Sulyok Miklós |
- Uram! A késemért jöttem! - Hol hagyta? - Valami matrózban. - Milyen kés volt? - Acél. Keskeny penge, kissé hajlott. Nem látta? - Várjunk... Csak lassan kérem... Milyen volt a nyele? - Kagyló. - Hány részbõl? - Egy darabból készült. - Akkor nincs baj. Megvan a kés! - Hol? - A hátamban.
Rejtõ Jenõ: Piszkos Fred, a kapitány
Kiállítási bírálatra általában nem szokás és nem érdemes reagálnia sem a kurátornak, sem a mûvészeknek. A tárlat állít valamit, a bíráló elemez, ez a dolgok rendje. Most azonban, amikor volt barátaim és kurátortársaim az N&n galériából politikai gyanúsítás keretébe ágyazott bírálattal illetik a Velencei Biennále 8. Nemzetközi Építészeti Kiállítása Magyar Pavilonjában kurátorként jegyzett munkámat, úgy érzem, tollat kell fognom. Válaszomban külön tárgyalom a politikai és a szakmai kérdéseket, mert az eljárást, ahogyan Nagy Bálinték politikai célozgatással fûszerezik építészeti bírálatukat, elfogadhatatlannak tartom. Megvilágítom kurátori álláspontomat, s ismertetem a - csekély erõfeszítéssel bárki által ellenõrizhetõ - tényeket, amelyek felett kollégáim oly könnyedén siklottak el dolgozatukban.
Menjünk sorjában: ,,...politikai-ideológiai
befolyás alapján született döntések helyett
szakmai testületek döntsenek a magyar építészet
nemzetközi reprezentációjáról" -
áll írásuk elején. Nos, az idei Velencei
Biennále esetében ez történt. A valóság
az, hogy Nagyék állításával
ellentétben nem volt politikai hátszél. Ha bármi
ilyesminek akár csak az árnyéka is megjelent volna, nem
vállaltam volna el a munkát. A NKÖM helyettes
államtitkára és a Velencei Biennále magyar nemzeti
biztosa többször is nyilvánosan bejelentették,
így 2002. július 15-én, a biennále magyar
sajtótájékoztatóján a Mûcsarnokban,
majd a kiállítás velencei megnyitóján is
(Nagyék mind a két eseményen jelen voltak), a sajtó
pedig számtalanszor leírta: most fordult elõ
elõször a Velencei Biennálékon való magyar
részvétel történetében, hogy a Mûcsarnok
által kiírt pályázat útján, szakmai
zsûri választotta ki a kurátort. A zsûri tagjai
voltak: Boros Géza mûvészettörténész a
NKÖM képviseletében, dr. Fabényi Júlia, a
Mûcsarnok fõigazgatója, s egyben a Velencei Biennále
nemzeti biztosa, Cselovszki Zoltán, a KÖH akkori elnöke,
Pazár Béla építész, Szalai András
építész és Tatai Erzsébet
mûvészettörténész, a Mûcsarnok
kiállítási osztályának akkori
vezetõje. Egyébként a Mûértõ
2002 decemberi számában tövirõl hegyire benne vannak
a jövõ évi, 50. velencei
képzõmûvészeti biennále magyar
kurátorának kiválasztásával kapcsolatos
információk a pályázókról (már
aki közülük hozzá járult nevének
közléséhez) és pályázataikról, a
zsûritagok nevei - szóval éppen úgy és
éppen az történik, amit Nagyék követelnek. Nincs
tehát valóságalapja az általuk megfogalmazott
gyanúnak. ,,Fontosnak tartjuk, hogy a
kiállítások körüli döntési
mechanizmusok a nyilvánosság számára is jobban
követhetõvé és transzparenssé
váljanak" - írják. Nagyon is követhetõk
és átláthatóak ezek a mechanizmusok minden
érdeklõdõ számára.
| ||
Mindezt személyesen is elmeséltem Bálintéknak. Kérdem: honnan származik az a rossz beidegzõdés a magyar értelmiség körében, hogy akinek a véleménye eltér a miénktõl, azt politikai gyanúsítással próbáljuk ellehetetleníteni, annak a meggyõzõdése nem önálló gondolkodás eredménye, hanem valami politikai hátszél fútta téveszme? ,,Erõs a gyanúnk, hogy ez a bemutató egy politikai-ideológiai játszma végkicsengése" - írják. Kapunk-e egyetlen bizonyítékot is a gyanú alátámasztására? Nem lenne jobb mindnyájunknak, ha cselekedeteinket nem a politika szemüvegén keresztül szemlélnénk?
