Götz Eszter |
Svédország 20. századi
építészetét láthattuk nemrégiben a
Budapest Galériában. Ritka alkalom, hogy nem alkotókhoz
és nem tendenciákhoz kapcsolva tárul elénk egy
ország építõmûvészete, hanem teljes
panorámájában; ráadásul egy olyan
összetett - bár idõben jól határolható
- periódusban, mint amilyen az elmúlt évszázad
volt.
Többször arra járva az utcáról néztem be
a térbe átlósan benyúló hatalmas
tablók közé, és mindig sok látogatót
láttam. Úgy tûnik, a svéd formaérzék
ma is, akárcsak a 60-a években - amikor az újra
éhes magyar építészek jószerivel csak
északról kaphattak valódi szellemi
táplálékot, szaklapokat és utazási
lehetõséget, és a svéd
építészet éppen ,,csúcsra járt" -
kivételes izgalmat kelt nálunk. A svéd design forradalmi
idõszaka azonban mára lejárt, az
építészetben a németek, franciák, olaszok
és angolok, sõt a norvégok is nagyobb
szenzációt képesek kelteni Európában, mint a
svédek; mégis, a Svéd Építészeti
Múzeum alapos és jó érzékkel
válogatott keresztmetszetében igazi élményt kapunk.
A kiállításhoz nem készült katalógus,
nincs összefoglaló, néhány mondatos, angol-magyar
nyelvû kommentár kíséri az egyenként
csupán 3-4 képpel és rajzokkal bemutatott
épületeket. A levonandókat nem vonják le
helyettünk, s ettõl laikus és szakmabeli egyforma
felfedezõkedvvel lép a terembe.
| ||
A kiállított anyagban éppen az az óriási
változás nem jelenik meg, melyet a 20. század hozott a
svéd építészetbe - hiszen az elõzõ
századvég klasszicizmusa, majd historizmusa még
sokáig kísért a korai 20. századi mûvekben.
Arányaiban azonban minden gyökeresen átalakult. A
városiasodás errefelé jóval késõbb
kezdõdött, mint Európa délebbi országaiban, a
városi lakosság száma egészen az 1930-as
évekig nem haladta meg a falun élõkét. Még
ma, a 21. század elején is egyedül Stockholm lépi
túl az egymilliós népességet, a többi
város jelentõsen ezalatt marad. Az iparosodás
elsõsorban a vas- és acélfeldolgozásra, valamint a
fakitermelésre épült, s ezek központjai
értelemszerûen a városoktól távol,
természetes környezetben alakultak ki. Ez máig
meghatározza az ország építészeti
köznyelvét. Erre az erõs szemléleti-formai
hagyományra rétegzõdtek a következõ
hatások, elsõsorban az angol Arts and Crafts mozgalom
kézmûves vonzódása, a dán és
német téglaépítészet eredményei
és az osztrák építészet korai modern
törekvései. Az 1899-1912 között tervezett
telepített bányászváros, Kiruna már
ekkor szintézist talált az északi
faépítészet és az amerikai zsindelyfedés
formanyelve között. A kiállítás
magyarázó szövege szerint a házak méreteit
és belsõ tagolását a fagerendák hossza
szabta meg, a racionális kialakítás maximálisan a
természetes anyaghoz alkalmazkodott. A RAGNAR ÖSTBERG
tervezte stockholmi Városháza (1911-23) a
század egyik elsõ önálló
megfogalmazású, erõteljes,
szimbólum-értékû épülete. A
vízpartra komponált, déli piazzák
árkádsorait idézõ téglaépület a
klasszicizmus harmóniáját foglalja egybe a táj
északi tengerparti karakterével. Nem sokkal késõbb
kezdte tervezni a korszak leginvenciózusabb svéd
építésze, GUNNAR ASPLUND - SIGURD LEWERENTZ-cel
közösen - a szecesszióba hajló, természeti
formákat imitáló, mégis végtelenül
letisztult formákat alkalmazó Woodland temetõ
építményeit és parkját (1914-40).
