Szõke Katalin
Szék, kéz, kés, kép
Várnai Gyula két kiállítása
Budapest Galéria Kiállítóháza
2002. december 11 - 2003. január 12.
In/Out, Trafó Galéria
2003. január 10 - február 12.



VáRNAI GYULA eddig több mint hatvan kiállításon szerepelt, ebbõl tizenöt egyéni volt, ezek közül három az elmúlt két évben. Egyéni kiállításra a Stúdió Galéria, a Budapest Galéria Kiállítóháza, a Liget Galéria, az Óbudai Társaskör Galéria, a Vízivárosi Galéria, a Goethe Institut Budapest, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a gyõri Városi Múzeum, a Bartók 32 Galéria, a Ludwig Múzeum és a Mûcsarnok kérte föl. Állított ki közösen eikével, Beöthy Balázzsal. 1991 óta folyamatosan jelennek meg munkáit elemzõ-bemutató cikkek. Írt róla többek között Beke László, Sasvári Edit, Andrási Gábor, Hajdu István, eike, Szijj Ferenc, Várnagy Tibor. Szipõcs Krisztina interjút készített vele. Egyéni bemutatója volt idén januárban a Lajos utcában, februárban pedig a Trafóban a Somogyi Hajnalka koncepciója alapján rendezett svéd-magyar háromszereplõs kiállításon szerepelt.

Mindezt azért soroltam föl, hogy viszonylag objektív igazolását is adjam annak, amit Várnai mûveirõl gondolok: jó mûvek, legtöbbször szépek is, gyakran meglepõek. Mindezeket a szavakat itt a legköznapibb értelmükben használom, ahogyan legtöbbször egymás között nekünk tetszõ mûvekrõl, kiállításokról beszélünk. Sokan kedvelik Várnai mûveit, s többen megpróbálták már elmagyarázni a magyar kortárs mûvészeti élet többi szereplõjének, hogy miért. Talán e kísérletek összegzéseként jegyezte meg szkeptikusan 1997-es írásában Andrási Gábor: a paradoxon abban áll, hogy ez a lírai és egyben konceptuális tárgymûvészet titokzatos és kézenfekvõ egyszerre s szinte kiállt a ,,megfejtésért", a szavakra-fordításért, mégis ellenáll annak... ,,Ez körülbelül olyasmi "- mondja Ottlik -, ,,mintha valaki viccet magyaráz." 1



Kep

Várnai Gyula


Cím nélkül, 2003


A vizuális élmény és a mûtárgy által (a megfigyelõ szerint) képviselt minõség és érték minél pontosabb megfogalmazására és minél alaposabb kifejtésére való törekvés szép példái többek között az amerikai mûvészetkritika-írás olyan darabjai, mint Michael Fried írása Frank Stella, Richard Shiff tanulmánya Robert Mangold vagy Yve-Alain Bois esszéje Barnett Newman vagy Robert Ryman mûvészetérõl.2 A minimalistáknak nevezett alkotók munkáiról írott elemzések mind komoly kihívást jelentettek szerzõik számára: olyasvalamit próbáltak verbalizálni, ami talán a mûvészet története során az addigi legkevesebb kapaszkodót nyújtotta. Donald Judd, Richard Serra, Sol LeWitt, Dan Flavin vagy Carl André objektjei egymástól nagyon különbözõ alkotások, azonban mindegyikrõl elmondható, hogy a) nem referenciális mûalkotások (ez a kritikaírás szempontjából azért nagy csapás, mert nincs történet, nincs figura, asszociációinknak nagyon behatárolt a mozgástere: még a pusztán színek által sugallt téri viszonyokat is gondosan elkerülik), b) hansúlyozottan kompozíció-ellenes, gyakran teljesen egyforma elemek ismétlésén alapuló mûvek, formaviláguk végletesen redukált (és ezáltal mintegy a szerzõ eltüntetésére, eltörlésére törekszenek, amivel természetesen a kompozíció és az alkotó psziché mûben játszott szerepe elemzésének lehetõségétõl fosztják meg a kritikusokat). Ezek a ,,hiányok" viszont támpontokként is szolgáltak: az interpretáció olyan lehetõségeire irányították a mûvészetkritikusok figyelmét, amelyeket korábban máshogyan, máshová helyezett hangsúlyokkal alkalmaztak. ,,A festõ szoros értelemben vett munkáján túl a kulturális, ideológiai értékek: az autonómia, az aktualitás és a szakértelem is jelentést hordoznak" - állapítja meg Shiff Robert Mangold életmûvérõl szólva.3

Kep

Várnai Gyula


Cím nélkül, 2003

Az említett példákkal nem arra szeretnék utalni, hogy a Várnai-mûveknek közük lenne a minimalizmushoz4, hanem egyrészt arra, hogy az életmû megérett egy nagyobb lélegzetû tudományos elemzésre. Mûveinek minuciózus vizsgálata, sok apró részlet és lényegtelennek tûnõ információ összerendezése, illetve a mûvészete jellemzésére köznapi értelemben használt fogalmak értelmének pontosítása segíthetne abban, hogy tisztábban lássuk Várnai helyét és jelentõségét.

