Károlyi Zsigmond |
1980-ban a Zichy kastélyban - az Óbudai
Galéria ,,Tendenciák" címû sorozatának
keretében, - két kiállításon szerepeltem: a
,,Geometrikus és strukturális törekvések"-et
bemutatón, (rendezte: Hajdu István) és a ,,Kemény
és lágy" címû tárlaton (rendezte: Beke
László).
Az elsõn MOTÍVUM-LELTÁR
készítésének szándékával egyik
1979-es tervemet realizáltam egy paravánon kb.
másfél négyzetméteres méretben,
(korábbi munkacímei: ,,RETROSPEKTÍV
RÉZÜMÉ"; KONSTRUKCIÓ; CÍM NÉLKÜL
stb. - lásd 1.kép) - a másodikon két munkám,
Ez utóbbiakról mondta Erdély Miklós az Optimista elõadásában: ,,teljesen úgy hatnak, mint egy levezetésnek az esztétikája, nem formai esztétikája, hanem sugározzák egy levezetés tiszta, [...], metaszinten is átgondolt struktúrájának az esztétikumát..." E három mûben összegzõdött mindaz, ami a 70-es évek második felében foglalkoztatott, ezért innen nézek vissza, feltérképezve az elõzményeket. Megpróbálok nagy vonalakban, madártávlatból közelíteni a magam múltjához. Az egyszerûség kedvéért ehelyt csupán a ,,vonalas mûvészeti" vonatkozást tárgyalom.
A vonal lesz a fonal, amire itt és most**
képeim fölfûzõdnek. További
szûkítéssel élve: az egyenes vonal az,
amirõl szól ez a szöveg.
| ||||
Ez a (terv)rajz: a katalógusba szánt ,,skicc," egy postai levelezõlapról, vagy elõrenyomtatott borítékról készült másolat lesz elemzésem tárgya, amely egyúttal az itt közölt ,,képregény" tartalomjegyzékeként is felfogható. Vízszintes és függõleges vonalakat látunk, ezekbõl összeálló négy derékszögû paralelogrammát és elõttük egy iksz-jelet. A vonalak között mind hosszúságban, mind vastagságban különbözést és egyezést egyaránt tapasztalunk. Említendõ a vázlatos karakter (,,szabadkézi rajz", vonalzó igénybevétele nélkül készült), a négyzethálós alap (kitépett noteszlapról lévén szó). (Felsoroltam az elõttünk lévõ jelenség vonal-elemeit. Ezek a motívumok munkáim fõszereplõi, különbözõ szituációkban látjuk majd õket viszont.) Ready-made? Pop-artos gesztus? Készen kapott magyar minimalizmus ( = ,,primér" struktúrák vizualizálása, a ,,szûkszavúság" és a személytelenség vonzásában). Miért? Realista vagy absztrakt képrõl beszélhetünk esetünkben? A címvariációkban, a megnevezés ismételt kísérleteiben ott a válasz, ennél több hiú hermeneutikus erõlködés lenne. Egy biztos: a koncepció nem merült ki abban, hogy kreativitás-ellenes mozdulatot montírozzak a vonalzós, komolykodó közegbe. Persze az összefirkált cetli végül mégsem jelenhetett meg a katalógusban (mekkora szabadságfok, amit egy effajta mû képviselni bír?) - üdítõ ottlététõl kénytelen voltam eltekinteni, (akkoriban minden zsûriben a ,,korszerûség és minõség" volt a kötelezõ kritérium!) most, húsz év múltán, utólagos impresszionista/kubista rávetítések, konnotációk kollázsa helyett álljon itt csupán az egyenes vonal geometriai definició-variációja 1977-bõl, egy saját használatra készült parafrázis: ,,Egy egyenes /a síkra rajzolt/ rengeteg összevissza kusza kriksz-kraksz oldalnézete! " Monge-rendszerben tessék gondolkodni!: a tengelyeket felrajzolni, majd utána az elsõ képsíkon hosszan firkálgatni, tetszõleges ábrát létrehozva ábrázolhatunk bármit! - ennek a rá merõleges képsíkokon lévõ vetülete a vízszintes x tengellyel esik egybe.
