András Edit |
Egy önálló grafikai kiállítás, melyben
a rajz nem a narráció eszköze, azaz a
történetmesélés vizuális változata,
egyfajta biblia pauperum, manapság eleve hátrányos
helyzetbõl érkezik a mûvészeti
színtérre. Még akkor is, ha az elméletileg
kevéssé megtámogatott kortárs
kritikaírás is felcsipeget, s kliséként
rábiggyeszt beleérzõ-formaelemzõ
értelmezéseibe olyan alapvetéseket, miszerint a
tradicionális mûfajhatárok megszûntek,
közöttük átjárások vannak és
így tovább. A megemésztetlen, s szlogenek
formájában lecsapodó teóriafoszlányok
azonban nemigen állják ki a látszólag nem oda
illõ mû próbáját. Nemcsak a grafika esik
ilyetén áldozatul a mûfajhierarchia mélyen
gyökerezõ hazai hitének, hanem gyakorta még a
fotó is, holott az nagyerõvel és tömegesen robbant be
még nálunk is a kortárs mûvészeti
színtérre. További nehezítõ
körülmény a kortárs grafika hazai
fogadtatásában az a másik, szintén
szívós elõítélet, hogy a rajz a gondolati
felvázolás, a skicc eszköze, s mint ilyen,
alapvetõen kiszolgáló, alárendelt mûfaj. Hogy
tudna ettõl a ballaszttól szabadulni, amikor ugyanez a
,,helyreigazítás" prominens
mûvészettörténész szájából
még a kortárs fotóra vonatkoztatva is elhangzik?!
És a mûkereskedelem praktikus
elõítéleteirõl - a vászon
értékesebb és idõtállóbb, mint a
papír - még nem is beszéltünk. Osztom a hagyományos értékek, mûfajok (értsd: generációja által képviselt értékek és mûvelt mûfajok) mellett síkra szálló egyik neves mûvészünk észrevételét, az ezen értékekre és mûfajokra nem kellõen figyelõ kortárs kritikának szánt megfeddése, ,,helyreigazítása" azon részét, miszerint a mûvészeti színtér színesebb, mint például a társadalmi-szociális érzékenységet képviselõ mûvek köre, illetve az azt támogató mûvészeti teória. Az állítás elsõ felének érvényét ki is tagadná? Ám, tegyük hozzá: az új teória (new critical theory) és a kortárs mûkritika is sokszínûbb és fogékonyabb, mint egyetlen trend képviselete. Az persze igaz, hogy nem a jól bevált patentokkal, kiürült, manírrá jegecesedett klisékkel szolgáló mûvekre figyel, hanem azokra, amelyek valamilyen módon a jelen problémáira, érzékenységére, kérdésfelvetéseire reflektálnak; a ma és nem az örökévalónak hitt és fosszilizált tegnap megnyilvánulásaira. Csak mert ilyen a természete. Így aztán a mégoly ezoterikus ködbe burkolt, ám kiüresedett, érdektelen munkák is a figyelem vakfoltjába kerülhetnek. A hazai kortárs mûkritika-írás sokat kárhoztatott, úgymond, ,,figyelemhiányos állapota" ugyanis ilyen oknál fogva is elõállhat. Holott a hordozó akár papír is lehet, s a fogalmazásmódnak sem kell direktnek vagy politikusnak lennie - mert hát szó sincs a kortárs kritika diktátumáról, ahogy újabban különbözõ fórumokon a szellemi pozícióvesztésbõl fakadó félelem artikulálódik -, egyszerûen csak másra fogékony, mint a korábbi mûvészetszemlélet.
Ha példul értjük, elhisszük, s nemcsak biflázzuk
a kortárs mûvészetszemlélet azon
alapvetését, hogy nem a hordozó áll a figyelem
középpontjában, hanem az, hogy a mûvész mit
kezd vele, hogy mit közvetít annak révén, akkor
akár még a festészetnél is ,,mostohább
helyzetû" grafikára is odafigyelhetünk. Kortárs
elmélet, mûvészetszemlélet, kritika ugyanis nem
dogmarendszert jelent, ahogy kívülrõl gyakorta
denunciálódik, s szerencsés esetben nem is független
a mûvészeti produktumoktól, hanem azokkal
szimbiózisban formálódik. Olyannyira, hogy olykor
akár maga a mû lép be a diszkurzív mezõbe, s
értelmez, vizualizál foltokat, szakadásokat a
teória szövetén. Ezekre a mûvekre alkotta meg Mieke
Bal a teoretikus tárgy (theoretical object) fogalmát, amely
még véletlenül sem azonos a teória
illusztrálásával.
