Sebestyén Rita
Síró Jézus - lebegõ szerelmesek
Cirkus Cirkör: Rómeó és Júlia
MuseumsQuartier, Wiener Festwochen, Bécs
2003. május 12.



Cirkusz és színház - vagy inkább cirkusz és a lehetõ legtöbb társmûvészet - fúziója már körülbelül a hetvenes évektõl kezdõdõen vonzza az alkotókat*.
Azt ugyan nehéz lenne megmondani, hogy pontosan mely alkotókra gondoltam az imént, hiszen ,,hagyományos" cirkuszmûvésztõl a punk-rock bandákig, drámai színésztõl a videoklip-rendezõig ez a hibrid mûfaj - jó esetben - minden progresszív mûvész szimultán befogadó terepévé lehet, és - szintén jó esetben - olyan mûalkotások létrehozására adhat alkalmat, amely a lehetõ legélõbb és legmaibb Gesamkunstwerk. Ami formanyelvét illeti, a legkevésbé sem kötik olyan mûfaji kitételek, mint ,,tiszta" mûfajú összetevõit, amelyek persze csak ebben az új konstellációban tûnnek egyszeriben ,,tisztának", rögzítettnek, hiszen annak ellenére, hogy évtizedek óta ,,átjárhatóbbá tételükön" fáradoznak létrehozók és ítészek egyaránt, mégis rigorózusnak tûnõ szabályok fedezhetõk fel bennük ezzel az új, minden elõadásával magát újrateremtõ cirkuszi mûfajjal szemben.

Az 1995-ben Stockholmban alakult Cirkus Cirkör elõadásaiban, nyelvezetüket és hatásukat tekintve, legmarkánsabban cirkusz és színház jelenik meg, mint egymást bevonó-befogadó mûfaj (a pontosság kedvéért: a társulat saját bevallása szerint a Cirque de Soleil, Cirque Plume, az utcaszínház, tánc, film és a mindennapi élet körébõl is inspirálódik). Budapesten 2001. tavaszán a Trafóban volt látható a világot bejárt, hatalmas sikerû Trix elõadásuk - koprodukcióban az Oriontheaterrel, Lars Rudolfsson rendezésében -, amelynek erénye pontosan ebben a friss formanyelvben rejlett: a különös, szürreális vízióban északi népmesék, legendáriumok radikálisan újramitizált alakjai jelentek meg a kobold-ember-illuzionista lét határán. A világ, amely végül a színpadon megjelenik, mégsem mímeli sem hétköznapi valóságunkat, sem pedig az északi mesék, mítoszok paradigmatikus alakjait. Merész újrafogalmazásában azt a képtelen érzetet kelti, mintha a tiszta fantázia birodalmában járnánk, amelyet nem kötnek utalások, hivatkozások. Idén, a Wiener Festwochen alkalmából Bécsbe, a MuseumsQuartierbe érkezett a CIrkus Cirkör legújabb elõadása, ismét színházzal: a stockholmi Dramaten-nel koprodukcióban**. És, hogy ezúttal még több alapelem billentse a színház felé a kényes egyensúly nyelvét, az elõadás ez alkalommal a Rómeó és Júlia volt. A tárgyhoz való hûség kedvéért: az elõadás elmeséli a történetet is. Én nem fogom. A kiragadott jelenetek a leíró szubjektumában legerõteljesebben megmaradt lenyomatok.

