Palotai János |
A magyar fotó gyakran fordult a
képzõmûvészethez - alkalmazott
mûfajként, vagy ihletet, témát meríteni. Ha
Kondor Béla vagy Czóbel Béla nevét
említjük, akkor mindenekelõtt MOLNÁR EDIT juthat
eszünkbe. A fotós Kondort tarthatja legfontosabb
modelljének: albumának élére õt helyezte, s
címéül is az õ szövegét
kölcsönözte1. Fiatal riporterként ismerte meg
a vele egykorú grafikust, s a személyes kapcsolat
lehetõvé tette, hogy közel kerüljön hozzá s
ezt dokumentálhassa is. Képek sora dokumentálja e
folyamatot, s egyben a fotós fejlõdését is. Az
elsõ képeken még érezhetõ a
beállítottság, a mesterkéltség mind a
modell, mind a képkészítõ
részérõl. Késõbb már nem a
kompozíció a fontos, hanem a személy. A
képkészítõ annál jobban teljesíti
feladatát, minél inkább emlékeztet képe az
eredetijére, miközben háttérbe szorul maga a
fot(ó)s. Így alárendelõdve paradox helyzetbe
kerül: a fénykép a külsõdleges
hûség alapján túlmutat önmagán,
eredetije valós képéhez vezet - de a valóság
kedvéért elhagyja a mûvészet
szféráját. Ezek az arcképek nem a
testiséggel szembesítenek: készítõjét
az foglalkoztatta, hogyan olvasható ki e képekbõl a
belsõ, a személyiség, hogy a modell ,,külsõ"
valósága és a fotós belsõ,
belülrõl diktált valóságlátása
egységet alkosson. Az arcfelület egyenetlensége,
gyötörtsége, a belsõ indulatok, a
feszültség vibrálóvá teszik a ,,nyugvó"
alakot, a statikus képeket. Molnár Edit tudja: az alakoknak el
kell árulni, mi megy bennük végbe, érzelmeiket kell
bemutatni. A portré annyiban válik
mûvészetté, amennyiben a lélek építi
fel - a modellé és a ,,modellezõé".
Az arc mellett fontosak a kezek is. Bennük hol toll, papír,
könyv, hol pohár, de többnyire cigaretta. Máshol a
kezek összekulcsolva vagy az arcot fedve. E képek
mögött ott rejlenek a sorsfordulók, amelyek ugyan nincsenek
megörökítve, mégis a sorsot, az egész
létezést mutatják be változó és
változatlan elemeinek egységében. Az albumba
válogatott képek jórészt a fiatal,
mellõzött Kondorról szólnak (1957-bõl), csak
két, 1970-ben készült fotón látni a már
,,befutott", Mûcsarnokbeli kiállítással hivatalosan
is elismert Kondort. Egyiken szembõl elmerengve, a másikon a
címlapfotóhoz hasonlóan. A korábbin az
Írangyal képe elõtt ül szinte magába
roskadtan, töprengve, utóbbin az
Ítélkezõ (1968) elõtt, összekulcsolt
kézzel. Reflexió a korábbi kultúrpolitikai
támadásokra - vagy az új helyzetre? Feltehetõen
készültek fotók az utolsó éveiben is, a
,,megkísértésrõl", de ennek már csak a
végeredménye látható az albumban. A
,,triptichon" az élet lezárása - a koporsó a
középsõ képen. (Molnár Edit
egyébként ritkán komponál középre.)
Ezen érthetõ tetten a fotós küzdelme az
idõvel, az elmúlással - ezúttal a halál
gyõzött.
| ||
Molnár Edit albumában nem a befutott kurzusmûvészek kaptak helyet, inkább az érdemtelenül mellõzöttek, így a szentendrei ,,nagy generáció": Barcsay Jenõ, Bálint Endre, Korniss Dezsõ, Anna Margit, illetve Kassák Lajos. Nemcsak Kondor esetében, de a többi képzõmûvész-portrén is ott vannak a mûvek, hitelesítve a személyt. De a jelentést nem a mûalkotásban keresi és mutatja a fotó, azt csak utalásnak tekinti a mögötte rejlõ felé. A nézõben létrejövõ képzethez a mû az az eszköz, melynek segítségével a mögöttes tartalomra utal; így Barcsay kétalakos csontvázas képe utal a mûvészi anatómiára és a halálra egyaránt. E fotók igyekeznek elkerülni az ismétlést, még ha vannak is közös vonásaik (mû, alkotás, mûterembelsõ), mégis az individualitásig próbálnak eljutni. Példa lehet erre a két szobrászmûhely képe: Kisfaludy Stróbl szobrai közé rejtõzik, szinte azonosul velük. A Meggyesirõl készült fotó szokványos lenne, ha az idõs embert nem vezetné kézen fogva egy fiatalasszony, aki akár modellje is lehetne szobrainak.
