Erdõsi Anikó
Anyagtalan aura
AURA, a technikai reprodukálhatóság korszaka után
Médiamûvészeti kiállítás a C3 és a Millenáris közös szervezésében
Millenáris, Budapest 2003. október 31– november 30.



Ismerik azt az érzést, amikor egy ismeretlen ember túl közel lép hozzánk beszélgetés közben, míg mi kínosan igyekszünk hátrébb húzódni, hogy a testek aurája ne fedje, zavarja egymást. Na, ehhez még csak hasonlót sem érezhetnek az alatt a legalább három óra alatt, amíg a fenti címû médiamûvészeti kiállítást megnézik. Nem mintha egy lélek sem lenne a kiállításon, sõt. Ottjártunkkor egy egész gimnáziumi osztály matatott lelkesen a szenzibilis képernyõk és komputeregerek körül. Hanem azért, mert az itt látható, játszható mûvek többsége tulajdonképpen pillanatonként változó elektronikus képekként megjelenõ digitális adathalmazok, amelyek esetében kérdéses auráról beszélni.

A mûalkotások befogadása – a velük való személyes találkozáskor – még ha észrevétlenül is, de testünk több érzékszervével történik. Az aura testszerûségü(n)kbõl, anyagiságu(n)kból ered, nem a tudat, hanem az érzékek birodalmában honol. Ösztönös szenzorainkkal, testi érzékeinkkel tapogatjuk le, akár egy tárgy, akár egy személy elõtt állunk.

Ebben az értelemben a C3 és a Millenáris közös kiállításának problematikus pontja, hogy az itt látható mûvek a digitális technológiával készülõ vagy annak törvényszerûségeit, jellemzõit modellezõ mûvek. Többségükben – fizikai értelemben véve – anyagtalan, számokra, kódokra bontható, szöveges és képi információkon alapuló, koncepciózus mûalkotások. A tárgyi tudást és a filozófiai képességeket gyakorlatoztató alkotások, amelyek a szellem területéhez tartoznak. Többségükben úgy szólnak tehát az Auráról, hogy közben természetüknél fogva nélkülözik azt. Egy olyan koncepcióra épülõ kiállításról van szó, amely nem zárja ki teljesen a lehetõséget, hogy a szerényebb történeti, mûvészetfilozófiai elõismeretekkel bíró látogatók is élvezhessék a kiállítást, ha máshogy nem, egy-egy mû erejéig. A digitális technológiát használó mûvészet népszerûsítése jegyében ugyanis a kiállításon szereplõ egy híján harminc mû közül tizennégy – azaz a mûvek fele – fizikai értelmében is interaktív mû. Nincsenek adataim, hogy hányan látogatták a kiállítást, hány játékos, kíváncsi, digitális adatokkal kergetõzõ pillanat telt el az egy hónap alatt, de egy nyomrögzítõ mû – a Zsebben hordott emlékek George Legrady-tól – tanúsága szerint viszonylag sok vállalkozó szellemû látogató járt ez alatt az egy hónap alatt a kiállításon.


Kep

George Legrady


Zsebben hordott emlékek, 2001, interaktív installáció on-line kapcsolattal • Fotó: Rosta József
Kep


A nézõ számára hamar belátható, hogy ez a kiállítótér remekül alkalmas az ilyesféle média-bemutatókra. A valahai gyárcsarnok ipari ízeket megõrzõ, fekete-fém dominanciájú belsõ tere remekül illeszkedik a vizuálisan és akusztikusan is vibráló, korszerû technológiákat futtató kiállítással. A rendezõk ki is használták ezt, és egy jól rendezett, ésszerû és elégséges kommunikációval bíró kiállítást rendeztek, amit a hazai kiállítási gyakorlat általános hiányosságai miatt fontos kiemelni. Ha maradunk a számszerû arányoknál, akkor úgy fogalmaznék, hogy a kiállított mûvek fele interaktív, és körülbelül a fele igazán érdekes, izgalmas mû, de nem teljes átfedésben. A felröppentett üzenetek olykor túl direktek vagy alig mutatnak túl a technológiai truvájon. Elõbbire jó példa Bakos Gábor Aurafelvétel címû fotó-sorozata, amely kissé didaktikus és leginkább a Photoshop lehetõségeit juttatja eszünkbe, még ha nincs is közvetlenül köze ahhoz. Az utóbbira pedig Tóth Szilvia, Benedek Gáspár és Keez Duyves a számítógépes játék-animációk sémájára készült Sfeer címû installációja az egyik legjobb példa. A játéktereppé digitalizált valós város bejárása – hiába választhatunk szereplõt és útvonalat – még annyi kalandot sem kínál, mint az otthon játszható, többségében sematikus játékok.


