Jacqueline Munck-kel beszélget Vámos Éva |
Vámos Éva: A Musée d'Art Moderne de la ville de
Paris Malevics kiállítás-megnyitóján az
elkényeztetett párizsi publikum körében is
óriási az érdeklõdés: Amszterdam után
most Berlinben és Párizsban nyílt meg egy idõben,
de eltérõ felfogásban
Malevics-kiállítás. A véletlen, vagy inkább tudatos szervezés mûve ez? - kérdeztem Jacqueline Munck-tól, a párizsi kiállítás egyik kurátorától.
Jacqueline Munck: A véletlennek is köszönhetõ,
és annak a baráti kapcsolatnak, amely kialakult az amszterdami
Stedelijk Museum és a mi párizsi múzeumunk
között - az amszterdamiak már korábban is több
esetben nagyvonalú kölcsönzésekkel siettek
kiállításaink segítségére. Jó
a kapcsolat a két igazgató, Susanne Pagé és
Rudi Fuchs között. Most pedig a Stedelijk Museumban
folyó átalakítási munkák szinte
kínálták e lehetõséget. A berlini
Guggenheimben a kiállítás egészen más
jellegû, mint a miénk, a kurátor Matthew Drutt
Malevics szuprematista korszakára Mi a mûvek teljesebb bemutatására törekedtünk, de valami mást akartunk mint egy klasszikus retrospektív kiállítást - sajátos válogatást adunk az amszterdami Stedelijk Museum anyagából. Méghozzá két szempont figyelembevételével. Egyrészt felelevenítjük az egykori - 1927-ben Berlinben (a Grosse Berliner Kunstausstellung keretében) rendezett retrospektív anyagát, amelyet maga Malevics válogatott, és ez egy óriási lehetõség. Másrészt a Hargyejev-Csaga Alapítványnak a közelmúltban ugyancsak az amszterdami múzeumban letétbe helyezett anyagából válogattunk. Néhány itt szereplõ grafikát még sehol sem állították ki, 2000-ben felfedezett mûvekrõl lévén szó. Ilyen például az 1911-12-ben készült portré a festõ Morgunovról. A két mûvész igen jó viszonyban volt: Morgunov Maleviccsel együtt tagja volt a Fehér négyzet, majd A Szamár farka nevû mûvészi társulásnak és abban az idõben igen közel állt Larionov és Natalia Goncsarova esztétikai elképzeléseihez, akikrõl egyébként Malevics kettõs portrét is készített. Párizsi kiállításukhoz Apollinaire írta a katalógus elõszavát. A Morgunov-portréra csak nemrégiben, 2000-ben bukkantak rá, amikor lajstromozni kezdték a Hargyejev-Csaga gyûjteményt.
| ||
V. É.: Melyek az eddig ismeretlen mûvek? J. M.: A Hargyejev-Csaga gyûjteményben szereplõ számos grafika ismeretlen volt eddig a nagyközönség számára. De e mûvek nemcsak ezért érdekesek. A mûvész és a gyûjtõ szempontjait is figyelembe vettük. Ezeknek természetesen vannak kapcsolódási pontjaik is - ezért is akartuk az amszterdami múzeum festményeit és a Hargyejev-Csaga gyûjtemény grafikáit egymás mellett bemutatni. Csak most kerültek e gyûjteménybõl egyes - fõként Malevics szimbolista korszakából származó - grafikák Amszterdamba. Így tehát végigkísérhetjük Malevics teljes, nagy ívû pályáját az impresszionizmustól a szuprematizmusig - mint ahogyan ezt a festõ maga is nevezte, és ezt adta címül elsõ, 1919-ben Moszkvában rendezett retrospektív kiállításának. És valóban, kezdetben még egyértelmûen Monet hatása érzõdik Malevics mûvein. Berlini kiállítására egy ilyen, l905 táján festett mûvét vitte magával, amelyet most is kiállítottunk: Nõ újsággal. A társaság a parkban címû mûnél a századfordulóra annyira jellemzõ társaság ábrázolása már a szecesszióra, míg a gondolkodó nõalakjának hangulata sokkal inkább Kupkáéira emlékeztet. Azután következnek azok a képek, amelyeken a keleti, a bizánci mûvészet hatása érzõdik. Híres szuprematista mûveibõl egyet még a tízes években kiállított Párizsban. Most több ilyen mûve látható, és a hozzájuk vezetõ út, a kubista-futurista mûvek sora, melyek közül külön érdemes megemlíteni Matyusin 1913-ban bemutatott operájához készített díszleteit és a két Matyusin-portrét.
Malevics igen rövid idõ alatt járta be az avantgárd
egyre újabb korszakait - és már ez is
rendkívüli nála. Az opera-díszletei Cézanne-t,
vagy Emile Bernard-t juttatják eszünkbe, és miközben
magához hasonítja, mintegy abszorbeálja, már el is
veti magától és valahányszor kialakít
valamilyen stílust, már túl is lép azon. És
ha fel is ismerhetõ például a Favágó
címû képen párhuzam Léger ekkori
törekvéseivel, Malevics mûveit semmiféleképpen
sem lehet utánérzésként értékelni.
Cézanne képeit láthatta oroszországi
kiállításokon is. Oroszország akkoriban
mélyen benne volt a nemzetközi mûvészeti
vérkeringésben.
| ||
V. É.: Malevics mûveinek legjelentõsebb gyûjtõje irodalmár volt - és Majakovszkij kiadója.
J. M.: Nikolaj Hargyejev személyisége
külön érdekesség. Ogyesszában igen korán
elkezdett érdeklõdni Majakovszkij költészete
iránt. Gyûjteni kezdte a legkülönbözõbb
olyan orosz avantgárd mûveket, amelyeken más
országokkal, mûvészekkel való
kölcsönhatás érzõdött. Így kezdetben
az olasz hatásra is kialakuló orosz futurista mûveket
kezdte gyûjteni. És Szándékunk szerint ezzel a kiállítással közelebb jutunk az alkotói folyamat megértéséhez: ahogy egymás mellé kerültek a rendkívül érzékeny, finom vonalú rajzok és az erõteljes festmények a mûvész egy-egy korszakából - ez már önmagában is igen érdekes gyakorlat az idelátogatónak, aki itt nem lehet egyszerû, kényelmes szemlélõdõ.
|