Alexandra Kreer |
Egy adósságoktól terhelt gazdasági
idõszakban, Németországban is egyre kevesebb
közpénz jut a kulturális intézményeknek.
Így a múzeumoknak új marketing stratégiákra
van szüksége, jól eladható,
,,készpénzre váltható" mûvészeti
projektekre. Ennek tudatában Max Hollein, a frankfurti Schirn Kunsthalle fiatal és dinamikus, osztrák származású, új igazgatója biztos kézzel nyúlt elsõ, sikeresen megrendezett, nagyszabású frankfurti kiállításánál egy olyan témához, mely fogyasztói társadalmunk és gazdaságunk motorja, mindennapjaink elengedhetetlen része: ,,Shopping".
Ezzel a témával Hollein nem csak a mûvészet
iránt érdeklõdõket szeretné az
utcáról múzeumába becsalogatni, hanem mindazokat,
akik kedvtelésüket lelik az üzletekben
kószálásban, nézelõdésben és
az áruk közti válogatásban. A múzeum
elõcsarnokába lépõt nem véletlenül
fogadja SYLVIE FLEURY tükörlapú forgó pódiumra
állított, aranybevonatú, csillogó-villogó
és elbûvölõen kecses bevásárló
kocsija (Könnyed, légies, gyönyörû, 2000)
és a különbözõ divatszíneket
váltogató neonfalak fénye. Mindez az
áruházak fényûzõ, exkluzív és
szemfényvesztõ világával kecsegteti a
kiállításra érkezõt. A
bevásárló kocsi a kiállítás
visszatérõ motívuma marad: CHRISTO mûvében
(Pousette, 1963) nejlonba csomagoltan és spárgával
átkötözve találkozunk vele, MAURIZIO CATTELANnál
pedig extra hosszúságúra nyújtott, de a mû
címe szerint még mindig csak ,,tíz
árucikknél kevesebbre" méretezett formában.
| ||
A Schirn bõséges választéka EUGÈNE ATGET
és BERENICE ABBOTT 20. század eleji fotóin a
párizsi kirakatok és New York-i áruházak egykori
árukínálatától, CLAES OLDENBURG
Üzletének gipszbe öntött, élénk
színû, nõi fehérnemûin
(Fehérnemû pult, 1962), húspultjának gazdag
választékán (Húsok, 1964) és
hûtõpultjain sorakozó fagylaltkelyhein (Banana
Splits, 1964) keresztül BEN VAUTIER használatra alkalmatlan,
játékos, felhúzható, csivitelõ és
zenélõ árucikkekkel dugig tömött,
poétikus és filozofikus idézetekkel és
aforizmákkal telepingált fluxus bódéjáig
(Bizarr bazár, 2002) terjed. A kiállított
,,portékák", habár mûalkotások, sok esetben
alig különböznek a szokványos áruházak
és élelmiszerüzletek
kínálatától: az egyik terem sarkában
felhalmozva MIKE BIDLO Brillo mosószeres kartondobozai (Not
Warhol, 1991), középen KATHERINA FRITSCH piramisba
feltornyozott, giccses, széria vázái
(Állvány vázákkal, 1987-89), a neon
fénnyel megvilágított falvitrinekben pedig JEFF KOONS
porszívói sorakoznak.
