Bálványos Anna |
A recenzens már a kötelezõen feltüntetendõ
adatok beírásánál zavarban van. A
kiállítás 28-án nyílt meg, de - nem
szokványos kiállítóhelyrõl
lévén szó: se teremõr, se elõre megszabott
nyitva tartási órák - nem is tudja, meddig is volt
megtekinthetõ. A megnyitó utáni vizithez a fiatal
és lelkes mûvészek, valamint az õket teljes
odaadással támogató Maurer Dóra
segítették az érdeklõdõt, aki a
helyszínen egyik ámulatból a másikba esett. Vegyük mindjárt a helyszínt! A Hold utcai csarnok már önmagában is kuriózum: a kormányzati negyednek számító V. kerület közepén, a Nemzeti Bank és elegáns ügyvédi irodák, éttermek tõszomszédságában kissé furcsán hat a zöldséges kofák kiabálása, a kínai bolt és a lángosillat. De az egész valahogy nagyon emberi és közvetlen. A zöldségek, gyümölcsök látványa beindítja a gyomornedveket, különösen az esti mesterséges fényben csillognak szépen. S ráadásként még itt egy kortárs képzõmûvészeti kiállítás is!
A mûvészek az emeleti (galéria!), pillanatnyilag ki nem
adott üzlethelyiségekben helyezték el mûveiket. Ezeket
a helyiségeket földig érõ
üvegtáblák választják el a
folyosótól, így evidens a kirakat-párhuzam. De nem
sokban különböznek ebben az állapotukban egy a
kiállítók igényeinek megfelelõ
kortárs galériától sem: fehér falak,
semleges színû padló, üres tér. Ha a folyamatos
világítás megoldható lenne, a
kiállítást bárki, bármikor
megnézhetné, akár bevásárlás
közben is, ha halmozni akarja az élvezeteket.
| ||
Merthogy a kiállítás élvezetes. Elsõsorban azért, mert a kiállított mûveket körbelengi egyfajta frissesség, romlatlan és tiszta lelkesedés. Nincs erõlködés, izzadságszag. Itt minden úgy van, ahogy a mûvészek akarták (és a körülmények megengedték). A kiállított mûvek reagálnak a helyszínre: a legtöbb mûben megjelenik a kereskedelem, a reklám. Ezt sejteti a kiállítás remek meghívója is, amely egy pályaudvar szolgáltatásait mutatja be, rajta a magukat különféle figurákkal, ,,szerepekkel" azonosító mûvészekkel. (Pl.: Bálványos Levente cipekedõ utasként, Sáfrán Dóra hordárként, Varga György pedig mint dísznövény tûnt fel.)
György Kata a ,,logónak" állít szobrot, illetve a
,,logó" portréját festi meg. Mûvében
egyszerû, szegényes anyagokat használ, méltán
az olykor semmit sem érõ, üres védjegyekhez.
Szintén az arculatépítéssel foglalkozik KOKESCH
ÁDÁM, aki a Klub-Vh nevét mint divatos márkanevet
teszi rá pólóra és CD-re, amelyek meg is
vásárolhatók.
| ||
A semmi és a valami fogalmát járja körül CSERNY MÁRTON. Hétköznapi anyagokból eszkábált úszó figurája, mely egy etruszk síremlékben talált, a kék tengerbe boldogan fejest ugró alakot idéz, tökéletessé csak árnyékként válik. Ha tovább követjük ezt a gondolatmenetet, test és lélek, a tökéletes égi világ és tökéletlen földi másának párhuzama is eszünkbe juthat.
A mindennapok világától BÁLVÁNYOS LEVENTE
tiszta geometriát tükrözõ, Inga
címû mûve áll a legtávolabb. Ingája nem
leng, de ezt nem is tehetné szabadon, hisz két oldalról
matt üvegfal zárja le a talált fémgolyó
útját. A mû szerkezete a centrális
szimmetrián alapul, s fontos szerep jut benne az anyagoknak is: a
fémgolyó eszünkbe juttatja az üveg
törékenységét, míg a matt üveg
folyosó felõl közeledõ nézõ tekintete
elõl takarja el a golyót.
| ||
Szintén a korlátokkal foglalkozik SÁFRÁN DÓRA, aki saját festményeit rendezte installációba.
A kirakatban szép rendben lógó képek
között a földön, négyszögbe rendezett alomban
egy tengeri malac lakott, aki - valószínûleg az
ijedtségtõl - nem nagyon lépte át
forgácsmezeje határait. Holott Sáfrán Dóra
festményeinek témája épp a végtelen
ég, a korlátlan szabadság szimbóluma, amelynek
képeit azonban rácsszerû mintázattal töri
meg.
| ||
VARGA GYÖRGY plasztikája talált tárgyakból
áll és a hangról szól, bár önmaga
semmiféle hangot nem ad. A hangot ígérõ dolgok - a
harsona, a hangfal, az elefánt-figura - némák maradnak. A
szordínóként a harsona tölcsére elõtt
lévõ Holdgömb is a kutyákat hangos
vonításra ihletõ teliholdat juttatja eszünkbe.
| ||
FÓTI LÁZÁR neves mûvészek fényképeivel montírozta össze saját arcát, illetve utánozta grimaszaikat. Erõsen ironikus mûvei a nagy elõdök nyomában való járás lehetetlenségére, illetve a felszín és a valódi tartalom közötti különbségre mutatnak rá.
Személyes élmény ihlette György Kata
szép light boxait, amelyeken az eredeti látványt
letisztítja, szinte virtuálissá teszi. Lírai
alkotásaiban a mûvész személyessége
mindvégig kétséges marad.
| ||
A kiállításra szolgáló helyiség
eredeti rendeltetését ORBÁN GYöRGY és
HORVÁTH CSABA idézte meg leginkább: egy üzletet
rendeztek be. Orbán György auranövesztõ
készítményeket kínál, melyeket egy tv-shopok
hirdetéseibõl összevágott videó is a
vásárló figyelmébe ajánl. Horváth
Csaba pedig a lemondást segítõ tárgyak
vásárlására buzdítja a nézõt.
Különbözõ tárgyakba épített
lefolyóiba csak bele kell suttognunk mindazt, amirõl
lemondanánk, s azok máris elnyelik vágyainkat és
kívánságainkat. A szellemi és az anyagi, a
vágy és a lemondás közötti ellentét
telitalálat, s egyben ironikusan reflektál a hely
szellemére is.
| ||
Szintén ironikus Horváth Csaba egy másik üzlethelyiségben lévõ két mûve is: az egymással szembenézõ, szerelmes mézesmackók és a mûvész önportérja, melyben napraforgómagként, azaz a szép és hasznos növény ígéreteként láttatja önmagát. HALÁSZ PÉTER a mûvészcsoporton belül kifejtett tevékenységük alapján állított fel statisztikát annak tagjairól, s ezt különbözõ méretû posztamensek segítségével mutatta be. Értékelése egyfajta csoportkép lett, valamiféle bemutatás, hasonló a kiállításokon elhelyezett ismertetõkhöz, propaganda-anyagokhoz. Szükség is lett volna erre méginkább, hiszen megfelelõ publicitás híján, a karácsony elõtti rohanós vásárlási lázban sajnos elsikkadt ez az igencsak figyelemreméltó tárlat.
|
||
|
||
* Az elõzõ kiállítások dokumentációja: www.klubhv.hu |