Lázár Eszter
Possession
Kokesch Ádám kiállítása
Stúdió Galéria
2003. július 8 – 30.



Kokesch Ádám fenti kiállításcímének és egyúttal meghívótervének alapötletét egy talált mozijegy adta. A halvány betûkódos alapfelületen a szokásos információk olvashatók; a mozi, illetve kiállítás címe: Possession[1]. A talányos, és egyúttal közhelyes cím csupán annyira foglalhatja össze a kiállítást, mint amennyire egy hatásvadász cím egy B-kategóriás mozifilmet. Kokesch nem véletlenül használja e különbözõ konnotációkat magában rejtõ szót: ez a kettõsség (talány, közhely) jellemezi a kiállításon látható, korábbi mûvekbõl összeállított komplex installációt és külön-külön az egyes darabokat is.

Egy 1998-ban készült képén azonosíthatatlan geometrikus alakzatban a következõ felirat olvasható: Message. Gondolhatunk valamilyen titkos üzenetet hordozó csomagra, de a kissé elcsépelt szó használata a mûvész által választott mûfajban, formában, médiában rejlõ üzenet illusztrációjaként is felfogható.

A több képen is visszatérõ forma (Domb, 1998) a Kishercegbõl ismert történet parafrázisa: a kígyó belsejében levõ elefánt, mely akár kalap is lehetne. A biológiában jártas befogadó pedig minden bizonnyal egy neuronra asszociál.

Kokesch „hinterglas” technikával készített üvegképei az anyaghasználatból adódóan törékenyek, a rajzok finomak, már-már mérnökien precízek. Tájkép, csendélet vagy virág helyett különbözõ ábrák, geometrikus alakzatok szerepelnek, melyek a matematika és fizika világában kevésbé járatos szemnek akár tudományos tételek leegyszerûsített modelljeinek is beillenének (Konnekció, 2000). A miniatûr ábrákat vékony vonalak kötik össze, máshol az egyes motívumok várnak összekapcsolásra (Zár, 2003). A redukált piktogramok azonban nem egy rejtélyes mechanizmus grafikus leképezései, hanem szubjektív gondolati struktúrák. A galériában a padlóra lefektetett üveglapocskákból álló rendszer az Internet égisze alatt mûködõ WIW (Who is Who) kapcsolati hálóját is modellezhetné az indulást követõ elsõ napokban. A központi betû (F) jelentésének a mûvész segítségével történõ feloldását követõen (F mint food) pedig már egy mesterséges tápláléklánccal tudjuk összefüggésbe hozni az elemeket.


Kep

Kokesch Ádám


Possession, 2003


„A Data Gate-nek mint tárgynak nem lényege a térbeli kiterjedés, ezért inkább illusztrációnak kellene nevezni, de a pontosság illúziója végett talán a modell lenne a szerencsésebb elnevezés. A D.G. a fal síkjára feszül tradicionális képi helyzetben, de valójában ablakról, képernyõrõl van szó.”[2] A képernyõ-metafora üvegképekben konkretizálódik: monoszkóp-forma fekete-fehér vagy színes (1998) kivitelben. A monoszkóp idegnyugtató hatásában vetekszik a Duna TV adásszünetében (egyre ritkábban) sugárzott akváriummal, de elsõsorban a vevõkészülék pontos beállítását teszi lehetõvé. A monoszkóp képe egy köztes állapot a mozgóképvilágban, ahogy az üvegképek is átmeneti állapotot sugallnak a tradicionális kép képernyõeffektusának hangsúlyozásával.

