Pfisztner Gábor |
Innen nézve - egyértelmû helymeghatározás.
Egy adott helyrõl, egy nézõpontból. Ami nem ott
van, és nem is onnan szemlélik. Innen nézve
mindjárt más - mondhatnánk. De az innen
nézést pozíciójából
következõen determinálja az itt; mindaz, ami
körülvesz, ami az ittet jelenti diakron és szinkron. Innen nézve láttatni más eredményt hoz, mint onnan ide jönni és körülnézni. Hiszen onnan jövet is minden más. Mások az irányok, a perspektívák, az arányok, de mások a fények és mások az emlékek. Valamit innen nézni nem csupán vektorokkal meghatározható pont az XY tengely által határolt koordinátarendszerben. Innen látni ennél több. Genetikailag kódolt, kulturálisan determinált. Az anyatejjel ivódik a testbe és hatja át a lelket, melynek tükrében összeáll egy sajátos kép. Egy kép arról, ami itt van, és bár lehetne máshol, mégiscsak itt van és sehol máshol. Mert ez több, mint ami a képen látható. Ez minden, ami a képen nem látható. Észreveszi-e valaha valaki?
A Heartland Porject (Hátország Porjekt) szervezõi - az
Arts Midwest, a Colombus Museum of Art, a Museum Moderner Kust - Stiftung
Ludwig Wien, valamint a Ludwig Múzeum Budapest - úgy
gondolták, hogy nem kell megvárni, míg valaki
magától rádöbben erre. Mert azok, akik ennek a
földrajzi és kulturális régiónak a
lakói maguktól is látják, érzik és
értik a különbséget itt és ott, kint és
bent között. Akik viszont nem ezeken az ipari és
kulturális ,,perifériákon" születtek és
éltek, csak akkor döbbennek meg, amikor a kelleténél
hosszabb idõt kell eltölteniük ,,itt". De az õ
percepciójuk nem azonos azokéval, akik ide nem csak
látogatóba érkeznek. Amit õk
érzékelnek, gyakran még felületesnek sem
nevezhetõ - kósza benyomások, ellesett pillanatok,
terjengõ illatok, félbehagyott mondatok. Mindez az õ
értelmezésükben más és más
jelentéssel bír, más súllyal esik latba. Azaz
mások a ,,helyi értékek". Egy univerzalizált (vagy
mondjuk inkább úgy, hogy globalizált)
tömegkommunikáció uralta jelentésvilágban
mozogva, annak jelrendszere alapján a látvány puszta
dekódolása már nem eredményezi
feltétlenül a helyes megértést, ha ugyan van
egyáltalán igény arra, hogy valaki is
megpróbálja ezeket a jeleket felfogni és
értelmezni, és veszi magának a fáradságot
arra, hogy elmélyült figyelemmel vizsgálja a
jelenségeket.
| ||
A Ludwig Múzeumban megrendezett
fotókiállítás a korábban Budapesten is
bemutatott Nézõpontok / Pozíciók,
Közép-Európai mûvészet 1949-1999.
(Kortárs Mûvészeti Múzeum - Ludwig Múzeum,
Budapest, 2000. március 24 - május 28.), majd az Az
éden illúzió: Az amerikai hátország
képei (Kortárs Mûvészeti Múzeum - Ludwig
Múzeum, Budapest, 2000. szeptember 21- 2001. február 26.)
címû kiállítások sorában a harmadik,
egyben az utolsó, amely ennek a két sajátos
régiónak a szokásait, problémáit,
szépségeit és nehézségeit mutatja meg,
és igyekszik lehetõséget adni arra, hogy azok is
közelebb kerüljenek valós tartalmához, akik nem
mozognak itt otthonosan. De míg az elsõ két
kiállítás az amerikai Középnyugat, illetve
Közép-Európa mûvészetét
külön-külön mutatta be és tette vizsgálat
tárgyává, addig az Innen nézve már
nem választja szét a két területet. Ezzel a
megoldással újabb értelmezési
lehetõségeket kínálnak fel a rendezõk a
befogadóknak, és más pozícióba helyezik ezt
a két periferiális vidéket, amelyek ezáltal
más megvilágításba kerülnek. Olyan
összefüggésekre derül fény, amelyek amúgy
történelmileg és földrajzilag egyaránt
indokoltak és nyilvánvalóak, de a földrajzi és
történelmi távolság nagysága miatt ma
már jobbára értelmezhetetlenek. Az
összefüggések mellett természetszerûleg
léteznek jelentõs (kulturális és társadalmi)
különbségek is, amelyek az eltérõ
történelmi és gazdasági fejlõdési
körülményeknek, valamint a társadalom
összetételének
különbözõségeibõl is adódnak.
| ||
Ezeknek az összefügéseknek és különbségeknek a könnyebb feltárása érdekében a kiállítás szervezõi négy csoportba osztották a 22 mûvész 88 alkotását. A tájkép, az épített környezet, a társadalmi kérdések és a kulturális értékek témakörei azok, amelyekben az alkotók konfrontálódtak saját, identitásukat meghatározó és formáló városi vagy vidéki környezetükkel, az abban megvalósuló és tudatosuló létük által.
