Dr. Christoph Kivelitz
Kontextus
Kontext. Barbara Köhler, Körösényi Tamás és Sass Valéria kiállítása
Magyar Köztársaság Nagykövetsége, Berlin
2003. január 23 - március 7.



Magyarország mûvészeti életének sokfélesége három kiállításon is látható manapság Berlinben. A Max-Liebermann-Haus kiállítása Situation Ungarn (A magyar helyzet) címmel a magyarországi képzõmûvészetben lezajlott ,,fordulatot" tárgyalja, miközben ez a kifejezés nem pusztán a politikai fordulat idõszakára vonatkozik (kiállítási koncepció: Dr. Dieter Honisch). Az itt bemutatott mûvek nyilvánvalóvá teszik, hogy Magyarországon a korlátozások ellenére és minden állami támogatás nélkül is olyan autonóm mûvészet jött létre, amely mentes volt minden politikai befolyásolástól és indoktrinációtól. Ez a magyar mûvészeknek olyan szilárd alapot adott, hogy a politikai fordulat számukra nem jelentett már semmiféle paradigmaváltátást.
A magyarok már akkor Európa-pártiak voltak, mielõtt még Európa politikailag létezett volna. A Martin-Gropius Bau által rendezett !Avantgarden! Kunst in Mitteleuropa 1910 -1930 (!Avantgarde-ok! Mûvészet Közép-Európában 1910 és 1930 között) kiállítás a csehországi, magyarországi, lengyelországi, romániai és németországi avantgarde áramlatok között fellépõ kölcsönhatásokat mutatja meg az 1910 és 1930 közötti idõszakban. Ekkor kialakult egy, a világra nyitott internacionalista közösség, amely a jelenlegi fejlõdésnek is perspektívát adhat.

A Kontext (Szövegösszefüggés) címû kiállítás az újság témájának háromféle mûvészi megközelítését adja. Barbara Köhler, Körösényi Tamás és Sass Valéria munkáiban különbözõ módon rekonstruálható az írást hordozó papír minõségi átalakulása, ahol az írás a napilap médiumának egyfajta átváltozásaként válik érzékelhetõvé. Az írás Barbara Köhler Newspaper címû versének összefüggésében egyrészt jelentéshordozóként, másrészt pedig egy vizuális rend alkotórészeként bukkan fel. Körösényi Tamás Frankfurter Variationen (Franfurti variációk) címû munkájában masszává dolgozza az íráshordozót, hogy új, egyúttal szobrászi minõséget is nyerjen, és ugyanakkor szétbontsa az írást mint az információ elemét. Sass Valéria Mobile Einheiten (Mobil egységek) elnevezésû mûvében bár megmarad az írás, mint a mûalkotás felületi struktúrája, de csak töredékeiben, ami az eredeti szövegösszefüggést többé nem tárja fel.



Kep




BARBARA KöHLER már többször alkalmazott szövegeket kiállításokon. Az írónõ egyszerû nyelvi eszközökkel nagy intenzitású képeket hoz létre. Játszi könnyedséggel forgatja ki a mondatokat, cseréli fel a szavakat, vagy egyszerûen kérdésessé teszi a központozást, hogy lerombolhassa és mozgásba hozhassa a szintaktikai struktúrát. A Newspaper címû vers témája az olvasók passzív viselkedése az újság médiumával szemben, amit - talán a betegséghez hasonlóan - napi megjelenése miatt elháríthatatlanként érzékelünk. Ennek megfelel az a tény is, hogy az újság nagyrészt az ellenszenvessel, az elfojtottal vagy a nem szívesen tudottal ismertet meg. A vers dialógusformában épül fel. A hallgatóra hivatkozó kifejezés: ,,Elfogadjuk a vásárolt híreket úgy-e" (eredetiben Wir nehmen die gekauften Nachrichten hin nicht wahr) egy szójáték kiindulópontja. A ,,Wir" átalakul ,,wahr"-rá, és ebben az átváltozásban a szavahihetõség és hasonlóképp az érzékelés tagadását érinti, miközben a késõbbi átalakulással ,,war"-rá ráadásul egy idõsíkot is bevezet.
A mulandó aspektusa mutatkozik meg azon igyekezetében, hogy az olvasottat eltávolítsa vagy archiválja, de szigorú odafigyelést is biztosítson. Érezhetõvé válik egyfajta rettegés, a hiábavaló erõlködés, hogy feltartóztassuk az idõt és biztonságban legyünk. A naponta megjelenõ újság látszólag megingathatatlan információs bázist hoz létre, ami aktualitást és stabilitást ígér, a megjelenés dátumának lejártával azonban szükségszerûen ismét nyugtalanságot és kapkodást von maga után az egyre frissebb újdonságokért folytatott versenyben. Bizonyosságot egyedül a halál hoz, ezzel mégis valami végleges, visszafordíthatatlan teljesül; talán ez az egyik oka a halálhirdetések iránt mutatott különleges érdeklõdésnek, amelyek mégiscsak magukban rejtik a fenyegetést. Bennük nyilatkozik meg a levés (Werden) és az elmúlás halálos körforgása, amelynek hallgatóként vagy olvasóként ki vagyunk szolgáltatva, akárcsak az újság. Másrészt viszont a dolgok újrahasznosítása, az anyagok felhasználási ciklusa ÉletBiztosításként is kifejezésre jut, és ezzel mégis megnyíllik a továbbélés és a folyamatos munkálkodás perspektívája a jövõben, még ha a forma újbóli megváltozásával is. Ezen a helyen újabb szemantikai többértékûség tapasztalható. A biztosítás fogalma - a nagybetûk miatt bizonyos belsõ értékkel felruházva - a gazdasági, pszihológiai, jogi, valamint a retorikai területre is vonatkozhat. Minden rólunk szól: megnyugtatóan hat az igény, hogy minden a szubjektív horizontra vonatkoztatható. A vers ezzel szemben köznévvel zárul, és a közvetlen megszólításban kicsúcsosodik: te. De az erélyes önállítás, hogy minden rólunk szól, a hallgatót végül látszólag szédítõ mozgásba taszítja. A dolgok és nevek mutációjában minden bizonyosságunk elvész, és a szavahihetõség lehetõsége elillan. Az itt és most nyomban ,,volttá", többé meg nem foghatóvá változik. A végén ott az õszinteség, a merészség, hogy egyre csak menjünk tovább,
és saját elveszettségünk tudatában,
tapogatózva, mindig új irányokba induljunk.

