Mélyi József |
Vannak kifejezések, amelyek az idõk során
iróniával túltöltõdve elvesztik eredeti
jelentésüket, és csak kivételes
körülmények között válnak ismét
õszintén kimondhatóvá. Az interneten, egy
rég elfeledett nyilvános levelezõlistán az
alábbi mondat található: ,,Igazi mûvész, nem
ilyen hobbista vagy iparos, mint mi itt többségünkben." A
mondatból és tágabb kontextusából
egyrészt kiderül, hogy a médiamûvészet
esetében egyelõre nem mindig egyértelmûek a
mesterség határvonalai, másrészt hogy az
állítás egy nehezen besorolható alkotóra
vonatkozik, akit hazánkban a mûvészeti élet
résztvevõi és a közönség csak
elvétve ismernek. Növeli a szavak súlyát, hogy egy
olyan területet érintenek, amelyen ezer
középszerûség esik egy valódi
mûalkotásra. A kijelentés Waliczky Tamásról
szól.
A helyi ismertség és elismerés hiányának ezernyi oka lehet, Waliczky például rosszkor - más szempontból persze épp a legjobbkor - nem tartózkodott itthon. Médiamûvészi pályája több mint másfél évtizeddel ezelõtt még Magyarországon kezdõdött. Az animációs filmkészítés tapasztalataival a háta mögött egy Atari 520 típusú számítógép memóriáját színültig töltve alakította ki ,,komputer mobiljait". Már elsõ munkáival feltûnést keltett a nemzetközi médiamûvészeti fesztiválokon. Azóta a világ legnagyobb médiaintézményei állnak sorba, hogy vendégül láthassák, díjnyertes mûveit bemutassák. A C3-ban most rendezte elsõ önálló kiállítását Magyarországon.
,,A számítógépes mûvészet még
nincs kitalálva, találjuk ki magunknak." - írja 1989-ben,
,,A számítógépes mûvészet
kiáltványa" címû írásában. A
médiamûvészet terén indított
felfedezõi tevékenységét a kezdetektõl fogva
a filmmel (a játék-, reklám-, animációs
filmmel valamint a videóval) szemben határozza meg. Talán
paradox módon épp ez az oka annak, hogy
látásmódja újra és újra
kikényszeríti a filmes hasonlatokat. Ha a filmes
látásmód szimbóluma az Ember a
felvevõgéppel, akkor Waliczky nem más, mint az ,,ember a
számítógéppel": ahogy Vertov filmjében
egybeolvad kamera és szem, úgy képviseli Waliczky
tekintetét a számítógép. Bár minden
mûvében a komputer közvetett digitális nyelvén
bontja ki sajátos látványvilágát, a
számítógép nem pusztán technikai
segédlet, sokkal inkább a mûvész
számára elégséges szabadságfok
elérésének eszköze. A technika sohasem
szorítja béklyóba a témaválasztást,
sõt: Waliczky épp a gépek révén
tágítja ki látószögét, olymódon,
hogy közben elsõsorban saját megélt
környezetére fókuszál. Ezen a szinte
karnyújtással megragadható, ,,közelnézeti"
területen azonban elengedhetetlen a szokatlan perspektívák
alkalmazása, melyekbõl rövid, jellegzetes
kamerakezeléssel felvett animációs etûdök
jönnek létre.
| |||
Egy pillantással magunk elé idézve mûvei
sorát (ami most már az internet segítségével
is lehetséges: www.waliczky.net) szembetûnõ, hogy
valamennyinél kitüntetett szerep jut a nézõpont
kérdésének, a narratíva alatt pedig minden
munkája esetében egy, a centrálistól
általában eltérõ perspektívát
meghatározó geometrikus modell feszül. Ha azt mondjuk, hogy
ezáltal a legmegszokottabb dolgok egyszerre különös
nézõpontból válnak láthatóvá -
csupán elcsépelt és kiüresedett
mûvészetdefinícióhoz jutunk. A
nézõpont problémája a formai megjelenés
szempontjából elsõdleges, de az optikai
észlelés kérge mögött egy még
ennél is bonyolultabb kérdés a geometria és -
ismét egy mûvészettörténeti tabu - a
lélek viszonya tûnik föl. Waliczky mûvei az
ábrázoló geometria átlelkesített
példái. Általában a virtuális kamera
nézõpontjából indul ki, hogy eljusson a
számítógép nyelvérõl
lefordítható, közvetített valósághoz.