Másképp szól a fotós azokról, kiknél
nem hivatkozhat képekre. Marad a ,,belsõ képekre"
hagyatkozás: a szemekbõl igyekszik elõhívni a
mentalitást, a humánumot, az egyéniség
expresszivitását, világgal való kapcsolatát
(Pilinszky, Füst Milán, Szabó Magda, Németh
László, Illyés). Más esetekben a
fény-árnyék kontraszt segítségével
rajzolja meg a személy profilját: Kodály
Zoltánét, Szentkuthy Miklósét, Veres
Péterét. Ily módon tûnik elõ a
sötétbõl Nagy László, illetve borul
homályba Sütõ András fél arca, vak szeme.
| ||
Molnár Edit albuma egy életmû, negyven év
sûrítménye. A könyv egyúttal egy korszak
mûvészi igényû dokumentuma is. Ugyanezen korszak
képes krónikája a Ma már csak emlék?
címû kötet2, melyben szobrászok és
festõk mûterme a gyár, modellje a proletár. Ezt a
,,nosztalgiaalbumot" az MTI 1952-75 között készült
fotóiból állította össze ugyancsak Gera
Mihály. Egy eltûnt világ és város
képeit és képtelenségeit tartalmazza: a régi
Nemzeti Színházat a 6-os villamossal - mellette a
rendõrtorony. Az ,,ellesett", többnyire beállított
képek egy életformát reprezentáltak, s egy rendszer
hivatalos arcát. Az igazit, a valósat nem szerette
viszontlátni, s mivel a manipuláció a fotonikus
képeken gyorsabban leleplezõdik, talán ezért e
területen végezte a legnagyobb kontrollálást
és pusztítást. Meghagyva témának az
épített környezetre, a természetre
rácsodálkozást, az élet apró, fõleg
humoros és kevésbé drámai pillanatait. Más
lehetõség - szocio-, avantgárd fotó - nem kapott
nyilvánosságot, így a közönség ezt
azonosította a fotómûvészettel. Pedig nem a
tehetség hiányzott a fotósokból; az album
képeit - többek között - olyanok jegyzik, mint
Benkõ Imre, Gink Károly, Fényes Tamás,
Pálfai Gábor. És idevehetjük Molnár Editet is,
aki az MTI-bõl indult.
| ||
Ha összehasonlítjuk az album fotóit DULOVITS JENÕ 30-as években készített budapesti ,,tájképeivel", akkor látjuk igazán, hogy mennyit változott a fõváros - és mennyire nem a városfotózás. A fény és árnyék címû zsebalbumból kiderül, hogy a magyar fotográfia színes egyénisége kitûnõ fekete-fehér képeket készített mûszaki újításai jóvoltából. Az impresszionista festészethez hasonlóan felismerte a levegõ átlátszóságát csökkentõ köd, pára, füst térhatását. E légtávlattal a három dimenzió illúzióját növelheti. E ,,látóképek" alapján úgy tûnik, kedvelte a tengelyre szerkesztést, de tudott dekomponálni is. Rá is illik, hogy ,,mindent tudott" (Budapestrõl, a fényrõl és annak leképezésérõl), talán többet is, mint a maiak. Hogy a maiak valójában mit tudnak, azt GAÁL ZOLTÁN, illetve a fiatal TÓTH SZILVIA képei mutatják. Elõbbi láthatóan Dulovitsot követi a közterek, emblematikus épületek impresszionisztikus fotózásával. A friss diplomás Tóth munkáin az empátia keveredik a fõvároslakók objektumként való bemutatásával. A hármaskönyvet harmadszor jelentette meg a Városháza (Sík) Kiadó. A téma ugyan leszûkíti a merítési lehetõséget, de az igazi problémát a szûk formai keret jelenti a nagyobb képek olvasásánál. A pályakezdõk kiválasztása eddig sikeresnek bizonyult; a három éve a sorozattal debütáló TURAY BALáZS most újabb kötettel jelentkezett, Rómában ,,archaikus" eszközökkel készített fotóival3. Az örök város elõtti tisztelgése egyben az Alinari fivérek munkájának elismerése és továbbvitele egyben. A Fotómúzeum e kiadványa mellett figyelmet érdemel a Fotómûvész Szövetség albuma a Baba utcai ház lakóiról4. Így tartják számon az utolsó hazai gyerekparalízis járvány legsúlyosabb áldozatait, a légzésbénultakat. MARKOVICS FERENC évtizedekig fotózta e ,,kényes témát"; szinte együtt élve velük kamaszkoruktól a felnõtté válásig, esküvõtõl a temetésig. Közöttünk is élnek, idõnként (mi is) találkozunk velük (például a II. kerületben kerekesszékén közlekedõ Gyurival), vagy képeikkel, amit õk festenek - szájjal (Erdélyi Ilona, Palotár Mária). Van, aki megtanult fotózni (Buray Matyi). Markovics ezen nem csodálkozik, nem szörnyülködik, nem döbbent meg hatásvadász, trükkös képekkel. Csak ,,teszi a dolgát" egyszerûen, dokumentál, egyben jelzi, hogy a magyar fotó szociális érzékenysége új területre talált. Ennek ellenére képei néha olyan szürreálisak, mint egy Bunuel filmbõl vagy egy Witkin-albumból kerültek volna ide. Azzal a különbséggel, hogy ezek a képek s ezek az emberek alapjában optimisták: õk is szeret(né)nek ,,látni és élni; gyorsan és kissé vígan" - mivel nem élnek sokáig.
|
||
|
||
1 Molnár Edit: Látni és élni, Interart Stúdió, Budapest, 2002 2 Ma már csak emlék? 1952 Budapest 1975, Városháza, Budapest, 2002 3 Turay Balázs: Róma, Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2002 4 Markovics Ferenc: A baba utcai ház lakói, Magyar Fotómûvészek Szövetsége, 2002 |