Végsõ Zoltán |
Öröm látni, hogy létezik olyan kortárs zenei
elõadás, amelyre tömegek kíváncsiak.
Valójában lényegtelenek ebbõl a szempontból
az elitizáló külsõségek, a drága
belépõjegyek: most annak volt itt az ideje, hogy
konstatáljuk a ma születõ ultramodernista
törekvések kanonizálódását, és
végiggondoljuk, hogyan történhet ilyesmi, miközben a
komoly-, klasszikus-, vagy szomorú zene (tetszés szerint lehet
választani a definíciókból, úgyis tudja
mindenki, mire gondolok) mûkedvelõ és
mûértõ rétege hártyajég
vékonyságúra soványodott. Vagyis keveseket
érdekel a zene maga, fontosabb az a társadalmi
jelentõség, ami bizonyos körök feje fölött
diktátumként lebeg. De mondom, így sem rossz!
Szóval a Tavaszi Fesztivál kiemelt eseménye, a BBC
szimfonikusok zseniálisan összeszokott társulata
Eötvös Péter két mûvével és
karmesterkedésével, valamint a trombitás Markus
Stockhausen, a papa hírnevébõl, illetve a jazz és
kortárs közötti egyensúlyozásból
létrejött fura szerzet. Na meg Claude Debussy - de az õ
története ezen az elõadáson már egy
másik fejezet. Az akadémiai székfoglaló
kapcsán már ecseteltük Eötvös
jelentõségét, mégsem lehet szótlanul
elhaladni a szándék mellett, amely a
hétköznapiságot, a mai tárgyiasult világ
termékeit emeli be a kompozíciókba, és úgy
teremt metafizikát, hogy az testközelivé válhasson. A
Pierre Boulez megrendelésére készült
zeroPoints címû darab hallgatása közben
Apollinaire világa juthat eszünkbe, ahogyan hirdeti a
modernitást, a valóság szubjektív
átalakítását, piedesztálra emeli a
technicizálódást mint korszakot, egy sajátos
jövõképet vetít elénk. Eötvös
ugyanilyen természetességgel építette már az
Atlantis tételeinek végébe a régi,
| ||
A programzene valódi megfogalmazást akkor talál, ha a szisztematikus elemek nem natúr valójukban, hanem a koncepciónak megfelelõen az interpretáló közegbe olvadva szüli meg az eredményt. Ahogyan Vivaldi a Négy évszakban a patak csörgedezését, a villámok csapkodását, a madarak énekét a muzsika hangjain szólaltatta meg, ugyanígy imitálja Eötvös a szalagzaj hangjait a nagyzenekarral. Nagyszerû húzás, a minden nüanszra kiterjedõ figyelem bizonyítéka, a gondolkodó, téziseken alapuló komponálás letéteménye és korreakciója, hogy ilyen formában zenésíti meg a zajt. Ma már nincs a hangfelvételeken zaj, a digitális technikával az ilyesmi elmaradt a felvételekrõl, csak azt hallgatjuk, amit a hangmérnök meg akar osztani velünk. A zajt dobozba zártuk, és ha meg akarjuk hallgatni, akkor elõrángatjuk, mert gyermekkorunkban ez hozzátartozott a zenehallgatáshoz, és formába öntve tálaljuk. Így értelmezhetõ a múlt a jelenen keresztül, így épül be az autentikusság varázsa a szeriális mûzenébe. Ha fogódzót akarunk keresni a koncert programjának összeállításához, ha meg akarjuk érteni, hogyan és miért passzította Eötvös két mûve mellé Debussy zenekari kompozícióit, akkor két változat lehet nyilvánvaló. Az egyik a rosszindulatú: ezt tudták megbízható színvonalon elõadni, nem volt közös gyakorlás, ez volt talonban és így egy idõtartamra megfelelõ hosszúságú koncertet lehetett prezentálni. Sajnos ez benne van a pakliban: nem volt haj' de nagy összeszokottság karmester és zenekar között, de mondhatnám úgyis, hogy a Játék és az A tenger címû szerzemények Eötvös nélkül is ugyanígy legurultak volna. Ez ugyanakkor nem igaz az elsõ félidõ két Eötvös darabjára, amely darabokat valószínûleg ugyanígy soha máskor nem lehet hallani. Olyan hangszínek bújtak elõ a zenekar legmélyérõl, hogy ezeknek az elõállítását csakis a zeneszerzõ késztetésére tudom elképzelni. Nincsen kottajelölés a speciális szordínókra, a remek hangfestészetre; a szóbeli utasítások lehetnek a kulcsai (és persze a szerzõi jelenlét, ahogyan Eötvös is mondja) a precíz, elképzelt hangzásvilág megvalósulására. Illetve a korrekt hangfelvétel, ami alapján restaurálható az eredeti elképzelés: lám, lám, megint a hangtechnika, a zenelejegyzés mai formája.
A Debussy mûvek kiválasztására a másik indok
a gamelán hatás lehet. Debussy a múlt század
elején elképedve figyelte a Párizsi
Világkiállításon az
Indonéziából mutatóba hozott muzsikusokat, ahogyan
a bonang, kendang és más egyéb, addig
Európában szokatlan hangzásvilágú
hangszereken egy komplett zenekar megszólal. Ez a hatás
késõbbi mûveiben megjelenik, csakúgy, mint Erik
Satie-nál és az általa vezetett párizsi Hatok
nevezetû csoport majd mindegyik tagjánál. És
Eötvösnél!
| ||
És ugye az õsbemutató, a hab a tortán, illetve kissé belecsúszva a közepébe, második számként a koncerten. BBC-ék felkérésére a Jet Sream, a statikusság csimborasszója, a megkerülhetetlen analógia Charles Ives Megválaszolatlan kérdés címû darabjával, a tonális zenekari fátyol, meg-megtörve a szólóhangszer szaggató fõszerepével. Nem tudom, hogy szólt pontosan a felkérés; nekem úgy tûnik, hogy leginkább sehogy, vagyis pusztán egy darab elkészítése volt a cél, csak azért, hogy legyen. Markus Stockhausen ez a bizonyos nyugalmat megtörõ fõszereplõ, arcpirítóan pontos, pragmatikus a játékstílusa, a trombita érces hangja átlóban vágja keresztül a harmóniát - ez minimum dukál. Nekem stilárisan kicsit billeg, ahogy fentebb írtam, a jazz és kortárs avantgárd között, mégsem lehet ezt hibának nevezni. Ezt nem! De a konzervativizmust nehezen nélkülözõ feszültség, hogy nem lehet pontosan érezni, hogy a rubato vagy a pregnáns, kiszámítolt hangjegyek e a fontosak, az már nehezebb helyzet elé állítja a hallgatót. Legalábbis azt, aki nem bólint az elõtte lévõ szék támlájára egyre sûrûbben, mert azért mégiscsak ilyenekbõl voltak a legtöbben. |