,,Ahol a vonal elveszti körvonal-szerepét ott kezdõdnek a festõi stílus lehetõségei." Ezt a tételt - amelyet én a lehetõ legtágabb értelemben tartok érvényesnek - Wölfflin Mûvészettörténeti alapfogalmak c. könyvében olvastam.
| ||||
Az itt kidolgozott öt kategória-pár kortárs mûvek elemzésekor is oda-vissza! remekül használható. Czimra Gyula e két festménye között 35 év telt el; ez idõ alatt a festõ egy impresszionista maszatolásból egy quasi kora-quattrocento karakterû képtípushoz, a festõi sémától a lineáris-haptikushoz jutott el. (2. kép: 1960-ban megfesti ismét egyik 1925-ben készült mûterembelsõt ábrázoló munkáját, s e késõbbi képen már ,,nem hagy helyet a homálynak, a mûterem sarkaiból kisöpri az árnyék pormacskáit, kiküszöböli a chiaroscurót. A szénrajzot kiszínezi, a dolgok szilárd kontúrt kapnak, a világot derûs, egységes, mindenütt jelenlévõ fény árasztja el...)" További 15 év múltán a fõiskolán néhány Czimra-kompozíciót megfestettem újra, valamint rajzok és fotók sorában elemeztem munkásságát. Ezeknek a tanulsága összegzõdött, amikor a koszhadt festõi közegbe belehúztam egy fehér vonalat, mellé állítottam egyszerû, mindennapi használati tárgyakat: széket, asztalt, festõállványt és egy - Czimránál is gyakran szereplõ - petróleumlámpát és festõbotot. (3.kép) Sorakozó; katonás mellérendelés. Két ,,fél tér" (valóság és illúzió) szembesül, helyet hagyva a ,,tér-felek" leképezésének - mindenki maga vetít egy, esetünkben látens képsíkra; gondolhatunk Dürer metszeteire is akár... (Rájöttem, hogy a ,,semmit" és a ,,valamit,, nem kell kiegyensúlyozni!) De honnan jött a fehér vonal?
| ||||
(4. kép) Egy körhöz érintõt szerkeszteni egyszerû síkgeometriai feladat... De képzeljük el a fiatal mûvész örömét amikor fölfedezve, hogy a tükör rézsûsen kifelé keskenyedõ vékony pereme éles-fényes csíkot vetít, kisebb szögben mint maga a foncsorozott síküveg lap (,,a tükör két utat vetít") és e vakító világos vonal mellé tolta a padlón a petróleumlámpát...Apró mozdulat, csak úgy szemmértékre, mégis kielégítõ pontossággal! Egy tükörnek speciális (,,szélsõséges"!) nézete, mikor olyan helyzetet keresünk ahol mi már nem vagyunk a képben, oldalt álltunk s egy vonalat látunk. (4. és 5. kép)
| ||||
Bár Dylan Thomas szerint ,,csak az lát tisztán aki vak" és valószínû igaza van Berkeleynek: a világtalan számára a tükör nem különbözik egy üveglaptól, - hunyt szemmel is belátható, hogy a tükör kettévágja, megfelezi, két részre osztja - vagyis megduplázza! - a világot. (Többek közt errõl szól majd az EGYENES LABIRINTUS (24. kép) is, és egyébként minden festmény és fotó tudja ezt.) ,,A tükör visszafelé nyíló ablak, mindig azt takarja, ahova nézünk, azt példázza: mindenütt magunkat látjuk. Hiányunkat takarja, s magunkkal falaz be minket... A szemlélõ tárgyhoz való viszonya a tükrön keresztül válik képpé. Két kép már elmozdulást jelez... Képem a tér általánossága: a kép körüli valóság a tárgy körüli tér megfelelõje. A valóságos tárgy és a kép egymás analógiájaként kezd létezni: a kép létrejön mint tárgy, a tárgy mint kép. A kép önmagát jelenti, miközben a maga ellentétét (a valóságot) fogalmazza meg." (1976.)
| ||||
Mint Fontana egy függõleges hasítása, olyan a vonal a 5. kép közepén: a tükör két nézete egy folyamatos egyenes - egy funkciójától megfosztott szimmetriatengely. E kép alapjában a kubista elvet találjuk: különbözõ nézetek egyesítését.