A tájképek között elsõsorban
tradicionális, a tájat a maga valójában,
közvetlen állásfoglalás nélkül
bemutató fotográfiák láthatók. A
képek objektivitása azonban csak látszólagos
és csalóka. GREGORY CONIFF fotóin a
Középnyugat idilli állapotát hangsúlyozza, a
végtelen eget a végtelen kukoricaföldekkel, a lomhán
hömpölygõ folyamot és a tejet, illetve húst
adó marhát (a régió egyik szimbóluma). TOM
BAMBERGER sajátos, ,,klónozott", egy-egy
felvételbõl számítógéppel
konstruált, repetitív képein a vidék
végtelenségének és hatalmasságának
illúzióját kelti a maga érzéketlen és
hideg modorában. ROBO KOCAN szlovák fotográfus a
képekbe applikált mesefigurákkal és csillagokkal
álomszerû látványt hoz létre, amelynek
tárgya az õt körülölelõ vidék, amit
más jelentéstartalommal ruház fel és más
dimenzióba helyez a technikai beavatkozás
segítségével.
| ||
Coniffhoz hasonlóan hagyományos tájképeket készít LUKAS JASANSKY és MARTIN POLáK, a két cseh fotográfus. Coniffal ellentétben náluk hiányzik minden idilli és melankolikus elem: a tájak egyszerû hétköznapiságukban, a maguk monumentalitásában válnak láthatóvá .
Az épített környezet témáján belül
két fõbb csoportot választhatunk szét. Az egyik
az urbánus környezet ábrázolása (KRZYSTOF
ZIELINSKI, ANDREW BOROWIEC), a másik viszont inkább csak
utalás arra olyan jelek és motívumok
segítségével, amelyek tisztán geometriai
formák (STEPHAN SZORADI) vagy csak fragmentumai (KATHERINE TURCZAN) az
egésznek, vagy, mint KöVES ÉVA esetében, egy
darabjaira tört tükör cserepeiben
reflektálódó töredékek egésze.
| ||
A hely nem csak a természet és az épületek összessége, annak nélkülözhetetlen szereplõi azok az emberek, akik benépesítik, akik jellegét meghatározzák, adott esetben megváltoztatják szokásaikkal, kultúrájukkal. De ahányféle egyén vagy egyénekbõl összeálló közösség létezik, annyiféle az a mód, ahogy az alkotók közelítenek témájukhoz, és közvetítik tapasztalataikat. ANDREJ BÁN ,,csupán" szemlélõje a litmanová-i zarándoklatnak, és a leghagyományosabb értelemben vett riport mûfajával próbálja meg visszaadni ennek az újjáélesztett intézménynek a hangulatát és a jelentõségét a benne résztvevõk számára. Hasonló modorban dolgozik WING YOUNG HUIE is, aki a Frogtown elnevezésû városrész (Chicago) etnikailag vegyes lakosságáról igyekszik megmutatni azt, ami számára fontosnak tûnik. BOZSÓ ANDRÁS és TYAGAN MILLER a sok különbség ellenére is hasonlóan közelít saját témájához. Egyiküknél a hontalanok, másikuknál a dohányszedõ latinók sorsa az a központi elem, amelyben számukra egyrészt egyformán a helyzet és a probléma idõtlensége, másrészt a személyek tömegben feloldódó arctalan névtelensége a legfontosabb.
PAUL SHAMBROOM több éves munkája során a helyi
közösségek életének
mûködését biztosító
önkormányzati szervek tevékenységét
próbálta meg felvázolni azáltal, hogy az egyes
üléseken készített, a reneszánsz
csoportképekkel rokonságot mutató felvételeket.
Véleménye szerint a demokrácia alapját és
mûködésének feltételét ezek a helyi
politikai közösségek jelentik, amelyek tagjainak aktív
részvétele nélkül az USA sem lehetne az, aminek sokan
még a mai napig is hiszik.