| ||
Szíj Kamilla ebbe a verbális és vizuális gondolkodási folyamatba, amit akár mûvészetnek is nevezhetünk, a rajzot és a sokszorosító grafikát hozza be, õsi mûfajt, az általa használt nyelv gazdag kifejezõ lehetõségeit, árnyalt jelentésrétegeit, csiszolt, kifinomult grammatikáját tárva elénk. Andrási Gábor megnyitóbeszédében mûveinek egy igen lényeges elemére tapintott rá még fogalmazásmódjának, nyelvének formájával is - végtelenített, az elõzõ állítás fixálhatóságát kioltó mondatfûzéreivel -, s nem pusztán helytálló közléseivel: ,,Szíj Kamilla a hagyományosan ,,sokszorosító" technikát egyedi mûvek létrehozására használja; majd az egyedi mûvek egyszeriségét, önmagába zárt jellegét megszünteti azzal, hogy szériává, sorozattá fejleszti õket; aztán a sorozat darabjaiból ismét egyetlen mûvet hoz létre, amikor installációvá rendezi a lapokat; majd felszámolja az installáció-jelleget, és az adott térrel való kommunikáció helyett a munkák folyamatszerûségét hangsúlyozza; a folyamatszerûség azonban mégsem egyetlen, folytonosan készülõ ,,életmunka" megvalósítását jelenti, hanem bizonyos, egymást követõ részproblémák körüljárását, valamiféle megismétlõdõ sûrûsödést, koncentrálódást, úgy, ahogy - mondjuk - a csomók követik egymást egy zsinóron; ugyanakkor ezek az egyes részproblémákat, témákat megjelenítõ lapok, ezek a ,,csomók" önmagukban érdektelenek számára; de ennek az ,,érdektelenségnek" ellentmond, hogy minden egyes rajzot vagy nyomatot a legnagyobb precizitással, mûgonddal készít el; ám az igényesség hátterében meghúzódó maximalista mûvészi habitus sohasem tolakodik elõtérbe, ha úgy tetszik, ennek a mûvészi egónak nincs nárcisztikus jellege, és ezért a munkák valahogyan ,,objektívnek", tárgyilagosnak hatnak; mégis e tárgyilagosság ellenére öszetéveszthetetlenül személyesek; de a személyességnek ellentmondani látszik, hogy a munka során számos ,,kézjegy" ellen ható médiumot - sablont, transzparens filmet - alkalmaz, és motívumait is szisztematikusan vándoroltatja és ,,újrahasznosítja"; azonban az ismétlõdésekbõl sohasem keletkeznek ismétlések, inkább újabb és képi rétegek kerülnek egymásra, olyanok, amelyek megintcsak újabbakat hívnak majd életre; ezért minderre a sokszorosító technikák tûnnek legalakalmasabbnak; de Szíj Kamilla a hagyományosabb sokszorosító grafikát egyedi mûvek létrehozására használja..." - s innen folytatódhat a végtelenített szöveg, pontos verbális equivalenseként annak, ahogyan Szíj Kamilla grafikái is mûködnek.
Nem lehet õket egy ponton sem rögzíteni, mert amint
úgy tûnne, hogy egy elemük megragadható, az azonnal
,,kecskebukát vet", s átfordul akár önmaga
ellentétébe is, s kicsúszik a rendszerbefoglalás
merev kategóriái közül. Nem azt a zsurnalisztikai
közhelyt szeretném itt visszhangozni, miszerint a
mûvészi ,,zsenialitást" nem lehet
kategóriákba szorítani, mert az szétfeszít
minden abroncsot és így tovább - mely felvezetés
aztán helyet ad a hódolatnak, hozsannának (avagy
elfedéséül szolgál az interpretációs
képtelenségnek)-, hanem Szíj Kamilla mûveinek
szerkezetére, építkezésére,
beszédmódjára gondolok. Ô virtuóz
módjára zsonglõrködik egy olyan mûfajjal,
melynek a technikából következõ mûfaji
adottságait szinte kényszerû
kötöttségként kezeljük, s könnyedén
cáfolja tévképzeteinket. Számára a
mûfaj lehetõségek végtelen tárháza,
melynek elõtárása a kiállítás egyik,
nem öncélú hozadéka. Az, hogy a
kompozíció szertefoszlik kezei között, csak a
felszín, a lényeg inkább abban rejlik, hogy a
nyomtatólemez és a kép viszonyát
elcsúsztatja. S innen kezdve aztán bármi
megtörténhet; a nyomtatóforma és a nyomtatott
mû - majd még ezt is finomítani kell, mert a két
stabil alapkategória is érvényét veszti nála
- párbeszédbe kerül egymással, valahogy úgy,
ahogy a monológnak is van mindig egy ki nem mondott
kérdésfüzére, amire a kimondott szó
válaszol. Így aztán a két elem nem is kerül
fedésbe, azaz a nyomtatóforma önmagában soha nem
materializálódik. De önmagában
jószerével még csak nem is létezik.
