Gyõrfi Réka
Lappangó varázslat
,,What is important?" 3. Ars Baltica Fototriennále
Stadtgalerie, Kiel
2003. április 12 - június 1.



,,Nézni és látni két teljesen eltérõ megközelítés" - írta Oscar Wilde. De mikor nézünk egy képet, és mikor látunk meg benne valami számunkra fontosat, vagy azt (a fontosat), amit a szerzõ láttatni akart? A baltikum fiatal mûvészeinek kiállítása fotográfiai alapkérdéseket boncolgat.

A ,,What is important?" koncepciójának hátterében a hétköznapi, véletlenszerû, ,,hic et nunc" fotók özöne, és az ezzel párhuzamos (látszólag ellentmondásos) szándék, a valóság láttatásának konceptuális stratégiája húzódik. Olyan ez, írja a kiállítás berlini társkurátora, Dorothee Bienert a katalógusban2, mint a Füst címû film3 Auggie-jának fotói, amelyeket a brooklyni trafikos minden reggel pontban 8-kor ugyanabból a nézõpontból készített a boltja elõtti utcasarokról. Mindegyik kép ugyanolyan, és mégis mindegyik más. A látszólag banális, semmitmondó fotókon azután Paul, a film másik szereplõje, hirtelen felfedez egy részletet, ami saját életére nézve felmérhetetlen jelentõségû: az egyik fotón
a bolt elõtt elsétáló, azóta már halott feleségét pillantja meg...

A jelentéktelenbõl így lesz fontos, a legfontosabb. Mindnyájan ismerjük ezt a képnézegetési élményt, amit Roland Barthes a következõképpen ír le: "A második elem megtöri a studium-ot. Most nem én keresem (...), hanem õ tör elõ a jelenbõl, s átjár, akár a nyíl. Van a latinban egy szó, amely ezt a sérülést, szúrást, ezt a hegyes szerszám okozta ismertetõjegyet jelöli. (...) Ezt a második elemet én punctum-nak nevezem, mert a punctum szúrás, kis lyuk, kis folt, kivágott seb, mint hazárdjátékban a kockadobás. Egy fénykép punctum-a az a véletlen valami, ami rögtön belém szúr."4

A kiállítás változatos, heterogén, a fotográfia számos területét érintõ munkákkal járja körül a problémát. Az egyik bemutatott mû például teljesen hétköznapi hirdetési plakátokból áll: gyógyászati segédeszközöket, fûtõberendezéseket mutatnak a fotók. A krakkói szerzõ, OSKAR DAWICKI két éven át egy reklámügynökség munkatársaként tervezte a plakátokat. A legfontosabbat azonban elrejtette: a két év során megtervezett, s több tízezer példányban kinyomtatott poszterek, szórólapok mindegyikén megjelent Dawicki icipici, alig észrevehetõ önarcképe, a textilminta egyik háromszögében, fûtõszálak között, vagy éppen egy manöken körmébe rejtve... A szórakozott vagy tanácstalan nézõ a plakátok elõtt elsétálva máris könnyedén a következõ mû felé fordulhatna, ám Dawicki ennél rámenõsebb: beavatja a nézõt az akcióba, nagyítókat és kinagyított részleteket mellékel a mûhöz, ezekkel élvezhetõk, sõt egyáltalán észlelhetõk - punctum-okként - a nagy egészbe olvadó mini-portrék.

Kep

Bigert & Bergström


Waiting Room


,,Fontos": az angolban a latinból ered, ,,important", ,,im-portans", vagyis az, ami az értéket magában hordja, amit az egyén vagy a közösség kiválaszt és magáévá tesz. A germán nyelvekben ugyanez a szó másképpen alakul: németül ,,wichtig", svédül ,,viktigt", szó szerint az a dolog, amely meghatározó súllyal bír (a magyar forma - ,,font-os" - is ehhez a jelentéshez áll közel). Mintha az, hogy valami fontos-e, attól függne, mennyire súlyos, nehéz. Erre az etimológiailag felboncolt szóra, valamint a relativitáselméletre - amely a nehézkedést az idõ lassulásával hozza összefüggésbe - épül BIGERT & BERGSTRöM Waiting Room címû metaforikus fotóinstallációja5. Áttetszõ, gömbalakú, halszem-optikával készített fotográfiák lógnak a plafonról a félhomályban úszó kiállítási térbe; a váróterem negatívban, a benne helyet foglaló személyek pedig pozitívban tûnnek fel. Ezekkel a technikai csavarokkal, valamint a gömbök lassú rotációjával a szerzõk paradox módon felerõsítik az idõt megállító, hipnotizáló hatást.
A várótermet Bigert & Bergström a végtelen súly és nehézkedés metaforájaként értelmezi, amely, mint egy ,,anti-idõ" s ,,anti-tér", bosszantóan jelentéktelen perceket, idõkiesést jelent, ugyanakkor, s itt a másik paradoxon: nagy jelentõségû dolgok felfedezését is hozhatja.

