Szipõcs Krisztina
Kétségtelenül elfogult
déVOLER
Mûcsarnok, Budapest
2002. december 19 - 2003. február 9.

,,A Dévoler (...) egy kétségtelenül elfogult áttekintést kínál a 90-es évekrõl, a 2000-es évek kezdetérõl és annak néhány modelljérõl" - vallja be Ami Barak. Kétségtelenül elfogult véleményem szerint a kilencvenes évek mûvészete az itt láthatónál érzékibb, színesebb és (ó, borzalom) szórakoztatóbb is volt, de Barak lelke rajta: õ a maga részérõl a ,,kísérleti, a részvételt elõsegítõ és kritikai mûtípusok", továbbá a ,,társadalmi kérdéseket" a ,,szemléltetõ oktatás" módszerével tárgyaló mûvészet mellett tette le a garast. Ezzel máris leszerelte további kifogásainkat, tehát a fentiek jegyében kell jótanulóként áttekintenünk és megértenünk (de szeretnünk azért nem) ezeket a mûveket. ,,A mûvészek mindenekelõtt a kritikai hozzáállásban és a világ aktuális problémáival való szembenézésben találják meg az alkotáshoz - és az üzlethez - szükséges eszközöket.
A mûvek a szemre talán kevésbé hatnak, de az értelmünkre annál inkább. ... Fogyasszák mértékletesen!
" - inti a látogatót a mellesleg nagy gourmand hírében álló kurátor.

A kétségkívül létezõ trendet (és mûveket) bemutató kiállítás különös ambivalenciát kelt: míg elsõ pillantásra egészében vonzónak, újszerûnek és változatosnak tûnik, a mûvekben sorra elmélyedve menetrendszerûen jön a kiábrándulás: az egyes darabokban felismert ,,probléma" túl szimpla vagy épp érdektelen, s mivel annak megjelenítése is legtöbbször (szándékoltan) szegényes - mivel modellszerû -, sem a külcsín, sem a belbecs nem ragadja magával a befogadót. (Még nehezebb persze a szöveges elemet is tartalmazó vagy egyenesen a nyelvre épülõ mûvekhez közelíteni.) S ami tán
a legbosszantóbb (s így fordul a jószándék a visszájára): a mûveket kísérõ feliratok - eredetileg katalógusszövegek - egy része túlinterpretálja a mûveket,
a megértéshez szükséges információk közlésén túl komplett világképet vagy általános, sokszor banális tanulságot bontva ki az itt csak önmagukért felelõ tárgyakból. A bennfentes nyelvezeten megszólaló s kissé döcögõsen fordított szövegek ahelyett, hogy finoman rávezetnének a poénra, alaposan ledurrantják azt, az összes lehetséges fegyverrel, az összes lehetséges irányból, hogy a nézõnek aztán maradjon - a hûlt tetem.

Az nyilvánvaló, hogy a Dévoler szándéka többek között a zavarkeltés, ,,szembesítés" bizonyos kérdésekkel, kényelmetlen érzések ébresztése korunk tunya hõseiben, s ez az attitûd bizony nem teszi szeretnivalóvá a mûveket, sõt. E kimódolt tárgyak és képek többsége hibaüzenethez hasonlít, amit egy, a túlpörgés jeleit mutató rendszer küld: furcsa történések, rendellenesen funkcionáló tárgyak, különösen viselkedõ emberek utalnak arra a ,,hétköznapi valóságra", mely kétségkívül gyakran félelmetes, unalmas és kiábrándító (máskor azonban kreativitással, érzelmekkel és energiával teli, de sajnos ettõl most el kell tekintenünk).

Itt van például JEANNE DUNNING Lábujjszopogatós videója (1994): a hiba az életkorban és a választott végtagban van - míg az ujjszopás nagyjából hároméves korig az engedélyezett élvezetek körébe tartozik, a harmincnégy éves mûvésznõ részérõl természetesen jelzésértékû. (Egy gyöngyszem a katalógusból:
,,A mûvészkígyóember azt láttatja, hogy semmilyen törvény sem képes teljesen betölteni a hiányt, és minden a múltunkkal való folytonos küzdelemrõl szól.")