A kettõsség és a látható képletszerû tagolása, viszonyok átrendezése, sajátos szempont-cserék sok munkám témája/tárgya. Egy szaggatott vonal a folyamatos megszakítottság képe. A FÉNY/TÖRÉS (6.kép) például azt ábrázolja, hogy hogyan torzítja, szakaszolja a másolat (a darabokra tört üveglap, amelyre elõzõleg ,,rákopíroztam" az alatta lévõ papírra húzott felezõ egyenest,) az eredetit. Vagy egy másik munka a SZAGGATOTT VONAL (7. kép), ahol három amorf pozdorjalemezre húzott vonalakat hoztam egymással fedésbe /három variációban/, majd a körülvágott fotókat egy vízszintes vonalra rendezve ragasztottam föl a triplexkartonra.
| ||||
A Magyar Nemzeti Galériában 1978-ban rendezett Jubileumi Stúdió-kiállításra készített tervem: ,,Évek óta gondolom, hogy a KÉP mint részlet a kimaradó térrel teljes. Most, hogy megtudtam, hogy 1,5[[infinity]]3[[infinity]]1,5 méteres boxokban lehet kiállítani és külön helyen lesznek bemutatva a hagyományos kép ill. grafikai jellegû munkák a következõ tervemet szeretném megvalósítani: A boxban 3 db 50x70-es dipát sárga ragasztószalaggal erõsítenék a fõ-falra, majd a horizont magasságában (a paraván teljes hosszában) húznék rajzszénnel egy vízszintes vonalat és lefixálnám. Utána a három lapot snitzerrel kivágva (esetleg paszpartúrában) a táblaképek vagy a grafikák között állítanám ki. Így a két külön helyen szereplõ pozitív-negatív rész egymás háttereként, komplementereként egészet adna - utalva az ÉLET és a MÛVÉSZET kapcsolatára."
Az ábrázoló geometriából ismert mozdulat:
bizonyos szerkesztések könnyebb elvégzése
végett, felveszünk egy új képsíkot, ahol az
alakzat ,,kedvezõbb pofáját mutatja" (Krocsák
Emil), ott megszerkesztjük a keresett /mondjuk döfés-/pontokat
s a kapott eredményt visszatranszformáljuk. Valahogy
így szól bele a mûvészet is az életbe.
Ezen avantgardista vélekedést illusztrálja a
PANORÁMA-ÁTLÓ ( 8. kép)
| ||||
Tetszõleges felvételeket készítek bármely teremben, állványról körbefotózom a teret, majd a kontaktmásolatra - több képen keresztül - egy átlót rajzolok. A metszéspontokat visszakeresve a térben kifeszített spárgával realizálom a kapott emelkedõ vonalszakaszokat a helyiségben. (A leképezett látvány és a képi realitás speciális viszonya ez, sajátos anamorfózis - manipulálni egy fotót s az eredményt visszavinni a valóságba, belevetíteni az ábrázolt térbe.)
| ||||
Egy sík lapon a felületet akarom jelölni: húzok egy vonalat. Önként adódik az átlós irány, mintegy helyes ,,térkitöltõ válasz". (Másrészt: emelkedõ megszüntetés.) A rézsútosságnak dinamikus jellege van, kivisz a függõleges-vízszintes komplementaritásból. A ,,visszarendezõdés", mint alternatíva a 9. kép didaktikus sorában és a 10. képen látható: Megszüntetve az egyik, vagy másik felfüggesztést, elszakítva a ragasztószalagot vízszintes (ha a jobb oldalon) vagy (ha a bal csúcsnál csináljuk:) függõlegeshez közeli vonal lesz az eredmény.
| ||||
Egy 45 fokos átlós vonalra pauszpapírt fektetek és átmásolom, majd a pauszt fonákjára fordítva visszahelyezem -> X. Valami önmagához képest mozdult el, két egyenes metszi egymást, (lásd MOTÍVUMLELTÁRunk következõ sorát:) az iksz, egy átló önmagára tükrözött képe. (Korántsem véletlen, hogy a tipográfusok egy téglányba írt X-szel jelölik a képet.) Új elem a merõlegesség. Sok problémát kellene még kibontani: tükör, fotó, kettõsség, geometrikus konstrukció, transzparencia, stb. Maradjunk ez utóbbinál, az általában levegõként láthatatlan falszerû síkra: az üvegre festett fehér mész-iksznél (11. kép): ,,...valami a megnevezésben különbözik önmagától. Ahol a transzparencia jele van, ott nincs kilátás, a megmutatás csak takarás által lehetséges - megszüntetjük, hogy tudjuk: az áthúzás jelenti az észrevétlent, s ez az apró különbözés önmagától hasonlít a mûvészetre".
| ||||
,,Elõször az észrevétel
volt, az azonosság felismerése a fából
ácsolt állványzat és az üvegre festett jel
formájában, függetlenül a funkciójuktól.