Kep

Luc Courchesne


A látogató – számok szerint élni, 2001, interaktív installáció • Fotó: Rosta József


A gondolatban bejárható hálózatokat modellezõ mûvek közül valamivel izgalmasabb túrát kínál Luc Courchesne A látogató – Számok szerint élni címû mûve, ahol a fejre húzható félgömb felületére vetített, az általunk kimondott számok szerint változó helyszíneken barangolhatunk. Ilyen Beöthy Balázs Hétérintõ címû pergõ képgyûjteménye is, ahol a képernyõ megérintésével az egymást váltó képszekvenciák mezeire tévedhetünk. Beöthy címválasztása egy gyerekjátékra utal, és ha itt az érintés mint finom, de radikális változást eredményezõ, irányító gesztus hordoz is valamit a játék szabadságából, a mû még csak nem is kecsegtet végtelen lehetõségekkel. Courchesne esetében a változó helyszínek a szerzõ szándéka szerint ugyan egy történetet vetítenek elénk, ám a mozgástér itt is behatárolt. Mindkét esetben nagyon hamar határokba ütközünk, egy meglehetõsen szûk területen körözünk. A kör úgy zárul be, hogy sem befelé, sem kifelé nem léphetünk tovább, és ha valamihez nem tudunk hozzátenni, vagy magunkkal vinni belõle, jobb, ha gyorsan tovább is állunk.


Kep

Ravasz András


Négyzetbõl a körbe, 2003, hanginstalláció • Fotó: Rosta József


A kiállításon két akusztikus mû szerepelt. Szakál Tamás is egy virtuális tér bejárására hívja meg az aktívabb látogatókat (M:A:P:A:M:P). Speciális mellények segítségével a valós köztérben – ez alkalommal a parkban – való mozgással navigálhatunk egy ott lebegõ akusztikus térképen, amelyben a kóbor rádióhullámokat ilyen módon fogva térérzékelésünk érdekes alternatíváját tapasztalhatjuk meg.


Kep

Szegedy-Maszák Zoltán – Fernezelyi Márton


Aura, 2003, interaktív installáció • Fotó: Rosta József


A másik hangalapú mû Ravasz András hivatalnok uniformisba öltöztetett hangszekvencia-orgonája, ahol az irodai szekrény fiókjait kihúzva különbözõ hangokat hallunk. Elképzelem azt a mókás helyzetet, amikor Ravasz egy ilyen szekrények sorozatából álló hang-kommandóval beépül a bürokrácia néma, de szürke mindennapjaiba, és egy szép napon arra eszmélnek a világ irodistái, hogy a haszontalan adatrengetegeket tároló fiókok kezek érintésére kellemes szólamokban búgnak fel. A torzított, és csak egy bizonyos nézõpontból összeálló képek, az anamorfózisok történetéhez szól hozzá a Szegedy-Maszák Zoltán – Fernezelyi Márton alkotópáros AURA címû, rendkívül pontos és alapos technikai tudást és munkát tükrözõ trükk-asztala. Az asztalra helyezett csésze mozgatásával a csésze tükörsima felületén összeálló kép változik. Itt a nézõ nem saját pozíciójának változtatásával keresi a számára értelmezhetõ képet, hanem egy csésze – mint képkeresõ optika – segítségével. Ráadásul nem egy és változatlan képet találhat, hanem a speciális komputer-programnak köszönhetõen mindig másikat. A mû jó példa arra, hogyan tud hozzátenni a digitális technológia a már oly sokszor körbejárt képi kísérletekhez.