Bírálatuk építészeti
vonatkozásáról annyit: tudomásul veszem a
felfogásomtól messze álló
álláspontot. Nem vitatom a globalizáció
jelentõségét napjaink
építészetében, de távolról sem
értékelem olyan felhõtlenül pozitív
tendenciának, mint Nagy Bálinték. Ôszintén
lelkes nemzetközi felzárkózási
igyekezetükrõl pedig azt gondolom, idejétmúlt
és tartalmatlan szemlélet. A XIX. század
elejétõl a XX. század második harmadáig volt
uralkodó a nézet, hogy a nyugati világ tudományos
és technikai élete egyenlõ bolygónk
fejlõdésével, s a világ többi része
jól teszi, ha igyekszik minél elõbb
felzárkózni az élen járó országokhoz.
Aki a felszínen lebegõ álproblémák helyett
valóságos társadalmi, gazdasági és szellemi
kérdésekkel is hajlandó foglalkozni, tudja: a szerelt
falak, a felhõkarcolók, a transzparens üvegfalak
kérdései technológiai problémák, amelyeknek
természetesen van építészeti fontosságuk, de
ma már másról szól a világ. Nagyék a
következõt írják: ,,Meglátásunk
szerint a világ nagy építészmûhelyeiben olyan
átfogó munka zajlik, amely a családi
házaktól a városnegyedekig az élet gyakorlatilag
minden területén megpróbál korszerû
válaszokat adni gazdasági, társadalmi,
technológiai, éghajlati és esetenként politikai
kihívásokra és igényekre." Ez a mondat mintha a
XX. század elsõ felének technicista,
jövõ-ittas modernista építészeti
manifesztumaiból került volna a tollukra, a maga
egyszerûsítõ szemléletével. Nekünk
csupán az volna a dolgunk, hogy bemutassuk a nemzetközi trendek
hazai adaptációit? Érdekel bárkit is a
világban, hogyan csinálják a magyarok otthon annak
utánzatát, amit mások másutt, több
pénzbõl és jobban építenek? A
három most bemutatott építész kvalitásait
Nagyék is elismerik. Akkor mi a baj velük? Hogy nem
internacionalisták, hogy nem igazodnak a trendekhez? Na ne...
| ||
Kedves Kati, Bálint, Gábor és István! Én nem pusztán anyag, technológia és pénz kérdésének látom az építészetet. Úgy vélem ugyanolyan fontosak a szellemi, társadalmi vonatkozásai is. Az a három építész, akit én választottam, Magyarországon anyagilag és szellemileg ide való, a HELY-lyel rokon lelkû házakat tervez. Kicsik ezek a házak a high-tech óriáslétesítményekhez képest, de olyan építészeti minõséget hordoznak, amely példaként szolgálhat. A kis lépték, a szegénység, az eszközök szûkössége érték is lehet. Nagyon fontosnak tartom, hogy épületeik a kis, helyi közösségek életét teszik könnyebbé, hogy személyhez szólóak. Ha emlékeztek rá, a finn pavilonban még kisebb házakat láthattunk, finn építészek Afrika falvaiban épült munkáit. A magyar pavilonéhoz hasonló installációval. Én azt a mienknél is jobb kiállításnak tartom. Képzeljétek, még portréfotókat is kitettek, embereket lehetett látni, csupasz és szegényes falujukban. Tehát az én szemléletem nem áll egyedül a nemzeti pavilonok között, nem én gondolom egyedül, hogy az északi félteke pénzt és környezeti erõforrásokat pazarló, önreprezentáló építészete mellett létezhet más út is. Félreértés ne essék, nem vagyok technológia- és globalizációellenes, csak azt állítom, azzal párhuzamosan létezik egy másik tendencia is a világban.
Végül pedig ide kívánkozik a
tájékoztatás: a Budapest Galéria Szabad
sajtó úti kiállítótermében 2003.
január 23 és február 23. között bemutatja a
Velencei Biennále Magyar Pavilonjának
kiállítását.
| ||