának meghívója
szabályerõsítõ kivétel. Nem valamelyik
kiállító mûvész alkotásának
reprodukciójával szembesülünk ugyanis, hanem egy, a
mûvészekrõl készült fotóval,
továbbá a kiállítás (vagy a
meghívón szereplõ fotó?) címével,
amely viszont szinte észrevétlenül és
szerényen bújik meg a jobb alsó sarokban. Mivel e
meghívó rendkívül ,,beszédes", azaz
kódoltan felkínál számos, a
kiállítás egészére illetve a
mûvészekre vonatkozó olvasatot is, nem árt, ha
tüzetesebben megvizsgáljuk.
A különös életkép helyszíne egy tornaterem
színes csíkok geometrikus rendszerével tagolt
padlója, ezen belül a térfeleket elhatároló
vonal és az ezeket összekötõ
kezdõkör. Itt helyezkednek el a teremfoci
végére megfáradt szereplõk, akiket megemelt
nézõpontból (a tribünrõl?) látunk. A
körön belül KÓTAI TAMÁS és
ERDÉLYI GÁBOR áll - kívül KOVÁCS
DÉNES elpilledve fekszik. Míg Kótai kitekint a
képbõl a virtuális nézõ felé, addig
Erdélyi befelé fordul, a lába mellett heverõ
focilabdát szemléli elmélyülten, Kovács pedig
felfelé, a kívülállók számára
láthatatlan terület irányába néz.
Szemlátomást nem csapattársak (hiányzik az
egységes mez), de egy-egy ruhadarab vagy kiegészítõ
elem mégis összeköti õket: Kótai körcikkes
meze Erdélyi labdájára, Erdélyi csíkos
pólója Kovács törölközõjére,
míg Kovács zöld nadrágja Kótai
gatyájára rímel. S miközben e nyugodt,
akciómentes életképet áthatja a
mûvészek munkamódszerére egyaránt
jellemzõ visszafogott, elmélyült mentalitás,
jól felismerhetõek az egyéni különbségek
is. Míg Kótai nyitott a külvilág felé
(redukált részlet-motívumai a kulturális
hagyomány elemeibõl választódtak ki),
Erdélyire inkább a minimális problémák
iránti maximális, intellektuális
érdeklõdés a jellemzõ (monokróm sík
felületeibõl leheletfinoman bukkannak elõ a formák),
Kovács viszont meditatív, filozofikus
alapállásból közelít az
emberléptékûnél nagyobb kérdések
felvetése/megoldása felé. Lehetséges, hogy
Kovács Dénes éppen emiatt nem ismert a kortárs
mûvészeti életben. Helyzetét tekintve
kívülálló, szemben a körben álló
két kanonizált képzõmûvésszel, akik
viszont igen rangos pozícióval rendelkeznek: Kótai
Tamás 1997-ben Munkácsy-díjat kapott, Erdélyi
Gábor pedig 1999-ben kiállított a Velencei
Biennálé magyar pavilonjában. S bár a
meghívón a kiállítás emblematikus
motívumától (a körtõl) Kovács
elkülönül, sõt ellentétben Erdélyivel
és Kótaival akik együtt állítanak ki, neki
önálló terem jut, mégsem járulékos,
csatolt, hanem autonóm része hármójuk
kiállításának.
| ||
Kovács Dénes ,,installációja" a Kortárs
Mûvészeti Intézet alsó szintjén helyezkedik
el. Bár végzettségét tekintve grafikus -
akárcsak Kótai -, most meglepõ módon mind
anyaghasználatával, mind a mûvek
elhelyezésével illetve a mûvek indukálta
konnotációs körrel nyit a szobrászati
megmunkálás és a tér
annektálása felé. A kiállított mûvek
alapanyaga fém: maratott, rozsdásnak tûnõ,
színes vagy enyhén tükrözõdõ
lemezekbõl, vastagabb vagy vékonyabb, hajlított és
forrasztott fémszálakból állnak. Három
mû párhuzamos ugyan a fal síkjával, de ebbõl
csupán egy nézhetõ ,,képként", a negyedik
szobor (vagy tárgy) pedig mintegy összegzésként vagy
a mûvek által elõidézett virtuális
körvonal bezárásaként a
kiállítótér padlójára került.
