Sebestyén Rita |
Cirkusz és színház - vagy inkább cirkusz és
a lehetõ legtöbb társmûvészet -
fúziója már körülbelül a hetvenes
évektõl kezdõdõen vonzza az
alkotókat*. Azt ugyan nehéz lenne megmondani, hogy pontosan mely alkotókra gondoltam az imént, hiszen ,,hagyományos" cirkuszmûvésztõl a punk-rock bandákig, drámai színésztõl a videoklip-rendezõig ez a hibrid mûfaj - jó esetben - minden progresszív mûvész szimultán befogadó terepévé lehet, és - szintén jó esetben - olyan mûalkotások létrehozására adhat alkalmat, amely a lehetõ legélõbb és legmaibb Gesamkunstwerk. Ami formanyelvét illeti, a legkevésbé sem kötik olyan mûfaji kitételek, mint ,,tiszta" mûfajú összetevõit, amelyek persze csak ebben az új konstellációban tûnnek egyszeriben ,,tisztának", rögzítettnek, hiszen annak ellenére, hogy évtizedek óta ,,átjárhatóbbá tételükön" fáradoznak létrehozók és ítészek egyaránt, mégis rigorózusnak tûnõ szabályok fedezhetõk fel bennük ezzel az új, minden elõadásával magát újrateremtõ cirkuszi mûfajjal szemben. Az 1995-ben Stockholmban alakult Cirkus Cirkör elõadásaiban, nyelvezetüket és hatásukat tekintve, legmarkánsabban cirkusz és színház jelenik meg, mint egymást bevonó-befogadó mûfaj (a pontosság kedvéért: a társulat saját bevallása szerint a Cirque de Soleil, Cirque Plume, az utcaszínház, tánc, film és a mindennapi élet körébõl is inspirálódik). Budapesten 2001. tavaszán a Trafóban volt látható a világot bejárt, hatalmas sikerû Trix elõadásuk - koprodukcióban az Oriontheaterrel, Lars Rudolfsson rendezésében -, amelynek erénye pontosan ebben a friss formanyelvben rejlett: a különös, szürreális vízióban északi népmesék, legendáriumok radikálisan újramitizált alakjai jelentek meg a kobold-ember-illuzionista lét határán. A világ, amely végül a színpadon megjelenik, mégsem mímeli sem hétköznapi valóságunkat, sem pedig az északi mesék, mítoszok paradigmatikus alakjait. Merész újrafogalmazásában azt a képtelen érzetet kelti, mintha a tiszta fantázia birodalmában járnánk, amelyet nem kötnek utalások, hivatkozások. Idén, a Wiener Festwochen alkalmából Bécsbe, a MuseumsQuartierbe érkezett a CIrkus Cirkör legújabb elõadása, ismét színházzal: a stockholmi Dramaten-nel koprodukcióban**. És, hogy ezúttal még több alapelem billentse a színház felé a kényes egyensúly nyelvét, az elõadás ez alkalommal a Rómeó és Júlia volt. A tárgyhoz való hûség kedvéért: az elõadás elmeséli a történetet is. Én nem fogom. A kiragadott jelenetek a leíró szubjektumában legerõteljesebben megmaradt lenyomatok.
*
Félreismerhetetlen - bár nem hamisítatlan -
interaktív prológ-jelenettel kezdõdik a Cirkus Cirkör
Rómeó és Júlia címû
elõadása a dán Kathrine Wiedemann
rendezésében. Az elõadást létrehozó
stáb egyes tagjairól meglehetõs biztonsággal
megállapítható, hogy cirkuszi vagy színházi
berkekbõl érkeztek. A Prológ például minden
valószínûség szerint színész;
rábízatik a kezdõ jelenet, amikor még csak az
impozáns, a nézõvel szemben lejtõ hatalmas
csúszda sejteti, hogy hamarosan hátborzongató
akrobata-mutatványoknak leszünk ámulói és
bámulói. Prológ keserves panasza így az elsõ
percekben már kikacsint a még el sem kezdõdött
elõadásból: pongyolájában a rivaldáig
settenkedik, hogy megossza velünk bánatát, miszerint
éltesebb hölgy lévén nem játszhatja
Júliát. Valaki megnyugtatólag felszól a
nézõtérrõl - õ lesz késõbb a
közönség soraiból kikerülõ lelkes
vállalkozó, aki a hiperaktív Mercutio
unszolására színpadra is merészkedik. És
persze õ is meghajol majd az elõadás végén.
