Bárdos József |
1. Képteremtõ asszociáció
A karakteres egyedi pályák nem kötõdnek
mozgalmakhoz, csoportokhoz, ezért ha elszigetelve is, de jelen vannak.
Az ,,egyedi út" bejárása lehetõvé
teszi az alkotó számára, hogy állandó
célokban és ne változó eszközökben
gondolkodjon, így kerülve el az évtizedenként vagy
még gyakrabban kötelezõ formai, stilisztika
megújulást. Az egyedi pályán járók,
mint Gaál József is, belsõ kényszertõl
hajtva évrõl évre következetesen
építkeznek. A belsõ kényszer, azonban inkább
mentális, gondolkodásbeli következetességet jelent,
mintsem stilisztikai önismételgetést. A személyes
élmény persze mentes a közhelyszerû
összefüggésektõl. A kifejezés
autonómmá válik, ha a külsõ
determinánsnál erõsebb a belsõ
kohéziós erõ, amely nemcsak feldolgozza, hanem el is
szakítja a személyiséget a stílus, a divat, az
ún. korszerûség külsõ és
változó pressziójától. Cassirrer szerint a
mûvészek ,,olyan sajátos képi világban
élnek, amelyben nem egyszerûen valami empirikusan adott dolog
tükrözõdik vissza, ellenkezõleg, e világokat
önálló elv alapján hozzák létre.
Így teremt magának mindegyikük saját szimbolikus
alakzatokat, melyek, ha nem azonos jellegûek is, de szellemi
erejüket tekintve egyenrangúak az intellektuális
szimbólumokkal". Cassirer, a
képzõmûvészetnek és a
mûvészettörténetnek nagy szolgálatot
téve kidolgozta a szimbolikus filozófiát. A
fejlõdést1, nem tekintette kauzálisan
magyarázható jelenségnek, azonban mások szerint
nemcsak a fejlõdés2, hanem a
szimbólumképzés és a kreatív alkotó
tevékenység sem az. Biztosra vehetjük, hogy a
mûvészetben, fõként a
képzõmûvészetben sincs egységes szimbolikus
nyelvezet, még csak egységes abc-é sem. A leghelyesebb, ha
követjük a mû által megnyitott szellemi labirintust,
különösen, ha a képzõmûvészet
formáit akarjuk megnevezni. A megnevezéskor elsõ
lépésként pedig többre, mint
approximációra, megközelítésre ne
vállalkozunk.
| ||
Mi lehet, az a saját metódus, amely alapján a
képzõmûvészek létre hozzák
önálló képi világukat. Gaál
József munkáit ismerve rögtön kizárhatjuk a
mimetikus, analogikus képalkotó folyamatokat. És Casirrert
említve természetes, hogy a szimbolikus gondolkodás
környékén találunk rá, az ún. mitikus
logikára és a benne rejlõ képalkotási
mechanizmusra. A szimbolikus gondolkodás képpé
válásának feltérképezéséhez
vessünk egy pillantást néhány, a jelenséggel
pro és kontra foglalkozó felfogásra. F. Klix az
oksági racionalizmus jegyében, C. Lévi-Strauss viszont
prekoncepció nélkül vizsgálódva hasonló
tapasztalatok után, ellentmondó konklúziót vontak
le felismeréseibõl. F. Klix, a gondolkodás
zsákutcájának tekinti a mitikus logikában
megnyilvánuló
szimbólumképzõdést.3 A mitikus
gondolkodás természetesen elvesztette kizárólagos
szerepét, de nem szorult ki teljesen az életünkbõl,
és legfõképp nem szorult ki a
képzõmûvészetbõl. A
képzõmûvészet az írással, a
matematikával ellentétben nem egyezményes jelekkel
dolgozik. A kép nem invariáns elemek halmazából
felépülõ jelrendszer, hanem sokkal inkább az elemi
logika legkisebb részébõl, az
asszociációból építkezik. Az
asszociatív logika sajátos módszerét
,,döntésidegen klasszifikációnak"4,
,,inadekvát asszociációnak"5,
továbbá ,,speciális képzett
nomenklatúrának"6 is nevezik. A
képalkotási folyamat leginkább olyan
,,speciálisan képzett nomenklatúrát" teremt,
amely a mûvész kifejezésvilága lesz. A
speciális nomenklatúra létrehozása, maga az
alkotás folyamata: amellyel teret, közeget és logikát
teremt magának az alkotó, amelyben képes
önmagát, általunk is érthetõen kifejezni,
bár mi, külön nem tanuljuk meg az általa teremtett
speciális képi nyelvet. Gaál József képeinek
értelmezésekor sincs királyi út, azonban van
számtalan értelmezési lehetõség. Az
értelmezés, azonban inkább
megközelítés, amely egyetlen konkrét olvasat
nélkül bontakozik ki. Gaál József
bálvány-képeinek megközelítése
során a tényszerûségtõl, a lehetséges
jelentésen át, a szabad asszociációk
labirintusáig kalandozhatunk a formákat és formák
logikáját követve.
