Szkárosi Endre
Életvonalak
Aja Waalwijk kiállítása Ruigoordban

Life Lines, ABG Gallery, Ruigoord (NL),

2002. augusztus-október



A 60-as évek provó-mozgalmának hagyományából a hetvenes évek közepén kibontakozó Amsterdams Ballon Gezelschap (Amsterdam Balloon Company), Hollandia kulturális fõvárosának kedvezõ szellemi klímáját kihasználva az elõzõ évtized toleráns kollektivizmusát építi tovább Európa individualizálódó mûvészeti aktivitása közepette. Ez a látszólag konzervatív (vö. értékõrzõ) alapállás találkozik az éppen akkoriban kibontakozó új, aproximative zöld-nek nevezhetõ társadalmi, politikai és kulturális mozgalom gyakorlati utópiájával: az Amszterdam melletti Ruigoord falucskát elfoglalva és belakva (amely egyébként a terjeszkedõ ipari övezet számára volt kiszemelve), az ABG a település tág övezetében folyamatos mûvészeti okkupációt folytat, évente nomád-fesztiválokat szervez, a falut és a földrajzi környezetet tárgyi vagy immateriális mûalkotásaival radikálisan humanizálja. Közben hasonló felfogásban és az ún. ,,kulturális keresztbe-termékenyítés" (cultural cross-fertilisation) jegyében monstre hippy-körutakat szervez Mongóliától, Kínától az egykori Szovjetúnión és Indián át Magyarországig és Olaszországig. Ebbéli kitartásuk közel huszonöt éven át volt eredményes - az idõközben félbehagyott iparövezeti terjeszkedés a 90-es évek végén immár rendõri attakkokra is támaszkodva nem hagyta magát megfékezni a humanoid kultúra ellenállásától. A szûk értelemben vett falu azért, mint afféle hippy-rezervátum, mûtermi jelleggel megmarad, a holland kultúrtörténet e sajátos és büszke fejezete azonban minden bizonnyal véglegesen lezárult. Ennek a történetnek a férfias, fõképpen azonban gazdagon dokumentatív nosztalgiája jelenik meg a ruigoordi társulás megalapításának 25. évfordulójára készített (természetesen Amsterdams Ballon Gezelschap címû), dögösen szép kivitelû katalógus-kiadványban.



Kep Kep

Aja Waalwijk


Lapok a 'De avonturen van inkt' (A tinta kalandjai) sorozatból



A könyv teljes képi és technikai tervezése (lay-out-ja) az ABG-hoz kötõdõ képzõmûvészek, írók, zenészek, performerek egyik legkiemelkedõbb alakjának AJA WAALWIJKnek1 a munkája. Aja mûvészeti aktivizmusa mind az általa gyakorolt mûfajok kiterjedésében, mind pedig mûvészi attitûdjének folyamatos megújításában megmutatkozik. Zenészként a poszt-punk-new wave örökség, vizuális alkotóként a konceptuális, illetve az egzotikus-ornamentális tradíció progresszív továbbfejlesztésének jegyében a transzindusztriális mûvészetfelfogás megfogalmazásáig, illetve gyakorlatáig jut az új évezred elejére. Akciómûvészként a nehéz (,,heavy") performansz hagyományát a konceptuális projekt-realizáció távlatos léptékére váltja. Újabb mûvészi megjelenései közül itt indokolt megemlíteni a német ULI TREPTével közösen készített, Takes On Words (a modal sound project) címû lemezét, amely tizenkét ,,yestermorrow song"-ot tartalmaz. A zenei és verbális koncipiálás (a zene és a szöveg konceptuális átgondoltsága), a ,,tegholnapi dalok" hangszerelése és szerkezeti felépítése, valamint a lemezegész költõi dinamikájának kidolgozása a mûvészileg artikulált, progresszív popularitás hagyományára intellektuálisan éles finomsággal utal vissza.



Kep

Aja Waalwijk


Art-dzsungel (mûteremrészlet ); Fotó: Szkárosi Niké


Mûvészi karakterének éles és színes képét villantja fel az amszterdami De Witten Straat kulturcentrumában található mûteremlakása, amely a belépõ számára az art-dzsungel organikus tenyészetének képét nyújtja. Egzotikus, szecessziósan konstruktivista szobrok, installációk, environmentek, objektek, képek, festmények, kollázsok, rituális eszközök sûrûsödnek a mûtárgy, a dekoráció és a lakberendezés érzéki háromszögében. Ugyanakkor a 2002 õszén a mûvészeti kegyhely jövõje elé nézõ Ruigoord központi galériájában rendezett Life Lines címû kiállítása tudatosan szûkre fogott, de tiszta és éles keresztmetszetét nyújtotta Aja Waalwijk újabb vizuális munkásságának. Egyfelõl a fogalmi absztrakció és a vizuális jelszerûség, valamint a szigorúan csak kéttónusú fekete-fehér szín(telenség)kontraszt fegyelmének, másfelõl a jelsûrítés vegetatív gazdagságának organikus kontrasztja gerjeszti a kompozíciók intenzitását. A vonal jelentés-lehetõségeinek következetes kibontakoztatása az élõlényalakok (ember és kutya) körvonalakban megfogalmazott dinamikájával párosulva a felszínen neoprimitív eszközrendszert az emberi sorskérdések intellektuális felvetéséig artikulálja. Nemcsak a bábuként vagy akasztott emberként lógó korpuszok direkten is értelmezhetõ ábrája utal erre, hanem - és elsõsorban - a mozgás (lépés, mászás, séta, játszás stb.), illetve az emberi viszonyrendszer (duó, trió, kiscsoport, zenekar, guzsalyos, kutyasétáltató stb.) dimenziójának grafikai kibontása is.



Kep Kep
Kep Kep

Aja Waalwijk


Lapok a 'Life Lines' sorozatból


Ez a duális kompozíciós logika egészül ki a szövegiség fogalmi jelentéstartalmával Aja Waalwijk De avonturen van inkt, A tinta kalandjai címû, szintén 2002-ben megjelent képregényében. A következetesen szûk tipográfiai spektrumban tartott szöveganyag grafikailag a konstruktivista, szemantikailag - és így közvetetten képileg - a neopop attitûdöt illeszti a lineárisan is értelmezhetõ (képregény!) kompozíció szövetébe, amelynek vizuális tartalmát változatlanul a fekete-fehér kontraszt, a kontúrok és a vonalvezetés, valamint az emberi mozgás és cselekvés alapfázisai artikulálják.



Kep

Aja Waalwijk


Lapok a 'De avonturen van inkt' (A tinta kalandjai) sorozatból


A transzindusztriális projektek pedig - reméljük - az európai térbõl a közeljövõben átkígyóznak a Magyarországon is érzékelhetõ mûvészeti történések közé.

Kep

Aja Waalwijk


Art-dzsungel (mûteremrészlet ); Fotó: Szkárosi Niké




1 Aja Waalwijk grafikai munkái korábban megjelentek az Új Hölgyfutár Sport-számában (1990/1), performanszai láthatóak voltak 1988-ban és 1989-ben a szegedi JATE-Klubban, valamint az Almássy téren.