KöRöSéNYI TAMáS elõszeretettel dolgozik
sorozatokkal, amelyek koncepcio-nálisan kisajátítják a kiállítóteret. Egy dinamikus erõtérben lehetséges jelentések eltolódásait és metamorfózisait hozza mozgásba. A hangsúly az egyes alakzatrol áthelyezõdik az elemek közti vonatkozásokra. Papírmaséból készült objektjei egy téma variációi, és a térben lévõ modulokként ellenállnak az elmozdíthatatlanul magában nyugvó, egyedülálló és statikus szobor képzetének. A Frankfurti variációkban hétköznapi újságokat, a Frankfurter Allgemeine Zeitung példányait papírmasévá dolgozza úgy, hogy az üzenet olvashatatlanná és így értelmetlenné válik.
Az egyes elemek anyaga, mérete, színe és struktúrája azonos, de a felületüket különbözõ módon és sokféle vonatkozásban betépésekkel, hajtásokkal vagy leválasztásokkal jelöli meg és szegmentálja. Az újság alapmérete megmarad, illetve az alkotói folyamatban reprodukálódik. A plasztikus elemek a felület és tér közötti mozgásukban látszólag újságoldalakként hajlanak fel, tekerednek össze vagy lapozódnak. Egyes formák készségesen tárulnak ki a környezõ térre, mások védekezve elzárkóznak, hogy talán valamilyen titkukat megõrizzék és felkeltsék kíváncsiságunkat. Az alkímia szerint ebben a szobrászi munkában a szubsztancia átváltozik, anyagtalanná válik, és mintha spirituális szintre tolódna el. A médium által eredetileg hordozott információk, az átitatott papírba beleírt betûk összekeverednek, és a nyelv egy olyan területére kényszerülnek, ami a szavakon túl létezik és többé már nem anyagiasulhat. Azáltal, hogy elvesztették nyelvi vonatkozásaikat, plasztikus és festõi jelekké váltak, amelyekben új verbális tulajdonságok rejlenek.
A napi- és hetilapok lényege a hírek, kommentárok és vélemények aktualitása. A mûvész a hagyományosan konzervatív Frankfurter Allgemeine Zeitungot használja eszközként, hogy vizsgálja az arányokat és tömegviszonyokat. Ezek az elképzelések a szobrászi feldolgozásban többnyire alkotói rendezõelvekként testesülnek meg, úgy hogy az újság végül nemcsak az anyagot, hanem a témát is adja. A Frankfurter Allgemeine Zeitung Németország legfontosabb konzervatív lapjának számít, ami mércét állít és álláspontot foglal. A mûvész munkáival választás elé állít minket és magát is, hogy eldöntsük: elfogadjuk-e a sajtó véleményét vagy ellenzéki pozícióba helyezkedünk. Itt nyilvánvalóvá válik Körösényi Tamás munkájának társadalompolitikai vonatkozása.



