Nápoly minden ellentmondásosságával együtt a
mai Európa egyik legösztönzõbb metropolisza. A
globalizáció - nálunk különösen! -
szembetûnõ homogenizáló hatásaival szemben a
Mezzogiorno fõvárosa megõrizni látszik
évezredes kulturális önazonosságát.
Továbbra is a legnagyobb természetességgel dacol az
uniformitás kísértetével, mint kulináris
büszkesége, a prodotti caldi is az amerikai fast
fooddal; a slow foodként becézett
arancsínók, pizzetták, frittatínák,
panzarottók, fánkok és panínók
tömkelege a hamburgerrel. A nápolyiak szeretve-gyûlölt
és számukra egyre inkább élhetetlen városa
újra és újra provokatív erõvel érinti
meg az idelátogatót, kimozdítva hétköznapi
evidenciáktól körülbástyázott
világából. Ilyen megbabonázott
,,látogató" a kortárs városi karnevál
(Burdello!!!), az éltetõ káosz (Casino!!!)
forgatagából ezúttal kiragadott két figura, az apai
nagyszülõk révén sorrentói
származású, immár jó ideje
sztárdesigner, Gaetano Pesce, és a hét éve
Nápolyban élõ amerikai ,,disszidens" festõ, Ryan
Mendoza is.
GAETANO PESCE a nobody's perfect eszméje jegyében
rendezett kiállításának jobb helyet nem is
találhatott volna, mint Nápoly, ahol a
tökéletlenség dicsérete mindennapos, része
a városi folklórnak, kezdve a
közlekedéstõl, a hivatali adminisztráción
át a lakóépületek rozoga állapotáig,
mely a látszat ellenére bármikor kitörésre
kész Vezúv árnyékában
különösen pikáns ízt ad a
hétköznapoknak. Pesce éppen ezen inspiráló
zûrzavaráért szereti a mindig ,,nõies,
érzéki, vidám és szomorú" la
Napoli-t, a grammatikai értelemben is nõnemû
város-t, a nõt, akit nem kell megértened, csak szeretned -
ahogy arrafelé mondani szokás. Ez a fajta érzéki,
ösztönös designer-magatartás Pescét már
akkor is meghatározta, amikor - a kávérajongók
Alessi kotyogóin nevelkedett honi tábora számára is
feltehetõleg jól ismert - Vesuvio
kávéfõzõjét tervezte, jó tizenöt
éve. A giccs határán lavírozó, ,,vulkanikus"
erejével formát bontó, a Zani által gyártott
kultusztárgy Pesce számára a mérnöki
designtól való eltávolodást, a
képzõmûvészet és a design területeinek
átjárhatóságát testesítette meg; a
mérnöki formatervezés
tökéletesség-igényével és vélt
uniformitásával szemben az egyedit és a
különbözõt. ,,Egy egységes világban a
kreatív az élet igazolása végett
különbségeket teremt. Hiszem, hogy a halál
mindannyiunkat egyformává tesz, és hogy élni nem
jelent mást, mint különbözõnek lenni ... a
tárgyak, melyek körülvesznek bennünket, arra
szolgálnak, hogy élvezzük ezt a kiváltságot" -
nyilatkozott ezügyben Pesce a Corriere del Mezzogiornonak a
megnyitó elõtt. A különbségek
apológiája és a tökéletlenség
dicsérete egy homogén világ
utópiájának rég elavult képével
szemben, ez a Zerodisegno-val közösen készített
Nobody's perfect filozófiája, melyet Salvatore Ferrari a
nápolyi Szépmûvészeti Akadémia és a
Seconda Università építészkarával
együttmûködésben mutat be
kiállítótermében. A tizenöt darabból
álló exkluzív bútorcsalád tagjai - asztalok,
székek, szekrények, polcok - poliuretán alapú
színes mûgyantából készültek az
esetlegesség, a véletlenszerûség és persze
fõként a tökéletlenség
esztétikájának jegyében. A Nápolyt
valamennyire is ismerõ számára azonban üröm az
örömben, hogy a Ferrari-szalon elegáns miliõje, s a
kiállított cult tárgyak éppen nem ahhoz a
Nápolyhoz kapcsolódnak, ahonnan Pesce a
tökéletlenség eszméjét meríti... A
high society sikk ismét csak kisajátítja a
populáris Nápoly egy-egy közhelyét, mint anno az
operák szerzõi és a vedutafestõk is
tették.