*

Félreismerhetetlen - bár nem hamisítatlan - interaktív prológ-jelenettel kezdõdik a Cirkus Cirkör Rómeó és Júlia címû elõadása a dán Kathrine Wiedemann rendezésében. Az elõadást létrehozó stáb egyes tagjairól meglehetõs biztonsággal megállapítható, hogy cirkuszi vagy színházi berkekbõl érkeztek. A Prológ például minden valószínûség szerint színész; rábízatik a kezdõ jelenet, amikor még csak az impozáns, a nézõvel szemben lejtõ hatalmas csúszda sejteti, hogy hamarosan hátborzongató akrobata-mutatványoknak leszünk ámulói és bámulói. Prológ keserves panasza így az elsõ percekben már kikacsint a még el sem kezdõdött elõadásból: pongyolájában a rivaldáig settenkedik, hogy megossza velünk bánatát, miszerint éltesebb hölgy lévén nem játszhatja Júliát. Valaki megnyugtatólag felszól a nézõtérrõl - õ lesz késõbb a közönség soraiból kikerülõ lelkes vállalkozó, aki a hiperaktív Mercutio unszolására színpadra is merészkedik. És persze õ is meghajol majd az elõadás végén. Vagyis: ál-színházi ál-provokációra ál-nézõ felel meg. Ezen a ponton érdemes a nyelvezetrõl elgondolkodni. Hogy miképpen lehet helye egy elcsépelt coup de théâtre-nak egy ilyen jellegû elõadásban. Mert ha valahol, hát csakis egy ilyen jellegû elõadásban kelhet életre a halott, untig kijátszott forma. Két pólus között mozogva teheti ezt meg - alighanem úgy, hogy a két extremitás valamelyikéhez a lehetõ legközelebb áll. Vagy teljesen illuzórikussá válik: szürreálissá, mint a zsonglõr, mint a bûvész trükkjei, mint a nyuszi a kalapban (Prológ a szemünk láttára húsz évet fiatalodik - és hasonlók); vagy végsõkig karikírozza a helyzet álságát, megerõsíti a jelenetet tartó konvenciók pilléreit (Prológ bõgõmasina fehérbohóc, aki többször földre huppan, miközben a porondmestert szidja - és hasonlók). A Prológ-jelenet kiemelt, példaértékûen megjelenõ halott színházi hagyomány: nyitottságot hazudik, valójában pedig a legridegebb zárványok egyike.

Kep

Cirkus Cirkör


Rómeó és Júlia
Fotó: Dorothea Wimmer


A színfalak mögül pisszenések rebbentik vissza a renitenskedõt.

A mese elindul és gomolyog elõre, miközben lazzik és trükkök, zsonglõrszámok és akrobata-mutatványok meg-megállítják a narrációt, néha olyannyira, hogy teljesen feloldanak a történetkövetés alól: egyszerûen ellazítják érzékeinket, feloldják tragédiát váró rációnkat. Ekkor megjelenik a trapézon egy hatalmas, a mindent elöntõ hús ünnepét ülõ test. Fenntartja, óvja, ugyanakkor határt szab a másik, eleinte alig látszó, az emberóriás mellett elveszõ törékeny lény mozgásának. A Dajka az, és Júlia. Kötélen, a boldog seholban, a felfüggesztett gyermeklétben, kacarászva és csipkelõdve, ha nagyon muszáj, a térerõ veszélyét tudomásul véve. Röpke jelenet: akrobatika és dialóg egymást kiegészítve, egymás hatás-körébe lépve olyan mozgásteret nyújt a színházi jelentésnek és a cirkuszi trouvaille-nak, amilyenre így együtt csak egyetlen egyszer lehet - és lesz még - alkalom az elõadás során.