| ||
A helyi lakosok hétköznapjainak apró szimbólumai jelennek meg MELISSA ANN PINNEY felvételein. Az igazi (értsd: élõ) Barbie egy áruház játékok alatt roskadozó polcai között mosolyogva fogadja a Barbie-babát szorongató kislányokat. Egy másik képen a szabadság és pihenés szinonímájaként is értelmezhetõ: a Coppertone napolaj védjegyével megrendezett gyermekszépségversenyen bronzszínûre cserzett bõrû kislányok téblábolnak félszegen a kifutón, tekintetük a semmibe réved. A hétköznapi voyeur pillantása nem kíméli saját igazi, tõrõl metszett kisvárosi amerikai családját sem (ennek vállalása önmagában is nagy tett). TERRY EVANS a chicagoi Field Múzeum állat-és növénytárának leltározott darabjait helyezi objektívje elé. A képek különös lenyomatai a vidék állat- és növényvilágának. Sajátos értelmezést nyerhetnek ezek a nagy pontossággal és mélységélességgel, árnyékok nélkül bevilágított képek azáltal, hogy az egyes ,,tételeken" jól olvasható a gyûjtés helye és nem mellékesen ideje is (általában a XIX. és XX. század fordulója). Ez az idõbeli dimenzió teremt egyfajta kapcsolatot egy régmúlt és letûnt korszak és a mai hétköznapok között. NEMES CSABA furcsa képpárjaival nem múlt és jelen összefüggését veszi szemügyre, hanem a párhuzamos jeleneket a múltban azok dokumentumainak szembesítésével. Ennek során aktív szerep jut a nézõnek is, akire az a feladat hárul, hogy megfejtse, a lefényképezett album képei és a mellé helyezett magazinoldalak riportfotói - bár eltérõ politikai és társadalmi-gazdasági környezetben készültek - tartalmuk, mondanivalójuk okán miért kerülhettek egymás mellé. A megoldás nem egyszerû, hiszen a privát és a hivatalos felvételeknek még a kisugárzása is nagyon hasonlatos egymáshoz. A kulturális értékek a mûvészek - Mila Presová, Gerhes Gábor, Eric Rippert, Zuzanna Janin, illetve Wojciech Prazmowski - tükörprizmáján keresztül erõteljesen átértelmezõdnek. Egyrészt egy átértékelt hagyomány szemtanúivá válnak a nézõk, bár nem feltétlenül vannak e ténynek tudatában. Hisz kérdéses, mennyire lehetnek tisztában azokkal a népi tradíciókkal és szokásokkal, amelyeken a képek alapulnak (Eric Rippert, Zuzana Janin, Wojciech Prazmowski). Másrészt száraz kritikai észrevételeket vagy éppen kódolt bírálatot próbálhatunk meg leolvasni a felvételekrõl (Gerhes Gábor, Mila Presová). MILA PRESOVá (Cindy Shermanhez hasonlóan) saját maga áll az ojbektív elé, magát helyezve a lenézett, kihasznált és agyonstrapált kelet-európai háziasszony szerepébe, akinek egyszerrre kellene jó anyának, takaros háziasszonynak és nélkülözhetetlen kenyérkeresõnek lennie. GERHES GáBOR búsuló juhásza és táncoló parasztja a magyar kultúrgiccs emblematikus alakjai csupasz voltukban. Eltávolítva minden kontextuális összefüggésbõl már nem jelentenek többet, mint amik egykor valójában voltak: a magyar rögvalóság kihasznált, gyakran megnyomorított szereplõi. ERIC RIPPERT ,,tájképei"-nek fontos résztvevõi a kép elõterébe helyezett babák és játékok, életlen, esetenként elmaszatolódott foltként jelenve meg az urbánus háttér elõtt, amely rendszerint valamely híres (vagy inkább hírhedt?) helyi épületet ábrázolja. A csakis a helyiek számára kibontható jelentéstartalom mögött húzódó kritika a kívülálló számára megfejthetetlen, ennek ellenére értékelhetõ a baba/játék és valóság közötti párbeszéd furcsa narratívája. ZUZANA JANIN és WOJCIECH PRAZMOWSKI Lengyelország déli vidékeinek kulturális emlékezetét idézik a nézõ elé. Janin a korabeli temetkezési szokások részét képezõ koporsóképek mintájára megformált, többrétegû felvételeivel a halál jelenségét, illetve a halott és leszármazottjai között kapcsolatot vizsgálja és teszi közszemlére, míg Prazmowski régi helybéli szokásokat elevenít meg sajátosan lokális atmoszférát teremtve, amely a képek értéséhez elengedhetetlen hagyományismeretet lenne hivatott pótolni. Leginkább a kulturáis reflexiók szemlélésénél válik nyilvánvalóvá, hogy ezek a képek csak abban a környezetben és megfelelõ ismeretek birtokában lesznek érthetõvé és értékelhetõvé a nézõ számára, ahol keletkeztek. Ez a tény a tájképeknél, portéknál és/vagy riportfotóknál esetleg már egyáltalán nem ennyire kézenfekvõ és nyilvánvaló igazság. A kiállítás egyik, talán csak a kelet-európai nézõ számára fontos tanulsága viszont, hogy az amerikai mûvészek kissé melankolikus és idealizáló látásmódjával szemben a kelet-európai alkotók sokkal realistábbak, nyersebbek és kritikusabbak, nemcsak környezetükkel és viszonyaikkal, de saját magukkal szemben is. |