Kep Kep

Jeanne Dunning


Lábújjszopogatás, videó, 1994

General Idea


Nazi Milk, 1979, print mûanyagon; Fotó: Rosta József



INEZ VAN LAMSWEERDE fényképén (Az erdõ, Andy, 1995) a robosztus férfitesttõl idegen, de a hercig kis bajusszal és a szájfénytõl csillogó ajkakkal szépen harmonizáló, finoman ápolt kéz kelt némi zavart a tökéletesre csiszolt képen. FIORENZA MENINi videóján az erõs altató ellen védekezõ férfi szokatlan viselkedése és nyilvánvaló kiszolgáltatottsága nyugtalanítja a nézõt (Védekezés a Rohypnol ellen, 1999). ANNIKA VON HAUSSWOLFF fényképe (Szobortanulmány, 1998) egy értelmezhetetlen szcenáriót tár elénk, melynek lényege valószínûleg nem más, mint eme bizonytalanság és értelmetlenség. MAURIZIO CATTELAN 50 darab portréja kísérlet egy arc (de nem a személyiség) lényegének megragadására.

Kep

Maurizio Catellán


Il super noi, 1992, 50 db portré celluloid fóliákon, 180°180 cm; Fotó: Rosta József

SOPHIE CALLE hímzett szövege, Az erekció (1997) utalás egy olyan történetre, melyet itt nincs alkalmunk megismerni, s így egy fordulatos és fantáziadús játék fragmentumaként szerepel csupán.

Kep

Sophia Calle


Az erekció, 1997, fehér szövegre hímzett szöveg

DOUGLAS GORDON installációja (Istentõl a semmiig, 1997) az egyetlen talán, mely azáltal, hogy ,,teret hoz létre az idõ számára" (azaz a különbözõ félelmeinket soroló szövegét szemmagasságban falra írja) képes lassabb befogadásra és mélyebb átélésre késztetni a nézõt.

Kep Kep

Douglas Gordon


Istentôl a semmiig, 1997, kékre festett falfelület, három villanykörte, öntapadós betûk




A másik szuggesztív hatást keltõ mû GRAZIA TODERI álomszerû ,,balettja" a víz alá merülõ mûvésznõ reménytelen küzdelmével, hogy kinyissa esernyõjét a közegellenállást legyõzve (Örök húsleves és hirtelen világosság, 1995).

Míg a fenti mûvek többé-kevésbé az individuum fenyegetettségével vagy széthullásával riogatnak, a céltalanságukkal tüntetõ tárgyak ugyancsak képesek repedéseket ütni a valóság páncélján - mint MICHEL BLAZY mosogatószerhabot bugyborékoló kútja, ANGELA BULLOCH üldögélésre csábító, de kéretlenül zenélni kezdõ klubsarka vagy DAVID
VINCENT Ördögi tornya (1995), mely azon kívül, hogy erre-arra emlékeztethet, mégis elsõsorban ,,a kortárs mûvészet ragacsát terjeszti".

Más darabok ezen a jelentésminimumon túllépve bizonyos fogalmakat, helyzeteket, viszonyokat modelleznek: KRISTINA SOLOMOUKHA már hangszóróból eregeti a szappanbuborékokat, így mûve magától értetõdõen a kommunikáció kérdéskörét tárgyalja (Szövegbuborék, 1998), PHILIPPE PARRENO a különbözõ országokban használatos elektromos adapterekbõl és dugaszokból készít ,,kígyót", mely nem mást, mint a szabad energia- és információátadást hivatott jelképezni, CLAUDE CLOSKY tízes számrendszerben mûködõ órájával pedig saját idõszámítást teremt (12 h = 10 h, 1999).

Lássuk a további bútorokat, használati eszközöket: GABRIEL OROZCO Ventillátora a letekeredõ vécépapír-gurigákkal megrajzolja annak az illékony szobornak a kontúrjait, melyet a levegõ áramlása hoz létre. WENDY JACOB áldozatát körbeölelõ Préselõszéke olyan szobor, mely élõlény képzetét kelti. ANN
VERONICA JANSSENS Padja a környezet hõmérsékletének hatására változtatja a színét, így a ráülõ ember nyomát is viseli egy ideig. Itt van még ROMAN SIGNER Ing és léggömb címû darabja: a héliummal töltött gömb és a rákötött nehezék, kényes egyensúlyban; SIMON
STARLING székbõl készített biciklije, illetve biciklibõl készített széke, mintegy az anyag örök körforgását jelképezve; végül ANDREAS SLOMINSKI Állatcsapdája (1988): csapda egy farmernadrág szárába helyezve.