,,Metszõdõ átlók" találkoznak két
síkban, mégis olyan természetes
összetartozással, mintha egyik a másiknak
árnyéka volna. A köztük lévõ
kauzális köz diktálta mozdulattal, a motívumok
kalligrá-fiáját követve vágtam
átlói mentén szét a négy-zetes
fényképet, mintegy magát a képsíkot, mint
transzparens képsíkot jelölve. (1981)"
A 13. kép: mail-art munka, ahol a belsõ forma diktálta a külsõt: a négy sarokból (anyagtakarékos módon) nyertük a KíVÜL-BELÜL-kép ,,negatívját" - (lásd a bugyuta boríték-szerû valamit - képet? - ott fönt a jobb sarokban.)
| ||||
Mindig izgatott a kérdés: miért festünk
paralelogramma formájú képeket? Az európai agy
miért van a kvadráthoz kaptázva? A kockaházakat le
lehet vezetni a fából való
építkezésbõl... - de most minket nemcsak az
ácsolt keretek érdekelnek, hanem tágabb
értelemben határaink, a közvetlen környezet - a
,,terem"!
| ||||
,,Postai akció: közös grafikai lap
létrehozásában a mûértékelõ
tevékenység modellezõdik. Kiállítva: az ûrlap és az akció leírása Tavaszi Tárlat - Fiatal Mûvészek Klubja, 1975. május"
A ,,szociális kompozíció" után a privát
probléma: mi kerüljön a kitöltendõ üres
négyszögbe
| ||||
Képem egy kép hiánya, mint
átlátszó üveglap. Üres vászon
mögött állva nézek egy keretet (ami egy vitrin ajtaja),
a motívum, a tárgy (petróleumlámpa) kettõjük között van. Az árnyék rajzolja a teret. ,,Vagy nem fér-e el ugyanott egy meglévõ és egy hiányzó?" (Tandori Dezsõ) | ||||
Néhány szó a munkamenetrõl: a sziluett-probléma itt két lábon áll, bal - jobb -- festészet és fotó. Ugyanis ,,az önmagát ábrázoló festmény modellje egy a falra szögezett farostlemez képe egy fényképezõgép (Pentacon SIX) keresõjében. Exponálok. A keresõben látott kép arányaihoz igazodva a farostlemezre ráfestem a kép hátterét, a meszelt falat. S az eredményt lefotózom. Minden egyes etapot lefényképezek, megörökítek. A munka során, a festés folyamán a képet jelentõ festetlen négyszög egyre kisebb lesz és miközben szaporodik a fehérre festett felület a képen, az egyre távolabb kerül önmagától."
| ||||
Hasonló megfontolásból, elvonatkoztatva az árnyékától a tárgyat jelölöm önmagán - ráfestem ami mögötte van: a fehér falat. A kép így lesz transzparens sík. (17. kép)
| ||||
1. Odatámasztom a farostlemezt a falhoz és lefényképezem. 2. A keresõben látott képet ráfestem a farostlemezre, majd lefényképezem. 3. A képet fölakasztom a falra és hiányát, hûlt helyét is lefényképezem. 4. Ezt az állapotot ismét ráfestem a farostlemezre, így a képbõl a képen csak a padló és a fal jelzése marad. A történetet dokumentáló fényképeket utólag a képre ragasztottam. (A képnek nem a kronológia a logikája! A négy kis kép látens X-struktúra szerint rendezõdik. Érdekességként még megemlíteném: a fényképezõgép keresõjében a bal- és jobboldal helyet cserél.)
| ||||
,,A fényképek két szélén két (falnak fordított) kép szélei. Kifelé nyitott zárójelek. A képek (vakkeretek, keretek) lesznek rámává: a falat keretezik. Más oldalról, s ez a legfontosabb: egalizálom a közöket!"