| ||
A terem nyitó mûve, a Téli utazás / Scott-Hölderlin utazóládája címû 3[[infinity]]4 darab, sima, maratott vagy üres négyzetes mezõbõl áll. A meghívó alapján feltételezhetjük, hogy e címadásban megidézett mûvészek Kovács számára eszmei társakként, szellemi példaképekként funkcionálnak; õk a romantikus elvágyódás, a szellemi utazás emblematikus alakjai. S míg Hölderlin vallásos, áttetszõ ragyogású panteizmusa melankóliába, majd a mindenséget átfogó látnoki víziók után a csendes de fájdalmas õrületbe fulladt, addig Walter Scott lankadatlanul írta természetfeletti csodákkal megtûzdelt, színpompásan korfestõ szentimentális regényeit. Hölderlin az ég felhõi között, Scott a történelmi mindennapokban mozgott otthonosan, de mindketten radikálisan szakítottak az õket körülvevõ világgal. S ahogy õk is tükrözték az akkori jelent, miközben kompakt és zárt világukba burkolóztak, úgy Kovács rozsdálló, visszaverõdõ lemezein sem csak önmagunk torz mását pillanthatjuk meg, hanem összehajtogatható belõlük egy bekerített univerzum, a hordozható szellemi világmindenséget õrzõ utazóláda. A menekülésben rejlõ kettõsség motívuma, illetve e vágy beteljesülhetetlenségének ténye két másik mûvön is megjelenik. A huszonegyedik század elején a természet rettentõ nagyságában feloldódni, az ég kiismerhetetlen titkából részesülni ugyanúgy lehetetlen, mint burokba rejtõzni vagy elmenekülni a világ elõl. Így a Kis ég - nagy ég címû mûvön az ívesen hajló, ismétlõdve egyre kisebbedõ, hullámzó, öregedõ növénynek tûnõ elemek ornamentális és sík motívumokká szelídülnek, míg az Úti elõjelzõ címû hordozható tárgy sem véd meg semmitõl; a rombusz alakú, utcakõre támasztott, bizonytalan helyzetû ketrecben lassan himbálódzik egy fémkarikákból formált alak. Ezek a több karikából, eltérõ szögekben összeforrasztott, az erdei tornapályák pálcikaembereire hasonlító alakok a ,,szereplõi" a 24 iránytartó gyakorlat címû mûnek. A fal síkjától mintegy húsz centire felfüggesztett, különbözõ pozícióba merevedõ kicsiny karika-párok azon heroikus küzdelme, hogy megfeleljenek valamely külsõ elvárásnak, szintén értelmetlennek tûnik, hiszen az árnyékukból kirajzolódó kalligrafikus mintázat esztétikus szépsége (a végeredmény) már nyomokban sem õrzi erõfeszítésük nagyságát.
| ||
A Kovács és a Kótai-Erdélyi termet ,,összekapcsoló" közös térben az alkotók kisméretû mûveket helyeztek el. Kovács hidegtû (dry-point!) Sarkköri perspektíva tanulmányán az üres térben feltûnõ létraformájú alakzat ikonográfiai terheltsége szintén illeszkedik az elõzõekben körülírt (egyik lehetséges) olvasathoz, bár a finom vonalrajzok legalább ennyire elõsegítik az érzéki/érzelmi megközelítést is. Összevetve a többiek mûveivel azonban látszik, hogy azok intellektuálisan kevésbé ,,terheltek", vagyis egyszerûbben: a mûvészet eszközeivel közelítik meg magát a mûvészetet. Még ha Erdélyi kicsiny Lamella képsorozatán a kör alakú fénnyel megvilágított talányos részletek felismerése okozhat némi fejtörést - szemlátomást egy mûvi környezet (amely lehet egy, a tévéképernyõn feltûnõ bábjáték díszlete is) fotografikus manipulálásával állunk szemben -, ennek végsõ soron nincs köze ahhoz a szorongató érzéshez, melyet a kiemeléssel létrehozott titokzatosság kelt bennünk. Ezzel a megoldással, azaz a felismerhetetlen tárgyrészletek fókuszálásával váratlanul roppant közel kerül a Kótai által alkalmazott képi világhoz, amely a közös kulturális örökség darabokra tört emlékmorzsáiból építkezik. Az itt szereplõ ötrészes sorozaton (Kvint II.) és a nagyteremben kiállított pandanján (Kvint I.) a homogén, visszafogott színvilágú sík felületen furcsa, bizonytalan eredetû tárgyak tûnnek fel, melyek éppen töredezettségük miatt ejtik rabul a befogadót. Éppúgy lehetnek organikus formák maradványai (bogarak?), a nép-, vagy a prehisztorikus mûvészet motívumkincsének csökevényesedett emlékképei (maszk, afrikai totem?), mint az ember alkotta mesterséges környezet roncsolódott tárgyai (ismeretlen rendeltetésû géprészlet, csapágyak, mechanikus gépezet összeszerelési útmutatója?). A címadás a felületen feltûnõ körök emelkedõ számára utal. E kisebb mûveken a körök a képmezõt lefedõ és védõ üvegfelületre rajzolódnak, míg az Erdélyivel közös nagyteremben kiállított mûvein mint önálló motívumok tûnnek fel.