Kep

Simon Starling


Mû, made-ready, Kunsthalle Bern, Charles Eames Alumíniumcsoportja újraalkotva abból a fémbôl, amelybôl a tengeri 'Sausalito' bicikli készült el újrafelhasználva Charles Eames Alumíniumcsoportjának anyagát, 1997, kék 'Sausalito' bicikli, Charles Eames 'Alumíniumcsoport' szék, fa, mûgyanta; Fotó: Rosta József


Ezek a mûtárgyak tehát leginkább tudományos képletekhez, néha egyszerû viccekhez hasonlíthatók: bár elmagyarázhatók és megfejthetõk, hosszas mûélvezetre meglehetõsen alkalmatlanok, hiszen híján vannak az olyasféle anyagszerûségnek, mely képes mélyebb és mindenekelõtt vizuális természetû élményt kelteni.

E hétköznapi tárgyakkal operáló mikro-világokon, minimál-rendszereken túl egyes mûvek kimondottan a (fogyasztói) társadalom bajait, mûködési zavarait tárgyalják. A kiállításnak címet adó Dévoler (1995), PIERRE HUYGE videója egy nemlétezõ fogalmat, a lopás ellentétét ábrázolja: az áruházakba látogató mûvész ahelyett, hogy javakat emelne el, hozzátesz a polcokon sorakozó árukhoz, ily módon hintve apró homokszemeket a fogyasztói társadalom fogaskerekei közé. MARCEL BROODTHAERS jó harminc éves filmje, a Tilos a dohányzás, melyen a gyárkéményként füstölõ mûvész látható mint a megtestesült ellentmondás, természetesen nemkülönben társadalomkritikai célzatú. A GENERAL IDEA Nazi Milk posztere olyan komplex jel, ahol a fasizmusra, nevezetesen Hitlerre utaló részletek kioltják a kép elsõdleges jelentését (fiatal, fehér ruhás fiú tejet iszik), s ily módon figyelmeztet a jóléti társadalmat fenyegetõ, jól ismert veszélyekre. ADAM CHODKO nagymamakorú interjúalanyai a fikciót a valósággal öltik össze, amikor a régi szép statiszta-idõkre emlékeznek, miközben kitakarják a hátuk mögött pergõ, Az ördögök címû 1971-es film legbotrányosabb képsorait.

Felfogás kérdése, a fentieket mennyire tekintjük (ha nem is humorosnak, de legalább) groteszknek - ez az olvasat oldhatná talán valamelyest a mûvek demonstratív szigorát. De a Dévoler víziója korunkról összességében inkább rémületes, mint vicces, még ha nem nélkülöz helyenként némi fekete, infantilis vagy alpári humort. LAKNER ANTAL három nemlétezõ növénye, az Eurotrop, a Dermoherba és Pumo áltudományos kutatások eredménye: annak a reménynek a hiábavalóságát tükrözi, miszerint az ipari társadalom által a természetben okozott súlyos károkat a gén- és biotechnológiai képes lehet orvosolni.

Kep Kep

Lakner Antal


Pumo Ð az optimális táplálkozás, 2000, digitális nyomat, 120x240 cm, Thermoherba Ð az emberi szimbiotikus növény, 2000, digitális nyomat, 140x200 cm, színezett mûanyag öntvény, 45x57x27 cm, Eurotrop Ð az ideális szobanövény, 2000, digitális nyomat, 120x240 cm, színezett mûanyag öntvény, 30x30x25 cm; Fotó: Rosta József




PAUL MAC CARTHY Spagettiembere (1993) a fogyasztói társadalom és a tömegkultúra csömörét hivatott megjeleníteni busa nyúlfejével és spagettiként tekeredõ péniszével.

Kep

Paul Mac Carthy


Spagettiember, 1993, üvegszál, kaucsuk, ruha, mûszörme, fémsúlyok

JONATHAN MONK fenékig ürít egy emberes méretû üvegbillikomot, majd nagyokat böffent a rengeteg sörtõl. MIKE KELLY koszlott játékfigurái egy kis színpadon társalognak, majd lassan hisztérikussá válnak, ahogy az elfojtott agresszió a felszínre tör. GUILLAUME PARIS hatvan percig alvó gyíkja szünetjel a média képáradatában, de pótszer is, hisz a valóság helyett annak képét kínálja.

A Dévoler tehát szembesítés, nevelõ célzatú tanulmányi kiállítás, a kutya orrának kutyapiszokba dugása, hogy magunk is képszerûek legyünk. A mûvek célszerûek, távolságtartók, szerencsés esetben ironikusak, általában egyfajta fáradt katasztrófahangulatot árasztanak. Ez a jólnevelt dekadencia jellemezné az ezredforduló mûvészetét? Persze, ez is - de miután lehajtottuk ezt a keserû koktélt, keressünk gyorsan más, vidámabb elfoglaltságot magunknak.