|
|
|
Gaetano Pesce
Nobody's perfect, 2002
|
|
RYAN MENDOZA esete legalább annyira jellemzõ Nápolyra,
mint a sztárdesigneré! Egy amerikai, aki már csak
,,majdnem amerikai", aki megelégelvén országa
általa hamisnak vélt patriotizmusát és
kultúráját, Nápolyba menekül. Nápolyba,
ahol manapság az amerikaiakat igencsak más szemmel nézik
már, mint a második világháború
idején. Kis túlzással azt is mondhatnám, a mai
Nápoly nemigen szereti Amerikát! Az amerikanizmusból
kiábránduló amerikainak persze számtalan
típusa van a tálibokkal együtt harcoló
terroristától a kifinomult értelmiségi
fanyalgókig. Mendoza egyikük sem, hiszen nem a düh, de nem is
a sznobéria vezette Dél-Itáliába. Mendozát,
egy gyakorlatilag történelem nélküli ország
fiát a történelem, Nápoly évezredes
kulturális önazonossága ejtette rabul, a város semmi
mással össze nem keverhetõ egyedisége. Az USA-ban
leglátványosabban megvalósuló
posztindusztriális társadalom szimulákrum-világa
helyett a Nápolyban makacsul jelenvaló, korokon
átívelõ hús-vér valóság
vonzotta a fiatal festõt, aki - jó emigránsként -
persze kivétel nélkül amerikai tárgyú
képeket fest ma is. A Maschio Angioino V. Károly-termében
és harmadik emeletén kifüggesztett vásznak
egytõl-egyig az amerikai álom vélt
tökéletességének merõben kritikus
ábrázolásai. Mendoza festészetében
fõként a kisvárosi unalom, s a kispolgári
létezés perverz dimenziójának bemutatása
megkapó, és az a mód, ahogyan az igen rövid amerikai
történelem kultikus figuráinak és a
tömegkultúra sztereotip alakjainak képeit beilleszti
leggyakrabban banális portréiba, aktjaiba és egyéb
kompozícióiba. Ilyen az 1997-es Bread and Butter is,
melynek centrumában obszcén kifejezések sorakoznak, a
kép felsõ mezõjének bal oldalán
kép-a-képben egy tipikus új-angliai faház
látható átellenben Lincoln portréjával. A
kép alsó mezõjében két fél-akt arcok
nélkül szimmetrikus elrendezésben. A Bread and
Butter, akárcsak Mendoza más igazán jól
sikerült képei - az amerikai hétköznapokat
megélt szemlélõ számára ismerõs
benyomásokat kelt, ám - és éppen ezért
jó a festmény! - minden alaposabb interpretáció
elõl kisiklik, minden diszkurzív megértést
kicselez. A fogyasztói társadalom karakteres vonása, hogy
a felnõtté válás folyamata elhúzódik,
infantilizmus jellemzi a fiatal felnõttek világát, ez a
tárgya a Jack and Jill címû képnek is. A
részletesen kidolgozott szomorú arcképrészlet
elõterében kriksz-kraksz bicikli áll, az elveszett
gyermekkor szimbóluma. A Woman drinking (2002) a
hétköznapiságot célozza meg E-dús, ám
színtelen gyümölcslével a kép
fókuszában. A Hog tied (2000), a Major General D. C.
Buell (1998) és fõként a Horseman Bride (2000)
az érzelem nélküli, szexuális perverziót festi
meg, egy prûd, ám jócskán dekadens világ
eltitkolt oldalát. A Repair Daddy (1997), sarkában Beavis
portréjával a sérült apaképet
karikírozza. Mendoza régi fotográfiákat, illetve
mai újságfényképeket fest újra,
senkikbõl formál valakiket, szimbolikus figuráit a mai
Amerikának. Újrafestett fotóiból a David Lynch,
illetve Jim Jarmusch által oly jól dramatizált amerikai
hétköznapok iszamója elevenedik meg, egy élhetetlen
világ egyre taszítóbb képe. A
kiállítás címadó vásznán
(Almost American, 2002) egy puha arcvonású, kortalan
katona áll az amerikai lobogó elõtt, amely sokak
számára az üres patriotizmus
szimbólumává vált szeptember 11-e óta. Ennek
a katonának nincsenek céljai, a háború, amit
vív, számára értelmetlen... lélekben
már dezertõr, mint Mendoza is.
|
Ryan Mendoza
Almost American, 2002
|
|