| ||
A Hoover cég nyolcvanas évek elején piacra dobott szériájának darabjai (Az új, 1980-86) azonban már aligha hatottak a látogatókra az újdonság erejével! A kiállításon berendezett üzletek sora - akárcsak valamelyik plázán vagy modern bevásárló központjaink egyikében - az élelmiszer üzletektõl az amerikai áruházak elõkelõ, rózsaszín, puha padlószõnyeges cipõrészlegén keresztül (Sylvie Fleury: Cím nélkül, 1992) a komplett felszereltségû gyógyszertárig terjed (DAMIEN HIRST: Gyógyszertár, 1992), ahol korunk egyik legfontosabb konzumcikkét, az emberi egészséget forgalmazzák. A kiállítás elsõ termében például a németországi Tengelmann élelmiszerüzlet hálózatának egy közönséges boltjának sorai közt találhatta magát rögtön a látogató (GUILLAUME BILJ: Új szupermarket, 2002). Korunk gyári termékeinek árudömpingje után a 60-as évek amerikai pop-art mûvészeinek Amerikai szupermarketjében feltûntek az egyes mûvészek egyedi kézvonásai: ANDY WARHOL Cambell konzerves dobozai mellett ROBERT WATTS krómacél tojásai és viasz paradicsomai, ROY LICHTENSTEIN szitanyomatán és TOM WESSELMANN reliefjén az amerikaiak nemzeti eledele, a pulyka. (Az 1964-ben egy New York-i galériában berendezett mûvet a kiállításon teljesen rekonstruálták.) A kiállítás látogatóját az árubõség közepette végül igazán meghökkenthették Christo sarki üzletének drapériákkal bevont és eltakart kirakatai (Négy kirakatos sarki üzlet, 1964/65), az áruforgalom teljes felfüggesztése, ANDREAS GURSKY fotóin a Prada egyik luxusüzletének üresen maradt elõkelõ polcai (Prada II, 1997) avagy az egykori DDR élelmiszer üzleteinek sivár választéka: a rideg vaspolcokra kihelyezett, barna csomagolópapíros élelmiszerek és egy zsírtömb JOSEPH BEUYS Gazdasági értékek (1980) címü installációjában. A kiállítás rendezõi arra törekedtek, hogy a látogató alig tehessen különbséget kiállító terem és üzlethelység, mûalkotások és mindennapi forgalomban lévõ árucikkek között. Így például a kiállító termekbe Bilj Tengelmann installációján keresztül, annak bejáratában, az üzletekbõl ismert forgó ajtón keresztül lépett be és távozott a látogató. A mûvek mellett nem szerepeltek a mûalkotásra utaló szokványos kiírások sem: a mûvész neve és a mû címe. Csak egy idõ után figyelt fel az ember arra, hogy ezeket a rendezõk a padlóra felfestett sávokon tüntették fel.
A kiállítás propagandájában számos, a
kereskedelemben használatos eszköz került bevetésre.
Így például meghívóként
többszáz példányban nyomott nejlon szatyrokat
postáztak ki, a plakátok pedig, aligha szokványos
módon, árucikként reklámozták a
kiállítást, szerte a városban. Rajtuk a
kiállítás címének végére,
akárcsak egy árucikk feltüntetett
áránál, kikerült a pénznem
rövidítésére szolgáló vesszõ
és gondolatjel. A plakátokhoz konvencionális
emblémát választottak: az ökölbe zárt
tenyér felfele mutató hüvelykujjal, mint valamilyen
szenzációs tippre hívta fel a tárlatra a
járókelõk figyelmét. Hasonló
reklámokat a sarki élelmiszerboltok
bejáratánál szoktunk látni, amelyek az éppen
aktuális, heti, akciós árukat hirdetik. Nyomott textil
bevásárló szatyrokat is forgalomba hoztak, melyeken
BARBARA KRUGER idézete szerepelt a kiállítás
mottójaként: ,,Vásárolok, tehát
létezem."
| ||
A kiállítás apropójából külalakot változtatott a múzeum épülete is. A Schirn Kunsthalle mellett elhaladó járókelõben idén õsszel joggal merülhetett fel a kérdés: múzeum vagy áruház? Az épület oldalsó, nyolcvan méter hosszú homlokzatának felsõ szintjét ugyanis az izraeli származású, New Yorkban élõ HAIM STEINBACH kivilágított, kirakati galériává alakította át. Az üvegablakok mögött a Strenesse divatárú cégtõl kölcsönzött kirakati bábúk sorakoztak. A mannequinek meztelen, illetve csupán sima, fehér és fekete drapériába burkolt, nõi és férfi alakjai ezúttal azonban nem a legújabb modellek bemutatására szolgáltak, hanem a mûvész elrendezésében és csoportosításával, sötét és világos kontrasztjaikkal, egy képzõmûvészeti alkotás ritmusos, vizuális kompozícióját alkották.