A sík képfelület térbe mozdítása - amit
elõzõleg az áttetszõ, és épp
ezért hangsúlytalan üveg ,,térbe- és
képbehozásával" ér el - igen
hangsúlyossá válik a
kiállítótér nagytermében. A
mûvészek által kiállított festmények
ugyanis nem a falon helyezkednek el, hanem felfüggesztve,
szemmagasságban lógnak. Pont ott vannak, és nem
máshol, méghozzá oly módon, hogy az emelt
szintrõl (egyfajta mini-tribünrõl) induló
befogadói tekintet egyszerre látja mindegyiket, azaz a
térben tagolt egyedi mûvek összességébõl
egyfajta virtuális közös ,,kép" alakul ki. A
látogató az egyes mûvekkel úgy ismerkedhet meg, hogy
belép ebbe a képbe, és barangolni indul a
számára ismeretlen tájakon. A képerdõben
sétálgatva közelrõl is szemügyre veheti a
festmények illuzórikus voltát (már maguk a
címek is a mûvek védtelen és csupasz
hátsó oldalán találhatóak meg), amely
tapasztalat leginkább ahhoz fogható, amikor gyerekkorunkban
meglepõdve vettük tudomásul, hogy a térbeli
mesekönyv kiugró figuráinak nincs megrajzolva a háta.
| ||
A térbeli tájképet, mint a befogadáshoz kínált érzékelési illúziót az Erdélyi által készített mûvek címei is felerõsítik (Föld felett sorozat, Színeváltozás). Erdélyitõl amúgy sem idegen a képformátum síkbeli jellegzetességének megkérdõjelezése - így járt el például a diplomamunkája esetében is, amikor a vásznat bebújtatta a vakkeret léce mögé. Az utóbbi idõben a kép tárgyi voltának hangsúlyozása helyett mûvein az elegáns és finom felületi-fakturális hatások érvényesülnek. Esetünkben a monokrómnak tûnõ felületek roppant elegáns, szinte észrevétlen színbeli módosulásai, melyek éppúgy alkalmasak lehetnek térillúziók keltésére, mint alig észrevehetõ motívumok megjelenítésére. A figyelmes szemlélõ e mûveken egy-egy kört, azaz pulzáló napkorongot fedezhet fel. Elfogadva azt a hipotézist, hogy a pont felnagyított formája a kör, s mint kerek egész az önmagába forduló eszményi teljesség, a kezdet és a vég, illetve a tökéletesség szimbóluma, a kiállítás egészére vonatkozó olvastunkban egészen éteri magasságokba emelkedhetnénk. Mielõtt azonban ezt megtennénk, gondoljunk vissza a meghívón szereplõ fotóra. Ha ezen alkotók láthatóan elutasítják a mûvész-szerep kiemelt státuszát, nem árt némi iróniára gyanakodnunk. Mert még úgy járunk, mint az egyik figyelmetlen látogató, aki nagy nehezen felfedezett egy kört az egyik Erdélyi-mûvön. Pedig pont ott nem volt. |