Jochen Gerz
A mûvészet antológiájához




A mûvészet önmaga segélyforrásává vált. Ami magától értetõdõ a mûvészettörténet és -elmélet számára, az most érvényes a mûvészekre is, akik az évezred kezdetén újfajta függésbe kerültek a történelmi adottságoktól. Nem csoda, hogy a múlt mûvészete épp a globalizálódásban válik minden dolgok mértékévé. A földrajzi perifériák mûvészei megkockáztatják, hogy a centrumok történelem iránti elkötelezettségének eszméjét annál is jobban képviseljék és állandósítsák, mint ahogy erre a magukat kozmopolitának (a perifériák reprezentánsaiként) értelmezõ centrumok dekadens fázisukban képesek. 1
A mûvészet és miliõje – mindennemû önreferencialitása mellett – egyre inkább függõvé válik a földrajzilag és gazdaságilag egymásba kapcsolódó tõkés centrumok hangulataitól és divatjaitól. Míg korábban a mûvészetrõl mint anticipációról volt szó, addig ma a mûvészet inkább valamiféle esztétika a globális vontatókötélen. Ahogy a mûvészet körvonalai, történelmi identitása a kultúrában elmosódni látszik, úgy a gazdaság (párhuzamosan a politikával) is ilyen irányt vett, nem lévén képes „természetes” céljait – a munkát, termelést, profitot – követni anélkül, hogy ne torlaszolná el maga elõtt az utat. A gazdaság is az elsõ valóban globális térben, a kulturálisban nyomul (és van nyomás alatt). Bárhol is ébred fel a kritikára méltó állapotok tudata, beindul az újraértékelés folyamata (de facto helyben, de lényegében globálisan). Annak van értelme, amit helyben lehet csinálni, de csak akkor, ha következményei globálisak.


Astrid Klein


Cím nélkül, 1988/99, fotó, 180x250 cm

Így a „természet” védelme egy új kultúripart globalizál, és a munkahelyek védelme során a munkaidõ végsõ soron kultúr- vagy szabadidõvé mutálódik. Ebben az esetben is a mûvészetet és a gazdaságot egyaránt felszívó kulturális tényezõk mûködtetik a globalizációt.
A mûvészet antológiája ebben a kontextusban helyezkedik el. Aki a mûvészetet akarja szemrevételezni, az saját, a legközvetlenebb jelennel kapcsolatos tárgyalókészségében fogja azt fellelni. Azt láthatja, hogy a teória és a kreáció (praxis) különbsége formálisan ugyan még létezik, ám a megfigyelésbõl nem fog tudni saját nézetre szert tenni, ahogy a fantomfájdalom sem képes az elveszett testrészt pótolni. Az újabban mindkét részrõl – a mûvészet és elmélet részérõl egyaránt – gyorsan növekvõ számban megvalósított és lehetséges produkciókra (és információkra) az érzékenység paradox módon reagál.
A mûvészet szem elõl vesztése éppoly gyakori és spontán, miként túláradásának panasza, akárcsak az orientáló vagy kontroverz elmélet hiányának, mind pedig annak felpanaszolása, hogy nem talál célba, továbbá értelmetlen a személyes érzékenységre zúduló elõfizetett információ.
Ami itt van, nem téveszthetõ szem elõl. A kulturális javak, a az újrahasznosítható társadalmi értékek (köztük a mûvészet) tarka kacatjainak távollétteli volta szétszórja az itt és most téridejét, vagyis saját életünk meghitt találkáinak helyét.


Sawn Hwang


"of what art is not already", Sept. 10, 2002, print 210x297 mm.

A mûvészet antológiája nem panasz vagy vád. Abból a szándékból ered, hogy láthatóvá tegyen valamit, és egyúttal adekvát módon (a feltevés értelmében és a mûvészet eszközeivel) meg is valósítson valamit: egy játékot.2
Egy éven keresztül autonóm módon alakul a munka. Vajon egy ilyen mû-korpusz, melyet a növekvõ számú résztvevõk (A mûvészet antológiájának kurátorai) alkotnak, elképzelhetõ-e valamiféle sámánikus testként, olyan testként, amely szerzõbõl, szemlélõbõl és mûbõl áll? A 312 résztvevõt szintén résztvevõk hívják meg, és hozzájárulásaikat a munka létrejötte során fõként résztvevõk látják és olvassák. Mindig csak az aktuális szerzõ-generáció munkáit lehet látni, az addig elkészült anyagokat tartalmazó archívumot nem – ez csak az egész munka lezárulása után válik hozzáférhetõvé.