Míg a múzeum épületének homlokzatán
kirakat nyílt, a város fõ bevásárló
utcájában, a frankfurti Zeil Kaufhof
áruházának homlokzatára az amerikai
mûvésznõ, Barbara Kruger külön erre a
kiállításra készült alkotása
került ki. Ily módon lehetõség nyílt arra,
hogy egy mûalkotás a kiállító termek helyett
közvetlenül az utcán szólíthassa meg a
vásárlók sokaságát. Az áruház
bejárata fölül egy óriás szempár figyelte
ezekben a hónapokban a bevásárlók
tömegét. Valódi szembesítésrõl volt
szó. ,,Ez vagy te, - szólította meg Kruger
feliratával a vásárlót - ...akarod, megveszed,
elfelejted."
| ||
Az áruház külalakját öltõ múzeumépület és a kiállításnak a kereskedelem forgatagába kihelyezett, városi színhelye, ahogy a kiállítást kommercionális módon reklámozó plakátok, a meghívóként postázott nejlon szatyrok vagy épp a kiállítás címében a mûvészet eladhatóságára utaló ár jelzése, mind annak a koncepciónak a jegyében született, amellyel a kiállítás innovátorai és szervezõi a mûvészet és a konzum világa közötti határokat az eddigieknél még inkább radikális módon próbálták feloldani, megkísérelve azt is, hogy ezen a frankfurti kiállításon a mûalkotások felcserélhetõvé váljanak az árucikkekkel és a látogatóból effektív vásárló, a múzeum igazgatójából eladó váljék. Az utóbbiakra egy aktív kiállítás megnyitó keretében került sor. A megnyitó beszéd után az emeletre felérkezõ látogatókat SURASI KUSOLWONG, thaiföldi mûvész ,,mindent-ugyanazon-az-áron" inszcenált zsibvására fogadta. Az ideiglenesen felállított standokon színes, jórészt mûanyagból készült giccstárgyak, bevásárló szatyrok és kosarak, textiláruk, felfújható gumifigurák és fejre helyezhetõ, csíkos napernyõcskék kerültek 1 euroért eladásra. A háttérben hatalmas képernyõre kivetített videoklippen táncoló, thaiföldi lányok és hangosan kierõsített pop zenei számok kíséretében, a mûvész maga, mikrofonnal a kezében, a keverõ pult mellõl reklámozta árucikkeit. Némi és érthetõ bizonytalankodás után, a kiállítás látogatói kedvet kaptak a vásárláshoz és hamarosan elkapkodták az olcsó árut. A kiállításon szó szerint kitört a ,,shopping"-láz! Miután a thai mûvész bemutatóján a kiállításra érkezõ nézõkbõl mindannyian effektív vásárlókká váltunk, úgy a kiállítás következõ termében, Guillaume Bijl élethûen berendezett Tengelmann élelmiszerüzletében, pont fordítva, hétköznapi vásárlókból kényszerültünk nézõkké. Habár minden a megszokott helyén volt, kéznyújtásnyira: a friss gyümölcs és zöldség, húsáru és illatszerek, épp a bevásárló kosarakhoz nem nyúlt senki a bejáratnál. Mindenki csak nézelõdött, ahelyett, hogy vásárolt volna. A polcokon az áru sterilen és érintetlenül maradt. Bilj installációjában a bevásárlás mindennapi helyszínével és tevékenységével szembesített minket: ahelyett, hogy automatikusan telepakolhattuk volna a bevásárló kosarunkat, nem maradt más választásunk, mint, hogy elgondolkozzunk bevásárlási szokásainkról. A megnyitó záróaktusaként maga a múzeum igazgatója, Max Hollein öltött fehér eladóköpenyt, hogy kiárusítsa kiállítás katalógusait és bevásárló szatyrait. Mikrofonnal a kezében múzeuma elõcsarnokában reklámozta kiállítását a még pezsgõzõ és beszélgetõ látogatók körében és alkudott le katalógusa árából. Shopping kiállításával minden áron jó üzletet akart csinálni! |