| ||||
A tradícionális triptichon-séma van itt átfogalmazva látszólag, de csak elsõ pillantásra az - valójában egy végtelen sor esetlegesen kiragadott három elemét látjuk. EGYENKÖZÛ PÁRHUZAMOSOKat. A 18. valamint a 20. képen látható befordított képek egyszerûsödtek téglafallá és késõbb barna farostcsíkokká a Bercsényi Kollégiumban 1978 õszén rendezett kiállítás két szemben lévõ falán. (22. és 23. kép)
| ||||
A legfontosabb itt, hogy egalizálva a közöket - a háttér, a hiány, a negatív forma vált meghatározóvá! Ezt diktálta a ,,filmes szempont" a ,,fekete csíkidõ" (Bán András definíciója) - a kontaktmásolatokon a fekete függõleges, az egyes képeket egymástól elválasztó vonal. Hogyan és miért?
Mint mikor egy egész számot tört alakjában adunk meg: 1/2+1/2=1 egész. (20. kép) Felet oldalt lépek a filmen****, és mégis: ugyanaz folytatódik, a fonákjáról nézett képet saját hiánya, s mint durva drasztikus tagolás: a szimmetria axisa töri meg és kapcsolja össze. Önmaga ,,egészsége", folyamatossága a felvételek közötti megvilágítatlan sáv képe, az így keletkezett kép leghangsúlyosabb eleme, egy árnyék-oszlop: amit JELENnek neveztem el és amelyrõl nem tudhatunk semmit.
| ||||
,,Egy mérföldet haladt [...] Két
mérföldet haladt - elõtte, s mögötte [...]
csönd. Három mérföldet haladt [...] Négy,
öt mérföldet haladt - s ímé, se vége se
hossza az útnak. Hat, hét mérföldet haladt [...]
Nyolc mérföldet haladt [...] Kilenc mérföldet haladt
[...] Tíz mérföldet haladt [...] Tizenegy
mérföldet haladt - a fény [...] Tizenkét
mérföldet haladt [...]" (Gilgames. Kilencedik tábla)
Ezen fotó-alapú megfontolások után mindezt megfogalmaztam egy fiktív festménysorban is: ,,KÖR. 1977 - Végtelenül részletezhetõ, tovább tagolható és sokszorozható sor - a végtelen oszthatóság elvének értelmében. Vízszintes sorban azonos nagyságú négyzet alakú képek vannak a falakon, körben, egymástól azonos távolságra. Alapjuk nyers vászon, vakkeretre feszítve. A sor elsõ tagja festetlen, az utolsó teljesen megegyezõ színû a fallal, egész felületében fehér. (Két egymásra épülõ homogén ,,kezdet" áll egymás mellett - illetve néz szembe egymással a két ,,végpontról".) A képeken az ábra önmaga, mint alap: a szürke vászon szövete, amely szûkül, a festett környezet takarásába kerül. Azzal, hogy a falat festem rá a képre, teret nyerek? A vászon háborítatlan jelene szûnik meg, vagy közeledem csak a jelenhez, ami itt a kiállítóterem aktuális színében való feloldódás? (A kép úgy transzparens, hogy ráfestem, ami mögötte van: a falat. Az olvasás irányához igazodva /az idõben/ elõbb a kép bal oldalát festem. Középrõl visszanézve: MÚLT. A jobb oldali fél: (potenciális) JÖVÍ. A kész képek elõtt elhaladva a köztes JELEN vékonyodik, egyszerre nõ /egybeérésig/ a MÚLT és a JÖVÍ kiterjedése. És mehetünk ellenkezõ irányban, visszafelé is! Milyen arány változik? Miben különbözik az elsõ kép az utolsótól? Mondhatjuk-e: a kettõ egy és ugyanaz?" (És hol itt a vonal-vonatkozás? A közép felé haladó, közeledõ függõleges párhuzamosok... De fõleg ott, hogy ragaszkodni kell a mûvészet és a realitás közötti éles (elválasztó) határvonalhoz!)