Koncentrikus körökbõl összeálló lapjai
kiinduló rézlemezeit, körszeleteit például
néhány folytonosan húzott vonal, ábra után
elforgatja, majd folytatja a továbbrajzolást, ami által
szinte rekonstruálhatatlanná válik - minthogy nem is
létezett - az egységes, folytatólagos rajz. Helyette
fragmentumokat, s az állandó mozgásban levést
vagyunk csak képesek érzékelni. Nincs egy biztos pont, egy
végigkövethetõ egyenes vonal, de mégsem a
káosz a rendezõelv.
| ||
Szíj Kamilla nem élettörténeteket mesél, hanem inkább életmetaforákat láttat, olyanokat például, mint az életünket végigkísérõ választások újabb választási lehetõségeket teremtõ hálózata, melynek azonban egyetlen pontjáról sem tudunk visszamenni egy korábbi kiindulópontra, s onnan rekonstruálni egy másik nekünk megadatott életutat. A választások újabb választásokat szülnek, s a lehetõségek száma végtelen, melyekbõl azonban csak egyetlen mezsgye, illetve annak mindenkori elágazásai válnak számunkra láthatóvá. Nincs az életnek, a történetnek, a kultúrának kitüntetett iránya, pontja, azaz olyan pozíció, amelybõl minden átlátható - közvetítik a lapok -, hanem csak a történések sûrû, hol ritkuló, hol sûrûsödõ szövete, amelybe választásaink, beszédmódunk révén mi magunk vágunk csapást. Minthogy mûvészete nem a kozmikus dimenziókat kémleli, s nem a végtelennel akar heroikus szimbiózisba kerülni, hanem monomániásan járja a maga útját, mûvészete az absztrakt elemek ellenére sem metafizikus, hanem nagyonis életközeli. Az, hogy nem meséli el magát a történést, lényegtelen. Történetfoszlányok, emléktöredékek, a történést kísérõ érzetek azonban ott vannak, s talán azért hatnak annyira elevenen, mert nem engedik meg a konkrét történet általi eltávolítást. Csak megidézik, éppencsak felvillantják a fájdalmat, az eggyéválást, a hiányt, a félelmet, de ellenállnak azok kioltásának, amennyiben megakadályozzák a lekerekítés és ilyetén a leválasztás pszichológiai folyamatát.
Lapjai, sorozatai ha tetszik, mentális folyamatokat,
például az emlékezés folyamatát
ragadják meg a vizualitás nyelvén, annak
töredékességét, folytonos módosulásait,
átírásait, miközben a percepció
révén a magunk arra irányuló
kétségbesett erõfeszítéseit is
felszínre hozza, hogy rekonstruáljuk a múltat (jelen
esetben a grafika készülésének fázisait), s
hogy közvetve a múlt rekonstruálásának
fájdalmas képtelenségével szembesüljünk.