| ||
Megállapítottuk, hogy a képteremtõ asszociáció nem a kauzális, hanem a mitikus logikát követi. A mitikus logika barkácsoló folyamata, mint Gaál József képein látjuk archaizáló formaképzéssel társul. A képzelet asszociatív barkácsolása során, Gaál József, archaizáló képi világot teremt, de azt tudatosan a festészet keretei között tartja. Képei egyértelmûen bizonyítják, hogy a gondolkodás és a képekben való gondolkodás koherens mitikus-archaizáló világgal párosul. A megállapítás azonban önmagában nem több egy ambivalens kijelentésnél. Számtalan képzõmûvész alkalmaz képein több-kevesebb sikerrel és tehetséggel archaikus motívumokat anélkül, hogy azok idézetszerûségén túllépne. Gaál József képein azonban, nemcsak a belsõ világ és az archaikus képi toposzok stilisztikai egybeolvadásáról van szó, hanem az egyéni kifejezés és a közösségi formák együttállásáról is. A termékeny együttállás közös nevezõje az egyéni tudatban és közösség hagyományában egyaránt jelenlévõ mitikus-asszociatív logika harmóniája. Az alkotás során létrejövõ képi szimbolika, amely nem idézet és nem átvétel eredménye, hanem a koherens, asszociatív gondolkodás képi eredménye.
2. Ikonok bálványa Gaál József formái és figurái sajátos képösszevonásból, ahogy C. Lévi-Strauss megállapította: ,,speciális képzett nomenklatúrából" születnek. Ez, az asszociatív módszer: az agglutináció, az õskortól a középkorig kedvelt ábrázolási mód volt. Fussli hasonló, rémálmokba illõ, soha nem látott lényeket teremtett képein, ezt az eljárást alkalmazták isteneik, démonaik megjelenítésére a törzsi kultúrák, de megemlíthetjük Bosch hátborzongató vízióit és Picasso minotauruszait is. Az elõdökhöz méltó formavilág megteremtésekor Gaál asszociatív logikája úgy mozgatja a karcoló tût és az ecsetet, mint dr. Frankenstein a szikét. Figurái, alakjai, bálványai úgy bontakoznak ki, ahogy Bernini menekülõ Daphnisza babérfává változik. Azonban nem is a kibontakozás a legmegfelelõbb kifejezés, hanem a sajátos genezis, amellyel a biológiai evolúció sosem látott lényei elõbukkannak a háttér semmijébõl. A kép háttere, mint a lélek, a személyiség háttere gazdag és mély. Ebbõl bontakoznak ki és élik kínzó életüket az egyéni karakterû figurák. Az egyéni karakterû önarckép-figurákat pedig nem a primer formai azonosság, hanem a mitikus formaszemlélet rokonítja Török Sándor és Balázs János naiv álmodozók vizionárius képi világával.
