Sõrés Zsolt |
A Szünetjel Fesztivál megszületésekor a legfontosabb
szempont a szervezõk számára az volt, hogy az
európai kortárs zene aktuális állapotát
ismertessék meg a honi közönséggel, azokat a jól
körvonalazható mûvészi kísérleteket,
útkereséseket, melyeknek semmilyen más orgánum,
intézmény nem biztosított megnyilvánulási
lehetõséget. A rendezvénysorozat elsõ
éveiben a hangsúly az új improvizációs
elgondolások s az ezeken alapuló kompozíciós
technikák, alternatív játékmódok
bemutatására helyezõdött, az elmúlt nyolc
év tapasztalatai azonban arra késztették a
fesztivál kuratóriumát, hogy évrõl
évre - ragaszkodva az eredeti célokhoz,
elképzelésekhez - újragondolja koncepcióját,
és egy továbbra is következetes, de tágabb,
árnyaltabb esztétikai irányvonal mentén
közvetítse a progresszív zenei élet
értékeit. Az improvizáció mellet fontos szerep jut
a kortárs zeneszerzõk mûveit bemutató
együtteseknek is, melyek mind a mûvek
kiválasztásával, mind interpretációs
elgondolásaikkal egy - a jelenkori kísérleti
zenével összhangban lévõ - autentikus
elõadói attitûdöt képviselnek, valamint az
új médiumokat használó alkotóknak. A hatvanas években épp a szalag-manipulációs kísérletek ellentételezéseként jött létre az az új elõadói gyakorlat, mely a zenész számára egy kreatívabb, önállóbb mozgásteret teremt az interpretáción belül, és amely elõadói gyakorlatnak a jelenkori improvizatív kamarazene megszületésében meghatározó jelentõsége volt. Mára alapvetõen megváltozott a helyzet: korunk egyik legizgalmasabb zenei kihívása a digitális hangmanipuláció, s az improvizatív-akusztikus hangzások szintézise az élõ, színpadi elõadás alatt.
Marcus Schmickler (Németország) Marcus Schmickler (más néven Pluramon, ill. Wabi Sabi) elektronikus zenei kísérletei festõi textúrával bíró nyílt, szürreális hangmontázsokat alkotnak. Bár ,,poszt-krauti" elektronikus rockzenéje nyomán elsõsorban Pluramon néven ismert, Marcus Schmickler az utóbbi idõben a konvencionális zeneszerzés felfogásmódjába is belekontárkodik. Állítása szerint érdeklõdése középpontjában a ,,modern klasszikus zeneszerzõkkel való konfrontálódás" áll, és ,,az új létrehozása kizárólag a régi beépítésével lehetséges". Szavai a punk antagonizmus látszatát kelthetik, viszont a zene, amit Param címmel komponált egy tekintélyes méretû (és természetesen részben elektronikus) kamarazenekarra, gyönyörû, bár idõnként kísértetiesen baljós. Ha Schmickler antagonizmusának alapja a konvencionális zeneszerzés arisztokratizmusával való szembehelyezkedés, akkor életmûve erõs érv amellett, hogy az akadémiai körök nem rendelkeznek a zenekari komponálás felett olyasféle teljhatalommal, mint gondolnák. Ez az életmû méltó folytatása Varese, Nono, Ligeti és Xenakis munkásságának. Schmickler immár több mint nyolc éve tartó alkotói tevékenységét a hang és a hangkeltõ környezetek kutatásával töltötte. Projektjeinek középpontjában létezõ zenei mûfajok asszociációs tartalmának kifejtése és azok alapvetõ összetevõire való lecsupaszítása áll.
ÉN - R. R. Habarc (Magyarország) Én (vagyis Tóth Pál) 1993-94 között az illegális Tilos Rádió mûsorkészítõje volt, 1995-tõl pedig a (legális) független Tilos Rádió tagja, ahol immár nyolcadik éve, hétrõl-hétre készíti a mai experimentális és elektroakusztikus zenei tendenciákat bemutató mûsorát, a No Wave-et. Hat éve ad élõ koncerteket, vesz részt konceptuális zenei mûvészeti eseményeken, kevert zenét Frenák Pál társulata számára és készít hanginstallációt is. Mûsora keretében rendszeresen ,,éterkoncerteket" hallhatunk, amelyekben saját elektroakusztikus zenei kollázskompozícióit mutatja be. Mûvei egyaránt merítenek a konkrét zene, az ún. lopofónia és a hangfestészet, valamint a hangzásmûvészet eredményeibõl.
Laura Kavanaugh - Ian Birse - Sõrés Zsolt (Kanada - Magyarország) Laura Kavanaugh hang- és képzõmûvész. Észak Amerikában és Európában mutatott be egyéni illetve másokkal közös performanszokat. Hangmunkáiban samplerrel és talált hangokkal dolgozik, valamint emberi hangot, zongorát és hegedût használ. Vizuális munkássága során videóval és hagyományos médiumokkal dolgozik. Ian Birse egyéni performanszaiban egyaránt használ komponált és improvizált hangot, szöveget és képet. Gyakran mûködik együtt más képzõ- és hangmûvészekkel, gitárt, elektronikát, erõsített tárgyakat és valósidejû audio- és videómanipulációt használ. Munkáit Kanada- és Európa-szerte bemutatta. Együttmûködésük során eddig olyan mûvészekkel dolgoztak együtt, mint Adam Bohman, Steve Beresford vagy Matt Rogalsky. Sõrés Zsolt a független magyar kortárs zene karakteres egyénisége, aki rendszeresen mûködik együtt improvizatív zenészekkel, konceptuális- és hangmûvészekkel valamint fónikus költõkkel. Az elmúlt évek során több zenekari projektben vesz részt olyan mûvészekkel, mint Én, Kovács Zsolt, Franz Hautzinger, Franq de Quengo, Quentin Rollet és Peter Strickland. A Laura Kavanaugh - Ian Birse - Sõrés Zsolt trió együttmûködése tavaly októberben kezdõdött Budapesten. Anti Action címû albumuk a közeljövõben jelenik meg a HEyeRMEarS Discorbie kiadó gondozásában.