| ||
A 30-as évek óriási állami
lakásépítõ programja addig nem látott
virágzását hozta a svéd
építészetnek. A sorházakban inkább a
racionális, puritán formavilág, a jobbára
vidéki családi házakban a paraszti hagyományok
csengtek vissza, de a kor lehetõségeinek magas
modernizációs szintjén. Ekkor tört elõre a
svéd formatervezés, és lakókomfortból
mintát adott Európa legnagyobb részének. És
mivel Svédország kimaradt a második
világháborúból, ez a tendencia egészen az
50-es évek végéig, a 60-as évek elejéig
változatlan maradt. Ekkorról származnak az elsõ
kísérletek az épített és a természeti
táj tudatos összekapcsolására, ekkor születtek a
malmõi teraszházak (SIGFRID PETERSEN, 1944-48), majd az
1950 utáni években létrejöttek az elsõ modern
telepített városok, melyek már nem pusztán egy
nagyváros-környéki szatellit
településként, hanem eleven, munkahelyeket és
szórakozást kínáló, hagyományokat
teremtõ igazi városok lehettek.
| ||
Már az 1930-as évektõl figyelemmel
kísérhetõ két fõ tendencia: a
tárgyszerû, intellektuális funkcionalizmus, illetve a
klasszicizmust a természetközeli szemlélettel
ötvözõ, szabadabb, expresszív vonulat - ezek
párharca máig ösztönzõ erõt jelent a
svéd építészetben. A szigorúan vett
modern a 60-as években ismét nagyarányú
lakásépítési programjában teljesedett ki,
míg az expresszív formák fõként a
templomépítészetet jellemezték - ekkor a
svéd egyház az építészet egyik
legjelentõsebb megbízója. Lewerentz a stockholmi
és skanei templomaiban a tégla és az üveg
visszafogott hatásaival nagyszabású, erõs
szimbolikájú tereket alkotott. Ugyanebben az idõben -
párhuzamosan a felpörgetett fogyasztással, illetve a
Római Klub önkorlátozó szellemiségével
- erõsödik fel Svédországban a környezeti
pusztítások elleni mozgalom. Järnában ERIC
ASMUSSEN megépíti Rudolf Steiner antropozófiai
elvei szerint azt a kutató- és konferenciaközpontot, amely
az ökológiai tudatosság építészeti
megfogalmazása. Sorra alakulnak a megújuló
erõforrásokat használó ökofalvak, de az
irányzat gyengének bizonyul a nemzetközi trendek
beáramlásával szemben. Az utóbbi húsz
évben irodaházak, bankok,
bevásárlóközpontok épültek a svéd
városokban, és egyre erõsebb a külföldi
tervezõk aktív részvétele.
| ||
A kiállítás legvonzóbb tervei a 90-es évek elejétõl készülõ középületeket vonultatják fel. A viking hajótestet idézõ stockholmi Vasa Museum (G. MANSSON - M. DAHLBäCK, 1990) expresszív, tematikus megfogalmazása, RAFAEL MONEO Svéd Modern Mûvészeti és Építészeti Múzeuma (1990-98) vagy a MAF Kõkor Múzeuma (1990) monumentális természeti formákkal, nemes anyaghasználattal és a magastechnológia finom, gyakran szabadon láttatott alkalmazásával újrafogalmazzák a kulturális intézmények funkcióját. Látnivaló, hogy az itt svéd építészetként bemutatott, külföldi sztárépítészek tervezte munkák felvállalják a svéd formai-szellemi hagyományokat. Talán ez a gesztus, az építészeti határok kitágítása üzenet lehet felénk is: azt a lehetõséget mutatja fel, hogy a világfaluban egy ország, egy régió saját tradíciói nem csupán a helyi építészeket kötelezhetik, de a vendégtervezõket is. |