A látszólagos ellentmondások azután más mûvekben is továbbgyûrûznek: hiszen, hogy mi a fontos, megközelíthetõ onnan is, mi nem az. Többen választották a kiállítás mûvészei közül a válaszkeresésnek ezt a módját, a jelentéktelen felõl megközelítve a fontosat, s a valóságot úgy ábrázolva, hogy közben a befogadó képzeletvilágára támaszkodnak. A dán JOACHIM KOESTER munkáiban konkrét helyszíneket dolgoz fel. A tárlaton bemutatott hatalmas méretû színes printekbõl álló sorozata Lengyelországban, Bialowieza közel 10 000 esztendõs rengetegében készült, amely az egyetlen megmaradt példa az Európát egykor összefüggõen fedõ õsi erdõtakaróra. A képek (romantikus, festõi tájképek vagy dokumentumok?) az erdõ két arcát mutatják: a sûrû sötét vadont, amelyet átszõnek a mesék, legendák és képzelet szülte fantazmagoriák, s ugyanakkor a nemzeti kincsként nyilvántartott, szigorúan õrzött természetvédelmi területet. Az erdõt, amelyben ,,Piroska" járkál a kosarával - amelyrõl mindannyiunk emlékezetében pontos kép él a gyerekkorból - és a helyszínt, amilyen az valójában. Koester képei csupán megmutatják, a finn ILKKA HALSO viszont bele is nyúl a természet csendjébe. Restoration címû hatalmas digitális printekbõl álló, ironikus képsorán páratlan és látszólag érintetlen õsnövényzet látható - durván felállványozva. A fiktív építési területeket felvonultató sorozat azt az abszurd ötletet vázolja: mi lenne, ha a rongálódó és veszélyeztetett természetet az ember az épületek módjára, a mindentudó technológiával, restaurálással ,,mentené meg"? A bizarr ötlet mindenesetre szintén festõi ,,csendéleteket" eredményez.

Kep

Ilkka Halso


Restoration


További paradoxonként, a Baltikum mûvészei közül egyre többen használják
a fekete-fehér fotó dokumentatív jellegét fiktív valóságok bemutatására.
A német FLORIAN SLOTAWA Hotel Works címû kisméretû fekete-fehér fotósorozatán szállodai szobákat örökített meg. Hasonló megoldásokat az útmenti ,,touring hotelek" folyosóin láthatunk, amelyeket a saját szobáikról készült kis fekete-fehér fényképekkel díszítenek. Slotawa fotói azonban akciókat dokumentálnak. A hotelszoba sajátja, hogy a kényelem soha nem lesz olyan, mint otthon; a vendég kérhet még egy kispárnát, de attól az még mindig csupán hotelszoba marad... A szerzõ azonban nem csak egy kispárnát kér, hanem arra az egyetlen éjszakára, amit bennük tölt, a szobákat saját kényelme szerint kuckóvá, ,,negatívvá" tekeri ki: a fotók ezt a sajátos, átmeneti Lebenswelt-et láttatják. Megnyugodhatunk, mondja, távozás elõtt a szoba mindig visszakerül eredeti állapotába. A finn JARI SILOMäKI humoros és melankolikus töltetû, fekete-fehér riportfotó-sorozata mélyebb, filozofikusabb, a fotográfiában meglévõ lehetõségeket és mítoszokat elevenít fel. A szerzõ megpróbálja a fotó segítségével értelmezni, rendezni életét. A képek önmagáról készített portrék változó helyszíneken - például Budapesten, a Keleti-pályaudvaron -, de mindig egy-egy fiatal hölgy közelében, akit azután azonosításképpen be is karikáz a fotón, majd a következõ aláírást fûzi mindehhez: ,,Önarckép azzal, akibe beleszerettem (hely, dátum, óra, perc)". Pontos dokumentáció egy lehetõségrõl, amelyet csupán a fotó teremtett, s amely épp ezért sohasem következett be. Játék a fotó egy különös, egyedi vonásával: az idõbeniséggel (a kép látása, befogadása idõben eltolódik a készítés pillanatához képest). ,,Fényképen látni valamit csakugyan annyi, mint szembetalálkozni a lappangó varázslattal"5 - írta Susan Sontag. Ez a lappangó varázslat a fiatal lány közelsége, egy intim közelség tûszúrásnyi (punctum) lehetõsége, amely csak a képeken létezik, a valóságban nem. A fotó értelmezése, vizsgálata csak akkor lehetséges, amikor az ábrázolt jelenet már a múlté. Immár csupán az elkészült fotográfia adhat választ arra, hogy ,,mi a fontos".

