Gyõrfi Réka |
,,Nézni és látni két teljesen eltérõ
megközelítés" - írta Oscar Wilde. De mikor
nézünk egy képet, és mikor látunk meg benne
valami számunkra fontosat, vagy azt (a fontosat), amit a
szerzõ láttatni akart? A baltikum fiatal mûvészeinek
kiállítása fotográfiai alapkérdéseket
boncolgat.
A ,,What is important?" koncepciójának hátterében a
hétköznapi, véletlenszerû, ,,hic et nunc" fotók
özöne, és az ezzel párhuzamos (látszólag
ellentmondásos) szándék, a valóság
láttatásának konceptuális stratégiája
húzódik. Olyan ez, írja a kiállítás
berlini társkurátora, Dorothee Bienert a
katalógusban2, mint a Füst címû
film3 Auggie-jának fotói, amelyeket a brooklyni
trafikos minden reggel pontban 8-kor ugyanabból a
nézõpontból készített a boltja elõtti
utcasarokról. Mindegyik kép ugyanolyan, és mégis
mindegyik más. A látszólag banális,
semmitmondó fotókon azután Paul, a film másik
szereplõje, hirtelen felfedez egy részletet, ami saját
életére nézve felmérhetetlen
jelentõségû: az egyik fotón A jelentéktelenbõl így lesz fontos, a legfontosabb. Mindnyájan ismerjük ezt a képnézegetési élményt, amit Roland Barthes a következõképpen ír le: "A második elem megtöri a studium-ot. Most nem én keresem (...), hanem õ tör elõ a jelenbõl, s átjár, akár a nyíl. Van a latinban egy szó, amely ezt a sérülést, szúrást, ezt a hegyes szerszám okozta ismertetõjegyet jelöli. (...) Ezt a második elemet én punctum-nak nevezem, mert a punctum szúrás, kis lyuk, kis folt, kivágott seb, mint hazárdjátékban a kockadobás. Egy fénykép punctum-a az a véletlen valami, ami rögtön belém szúr."4
A kiállítás változatos, heterogén, a
fotográfia számos területét érintõ
munkákkal járja körül a problémát. Az
egyik bemutatott mû például teljesen hétköznapi
hirdetési plakátokból áll:
gyógyászati segédeszközöket,
fûtõberendezéseket mutatnak a fotók. A
krakkói szerzõ, OSKAR DAWICKI két éven át
egy reklámügynökség munkatársaként
tervezte a plakátokat. A legfontosabbat azonban elrejtette: a két
év során megtervezett, s több tízezer
példányban kinyomtatott poszterek, szórólapok
mindegyikén megjelent Dawicki icipici, alig észrevehetõ
önarcképe, a textilminta egyik háromszögében,
fûtõszálak között, vagy éppen egy
manöken körmébe rejtve... A szórakozott vagy
tanácstalan nézõ a plakátok elõtt
elsétálva máris könnyedén a
következõ mû felé fordulhatna, ám Dawicki
ennél rámenõsebb: beavatja a nézõt az
akcióba, nagyítókat és kinagyított
részleteket mellékel a mûhöz, ezekkel
élvezhetõk, sõt egyáltalán
észlelhetõk - punctum-okként - a nagy
egészbe olvadó mini-portrék.
| ||
,,Fontos": az angolban a latinból ered, ,,important", ,,im-portans",
vagyis az, ami az értéket magában hordja, amit az
egyén vagy a közösség kiválaszt és
magáévá tesz. A germán nyelvekben ugyanez a
szó másképpen alakul: németül ,,wichtig",
svédül ,,viktigt", szó szerint az a dolog, amely
meghatározó súllyal bír (a magyar forma -
,,font-os" - is ehhez a jelentéshez áll közel). Mintha az,
hogy valami fontos-e, attól függne, mennyire súlyos,
nehéz. Erre az etimológiailag felboncolt szóra, valamint a
relativitáselméletre - amely a nehézkedést az
idõ lassulásával hozza összefüggésbe -
épül BIGERT & BERGSTRöM Waiting Room
címû metaforikus
fotóinstallációja5. Áttetszõ,
gömbalakú, halszem-optikával készített
fotográfiák lógnak a plafonról a
félhomályban úszó kiállítási
térbe; a váróterem negatívban, a benne helyet
foglaló személyek pedig pozitívban tûnnek fel.
Ezekkel a technikai csavarokkal, valamint a gömbök lassú
rotációjával a szerzõk paradox módon
felerõsítik az idõt megállító,
hipnotizáló hatást.
