Balázs Katalin |
A Mai Manó Ház elsõ emeletén, a bal oldalon
elsõként egy különös kép
látható: A kiállításra jövet
talált elsõ mûtárgy. Vetõ János
életének elsõ kiállított tárgya, az
otthon megírt táblához az utca adta ,,ready made", egy
kukoricacsuhéval teli bõrönd. A kép maga a
régi negatív alsó sarkának
kinagyítása. ,,...rájöttem...ez egy kamera, egy
camera obscura! Benne a száradó kukoricalevél a
film!"1 Éppúgy, mint a gyermekkori
diavetítõbe fûzött kiszínezett
papírcsíkok.2 Marcel Duchampról beszélni
Joseph Beuys ,,gyermekei" kapcsán talán anakronizmus - és
mégsem az, ha az avantgarde gesztusnak magával a fogalommal
való megegyezõségét értjük rajta.
Vetõ János pedig ebben az értelemben kivételesen
állhatatos avantgarde mûvész - (szignó),,nevei"
(KINAherceg, Nah, NahTe stb.) foglalják szigorú
kronológiába a kiállítás képeit
(szándékosan nem írok fotót, hiszen itt
leginkább digitális nyomatok láthatók).
(Ismét itt a ,,tetten ért" gesztusérték: ,,jpg"
mint korszimbólum. A forma örök változásainak
,,kitett" médium, a fotó pedig együtt alakul a
formával. Ilyen gesztusértékkel bírnak Vetõ
,,fejben alkotott" képei is). A kapott vagy felvett nevek korszakokat
jeleznek, a korszakok pedig a nevekbe kódolt
összefüggéseket. Duchampi játékok ezek is,
végigkövethetõek a Vetõ-életmûben,
vérbeli homo ludensként az igazi (és gyermekkori)
játékok komolyságával. ,,A kép kedvéért", mondja Vetõ János, ,,bele kell nyúlnom a valóságba. Utálom az ,,ellesett pillanatokat." ,,A kamera nem leskelõdik. A kamerának foglalkoztatnia kell a tárgyát." - olvasható Hajas Tibor 1977-ben Vetõ János képei kapcsán írt cikkében3, a Hajas-Vetõ ,,fekete-fehér kollaboráció" idején. Egy egész generációnak, az 1976-ban Hatvanban megrendezett Expozíció résztvevõinek nevében írt mondatok ezek: ez a nemzedék értelmezte elõször tautológiaként az azóta is használatos fogalmat, ,,a képzõmûvészeti fotóhasználatot". Ezzel együtt vált evidenssé azonnal a felmerülõ, magára a fotóra (és médiumjellegére) irányuló konceptuális kérdések megfogalmazása.
,,A valóság közvetlen leképezése
mágikus kaland: más világot eredményez, mint ami
VAN, és mást, mint amit LÁTUNK. (...) A fotó:
idézet a valóságból (...) Az eredeti
kontextusból kiragadott idézet védtelenné
válik, bárki szolgálatára
kényszerítheti. (...) A fotó illusztrálhat egy
kontextust, egy kontextus illusztrálhat egy fotót, nem az
idézet igazi értelmére kell figyelnünk, mert azt a
mindenkori kontextus szabja meg, hanem a gesztusára."4 - ez a
néhány mondat pontos kalauz Vetõ - nemcsak a hetvenes
években alkotott - képeihez, akár a ,,sorozat-korszakban"
megnyilvánuló kísérlethez is, ahol a két
vagy több kép párbeszédük révén
végül egyetlen képpé alakul.
| ||
,,A fotón nem dokumentáljuk, hanem megvalósítjuk a külsõnket"5 - gondolat alapján Vetõ hetvenes évekbeli napszemüveges-frizuravariációs-cigarettázós önarcképei és hozzá hasonlóan ,,profi ('mert tudták, hogyan kell szembenézniük az én gépemmel') és amatõr ('mert a barátaim voltak')"6 modelljeirõl készült képei értelmezõdnek a Hajas-tablókról ismert malevicsire redukált fekete-fehérben, ahol a test is médiumi szerepet tölt be - a body art és a Hajas-akciók vagy az Öndivatbemutató címû, természetesen közösen készített film rokonaiként.. A kiállításra jövet talált elsõ mûtárgy a Mai Manó Ház kiállítóterének falán 2003-ban ugyanazt a dupla (valóság)idézetességet (megint csak a ,,gesztusra" figyelmeztetve) fogalmazza meg, amelyet Vetõ 1981-ben már megjelenített, amikor a Bercsényi Kollégiumban rendezett kiállításának falait ,,újrafényképezte", vagy a korai, 1974-bõl származó Sarok a teraszon (két variációban exponált, fellógatott fotóval ugyanarról a szobasarokról) c. képen - azaz a súlyos, de mégis játékos-ironikus konceptbe ágyazott dekoratív faldíszítményt. Dekoratív faldíszítmények születtek a nyolcvanas években Vetõ-Zuzu (Méhes Lóránt) ,,színes kollaborációjából", csakhogy már egy új korszakban: ,,...azon kaptam magamat, hogy ugyanazt csinálom, amit a világban mások. Észrevétlenül mentem tovább az idõvel."7
A maguk által posztmodernista szociál-impresszionizmusnak
nevezett stílus jegyében a nyolcvanas évek sajátos,
giccsbe hajlóan békebeli életérzését
,,felrobbanó színekkel" ábrázolva hozták
létre a magyar pop egyedi változatát a Trabant zenekarral
a zenében is.