Kep

Várnai Gyula


Cím nélkül, 2003

A minimalizmus-párhuzam másrészt arra utal, hogy Várnai mûveihez is elõbb-utóbb utat kell, hogy találjunk. Az alaphelyzet ugyan gyakran éppen ellenkezõ, mint egy minimalista objekt esetében: munkáinak nagyon gazdag az asszociációs mezejük, számtalan referenciával bírnak, úgy tûnhet tehát, hogy könnyebben elemezhetõk. Itt van például a két új videó (a Lajos utcában és a Trafóban is bemutatott egyet-egyet). Ezek a mûvek számítanak a legnagyobb újdonságnak a kiállított munkák között. Mindkettõ idõtartama kb. 4-5 perc, és mindkettõ gondosan komponált felvillanó és folyamatosan változó-megújuló vizuális elemekbõl és a látványhoz pontosan igazított hangból áll. A hangeffektek ráerõsítenek a vizuális ritmusra, ugyanakkor sajátos zaklatott, nyugtalanító hangulatukkal önálló életet élnek. A komputerrel manipulált állóképek intenzív mozgás emlékét hagyják a nézõben. A Lajos utcában citrom, aszfaltrészlet, papucs, muskátlik és a világítódobozokból ismert betûk villódznak (pszichológiai teszt része lehetne, hogy a felsorolásból mit hagy ki az ember). A Trafóban bemutatott mû szinte új minõséget képvisel a korábbi munkákhoz képest. A képek egymásba alakulnak furcsa, zaklatott módon, mintha tárgyak születésének lennénk a tanúi. Olyasfajta, kicsit random álomszerkezetû, idõben zajló narratíva jön létre ezáltal, ami az eddigi Várnai mûvekben ismeretlen volt. A bizarr, már-már szürreális történet szereplõi egy kéz, egy szék, egy kés és egy tálka. Vagy ott van például a délibábot idézõ mû, a Lajos utca leghátsó termében a vízen át vetített vonzó kastély idilli tájban, amely a víz folyamatos finom mozgása miatt sohasem látható tisztán, sohasem ragadható meg megnyugtatóan, ezért frusztráció és kielégületlenség érzését kelti a nézõben. És a külön felépített kis szoba, amelyben sötétben egy hagyományos szögletes tér falainak találkozását követõ, világító felfestést látunk, majd egy villany felkapcsoltával azzal kell szembesülnünk, hogy egy félgömb formájú helységben vagyunk.

Kep Kep

Várnai Gyula


Cím nélkül, 2003


,,Illúzió, tér: semmi sem az, aminek látszik. Mindennapi tárgyak, a mindennapi életbõl vett hangminták: a hétköznapi beemelése a mûvészet szférájába" - ilyesfajta általánosságokat mondhatnánk egyszerûen ,,letudva" a problémát. De hogyan mûködnek ezek a mûvek? Boldogság (vagy más) -metafora-e a délibábként lebegõ kastély? Hogyan függ össze a szögletes-íves tér a korábbi Átjáró II. és Átjáró III. címû mûvekkel? Történetnek nevezhetõk-e a videók képsorai? Ha a ,,hatásmechanizmusukra" vagyunk kíváncsiak, arra, hogy milyen tartományokba jutnak el bennünk (és milyen útvonalon), egyszóval: ha elemezni kívánnánk õket - és itt tér vissza a minimalista-párhuzam -, akkor pontosan ugyanoda lyukadnánk ki, ahová a Greenbergen nevelkedett amerikai mûvészettörténet-hallgató mondjuk 1963-ban, Donald Judd valamelyik objektje láttán: nem találnánk szavakat. Legalábbis elsõre.



1 Andrási Gábor: Álomajtó, in Várnai Gyula katalógusa, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1997

2 Michael Fried: Shape as Form. Frank Stella's New Paintings, Artforum, 1966. november; Richard Shiff: Autonomy, Actuality, Expertise, in: Robert Mangold, 2000; Yve-Alain Bois: ,,Perceiving Newman" és ,,Ryman's Tact", in Painting as Model, újranyomva: 1993

3 Shiff: id. mû, 56.

4 A minimalizmushoz kezdetben igen közel álló konceptu- ális mûvészethez már annál több, és ugyanígy a hetvenes évek poszt-minimalizmusához, vagy a nyolcvanas-kilencvenes évek minimalizmus ihlette alkotásaihoz.