Detlef B. Linke
Neuroartisztika. A neuronok kigondolásának mûvészete
Válasz az Anthology of Art körkérdésére



1. Az informatikus hálózatokat épít problémái megoldására, az agy pedig problémákat teremt hálózatai megoldására – így vélte az ember, most azonban már tudjuk, hogy meghatározott emléknyomok képesek új sejteket létrehozni a hippokampuszban. Az ember új neuronokat „gondolhat ki” magának. Ez mûvészetté válhat.
2. Kognitív apparátusunk egyszerûségre törekszik. Egy arc szépségének paramétereit univerzális jellegében szokás látni. Az egyszerûség azonban nem garantálja a szerelem kibontakozását. Ez inkább a különleges ismertetõjegyek köré fonódik, különben nem is lehetne individuális jellegû. Az arcra irányuló válasz annak idõbeli dimenziójára vonatkozik (mimika). A jövendõ plasztikai sebészei a mimikai lehetõségek intenzívebbé tételére fognak törekedni (további izmok beültetése a mosolygás érdekében), nem pedig egy arc univerzális jellegének statikus vonatkozásait növelik. Mivel egyre több arcot látunk, a szépségeszmény egyre általánosabbá válik.
3. A minden ember(férfi) mûvész példájára elmondható, hogy minden ember tudós(nõ). Az idegtudományok képesek törvényszerûségeket, például a képek jobb/baloldali féltekékhez rendelõdését elemezni. A mûvész képes arra, hogy ezen a törvényszerûségen túllépjen és mûvével túltegyen rajta. Ezért lehet a mûvész jelölt az orvosi Nobel-díjra. Az idegtudósok építhetnek erre, és például megkísérelhetik, hogy a túllépést és túltevést az idegrendszer általánosabb törvényszerûségeként írják le.
4. A képek nagy tárolókapacitást kívánnak és megmerevítik a megismerést.
A mûvészek a tárolás optimálásának mesterei.
5. A tárolókapacitás miatt a tudás mint metakategória nem szilárdítható meg. A mûvészek olyan trajektorokat * mutatnak fel, amelyekben a tudás megállapodik és megtestesül. Ezzel meg tudják mutatni azt, hogy miként törekszik új mozgásra, amikor pl. a bioetikáról folyó vitában egy kognitív klasztert elõször határként jellemez, majd pedig alapnak tekinti és elveti azt. Az idegtudományok, amelyek megfigyelik a mûvészeket munkájuk közben, hozzásegítenek ahhoz, hogy ezeket a trajektorokat és dinamikájukat jobban megérthessük.
6. Az ember nagyobb higgadtsággal közelíthet a valóság és virtualitás kérdéséhez, ha olyan emberek törvényeire tekint, akik mindkettõn keresztül mennek. A metafizika, mely Szókratész kõfaragó tevékenységébõl adódott (aktus és potencia), még egyszer jelentõssé válik, amikor a tudat feltételeire irányuló kérdéseivel túlmerészkedik az Én indexikalitásán.


Kathleen Anderson


Interconnectivity, 2002, vörösréz

7. Benjamin Lee Whorf kémikus volt, de a nyelvészet (a hopi indiánok nyelvének kutatása) révén vált sikeressé. A mai kreativitás-programok ebben megakadályozták volna.
A mûvészet nem kategoriálisan mûködik. Részben ebben áll a kreativitása. Erre vonatkozóan nem kellene lezárt kategóriát fenntartani.
A mûvészet abból él, hogy kategóriaként – olykor – (a mûvésszel ellentétben) áll rendelkezésre. Így mûködik az agy is. Az arcfelismerés centrumában dolgozza fel az – arctalan – állatok mozgását is. Nyilvánvalóan nem tudjuk, hogy milyen kategóriát használ (az újat? a kiszámíthatatlanságot?). A mûvészek a változó, nem rögzíthetõ kategóriákat fedezik fel.
8. A pszichés álmok az agyféltekékben megkettõzött parahippokampusz-struktúrák funkcióinak gyengülésére vezethetnek. A képet adó eljárások révén ezt ábrázolni lehet. Az agyi képek segíthetnek abban, hogy túljussunk az eredeti képen.
9. Az emberi egzisztencia kockázata – a mûvész a szakértõje ennek.
10. Az ember próbája az volna, ha nem lenne univerzális szabály a cselekvésre. A mûvész
a próba állapotát írja le – és próbára teszi.
11. Trauma:
Egy szóra várni,
hogy általa látni lehessen.
Egy képre várni,
hogy általa szólni lehessen.
Cselekedni, hogy általa
várni lehessen.
Várni, hogy általa
várni lehessen.

Tillmann J. A. fordítása



*A trajektorok olyan vonalak, amelyek egy sík görbéit azonos szögben metszik.