Igor Antic


XLWorld 3, 2000 fotó

Senki se ismerjen mindent. Senki se beszéljen mindenki nevében. Az egyes, individuális szerzõ feladatában, aki sok olvasót hoz létre, de nem mindig poézist, a kreatív korpusz szükségessége nincs feladva. Az új szerzõ átfogja az olvasót vagy nézõt, ahogy a mû keletkezésének aktusa az olvasás aktusát is magában foglalja.
A feltalálás már csak mint részvétel gondolható el. Az eltanácsolt nézõ az elmúlt században a fanatizált tömegekben és a (guvadt szemû) konzumálás elmagányosodott gyermekeiben teleologikusan túlmagasodott. De még radikálisabb volt a túlmagasodás és az illúzió a legsajátabb lét és tevékenység tapasztalati fokának átvitelében – ahogy az a múzeumi mûvészetben kifejezõdik. A mûvészet megváltoztatása annyit jelent, hogy újra megszabadítani a többségi mûvészettõl.

Tillmann J.A. fordítása



1 A 2001.09.11-i támadás, tudva vagy tudattalanul úgy fogadtatott, mint egy perifériának a világ fellegvárába történõ betörése. A pusztítás dimenzióját részben a megválasztott célhoz mérték. A világnak a támadásra adott reakciója e választás beigazolódásának tekinthetõ. Mi történt volna akkor, ha a támadásnak a Szabadság-szobor lett volna a célja? Vajon az áldozatok száma elegendõ magyarázat-e erre? Ennél a nap mint nap éhenhaló emberek száma nagyobb. Vajon a támadás a kozmopolita modernitás tükrét, ama kinyilatkoztatását illette-e, hogy: Én vagyok a világ?

2 Megváltozik a „mûvészet világkiállítására” vetett pillantás? A kurátor származása hagyományosan szerepet játszik; az a törekvés sem új már, hogy a globális korszakban a metropoliszokon kívüli mûvészet szemléje kerüljön bemutatásra. Képes-e egyetlen ember arra, hogy kurátorként vagy mûvészként a világot gondolja el? Ez a megjegyzés kevésbé a Documenta I-tõl XI-ig tartó sorára vonatkozik, mint inkább a mindenfajta „kritikára méltó” rohamára. Ezáltal csak az a súlyos veszteség növekszik, amit éppoly sokan éreznek a mûvészetre gondolva, mint ahányan a „kritikára méltó” dolgok esetében. A proble-matizálás szenvedélye épp oly hiteltelen, mint a szabványmegoldások szimulálása. Eljött az apály ideje arra a gyorsan változó ritmusra, ami a 19. század óta ûzi a festészetet és a mûvészetet. Mindabban, ami az esztétikai övezetben ma megfigyelhetõ, a változástól való elfordulás a legradikálisabb. A hitelvesztés a gyökerekig menõ, a kritika pedig a hagyomány olyan figurájává vált, amely egyhangúságot teremt. Ma csak úgy képzelhetõ el valamiféle beavatkozás a mûvészet struktúrájába, a mûvész és a mûvészet identitásába, ha a mûvészet nem válik még inkább többségi mûvészetté, a múzeumok pedig többségi múzeumokká (ami talán elkerülhetetlen). Miközben a mûvészet társadalmi sikertörténetté válik, a mûvészet helye elárvul. A mûvészet antológiája vagy az egyik, vagy a másik, mûvészet vagy elárvulás. Eljött az ideje, hogy megkérdezzük magunktól: mûvészet mindig is volt a többség számára, akik már az iskolában tudták, hogy mi a mûvészet – nevezetesen a ma elfogadott mai mûvészet (ahogy a tegnapi mûvészet is az volt, amit tegnap adoptáltak). Az egyik vagy a másik a kortárs mûvészet? Képtelenség a kisebbségi lét a nevelõdési társadalomban? A kisebbségnek csak akkor van értelme, ha a bûnözõ helyzetében van (és nem a mûvészet helyzetében)? És vajon: a Paradicsomban elveszti-e az egyformaság az elrettentõ erejét? Guy de Bord 1954-ben írta ezt a mondatot: „Ce qui manque á ces messieurs, c’est la terreur”.