Lapjai olyanok, mint az õ fizikai és mentális
történetének archeológiai nyomai, melyek azonban az
újabb és újabb, változó
pozícióknak, élethelyzeteknek megfelelõen
folytonosan átíródnak, újabb elfedõ
réteget nyernek, s ezért
nyilvánvalóvá teszik számunkra a
privilegizált történetek (narratívák)
önkényességét is, s egyúttal
érzékelhetõvé az olthatatlan vágyat az
,,igaz út" megtalálására. Miközben Szíj
Kamilla minden lapja ez utóbbi képtelenségével
szembesíti nézõjét, mintegy
kárpótlásul a megismerés, a tudás
megszerzésének más, eleddig háttérbe
szorított módjait tárja elénk. Az
intuíciót, az empátiát, a jelbeszéd
mágikus hatalmát, a testi érzékelés
képességeit. Megintcsak nem arról van szó, hogy
ki-ki szabadon engedheti fantáziáját a mû
kapcsán, s bármit ,,beleláthat" a mûbe, a
mûvek ugyanis ennek gátat szabnak, ha tetszik, túl
kevés fogódzót nyújtanak. Sokkal inkább a
befogadás spektrumának szunnyadó elemeit
aktiválják azáltal, hogy nem nyújtanak elég
adalékot egyetlen privilégizált kódrendszer
számára sem. Címadás sem könnyíti meg a
dolgunkat, azaz vezeti meg gondolkodásunkat és
állítja be érzékelésünket egyetlen
csatornára. Mondhatni, úgy mûködnek e lapok, mint
a pszichoanalízis, melyben az érzet beidézése,
fellobbantása a cél, s nem megnevezések
révén való körülbástyázása,
végsõ soron megszelidítése, elfedése. Ebben
az értelemben - teljesen függetlenül a formai, mûfaji
eltérésektõl! - Éva Hesse mentális
viszonylatokat materializáló szobrai, Louise Bourgeois
belsõ állapotokat felszínre engedõ rajzai, Doris
Salcedo traumát, fájdalmat tárgyiasító
bútorai, Bill Viola emlékfoszlányokat bevillantó,
majd szétporlasztó video-poézisei a rokon
megnyilvánulásai ennek a
mûvészetértelmezésnek, mely egyfajta
terápiaként, megismerési folyamatként is
szolgál, s mely végtelenül távol áll a
kiválasztott látnok-mûvész
tudás-gyöngyszemeket kikritályosító és
azokat elpotyogtató, maga után hagyó
mûvészeti gyakorlatától. Szíj Kamillát
nem a zárványok érdeklik, hanem az
egymásrarétegzõdés maga, s a
rétegzõdés folyamata. Talán
ezért van híján mûvészete minden
heroizmusnak, nárcizmusnak, mert éppen a választott utak
esetlegességét, véletlenszerûségeit
járja körbe, s nem egyet monumentalizál hangos
ágálással az attól való félelem
elhallgattatása érdekében, hogy esetleg más
utaknak is van létjogosultsága.
| ||
Ami saját technikáját illeti, van, hogy forgatja a nyomóformát, nyomólemezt, ami késõbb akár megvilágított felületen átrajzolt vonalrajz is lehet, ellenben az is elõfordul, hogy a nyomtatott változat az, aminek felületét felsérti, felszaggatja, megkarcolja, s amit a rávitt, majd visszatörölt festék révén tesz láthatóvá, de ezt sem feltétlen teszi meg - szereti az immaterialitást. De a nézet sem szent számára, akár mindkét oldalát használja a lemeznek és a grafikai lapnak egyaránt. Intim, szinte érzéki viszony fûzi a papírlaphoz, ami olykor testpótlékként is funkcionál. Nem keretezi, nem üvegezi be külön-külön lapjait, hanem hagyja a papírt létezni, hagyja, hogy a széleken kunkorodjon, felpenderüljön, s ennek érdekében a kihelyezés módját is minimalizálja. Nem azért, mintha a ,,...mû önmagáért beszélne" - dehogyis beszél, a nyelv ismeretét nem nagyon lehet megúszni -, hanem, hogy semmi ne terelje el a figyelmet a mûfajánál fogva mégiscsak halk és intim beszédrõl, suttogásról, aminek meghallásához nagyobb csend kell, mint a kiabáláshoz; s õ tudja, hogy a kiabaláshoz vagyunk szocializálva. A suttogáson belül viszont annak minden lehetséges fajtáját alkalmazza, s a pszichés és kulturális referenciák hatalmas eszköztárát is latba veti a hallatás érdekében. Grafikai metamorfózisainak spektruma a muráliától, a táblaképen át a szoborig, architektúráig, tekercskönyvig terjed, megidézve az amerikai absztrakt expresszionisták tudását a nagy méretek beszippantó erejérõl, az írás és kép õsi kapcsolatait, azok alkalmankénti szerepcseréjét és egymásbafordulását, a faktúrák, a jelek erejét zsigeri hatások keltésében, a dimenzióváltásból, s a stabil viszonylatok megfordításának, elcsúsztatásának élményébõl fakadó termékeny frusztrációt. A barlangrajzok önszuggesztív mágiája éppúgy belép a széles kulturális referenciamezõbe, mint az egyiptomi falfestmények el nem fedett piros rajzi alapozása, majd utólagos korrekciója, a zsidó vallás szent könyve, a Tóra, vagy akár Rachel Whiteread az ûrrel, a hiánnyal foglalkozó kiöntött negatív terei. Szíj Kamilla munkái egy látszólag figyelemre sem méltó, marginalizált mûfaj lehetõségein belül belépnek abba a mûvészet és mûvészetírás által formálódó vizuális és verbális közbeszédbe, mely a mûvészet és kultúraértelmezés megváltozott dimenzióiról és lehetõségeirõl beszél. A szcéna valóban sokszínû (de nem a teória ellenében)! |