Detlef B. Linke |
1. Az informatikus hálózatokat épít problémái megoldására, az agy pedig problémákat teremt hálózatai megoldására így vélte az ember, most azonban már tudjuk, hogy meghatározott emléknyomok képesek új sejteket létrehozni a hippokampuszban. Az ember új neuronokat gondolhat ki magának. Ez mûvészetté válhat. 2. Kognitív apparátusunk egyszerûségre törekszik. Egy arc szépségének paramétereit univerzális jellegében szokás látni. Az egyszerûség azonban nem garantálja a szerelem kibontakozását. Ez inkább a különleges ismertetõjegyek köré fonódik, különben nem is lehetne individuális jellegû. Az arcra irányuló válasz annak idõbeli dimenziójára vonatkozik (mimika). A jövendõ plasztikai sebészei a mimikai lehetõségek intenzívebbé tételére fognak törekedni (további izmok beültetése a mosolygás érdekében), nem pedig egy arc univerzális jellegének statikus vonatkozásait növelik. Mivel egyre több arcot látunk, a szépségeszmény egyre általánosabbá válik. 3. A minden ember(férfi) mûvész példájára elmondható, hogy minden ember tudós(nõ). Az idegtudományok képesek törvényszerûségeket, például a képek jobb/baloldali féltekékhez rendelõdését elemezni. A mûvész képes arra, hogy ezen a törvényszerûségen túllépjen és mûvével túltegyen rajta. Ezért lehet a mûvész jelölt az orvosi Nobel-díjra. Az idegtudósok építhetnek erre, és például megkísérelhetik, hogy a túllépést és túltevést az idegrendszer általánosabb törvényszerûségeként írják le. 4. A képek nagy tárolókapacitást kívánnak és megmerevítik a megismerést. A mûvészek a tárolás optimálásának mesterei. 5. A tárolókapacitás miatt a tudás mint metakategória nem szilárdítható meg. A mûvészek olyan trajektorokat * mutatnak fel, amelyekben a tudás megállapodik és megtestesül. Ezzel meg tudják mutatni azt, hogy miként törekszik új mozgásra, amikor pl. a bioetikáról folyó vitában egy kognitív klasztert elõször határként jellemez, majd pedig alapnak tekinti és elveti azt. Az idegtudományok, amelyek megfigyelik a mûvészeket munkájuk közben, hozzásegítenek ahhoz, hogy ezeket a trajektorokat és dinamikájukat jobban megérthessük. 6. Az ember nagyobb higgadtsággal közelíthet a valóság és virtualitás kérdéséhez, ha olyan emberek törvényeire tekint, akik mindkettõn keresztül mennek. A metafizika, mely Szókratész kõfaragó tevékenységébõl adódott (aktus és potencia), még egyszer jelentõssé válik, amikor a tudat feltételeire irányuló kérdéseivel túlmerészkedik az Én indexikalitásán.
| ||
7. Benjamin Lee Whorf kémikus volt, de a nyelvészet (a hopi indiánok nyelvének kutatása) révén vált sikeressé. A mai kreativitás-programok ebben megakadályozták volna. A mûvészet nem kategoriálisan mûködik. Részben ebben áll a kreativitása. Erre vonatkozóan nem kellene lezárt kategóriát fenntartani. A mûvészet abból él, hogy kategóriaként olykor (a mûvésszel ellentétben) áll rendelkezésre. Így mûködik az agy is. Az arcfelismerés centrumában dolgozza fel az arctalan állatok mozgását is. Nyilvánvalóan nem tudjuk, hogy milyen kategóriát használ (az újat? a kiszámíthatatlanságot?). A mûvészek a változó, nem rögzíthetõ kategóriákat fedezik fel. 8. A pszichés álmok az agyféltekékben megkettõzött parahippokampusz-struktúrák funkcióinak gyengülésére vezethetnek. A képet adó eljárások révén ezt ábrázolni lehet. Az agyi képek segíthetnek abban, hogy túljussunk az eredeti képen. 9. Az emberi egzisztencia kockázata a mûvész a szakértõje ennek. 10. Az ember próbája az volna, ha nem lenne univerzális szabály a cselekvésre. A mûvész a próba állapotát írja le és próbára teszi. 11. Trauma: Egy szóra várni, hogy általa látni lehessen. Egy képre várni, hogy általa szólni lehessen. Cselekedni, hogy általa várni lehessen. Várni, hogy általa várni lehessen. |
||
Tillmann J. A. fordítása |
||
*A trajektorok olyan vonalak, amelyek egy sík görbéit azonos szögben metszik. |