Vagyis: ál-színházi ál-provokációra
ál-nézõ felel meg. Ezen a ponton érdemes a
nyelvezetrõl elgondolkodni. Hogy miképpen lehet helye egy
elcsépelt coup de théâtre-nak egy ilyen jellegû
elõadásban. Mert ha valahol, hát csakis egy ilyen
jellegû elõadásban kelhet életre a halott, untig
kijátszott forma. Két pólus között mozogva
teheti ezt meg - alighanem úgy, hogy a két extremitás
valamelyikéhez a lehetõ legközelebb áll. Vagy
teljesen illuzórikussá válik:
szürreálissá, mint a zsonglõr, mint a
bûvész trükkjei, mint a nyuszi a kalapban (Prológ a
szemünk láttára húsz évet fiatalodik -
és hasonlók); vagy végsõkig karikírozza a
helyzet álságát, megerõsíti a jelenetet
tartó konvenciók pilléreit (Prológ
bõgõmasina fehérbohóc, aki többször
földre huppan, miközben a porondmestert szidja - és
hasonlók). A Prológ-jelenet kiemelt,
példaértékûen megjelenõ halott
színházi hagyomány: nyitottságot hazudik,
valójában pedig a legridegebb zárványok egyike.
| ||
A színfalak mögül pisszenések rebbentik vissza a renitenskedõt.
A mese elindul és gomolyog elõre, miközben lazzik és
trükkök, zsonglõrszámok és
akrobata-mutatványok meg-megállítják a
narrációt, néha olyannyira, hogy teljesen feloldanak a
történetkövetés alól: egyszerûen
ellazítják érzékeinket, feloldják
tragédiát váró rációnkat. Ekkor
megjelenik a trapézon egy hatalmas, a mindent elöntõ
hús ünnepét ülõ test. Fenntartja, óvja,
ugyanakkor határt szab a másik, eleinte alig
látszó, az emberóriás mellett elveszõ
törékeny lény mozgásának. A Dajka az,
és Júlia. Kötélen, a boldog seholban, a
felfüggesztett gyermeklétben, kacarászva és
csipkelõdve, ha nagyon muszáj, a térerõ
veszélyét tudomásul véve. Röpke jelenet:
akrobatika és dialóg egymást kiegészítve,
egymás hatás-körébe lépve olyan
mozgásteret nyújt a színházi jelentésnek
és a cirkuszi trouvaille-nak, amilyenre így együtt csak
egyetlen egyszer lehet - és lesz még - alkalom az
elõadás során.