Kep




SASS VALéRIA összegyûjtötte és Mobil egységekké (Mobile einheiten) szervezte a Berliner Tagesspiegel 2002. december 16. és 2003. január 10. között megjelent kiadásait. A kiolvasott vagy olvasatlan újságok összefûzése és rétegelése megakadályozza az általuk közvetített tartalom elolvasását és értékelését. Az egyes lapok sztereometrikus testekké sûrüsödnek, amelyek Mobil egységekként új térbeli kontextusba illeszkednek. Az elemek azonos formájú szerkezetük miatt iparilag elõállított tárgyak látszatát keltik. Azt a benyomást ébresztik, mintha a jól elrendezett bálák a sajtóról frissen leemelve, szállításra alkalmasan készen állnának a terjesztésre. A kiállítás keretei közt a sztereometrikus alakzatok a minimalista szobor koncepciójára asszociálnak. Az egyes kötegek sorrendje itt persze nem egyedül a tér felosztását szolgálja, hanem egy idõdimenziót is magában rejt. Egy sematikus ismétlést szemléltet, úgy ahogy az az újság mindennapi megjelenésében végbemegy. A hírek és vélemények állandó megújulásának folyamata ,,circulus vitiosus"-szá alakul, ami a maga elkerülhetetlenségében passziv fogyasztói magatartásra csábíthat. A sorba rendezés elve a kép- és információáradatot jelképezi, ami a maga végeérhetetlen zúgásában és áramlásában minden tartalmi vonatkozást elhalványít. A pontos elemzés azonban megállapítja, hogy a Mobil egységek azonosságukban mégis különböznek. A csupán külsõleg megegyezõ testek felsorolása különbségeket és eltolódásokat rejt magában. A mindenkori kiadás szövegének sûrûsége és tipográfiája szerint az oldalak rétegzésével a felületen az íráshoz hasonló struktúrák adódnak. Minden egyes nap hátrahagy egy összetéveszthetetlen, ugyanakkor megismételhetetlen lenyomatot, ami a megfelelõ idõszakasz különösségét és egyszeriségét teheti jelenvalóvá. A továbbiakban nem szabad eltekinteni attól, hogy a Berliner Tagesspiegel régebbi, már lejárt kiadásairól van szó. Itt valamit archiváltak, hogy újrahasznosításra, vagy megõrzésre és konzerválásra kerüljön. Az információk és tudósítások már a történetiség küszöbén állnak. Egy új rend válik kézelfoghatóvá, legyen akár alfabetikus, enciklopédikus vagy numerikus. Következésképpen az értelmetlenség folyamatossága felett érzett fatalisztikus kétségbeeséssel szemben pozitív ellentétpár áll.
A mi feladatunk lesz az adatok sokaságának szisztematikus regisztrálása és tagolása, hogy felismerésekké és tapasztalatokká dolgozzuk fel õket, és beillesszük az emberiség tudáshorizontjába.

A tömegmédium egyrészt eszközként kínálkozik arra, hogy a valóságot jelekké alakítsuk és ezáltal manipuláljuk a nyilvánosságot, másrészt a kódolt valósággal szembeni kritikus bánásmódban kialakul az a képesség, hogy érzékeinket átstrukturáljuk és a valóságot magunk által meghatározva alakítsuk. A minden oldalról ránk tóduló címkékkel és képekkel való szembesülés során kialakítjuk azt a képességet, hogy befogadjunk mediális alakzatokat, de adott esetben kitérjünk egy ellenõrizhetetlen hatalom irányítása elõl. Az interakció ebben az esetben kölcsönös befolyásolásként valósulna meg, amelyben mindkét tényezõ, az ember és a társadalmi realitás is megváltoztathatóvá válik.

Idézzük itt fel egy pillanatra az írás értékérõl és exegézisérõl szóló zsidó hittételt: ,,Senki sem ismeri a Tóra igazi rendjét, mert a Tóra szakaszai nem megfelelõ sorrendben adottak. Különben mindenki, aki beleolvas, teremthetne egy világot, életre kelthetné a holtakat és csodákat tehetne. Ezért rejtve marad a Tóra rendje, és csak Isten ismeri."
A betûk itt is ,,mozgatható elemekként" jelennek meg, amirõl a Talmudban ez áll: ,,Felvázolta, kiemelte, megmérte, elrendezte és kicserélte õket és létrehozta általuk minden teremtmény lelkét és mindent, amit valamikor egyszer majd teremtenek". A viszonyok,
a szövegösszefüggések tehát azok, amelyek által a dolgok keletkeznek és amibe behatolni annak megértése végett örökké törekednünk kell. Még ha töredékes és lezáratlan is marad a tudás, az áthagyományozott folyamatos elsajátításáról van szó, azért hogy megállhasson a jelenben és megpillanthassa a jövendõt. Egy másik szinten a mûvészi munka perspektívája körvonalazódik itt.
A ,,nyitott mûalkotás", ahogy azt Umberto Eco leírta, kinyilvánítja a mûvésznek - de ugyanúgy az értelmezõnek is - ,,a tudatos szabadság aktusait", amelyekben megtapasztalja magát a kimeríthetetlen viszonyok hálózatának aktív középpontjaként, amelyek között saját formáját anélkül hozza létre, hogy bármiféle szükségszerûség meghatározná. A játék a dolgokkal és jelekkel, ezek térbeli elrendezése csakúgy, mint a mû körüli üres tér hozzájárulnak ahhoz, hogy a meghatározatlan auráját kölcsönözzék a mûnek, hogy ezer különféle dologra - és persze szövegösszefüggésre - utalhasson. A sejtetés ezen poétikájában a mû tudatosan nyitva áll a szemlélõ reakcióival szemben, mert egy ,,sejtetõ" mû azt issza magába minden egyes interpretációval, amit a befogadó beleért érzelmeivel és képzeletével.