Antal István |
,,Mert az élet többet jelent, mint a megszokott hazugság." (idézet a kiállításon vetített filmbõl)
A Ludwig Múzeum kistermében rendezett
kiállításon, a bejárati ajtóval szemben
lévõ falra végtelenített
videokazettáról, a két mûvész által
készített, gyönyörû filmet vetítik
folyamatosan a teljes nyitvatartási idõ alatt. Ez az
alkotás határozza meg a kiállítási
térben eltöltött idõ alapvetõ hangulatát.
Annál is inkább, mert lenyûgözõ és
meditációkra késztetõ hangulata alól
még napok múltán sem lehet szabadulni. A
gyönyörûség finom terrorjával megragadja,
magába szippantja nézõinek lelkét,
állítom, hogy érzékenységüktõl
szinte függetlenül. Annyira komplex és tökéletesen
végigvitt a világ, amit képvisel, amit a
gondolkozás és az érzéki
gyönyörûség terepéül felkínál.
A terem belsejében kiállított, díszesre festett
kamera, mikrofonok, dobozok és egyéb filmtechnikai,
filmkészítési kellékek, a rájuk festett -
okosan megválasztott - jelekkel , a piros, kék, zöld, barna,
sárga, fekete, rózsaszín és fehér
színek, a kifestett kis számítógép, a
vitrinekben álló ruhák úgy hatnak a filmmel
való töltekezés mellett/után/ mint relikviák,
maradványok gyûjteménye. Emlékek egy
spirituális állapotról, korról vagy
kalandról; a résztvevõk beöltözött
és szabadon elrepülõ önmagáról. Jobbik
énjük köszön vissza. Visszaélés
történik a filmen látott kalandokba.
| ||||
A budapesti Love Parade, a kollektív vitustánc idején néhány elszánt és ötletes, érzékeny és tehetséges mûvészférfi pszeudo szakrális, fõként Keletet, sokak szemében leginkább a Krisnásokat idézõ ruhákban kimegy a felvonuló, szemlélõdõ tömeg közé, hogy megmutassa önmagát, és láttassanak csoportosan. Látszódjon a közös erõ, szépségük és méltóságuk. Hogy láthassa a bámész tömeg az erõt, ami belülrõl jön, belül épül, és a közösségben szakrálissá lesz. Terrorista film ez. A szeretet és a szellem terroristáiként lépnek ki a résztvevõk a szobaajtón. Szembesülni mennek a profán örömökkel. Profán voltuk abból fakad, hogy felvettek, bár meg nem éltek... Magyarországi Odüsszeia ez a film. Nagyléptékû utazás a szellem tetteinek útvonalán. Az, hogy a fiúk beöltöznek, és feldíszítik, jelekkel látják el az eszközöket, kimennek az utcára, végigmennek a tömegben, a küldetésre koncentrálva, tükröket tartva szemük elé, és önmaguk - a csoport - felé, megmutatva az operatõrt, a kamerát, mely egy másik tükör, és amely révén egyáltalán utólag most õk látszanak az akcióban, csoportos performance-ként játszódik le, jelenik meg (sõt, valójában happening ez, és mûfajában, alighanem, nagyon erõs). A nézõk az utcán, a happening tömegeként, jól végzik a munkájukat. De ez az egész elbûvölõ epizód csak. Egy szobában lezajlódó beszélgetés után, amely során a sejt tagjai tisztázzák az alapokat. Meditálnak hangos szóval; beszélgetve és nem némán. Mindegyiküket megismerjük, mielõtt még elindulnak. A szakrális beszédtéma és a nyugodt viselkedés ellenére, a szovjet forradalmi avantgárd hõseinek vitáira ismertem rá - szordínóban. Küldetésük ténye már evidens az elsõ percben. A repdesõ kamera, arcról arcra haladva, bevési a szemeinkbe a szeretet-sejt személyeit. Kilépnek a tömeg közé. Belülrõl haladnak kifelé, mint az élet és a gondolat. Látjuk õket a Duna-parton. Mintha az ókori eposzok harcra elszánt seregeként vonulnának vagy szerzetesekként a dolguk után. Vagy asztalnál ülnek. Ott látszik az ital. Cigarettát szívnak. Amikor átmennek az utakon, helyszíneket váltanak - s ez költõi léptékekkel történik. Nemcsak a technika igényessége miatt, hanem azért, mert az események sorolása a belsõ utazást, az eltökéltséget sugallja. A csoport tagjai szabadok, mert szépek, és szépek, mert tudják, mit csinálnak. Eltökéltek hozzá.
Azután lövéseket hallunk, robbantások
zörejét - pakolni kezdenek. Elhagyják a terepet. Testet
ölt a veszély. Odakint és bent is. Himnikus a
búcsú. Audiovizuális filmhimnusz zárja le az
alkotást (egy olyan korban ráadásul, amelyikben a nemzeti
himnuszoknak az olimpiai eredményhirdetéseknél és a
futballmeccsek legelején maradt már csak szerepük). A kint
és a bent visszafordult, teljes lett a kör: a tettbõl
ismét gondolat lett. Odakint, a senki földjén egy kocsival
mennek el - bent hordva a lázadást. Illegalitásban
élnek majd a tömegben, de feltöltõdve belül.
Meglátva Gibraltárt, és megszenvedve érte, mint
Odüsszeusz Danténál.
| ||||
Az önbecsülés nyer szakrális értéket a tárlaton. Egy olyan kiállításon, amelyet technikai karaktere okán, könnyû lenne besorolni a tárlatok közé, amelyeken a képzõmûvészeti eszközök és technikák helyett már hosszú évek óta kapnak szerepet mozgóképes formák is. De nem egészen ez a helyzet. Kodolányinál és Uglárnál életük lép a múzeumba. A film és az öltözékek azért ilyen gyönyörûek, mert életmódjuk tette azzá õket. Nem a táblák és a filmjük utánozza életüket, hanem mindennapi gondjaikat, örömüket adták oda Ludwigéknak. Látva láttuk, hogyan élnek. |