| ||
A történet megy tovább; a darab jelenetei sorjáznak egyfajta cirkuszos ,,átgondolásban": a levelet lábbal kézbesítik; a Mab-monológ alatt Rómeót jól megforgatják - nem csak az érzékek és érzelmek nyársán, hanem hatalmas kerékben; a bálra úgy csöppenünk be, hogy a lejtõrõl sebesen lecsúszó, maszkos, színpompás lányok belobbannak látóterünkbe, majd gumikötélen függeszkedve táncolnak, kihívón, a gravitációnak fittyet hányva, a frivol mulatságban áttetszõ lebegést mímelve. A fények és színek, a lejtõ titkai (kihúzható kis lépcsõk, ablaknyílások) könnyedén viszik fel a közönség recehártyájára a felszínt. Alapvetõen a lejtõ határozza meg minden jelenet terét - és azon túl helyenként egy-két jelzés, részletek kiemelése, kitett hangsúlyok, a teret erõvonalaiban, dinamikájában teljesen átstrukturáló trapéz idõnkénti megjelenése specifikálja az aktuális helyszínt. Így történhet, hogy a látvány-forgatag közepette Lõrinc barát ,,tere" döbbenetesen lecsupaszítottnak, keresetlennek tûnik - ráadásul a barát a látványelemek és akrobatikák túlburjánzása után egyszerûen besétál balról. A háttérben, középen hatalmas kereszt. Jobbra elöl fájdalmasan kuporgó alak. Jó volna itt elvágni az idõt, és ezt a képet hazavinni. Ennyi jelzés hajszálpontosan elegendõ a (Hamlet után közhely-szabadon) ,,kizökkent világ" érzékeltetésére. Jézus lamentációja, sebeihez fûzött kommentárja, sírós hangja, a kötszerkészlethez való beteges ragaszkodása még hátravan. Sõt, egy újabb provokáció: ezúttal nem álságos, de nem is viszi végig a kínálkozó helyzetet; Lõrinc (pontosabban: ebben a pillanatban a Lõrincet játszó színész) a nézõkre apellál, akik megvették jegyüket, és szeretnék látni az elõadást. A showt. Keresztre feszített Jézussal együtt. Ha már idáig eljutottunk, akkor itt tágítani lenne jó az elõadás idejét: jó lenne, ha valahogyan rávennének, hogy teli torokból üvöltsük: igen, menjen vissza Jézus a keresztre, megfizettem a jegyemet, adják ide nekem az elõadást! De nem tudom, hogy lehetne erre rávenni, hiszen Jézust demitizálni, komikussá tenni egyetlen erõteljes mozdulat mûve, de egy félbehagyott gesztussal felfoghatóvá tenni a félrecsúszott világot, vagy jelzésértékûen megismételni a szánalmassá tett figura kínhalálát, az már a lehetetlen határát súrolja. Vagyis színház. Vagyis cirkusz. Ha sikerül, akkor mindkettõ.
*
Megmutatni az emberi határt, mint az idõbeni végességet, és mint a korporalitás meghatározottságát - nagyon tágan fogalmazva, ugyanakkor durván leegyszerûsítve ez lehet cirkusz és színház együtt-létének egyik érvényes poétikája. A test határai eltûnnek, belemosódnak az akrobatikus mutatvány és a szemfényvesztés felségterületébe, miközben mégiscsak a látható regiszterében reprodukálják a színház lényegét: a határ átlépését. Felette minden ,,beszélõ térnek" (például: a hatalmas csúszda kettéválik, szakadékot nyit abban a pillanatban, amikor majdnem egyetlen lélegzetvételnyi idõ alatt Tybalt megöli Mercutiót, Rómeó pedig Tybaltot) Rómeó és Júlia jelenetében újra megtörténik a cirkusz-színház (vélhetõen egyik lehetséges) kvintesszenciája. A nászi ágyukat felfedõ szakadék felett fehér lepel függ. Rómeó belefogódzik a lepelbe, és felkapaszkodik rajta a magasba. Majd lassan, óvatos mozdulatokkal, nem a súlyt, nem a gravitációt, hanem féltését leküzdve a lepel végébe kapaszkodó Júlia engedelmes testét felgörgeti maga mellé a magasba. Rómeó és Júlia kétszemélyes világa puha lepelbõl hajtogatott, levegõben függõ menedék. Látásunk meggyõz arról, ami nem valószínû, két olyan szereplõ részérõl, akik számára mindez nem lehetséges.
|
||
|
||
* Halász Tamás Tényleg van másik címû cikkében (Balkon, 2001/4.) pontos és tárgyszerû történeti összegzést ad a le nouveau cirque-rõl, a társmûvészeteket befogadó ,,reform-cirkuszról". Ugyanitt olvashatunk a Cirkus Cirkör Trix címû elõadásáról. ** Az elõadást a Trafó - Kortárs Mûvészetek Háza jóvoltából láttam. |