Kokesch hagyományos mûvészeti ágakat és mûfajokat alkalmaz egy virtuális, fiktív és utópisztikus világ modellezésére. Ehhez a komputertechnika nyelvét és struktúráját használja, ahol az adatok univerzális összekapcsolása lehetõvé teszi, hogy a legkülönbözõbb jeleket, jelrendszereket leképezzük, kicseréljük vagy összekapcsoljuk.[3] A kiállításon bemutatott mûvek egy Kokesch által Data Base-nek nevezett nagy halmazból kerültek ki, mely nem más, mint eddig elkészült munkáinak együttese (Data base, 2001). Az elemek egymáshoz való viszonyát és a kiválasztás szempontjait a mûvész hangulatspecifikusan határozza meg. A rendszerelv ezen szubjektív karaktere megfelel a számítógépes hálózaton terjedõ vírusok mûködésének. A megfertõzött dokumentumok vagy levelezési programok önkényes koreográfia szerint élik tovább szabályozhatatlan életüket.


Kep

Kokesch Ádám


Possession, 2003


De még mielõtt eluralkodna rajtunk a technika okozta ellenõrizhetetlenség szentimentalizmusa, nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy Kokesch esetében olyan képekrõl van szó, amelyek hûtõmágnesként is kitûnõen megállnák helyüket. A mûvek mérete nem csak a modellszerûséget támasztja alá, hanem a kép mindennapos használatát feltételezi. Gyors helyváltoztatását a konyhában, attól függõen, hogy a mû tulajdonosa tengerparti képeslapok társaságában vagy inkább poháralátétként akarja-e látni az egyes darabokat.

A kiállításon a többfunkciós faliképek mellett objektek is szerepelnek. A csaknem legoméretû munkák esetében a körzõtartó mûanyag doboza, a ceruzaelem tartója és a csipszesdoboz a lefestést és az egységek csoportosítását követõen gyárépületté, mezõgazdasági üzemegységgé, farmmá alakul át. Hétköznapi használati tárgyak fennmaradt hulladékaiból építkezik Kokesch, de a darabok gondos átformálása és kontextusba helyezése inkább egy steril laboratóriumi környezetet eredményez.

Laboratóriumi szituációba bújtatott banális téma – ez lehetne a közös nevezõje fotómunkáinak is. Üvegtégla mögött konyhai csendéletfotó röntgenképszerû megvilágításban vagy szobabelsõ fotója hasonló megoldással (Szoba, 2000). Egy korábbi munkáján (Cím nélkül, 2000) Kokescht egy veszélyes vegyi anyagokkal dolgozó üzemben találjuk, ennek megfelelõen fehér, sugárbiztos védõfelszerelésben, steril körülmények között. Csak ha gondosan megfigyeljük a részleteket, akkor derül ki, hogy a helyszín nem más, mint egy illemhely.


Kep

Kokesch Ádám


Possession, 2003


A Stúdió Galériában megrendezett kiállításon az egyes darabokat két installáció kapcsolja egységbe. A tornyon házikó áll, az energiaellátást napelemes „berendezés” szolgálja.

A házban minden bizonnyal komoly munka folyik, a tiszta vételt parabola-antenna biztosítja. A falakon látható munkák mintha az itt folyó tudományos kutatómunka kellékei lennének. Az eredetileg segélykérõ állomásnak épült torony és tartozékai a kiállítás kontextusában a világ különbözõ jeleit fogó titkos megfigyelõrendszerré válnak.[4] A galéria szomszédos terében a házikó egy, a kiállítás arányaihoz képest óriási hegy oldalában megismétlõdik (Kutatólaboratórium a hegyen, 2001). Az adatok begyûjtéséhez, az információ közvetítéséhez minden feltétel adott, a két állomás megszakítás nélkül üzemel. A beérkezett adatok feldolgozása folyamatos, a kutatás részletei egyelõre titkosak.



1 Possession: birtoklás, tulajdonjog, vagyontárgy; posses- sions: megszállottság.

2 Részlet Kokesch Ádám: Konnekció – kapcsolódás a tárgyak egy csoportjához címû írásából

3 Eifert Anna: A kép az eltûnés esztétikájában. in: Kép, fenomén, valóság, Kijárat Kiadó, Budapest 1997, pp. 381-396.

4 A megfigyelés Kokesch egy másik munkájában is központi szerepet kap: INST, 2000