3. Kép vagy nem kép Gaál József munkáinak problémája a kép, de írhatnám azt is, hogy: képeinek problémája a kép. A kép, amely nem más, mint tárgyiasult ,,képzet". Az agyban élõ képzetek különféle áttételekkel, képzetprotézisekkel (kéz, festék, tárgyak, anyagok, digitális gépi-jel) láthatóvá tehetõk. A képzet képe elsõdlegesen még sem esztétikum, hanem valami eredeti, tehát alapvetõen arche-tipikus jelenség. Az avantgárd törekvések, implicite ezt a két távoli pontot (a képzetet és annak képét) kívánták - az illúzió kizárásával - egymáshoz közel hozni. És ma sincs nagyobb kihívás, mint a képet mind jobban közelebb hozni, mi több, azonossá tenni a képzettel, kivonva belõle mindent, amihez semmi köze. Gaál József folyamatosan ezzel a képi problematikával küzd: az ikon tiszta szubsztanciájába préseli bele bálványait. Képei azt sugallják és joggal sugallják, hogy a kép és képzet legkoherensebb formája kétségtelenül az archaikus bálvány és a középkori ikon: az adott esetben, a kettõ együtt: az ikonok bálványa. Az ikon és a bálvány, amely nem utánoz, nem helyettesít, hanem önmaga helyett van, önazonos. Önazonos, mert a képzet és a kép maximálisan egybeesik, ahogy az avantgárd és a gadameri hermeneutika is elképzelte.
A kép tárgy nélkül, miként a lélek test
nélkül nem létezhet, és fordítva sem, de
4. Középkor, reneszánsz vagy kortárs
Elsõ lépésként, kizártuk a
formateremtés folyamatából a kauzalitást, hogy
megközelítsük Gaál József alkotói
módszerét, a formateremtõ asszociatív
logikát. A formateremtés során, akár tudatosodik,
akár nem, az asszociációk ,,barkácsoló
logikája " inkább szabaddá teszi, mint sem
korlátoz. A forma képpé gyúrása során
Gaál József nyilván ösztönösen menekül
át ide, a képzetek asszociatív szabad
ösztönvilágába. Az ösztönvilág
asszociatív képektõl vezérelt folyamatában
pedig már nincs jelentõssége korszellemnek, divatnak,
nincs jelentõssége esztétikumra, pénzre
váltható kézjegynek sem. Második
lépésként megállapítottuk, hogy az elemi
asszociáció adekvát formája az
archaizáló képi nyelv, a bálványok ikonikus
tömör ösztönvilága. Harmadjára, a huszadik
század, illetve a mûvészettörténet
közegében villantsuk fel Gaál József
következetesen ismételgetett képtípusát, az
ikonok bálványát. A kortársi
archaizáló-ösztönlények, a
bálványok az ikon típusú
ábrázolás közegébõl buknak fel, mintsem
a reneszánsz típusú képi
illúzióból.
| ||
Ha az ikon-típusú megjelenítés problémája az élõ mûvészet kortársi közegében merül fel, rögtön át kell gondolni néhány kérdést, hisz változó és állandó, kollektív és individuális, hagyományos és újító, ábrázoló és megjelenítõ, szakrális én és az individuális ego kerül szembe egymással. Mindez, különösen igaz Gaál József esetében, akinek pályája a klasszikus avantgárd végvárai felöl indult, és azon kevesek közé tartozik, akik nem lettek hûtlenek a századelõn, majd a 20-as években kiteljesedõ, de a gyökereket tekintve a szimbolizmusig visszanyúló képi, alaki kifejezésmódhoz. Mi több, a Gaál József által teremtett ,,speciális nomenklatúra" sajátos figurái a szimbolizmus szálán ,,leereszkednek" a középkor (Teremtetlenek, Ikon), az ókor (Protézisek, Marsziász, stb.) és a prehistorikuskor (Vesszõ által teremtettek, Homo-humusz, stb.) expresszív mítoszaihoz, legújabb bálvány-ikon-képei pedig a középkor és a modern ösztönvilág metszéspontjában keletkeztek. A reneszánszban gyökerezõ, de azt elutasító individuális modernség az ikonban felfedezi szubsztanciát, gondoljunk Malevics, Mondrian, Vajda Lajos, Molnár Sándor és Tót Menyhért munkáira. Fordulópontokat