Kep

Jari Silomäki


Önarckép azzal, akibe beleszerettem...


A kérdés referenciákban gazdag, benne rejlik a bevezetésben feltetteken túl a fotográfia számos további alapproblémája: a mûvészet befogadása, a látás,
a fotográfia jelene, önazonossága... Így lesz egy kiállítás a huszonegy teljesen különbözõ mû kavalkádjából. Gondolhatnánk talán azt is, hogy a kérdés annyira általános, hogy magától értetõdõen felfûzhetõ rá szinte bármely fotográfiai alkotás. Lehet, hogy ez igaz, ám tény az is, amit a moszkvai mûvészet-történésznõ, Ekaterina Degot ír a katalógusban: a kortárs mûvészetben pozitív kritikát leginkább az jelent, ha egy mûvet nem ,,jónak" vagy ,,szépnek", hanem ,,fontosnak" tartunk. És nincs rosszabb, mint egy alkotást ,,jelentéktelennek" nevezni.

A 90-es évek elejétõl igen aktívan mûködõ Ars Baltica fórum tíz balti-tengeri országot tömörít, s a közös történelemre és kultúrára építve mindig más-más tagországban szervez évente több mûvészeti projektet: zenei és táncfesztiválokat, illetve szimpozionokat. Ez utóbbiak egyike a háromévenként megrendezett kortárs fotófesztivál, amely - és ezt a kurátorok is többször kihangsúlyozták - nem tematikus tárlat, hanem inkább kutatómunka és párbeszéd.
A triennále katalógusa egyébként a mûvészek életrajzain kívül ,,vitafórum" is, a szimpozion aktája: elméleti írásokat tartalmaz a fotográfiáról - illetve annak szerepérõl a kortárs mûvészetben -, a térség egy-egy országának fotóintézményeirõl, mûvészeti szcénájáról, s mint ilyen, komoly elméleti hátteret nyújt az amúgy is elgondolkodtató kiállításhoz. Ez is fontos. A régi vagy újkeletû kérdések feltevése, az érezhetõen elmélyült munka a három kurátor és a huszonegy mûvész között: leginkább ez az, amitõl jó ez a kiállítás. A triennále anyagát Kielt követõen idén és a jövõ évben további német, norvég, litván,
finn, észt, lett, lengyel és svéd helyszíneken mutatják be.



1 A kiállítás kurátorai: Dorothee Bienert (Berlin), Lars Grambye (Koppenhága), Lolita Jablonskiene (Vilnius); a kiállító mûvészek: Knut Asdam (Norvégia), Bigert&Bergström (Svédország), Agnieszka Brzezanska (Lengyelország), Aristarkh Chernyshev (Oroszország), Oskar Dawicki (Lengyelország), Miklos Gaál (Finnország), Ilkka Halso (Finnország), Isabell Heimerdinger (Németország), Elsebeth Jørgensen (Dánia), Anne Szefer Karlsen (Norvégia), Eve Kask (Észtország), Joachim Koester (Dánia), Tatyana Liberman (Oroszország), Wiebke Loeper (Németország), Wolfgang Plöger (Németország), Arturas Raila (Lettország), Gatis Rosenfelds (Litvánia), Johanna Rylander (Svédország), Jari Silomäki (Finnország), Florian Slotawa (Németország), Irma Stanaityte (Lettország)

2 What is important? 3rd Ars Baltica Triennial of Photographic Art, Berlin, Kiel, 2003

3 A filmet, amelyet 1995-ben rendezett Paul Auster forgatókönyve alapján Wayne

Wang, egy közös rögtönzés is kísérte, ahol már társrendezõként szerepelt Auster (Egy füst alatt, 1995).

4 Roland Barthes: A világoskamra, Európa Könyvkiadó, Budapest, 2000, pp 30-31.

5 A mûvet a budapesti közönség a Trafó január 10. és február 12. között bemutatott IN/OUTcímû kiállításáról ismerheti.

6 Susan Sontag: A fényképezésrõl, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1999, p 33.