A terem két szemben lévõ falán két képsort szembesítettem: 70[[infinity]]70 cm-es farostlemezekkel egyensúlyoztam ki az átellenes oldalon lévõ 70[[infinity]]7 cm-es csíkokat (vagy fordítva). A négyzetes lemezeken a (fehérre) festett felület egyenlõ a két kép, ill. a csíkok közötti kimaradó falfelület területével. A képek ,,belsejében" a külsõ világ képezõdött le. A festék rátét a lemezen, mint a falon a lemez. Úgyszólván üvegként mûködik e visszavett takarásban, mert rálátást enged arra, ami hátul (a kép háta mögött) van. A (határoló kvázi-)keret és a festmény, - a kép és környezetének inflexiója történik itt.
| ||||
,,1. LECKE. A rajzolás fogalma, eszközei. 23. kép: (grafikai lap - ,,konnotáció/kollázs": Kovácsi Pál Vezérkönyve 1914-bõl rajzot oktató népiskolai tanítók számára... Részletek:) ...(Jókora pontokat rajzolunk vízszintes irányban.) Ceruzátok hegye a papíron fekete pontokat hagyott. Mit rajzoltál a papírra, S? ... Rajzoljatok még több pontot! Milyen szép lenne, ha ezek a pontok sorban állnának, mint a katonák, vagy mint ti, mikor az iskolából hazamentek! Próbáljátok meg, rajzoljátok sorba a pontokat! Ügyeljetek egyforma távol legyen egyik a másiktól! Rajzoljunk mindegyik pont alá egy másik pontot! ... Figyeljetek! Tegyétek ceruzátok hegyét a sorban az elsõ pontra! Innen húzzátok az alatta lévõ pontig! Most tegyétek a ceruza hegyét a következõ pontra és húzzátok lefelé a következõ pontig! Még egyszer! ... (Így végig a soron.) Gyermekek! Mi most a pontok közé vonalakat rajzoltunk. Mit rajzoltunk a pontok közé, U? ... (Egy rövid ceruzát állítunk az asztalra.) Nézzetek ide! Ceruzámat az asztalra állítom. Nézzetek a táblára! Ezek a vonalak (mutatjuk) éppen olyan formán állnak a táblán, mint a ceruza az asztalon; azért ezek álló vonalak. Milyen vonalak ezek? Mondjátok mindnyájan! Rajzolj a nagy táblára álló vonalakat, Ü! Rajzoljatok a papírra egy sor álló vonalat!"
| ||||
,,Ha egy áttetszõ (géz-) függönyre egy diát vetítek, a kép hátterébe belekerül a képsík mögötti valóság. Ha erre a vászonra két oldalról két diaképet - ugyanannak a lépõ figurának két átellenes nézetét - vetítem, a két kép téri illúziója és a (képek elõtti) valóságos tér fedésbe kerül. (Mindkét fél-tér egyszerre valóság és vetített illúzió.) A síkon csak a figura marad. A képsík két oldalát ,,széjjeltolva" (két egymással párhuzamos függönyre vetítve) a két oldalról vetített figura a két függöny közötti résben adódik ki, mint hiány, miközben a két kép egymást keretezi és oldja fel. A terembe lépõ látogató végigmenve a folyosón a képen lévõ történést ismétli meg, árnyéka négy síkon (két vászon + két fal) jelenik meg. Helyembe lép, a kép részévé válik, miközben megszünteti azt. A falon lévõ képhez közeledve árnyékának határértéke saját nagysága.
Mindkét irányban ugyanazt a falat látja."
* Ez a szöveg Károlyi Zsigmond
,,Festészeti problémák
posztkonceptualista megközelítése az 1970-es évek
második felében" címmel, a Magyar
Képzõmûvészeti Egyetemen 2002. október
18-án tartott habilitációs
elõadásának a Balkon számára szerkesztett
változata.
Az elõadás I.K.E.M.XX. (= ,,Ismeretlen
Közép-Európai Mûvész a XX.
századból") mûvészetét mutatta be.
A dõlt betûs idézetek a szerzõ korábbi
írásaiból valók.
** Esztétikai alapállásom legpontosabb
megfogalmazására
Pilinszky János ITT ÉS MOST címû versében
ismertem rá:
*** Domanovszky Endre festészete
mellõzött minden
konkrétságot, realizmus helyett a hatalom iskolás
tacheizmusát teremtette meg. Formailag ugyanazt a szocreált
mint ami az akkor roppant korszerû kagyló-fotelben testesült
meg.
|