keresve megállapíthatjuk, hogy Vajda Lajos és Tót Menyhért mûvei köztes helyett foglalnak el a bizantikus kollektív formahagyomány és Gaál József stilizáló, expresszív figuralizmusa között. A 90-es évek óta Gaál József képein újra és újra megjelenik a kép-ikonprobléma (illúzió, reprezentáció, megjelenítés). A kép-ikonprobléma nem egyszerûen menekülés a forma elöl az artikulálatlanságba és a szubsztanciába, hanem sokkal inkább szabad tér teremtése a kortársi kifejezés számára. A kifejezés szabad terét Gaál József a reneszánsz- és az ikontípusú ábrázolás kettõs erõterében teremti meg. Az elõbbi, a reneszánsz erõtér ábrázol és reprezentál, tehát illúziót hoz létre, olyat, amelyet a századelõ úttörõi elvetettek. Az utóbbi, az ikon szubsztanciális, absztrakt mivolta alapvetõen megjelenít, tehát illúziómentesen önazonos. Miként a XX. sz. elején felfedezték, az önazonos kép szétrobbantja a hagyományos vizuális struktúrákat. Gaál József ebbe, az egymásba robbant képi erõtérbe írja bele önmagát. Kettõs erõtérbe meríti harmadik pólusként saját kifejezésvilágának kortársi identitását. A kettõs erõtér egyidejû elismerése egyrészt mozgásteret biztosít a kifejezés számára, másrészt tudatosítja, hogy alapvetõen Nyugat és Kelet között, de még is reneszánsz kép-kultúrán nevelkedett. A külsõ és belsõ erõi között õrlõdve a kép-kultúrától idõnként az ikon monolitikus szubsztanciái felé fordul. Gaál József, az ellentmondásoktól termékeny képi erõtérben fogalmazza meg mûveit. A megfogalmazás során nem enged, sem az anyag, sem forma egyeduralmának, hanem beépíti azokat személyes kifejezés világába. A személyes kifejezésvilág pedig több mint a mûvészi habitus, a kép több mint egyszerû közlés, egyben értelmezés is.
|
||
|
||
1 C. G. Jung: Aion. 1993, Budapest 2 C. G. Jung: Aion. 1993, Budapest 3 Fr. Klix: Az ébredõ gondolkodás, Budapest, 1985, 292. oldal 4 ,,az érzésen alapuló absztrakció technikája (vagyis a tetszõleges jegyek kiszûrése) és az azon alapuló többféle osztályozás az emlékezet kognitív struktúraformáit elszakíthatja a döntés szempontjából releváns fogalmi alakzatoktól. Ha az absztraktív folyamatok ilyen döntésidegen klasszifikációk tárgyát dolgozzák fel, olyan gondolati eredmények születnek, amelyek merõben idegenek lehetnek a valóságtól.... Ez aztán szemléletesen elképzelt kísérlet- és démonkonstrukcióig egészen a hamis elméletig vagy még inkább a filozófiákig terjed a tudomány területén." Fr. Klix: i.m. 292. oldal Józsa Péter, a totemizmus kapcsán másra is felhívja a figyelmet: a cél, az hogy az oppozíció az integrációnak ne akadálya legyen, hanem inkább a létrejöttét szolgálja. ,,A totemisztikus-mitikus gondolkodásnak az a titka, hogy a környezõ világból vett konkrétumok, képek metaforáival fejezi ki az elvont logikai viszonyokat (azaz ,,barkácsol") és a strukturális elemzés felfejtésekor ,,reintegrálja a tartalmat a formába", azaz felmutatja a metaforákban a logikai viszonylatot." Írja Cl. Lévy-Straussról. 5 Láng János: A mitológia kezdetei, Budapest, 1979. 6 Józsa Péter i. m. 98. oldal. Józsa Péter még további szempontra is hívja fel a figyelmet a totemizmus kapcsán: a cél, az hogy az oppozíció az integrációnak ne akadálya legyen, hanem inkább a létrejöttét szolgálja. ,,A totemisztikus-mítikus gondolkodásnak az a titka, hogy a környezõ világból vett konkrétumok, képek metaforáival fejezi ki az elvont logikai viszonyokat (azaz ,,barkácsol") és a strukturális elemzés felfejtésekor ,,reintegrálja a tartalmat a formába", azaz felmutatja a metaforákban a logikai viszonylatot" uo. |