András Edit |
Látszólag minden egyszerû és világos.
Gábor Imre visszafogott, hagyományosan installált,
feleségérõl készült aktfotókat
állít ki. Mi indikálja mégis a
kérdést, avagy rosszallást a kolléga
részérõl, mondván - ,,Miért nem fested meg
inkább?" Nem is vitás, a nyers, formátlan
természetbõl, az esetleges meztelen testbõl a
struktúrával, körvonalakkal rendelkezõ ideális
testbe, az aktba, vagyis a kultúrába való
áttranszformálás mûvelete leginkább a
festészetben, illetve a szobrászatban garantált. A
tradíció, a módszer õsidõk óta adott.
Emitt már maga a fotó technika is problematikus, amennyiben az
nehezebben szakad el a hús-vér valóságtól,
mint az átszellemítés említett õsi
terrénumai. Gábor Imre sem marad meg kiinduló
médiumánál, s a litográfiába való
archaizáló áttétel során kiszippantja a
testiséget a képekbõl: ezáltal hajtja végre
az eltávolítás kívánatos
mûveletét - a pornográfiától egyfelõl,
s a belterjes családi fotográfiától
másfelõl.
De aktokat látunk-e egyáltalán a szó
hagyományos értelmében? Amit leginkább
szexualitásától megfosztott, de azért
áterotizált, leginkább a tekintet vágyainak
kielégítésére szánt élvezeti
cikként definiálhatunk, melyet bûntudat nélkül
fogyaszthat a kontextus szerint különbözõ
szemlélõ: a kukkolló, a voyeur, a
mûélvezõ. De hiszen itt nem is lát semmi tiltott,
tabu testrészt! Ennél még az
óriásplakátok szexualizált reklámjai is
többet nyújtanak.
| ||||
Gábor Imrének igaza lehet: tényleg alacsonyabb az ingerküszöbünk, ha a közprédának kitett ruhátlan nõ nem akárki, nem egyike a mindenütt burjánzó vizuális szemétdömping sok-sok anonim nõjének, hanem olyasvalaki, akit más összefüggésben jól ismerünk, s akinek neve is van: Juditnak hívják A kétségtelen voyeur élmény alighanem a más magánéletébe való bepillantásból fakad, ahova egyébként nincs bejárásunk, a bizsergetõ feszültség pedig a hazai mûvészeti közgondolkodásban még mindig erõsen elválasztott magán és nyilvános szféra összemosásából. Ez a ,,Húzd meg, ereszd meg!" játék, a csúszkálás az elkülönült kategóriák között nemcsak a médiumokra, s a társadalmi szférákra vonatkozik, de a megidézett nemi, kulturális és társadalmi szerepekre egyaránt. Mert hát mit, kit is látunk voltaképpen? Mely archetipizált ellentétes nõi szerep-pár, melyik tagjának 21. századi mutánsát látjuk?
A látszat ellenére még az sem bizonyos, hogy mely
ág genealógiája fejthetõ fel a Szûz
Mária kontra Mária Magdaléna, a Madonna kontra
boszorkány, a Hófehérke kontra gonosz mostoha, a tisztes
nõ kontra romlott nõ, a feleség kontra kurtizán, a
múzsa kontra modell társadalmi konstrukciók során
gondosan szétválasztott és szembeállított,
idealizált illetve bestializált, meglehetõsen szûkre
szabott hagyományos nõi szerepek nyomvonala közül. A
feleség, vagyis a Jó nyomvonala, szólhat az
ellenvetés a képekre nyomott pecsét alapján, mely
az idegennek is hirdeti, hogy itt a feleség az
ábrázolás tárgya - ha ugyan tárgya -, akivel
tíz éves kötelék fûzi össze a
mûvészt. A feleség, a ház asszonya, az angyali
nõ szinte aszexuális ábrázolási
szokásainak, ikonográfiájának viszont ellentmond a
romlott nõnek fenntartott nyilvános meztelenség, s a
szoftpornó kliséit megidézõ pózok. A
múzsa kontra modell szerepkör is összecsúszik, de
mégsem alávetett tárgya az
ábrázolásnak a modell, ahogyan az alkotó
férfi mester, a kontrolláló férfi tekintet
és a passzív, erotikus tárggyá degradált
modell klasszikus felállásában lenni szokott,
lévén, hogy itt az élettárs a modell.
| ||||
Kié hát a kontrolláló tekintet, s ki az, akit itt kontrollálnak? A modell, akár már nevén is nevezhetjük, Judit nem csábító, nem is zavart tekintetét a nézõébe ölti, farkasszemet néz vele, ha tetszik, visszairányítja a tárgyiasító tekintetet, mint aki uralja helyzetét, s tisztában van a szerepjátékkal, sõt, mint aki határozottan élvezetét leli e másik, ellentétes nõi szerep, maszk magára öltésében. Ô az, aki választ, olyan pózt, amelyben önmagát látni szeretné, s ebben a kollaboráns szerepben az irányító mester hagyományosan maszkulin pozícióját is aláaknázza. Azért ami sok, az sok, avagy mindennek van határa, eddig és ne tovább - közvetíti a mûvészi üzenetet a tulajdonviszonyt jelzõ pecsét, ami felülírja, avagy gátat szab a határátlépéseknek, s tereli vissza nemcsak az elandalodó tekintetet, de kordában tartja az elszabaduló férfi vágyakat is. Másokét legalábbis, a sajátját, a saját birtoklásra, kisajátításra, végérvényességre utaló vágyát, vágyfantáziáját köntörfalazás nélkül, szinte brutálisan éli ki a mûvész marhapecsétet illetve az aktfotón tetoválást idézõ robosztus megbélyegzõ aktusával. Egyik kezével ad, a másikkal visszavesz, megfelelõen annak az átstrukturálódási folyamatnak, mely az átmenet idõszakában nálunk zajlik, s mely feje tetejére állít korábbi szocializációs mintákat éppúgy, mint ábrázolási kliséket. E mûvek révén Gábor Imre aktív ügynökévé válik a megváltozott struktúrák értelmezésének és az új szerepek konstruálásának. Megörökölt, lehatárolt mozgástér és rögzített szerepek helyett a folytonosan mozgásban lévõ, párbeszédben, tudatos és tudattalan vágyakon keresztül formálódó, fluid szubjektum-, mûvész-, és genderpozíciók mellett voksol, megpöckölve evvel a még mindig régi csontokon rágódó, s a jelen hétköznapi valóságára alig-alig reflektáló, rezignált hazai mûvészeti közéletet. |