Kep

Cirkus Cirkör


Rómeó és Júlia
Fotó: Alexander Kenney


A történet megy tovább; a darab jelenetei sorjáznak egyfajta cirkuszos ,,átgondolásban": a levelet lábbal kézbesítik; a Mab-monológ alatt Rómeót jól megforgatják - nem csak az érzékek és érzelmek nyársán, hanem hatalmas kerékben; a bálra úgy csöppenünk be, hogy a lejtõrõl sebesen lecsúszó, maszkos, színpompás lányok belobbannak látóterünkbe, majd gumikötélen függeszkedve táncolnak, kihívón, a gravitációnak fittyet hányva, a frivol mulatságban áttetszõ lebegést mímelve. A fények és színek, a lejtõ titkai (kihúzható kis lépcsõk, ablaknyílások) könnyedén viszik fel a közönség recehártyájára a felszínt. Alapvetõen a lejtõ határozza meg minden jelenet terét - és azon túl helyenként egy-két jelzés, részletek kiemelése, kitett hangsúlyok, a teret erõvonalaiban, dinamikájában teljesen átstrukturáló trapéz idõnkénti megjelenése specifikálja az aktuális helyszínt. Így történhet, hogy a látvány-forgatag közepette Lõrinc barát ,,tere" döbbenetesen lecsupaszítottnak, keresetlennek tûnik - ráadásul a barát a látványelemek és akrobatikák túlburjánzása után egyszerûen besétál balról. A háttérben, középen hatalmas kereszt. Jobbra elöl fájdalmasan kuporgó alak. Jó volna itt elvágni az idõt, és ezt a képet hazavinni. Ennyi jelzés hajszálpontosan elegendõ a (Hamlet után közhely-szabadon) ,,kizökkent világ" érzékeltetésére. Jézus lamentációja, sebeihez fûzött kommentárja, sírós hangja, a kötszerkészlethez való beteges ragaszkodása még hátravan. Sõt, egy újabb provokáció: ezúttal nem álságos, de nem is viszi végig a kínálkozó helyzetet; Lõrinc (pontosabban: ebben a pillanatban a Lõrincet játszó színész) a nézõkre apellál, akik megvették jegyüket, és szeretnék látni az elõadást.

A showt. Keresztre feszített Jézussal együtt. Ha már idáig eljutottunk, akkor itt tágítani lenne jó az elõadás idejét: jó lenne, ha valahogyan rávennének, hogy teli torokból üvöltsük: igen, menjen vissza Jézus a keresztre, megfizettem a jegyemet, adják ide nekem az elõadást! De nem tudom, hogy lehetne erre rávenni, hiszen Jézust demitizálni, komikussá tenni egyetlen erõteljes mozdulat mûve, de egy félbehagyott gesztussal felfoghatóvá tenni a félrecsúszott világot, vagy jelzésértékûen megismételni a szánalmassá tett figura kínhalálát, az már a lehetetlen határát súrolja. Vagyis színház. Vagyis cirkusz. Ha sikerül, akkor mindkettõ.

*

Megmutatni az emberi határt, mint az idõbeni végességet, és mint a korporalitás meghatározottságát - nagyon tágan fogalmazva, ugyanakkor durván leegyszerûsítve ez lehet cirkusz és színház együtt-létének egyik érvényes poétikája. A test határai eltûnnek, belemosódnak az akrobatikus mutatvány és a szemfényvesztés felségterületébe, miközben mégiscsak a látható regiszterében reprodukálják a színház lényegét: a határ átlépését. Felette minden ,,beszélõ térnek" (például: a hatalmas csúszda kettéválik, szakadékot nyit abban a pillanatban, amikor majdnem egyetlen lélegzetvételnyi idõ alatt Tybalt megöli Mercutiót, Rómeó pedig Tybaltot) Rómeó és Júlia jelenetében újra megtörténik a cirkusz-színház (vélhetõen egyik lehetséges) kvintesszenciája. A nászi ágyukat felfedõ szakadék felett fehér lepel függ. Rómeó belefogódzik a lepelbe, és felkapaszkodik rajta a magasba. Majd lassan, óvatos mozdulatokkal, nem a súlyt, nem a gravitációt, hanem féltését leküzdve a lepel végébe kapaszkodó Júlia engedelmes testét felgörgeti maga mellé a magasba. Rómeó és Júlia kétszemélyes világa puha lepelbõl hajtogatott, levegõben függõ menedék. Látásunk meggyõz arról, ami nem valószínû, két olyan szereplõ részérõl, akik számára mindez nem lehetséges.



* Halász Tamás Tényleg van másik címû cikkében (Balkon, 2001/4.) pontos és tárgyszerû történeti összegzést ad a le nouveau cirque-rõl, a társmûvészeteket befogadó ,,reform-cirkuszról". Ugyanitt olvashatunk a Cirkus Cirkör Trix címû elõadásáról.

** Az elõadást a Trafó - Kortárs Mûvészetek Háza jóvoltából láttam.