| ||
A ,,nagyítógép-képek"
fotogram-technikából fejlesztett ,,irreális realizmusa",
vagyis a nagyítógép lencséje alá helyezett,
önálló (csendéleti) elemként és
önálló léttel felruházott
tárgyakból összeállított képek sora
folytatódik a legfrissebb alkotások között is (ezek a
színekben tobzódó ,,kaleidoszkóp-képek").
,,Ezzel a fajta irreális fényképezéssel azt
céloztam, hogy a valódi valóságról
tudósítsak. Riporteri igénnyel. E végsõ
ornamensek minden elemükben mesterségesek."8
| ||
A másik irány, az elõzõvel összefüggésben a fotó ontológiai vetületét (csak azt lehet fényképezni, ami van, ami fényt ver vissza) boncolgató (fény)geometrikus absztrakció is folytatódik - és egyben visszatér a diavetítõ által átvilágított, színezett papírcsíkok motívuma. Az immár állandó motívummá és néhol a ,,nagyítógép-kép" fõszereplõjévé vált légbuborékos nejlonfóliában Vetõ rabul ejti az idõt - régi levegõ formájában. Az idõ megragadhatóságának kérdése máshol is jelen van: A tó másik oldala képek magyar és dán nyelvû variációiban, ahol a fényképezett tárgy - egy hevederdarab - ,,hordozható möbius-szalaggá" válik. A felirat sajátos értelmet nyer, ha tudjuk, hogy Vetõ és felesége, Maria Lavman svéd festõmûvésznõ 360 méteres lánccá alkotta ezt a möbiusformát, és egy tavat körbekerített vele. Vetõ állhatatos avantgarde mûvész, és változatlanul a változó formához alakítja a ,,médiumot". Vetõ János életmûve avantgarde Gesamtkunstwerk, az univerzális ember reminiszcenciáit hordozó formában: munkáiban a fotó örökös kísérõje a zene és viszont, mindkettõé a festészet és a performance. Banalitásnak tûnhet ez a kijelentés, de a végre létrejött, összefoglaló gyûjteményes kiállítás tényleg hatalmas hiányt pótol a magyar neoavantgarde történetében és annak vizsgálatában is. Vetõ János ,,másik arca" ezen a kiállításon rejtve marad - végül, eredeti szándéka ellenére nem állította ki zenész - és más barátainak fotóit. Ennek a számára különösen fontos személyes közegnek az ábrázolása és ,,megörökítése" egész életmûvében jelen van, sõt, az egykori KEX-zenekar tagjainak és koncertjeinek fotózása indította el a fényképezés felé.
Ismerve Vetõ János, KINAherceg, NahTe egyszer volt kultikus jelentõségét, leginkább arra vagyok kíváncsi, hogy egy tizenharmadik éve Dániában élõ, tehát a mindennapos hazai mûvészeti szcénából eltûnt alkotó hatása vajon milyen lesz a kortárs, szükségképpen fiatalabb mûvészeti közegre ma, most, 2003. nyarán.
|
||
|
||
1 Idézet a kiállítás katalógusából, Vetõ Jánostól 2 Szõnyei Tamás: Nekem tetszik az élet, Vetõ János képzõmûvész, muzsikus In: Magyar Narancs, 1995. jan. 12. 3 Hajas Tibor: Töredékek az ,,új fotóról" Vetõ János (sz. 1953) munkáinak ürügyén In: Mozgó világ 1977/1. 68-75. 4 Hajas Tibor: A fotó, mint képzõmûvészeti médium szöveg és akció Beke Lászlóval és Vetõ Jánossal, Ganz Mávag Mûvelõdési Központ, 1976. 5 l. 3. jegyzet 6 l. 3. jegyzet 7 Idézet Vetõ Jánossal készített interjúból In: Miltényi Tibor: Progresszív fotó, Budapest 1994. 92-95. 8 l. 7. jegyzet |