Francisco López (Spanyolország)
Az elmúlt húsz év során Francisco
López a minimalista elektroakusztikus hangfestészet
nagyhatású és következetes rendszerét dolgozta
ki, ,,megkísérelvén elérni az abszolút
konkrét zene ideálját". Eddigi életmûve
több, mint 130 munkából áll, melyeket mintegy 90
különbözõ lemeztársaság jelentetett meg.
Akuzmatikusnak nevezett elõadásaival bejárta a
világot, és számos neves intézmény és
szervezet rendelt tõle munkákat. Zenéje a
természetes környezet hangjainak feldolgozásán
alapul, melyet egy alkalommal így jellemzett: ,,a valós
világból származó zajok széles
spektrumának felfedezése". A klasszikus hangfestészeti
mozgalommal szemben López tevékenysége, mely során
öt földrész közel negyven országában
készített terepfelvételeket, sosem törekedett
dokumentarista vagy ábrázoló célú anyagok
létrehozására. Ezzel szöges ellentétben
López munkáira a hangzó tárgyi
valóság elkülönült látásmódja
jellemzõ. Ebben az értelemben esztétikai és
konceptuális szemléletmódjának
fejlõdése egy mély finomodási folyamat, mely az
extrém zenei purizmus irányába halad, és amely a
vizuális, vonatkozási, szemantikai, funkcionális és
virtuóz elemek szándékos és erõteljes
elutasításával párosul. Nem marad más, mint
egy bámulatosan nagyhatású zenei esszencia, amely
egyaránt érintheti a nyers erõ feneketlen és
rémisztõ mélységeit és az akusztika
legkifinomultabb, legösszetettebb formáit; az anti-konzervzene
komplex területe ez, ahol az érzékelés
tudatossága és a lecsupaszított hangok ereje újra
felfedezhetõ; egy világ, ahol a dolgok zavarba ejtõk,
homályosak, megoldatlanok, és ahol az ember
rákényszerül, hogy alámerüljön és
vizsgálódjon, amelyet López maga
szépséges zûrzavarnak nevez.
| ||
Kovács Zsolt (Magyarország) Kovács Zsolt immár nyolc éve a fiatal magyar experimentális zenei élet figyelemre méltó személyisége. Zenei és kortárs mûvészeti fesztiválok gyakori vendége Magyarországon és Európa-szerte. Több együttesben játszik Énnel, Ladik Katalinnal, Lore Barges-szal, Sõrés Zsolttal, Szkárosi Endrével és Franz Hautzingerrel. Mûvészetében központi szerep jut a gitárzene újraértelmezésének, a metazenei improvizációnak, a zaj-ambientalizmusnak. Kovács zenéjét alapvetõen az elektronikus hangzás, a reciklusok és húros hangszere hangjaiból összeálló textúrák sokszoros rétegzettsége jellemzi. Mûveiben leginkább a hosszabb folyamatokban való gondolkodás érhetõ tetten, ahol a dinamikai és a strukturális értelemben is szélsõséges, szokatlan hangzások mozgása során egyaránt hangsúlyos az elektronikus zenében jelentkezõ ún. hurkolás és az ismétlés technikája is, amely kölcsönhatásban van az improvizáció spontaneitásával, egyúttal az adott pillanatban létrejövõ új hangzások beépítésével is a formálódó zenei szövet egészébe.
Barton Workshop (Hollandia - USA) A Barton Workshop 1989-ben James Fulkerson zeneszerzõ-pozanjátékos által alapított, amszterdami székhelyû együttes. Az együttes mûvészi filozófiája a mai kortárs zene élvonalának élõ megszólaltatása, mely egyaránt magában foglalja a komponált és az improvizatív jellegû mûveket. Koncertjeiket többnyire a zeneszerzõk közremûködésével alakítják ki, melyek voltaképpen ,,portrék": egy-egy választott zeneszerzõ munkásságát mutatják be áttekintés-szerûen vagy annak alaposan és gondosan kimunkált ábrázolásaként. Együtt dolgoznak olyan szerzõkkel, mint Alvin Lucier, Christian Wolff, Nicolas Collins és Frank Denyer, Luc Ferrari, európai- és világ-premiereket adtak Galina Usztvolszkaja, Henryk Górecki, James Fulkerson, Jerry Hunt, Frank Denyer, Nicolas Collins és mások munkáiból. Mivel az együttes által elõadott mûvek gyakran igényelnek szokatlan elõadásbeli technikákat, zenekari fogásokat, élõ-elektronika használatát stb., a Barton Workshop rendszeres próbarendet tart fenn az aktuális koncerttõl ill. felvételektõl függetlenül, hogy fejlesszék a kortárs zene által megkívánt speciális készségeket. |