A látszólagos ellentmondások azután más
mûvekben is továbbgyûrûznek: hiszen, hogy mi a fontos,
megközelíthetõ onnan is, mi nem az. Többen
választották a kiállítás
mûvészei közül a válaszkeresésnek ezt a
módját, a jelentéktelen felõl
megközelítve a fontosat, s a valóságot úgy
ábrázolva, hogy közben a befogadó
képzeletvilágára támaszkodnak. A dán JOACHIM
KOESTER munkáiban konkrét helyszíneket dolgoz fel. A
tárlaton bemutatott hatalmas méretû színes
printekbõl álló sorozata Lengyelországban,
Bialowieza közel 10 000 esztendõs rengetegében
készült, amely az egyetlen megmaradt példa az
Európát egykor összefüggõen fedõ
õsi erdõtakaróra. A képek (romantikus,
festõi tájképek vagy dokumentumok?) az erdõ
két arcát mutatják: a sûrû sötét
vadont, amelyet átszõnek a mesék, legendák
és képzelet szülte fantazmagoriák, s ugyanakkor a
nemzeti kincsként nyilvántartott, szigorúan
õrzött természetvédelmi területet. Az
erdõt, amelyben ,,Piroska" járkál a kosarával -
amelyrõl mindannyiunk emlékezetében pontos kép
él a gyerekkorból - és a helyszínt, amilyen az
valójában. Koester képei csupán megmutatják,
a finn ILKKA HALSO viszont bele is nyúl a természet
csendjébe. Restoration címû hatalmas
digitális printekbõl álló, ironikus
képsorán páratlan és látszólag
érintetlen õsnövényzet látható -
durván felállványozva. A fiktív
építési területeket felvonultató sorozat azt
az abszurd ötletet vázolja: mi lenne, ha a
rongálódó és veszélyeztetett
természetet az ember az épületek módjára, a
mindentudó technológiával, restaurálással
,,mentené meg"? A bizarr ötlet mindenesetre szintén
festõi ,,csendéleteket" eredményez.
| ||
További paradoxonként, a Baltikum mûvészei
közül egyre többen használják
| ||
A kérdés referenciákban gazdag, benne rejlik a
bevezetésben feltetteken túl a fotográfia számos
további alapproblémája: a mûvészet
befogadása, a látás,
A 90-es évek elejétõl igen aktívan
mûködõ Ars Baltica fórum tíz balti-tengeri
országot tömörít, s a közös
történelemre és kultúrára építve
mindig más-más tagországban szervez évente
több mûvészeti projektet: zenei és
táncfesztiválokat, illetve szimpozionokat. Ez utóbbiak
egyike a háromévenként megrendezett kortárs
fotófesztivál, amely - és ezt a kurátorok is
többször kihangsúlyozták - nem tematikus tárlat,
hanem inkább kutatómunka és párbeszéd.
|
||
|
||
1 A kiállítás kurátorai: Dorothee Bienert (Berlin), Lars Grambye (Koppenhága), Lolita Jablonskiene (Vilnius); a kiállító mûvészek: Knut Asdam (Norvégia), Bigert&Bergström (Svédország), Agnieszka Brzezanska (Lengyelország), Aristarkh Chernyshev (Oroszország), Oskar Dawicki (Lengyelország), Miklos Gaál (Finnország), Ilkka Halso (Finnország), Isabell Heimerdinger (Németország), Elsebeth Jørgensen (Dánia), Anne Szefer Karlsen (Norvégia), Eve Kask (Észtország), Joachim Koester (Dánia), Tatyana Liberman (Oroszország), Wiebke Loeper (Németország), Wolfgang Plöger (Németország), Arturas Raila (Lettország), Gatis Rosenfelds (Litvánia), Johanna Rylander (Svédország), Jari Silomäki (Finnország), Florian Slotawa (Németország), Irma Stanaityte (Lettország) 2 What is important? 3rd Ars Baltica Triennial of Photographic Art, Berlin, Kiel, 2003 3 A filmet, amelyet 1995-ben rendezett Paul Auster forgatókönyve alapján Wayne Wang, egy közös rögtönzés is kísérte, ahol már társrendezõként szerepelt Auster (Egy füst alatt, 1995). 4 Roland Barthes: A világoskamra, Európa Könyvkiadó, Budapest, 2000, pp 30-31. 5 A mûvet a budapesti közönség a Trafó január 10. és február 12. között bemutatott IN/OUTcímû kiállításáról ismerheti. 6 Susan Sontag: A fényképezésrõl, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1999, p 33. |