Rendszerének alapfogalmai az absztrakt és a megélt
tér, a perspektíva és a vetített kép, a
mozgás és kimerevítés, a koordinátarendszer
hagyományos tengelyei és az idõ.
| |||
Ez az elsõsorban geometriai gondolkodás az életmû
során spirálisan vissza-visszatérõ
térproblémákban realizálódik, melyeknek
két alapformája a körkörös, zárt
mozgás képi megjelenítése, illetve a metaforikus
üveg-tükör-terek témája. A
térteremtõ számítások fontos
csomópontjai a korai Egyensúly (1986-88) és az
életmû eddigi csúcspontja, az Erdõ. Az
elõbbi karikatúraszerûen egyszerû munka,
végtelen vertikális szekvencia, költõi arabeszk,
amelyben egy akrobatamutatvány látható: a
mûvész és felesége változatos ekvilibrista
pózokban tartja egymást, a kamera pedig egyre lejjebb és
lejjebb halad, soha véget nem érõ kaleidoszkópot
pásztázva végig. Ez a gondolat tér vissza
késõbb más formában az 1993-as Erdõben,
amely a kilencvenes évek magyar mûvészetének
kiemelkedõ darabja. A tökéletesen letisztult
animáció a matematikai képletek
szépségével ruházza föl a mûvet,
amelynek egyetlen eleme egy fa egyszerû rajza, melynek
kétdimenziós képébõl saját
törvényekkel rendelkezõ háromdimenziós
virtuális valóság jön létre. A megalkotott
perspektíva alaptrükkje, hogy a koordinátarendszer
három tengelye nem egyenes, hanem átlátszó
hengerekre feszített képek segítségével
önmagába görbül vissza. A kamera
emelkedõ-süllyedõ haladása, körmozgása
ebben a konstruált mezõben a határtalan tér
érzetét kelti. Az álomszerû hatás
növekszik azáltal, hogy az erdõben az egyes egymás
mögötti rétegek - azaz egyazon fa megsokszorozott képei
- színben kissé tompítva jelennek meg; így alakul
ki a ködös erdõ benyomása. A kiúttalanság
borzongató érzését vasúti szerelvény
csikorgása és egy német gyermekdal
ismétlõdõ motívuma erõsíti.
| |||
Waliczky egy ezzel csaknem egy idõben készült mûvét, a Kertet (1992) a XXI. század amatõrfilmjének nevezte. (Nem is sejthette, hogy idõközben megszületik ennek mozifilm-változata, igaz, az Erdõ témájára: az Ideglelés.) A Kert egy burok-tér leírása, amely nem más, mint kisgyermekének látómezõ imitációja, amelyet vízcsepp-térnek nevezett el. A Kertben a kiválasztott tárgyak és élõlények egyetlen nézõpont függvényében változtatják méretüket, a gyermek pedig minden mozgástól függetlenül a kép középpontjában marad, nagysága konstans. Tere átlátszó üveg-tér, amely magába zárja és transzformálja a környezõ tárgyakat. A Kert és az Erdõ mellett a perspektíva-trilógia harmadik eleme az 1994-es Út, amely a hagyományos perspektívát megfordítja: a nézõpont és az enyészpont majdnem azonos pozícióba kerül, ezért minden tárgy eltûnik, mielõtt odaérne a nézõhöz, minél távolabb helyezkedik el, annál nagyobbnak tûnik.
A geometria és a számítógép-matematika segítségével létrehozott, önmagába forduló tér, a bezáruló kör metaforája az 1988-as Képek címû rövid komputeranimációban is felbukkan, amely az Ars Electronica Fesztivál nagydíját kapta. Az animáció a családi fotóalbum képeit sorbarendezõ, folyamatos nagyítás-sorozat. A mûvész (és felesége) idõben egyre korábbi portréi keringõ dallamára bontakoznak ki egymásból, míg a szekvencia önmagába vissza nem tér. A Képek-ben megjelenõ portrésorozat a tükör mögött feltáruló világ filmes kibontakoztatása, amelyre akár több film-analógia is kínálkozik: a Szárnyas fejvadász címû 1982-es Ridley Scott film egyik jelenetében például a fõhõs a komputer segítségével analizál egy hétköznapi szobabelsõt ábrázoló fotót. Ahogy egyre mélyebbre hatol a képbe, úgy jutnak egyre újabb információk a birtokába, hogy végül bizonyítékra leljen.
A fényképekbõl nyerhetõ tér- és
idõmetszetek késõbbi megvalósítása a
Fókusz címû 1998-as munka, amely a Média
Modell címû kiállításon látható
volt a Mûcsarnokban is. Az egymásra helyezett virtuális
rétegek társításával a komputerben
tárolt portrék közti kapcsolatok is feltárulnak: a
baráti, rokoni viszonyok így a nézõ
számára is feltérképezhetõvé
válnak.
| |||
Waliczky kimondott célja, hogy mozdulatlan imaginárius
tárgyakat mozgással töltsön meg, amelynek során
maga az idõ válik tapinthatóvá. Az idõ
megragadásának témája nagy múlttal
rendelkezõ képzõmûvészeti probléma,
Boccionitól Bill Violáig nyúlnak a huszadik századi
próbálkozások, amelyek térbeli
megjelenítését tûzték ki célul. Ebben
a váltakozó kimenetelû küzdelemben, mégis
úgy tûnik, hogy az idõ vált egyre
dominánsabbá a térrel szemben. Ezekhez a
kísérletekhez illeszkedik Waliczky 1997-es
Tájkép címû mûve, amely - bár
magyarázat nélkül ez nehezen elképzelhetõ -
egy operához készült képi kíséret.
Témája minimális: német kisváros
esõben. Mintegy varázsütésre az addig
mozgásban lévõ képi elemek megmerevednek:
mozdulatlan a táj, még az esõcseppek is megállnak a
levegõben. Egyedül a virtuális kamera mozog, hogy
rögzítse a cseppekben tükrözõdõ
szoborszerû teret. Ez a kimerevített makett-tér - amint ez
sokaknak feltûnt - a Mátrix címû film
golyókerülgetõ jelenetének
komputer-trükkjében ismerhetõ újra föl. A
kimerevített pillanat és a mozgás
ellentétpárja a szintén 1997-es Szobrok
címû komputermunkában ölt valóban
szobor-alakot. Az idõt magukba foglaló üveg-terek Lev
Manovich kifejezésével élve ,,az emberfeletti kamera",
Waliczky szerint pedig ,,az isteni pillantás elfogásának"
metaforái.
| |||
,,Nem hiszem, hogy a mûvész a közönségnek alkot." - írja. Munkái azonban azt mutatják, hogy Waliczky úgy mozog otthonosan a számítógépes mûvészetben, mint egy XVII. századi holland festõ a saját, jól behatárolt területén. (Önarcképek és családi portrék mellett vállalja a lövészegylet csoportportréjának elkészítését is.) Szakterülete a hagyományos animációs film territóriumába nyúlik bele, bár annak szemszögébõl mûvei valószínûleg meditatív csendéleteknek tûnnek. A közönség által könnyen megragadható téma igénye, az állandó mozgás vagy annak feltûnõ hiánya, a kamera helyzetének kiemelt szerepe azonban mind olyan jegyek, amelyek félreismerhetetlenül ehhez a másik hagyományhoz is kapcsolják.
Az utóbbi években készült internetes
etûdök tulajdonképpen az eddig követett belsõ
gondolati spirál újabb szintjét jelentik, másfajta
közegben. Waliczky ebben az esetben sem talál fel új
technikákat, nem újítja meg mûfaját.
Csupán eddigi következetes tér-idõ
kísérletét folytatja, amely
közönségére vár.
| |||