Kep

Seres Szilvia


MSZ 04 211/1-80, 2003, animáció öt monitorra • Fotó: Rosta József


A kiállításon több filozofikus, az írott és képi hagyományhoz, fiktív vagy valós történelmi eseményekre, mûvekre építõ mû is szerepel, mint El-Hassan Róza, Gróf Ferenc, Révész László László, Seres Szilvia, St. Auby Tamás és Sugár János munkái. El-Hassan Róza a mûvészi intézményrendszer mûtárgykezelési, kommunikációs gesztusváltozásaira mutat rá. Mûvével kritikusan nyilatkozik arról a kortárs kiállítási szemléletrõl, nevezetesen a „white cube” effektusról, amely a kontextus és történet nélküli kiállítással auravesztésre ítéli az egyedi mûtárgyakat. Révész László László VITA címû videó munkája a szemléletváltozást a paradigmák változását szemlézi, a tudás mindenkori felsõbbrendûségének konklúziójával. Az isteni tudásban való osztozást illusztráló trecento festmény kompozícióját (Aquinói Tamás triumphusa, Sta Caterina, Pisa) 2003-ban a Magyar Tudományos Akadémia történészeivel életképként újrarendezi, majd lefilmezi a csoportot. A középkori, átélésen alapuló isteni tudás a ma racionális, objektív érvrendszerekben és adathalmazokban bízó tudás eszméjével áll szemben. A különbségre rámutatva Révész felkínálja a lehetõséget, hogy ki-ki a maga meggyõzõdése szerint válasszon a két szemlélet között.


Kep

Sugár János


Munkanélküli Ariadné, 2003, installáció • Fotó: Rosta József


A kiállítás legpoétikusabb mûve Sugár János összetett installációja. A földön munkáskesztyûk felnagyított képe – melyeken életvonalakat látunk –, rajtuk két félgömbön álló, elbillenõ asztal és egy szék. Az asztalba épített, billentyûzetre hasonlító gipszrelief és egy köteg sötét neoncsõ, a széktõl pedig ceruzatüskék tartanak távol. A videón egy szobát látunk, ahova a mûvész zakóban, fehér ingben és nyakkendõben, de munkáskesztyût húzva egy nagy drótköteget gurít be, hogy szétbontva behálózza vele a szobát. A kusza huzalköteg betölti a teret, és a kamera elé a káosz térképét rajzolja. A párizsi botanikus kert feliratát (Tilos a labirintusban mindennemû játék) Ivan Chtcheglov teoretikus a paradoxonra rámutatva a munkanélküli Ariadné-nak tulajdonítja. Sugár ezt választja a tudásra, a szellem végtelen kifürkészhetetlen útjaira, elágazó ösvényeire emlékeztetõ mûve címéül, amely az írott hagyomány elsõbbségét sugallja.

Ezzel ellentétben a képi örökség egy még kanonizálatlan, tisztázatlan szeletét mutatja fel Seres Szilvia. Szociális vetületet sem nélkülözõ mûvében a felszámolt ózdi kohászati üzem területérõl kortárs régészként kimentett korleletekbõl, munkavédelmi diákból készített öt monitoron mozgó animációt. Szellemes, frappáns alkotói jelenlétet képviselnek a láthatatlan, virtuális hálózatok bázispontjait jelentõ, a rejtõzködõ és beépülésgyanúsan viselkedõ mûvek, Szövényi Anikó és Gyõrffy Gábor munkái. Szövényi Önkioldókat helyez el a kiállító térben, házilag készített felnagyított gipszbillentyûzetek formájában. A billentyûk a már használatba lévõ közvetítõ hálózatok – telefonfülke, liftajtó, konnektor – közelében, azokra alapozva jelennek meg. Rajtuk a hely- és helyzetváltoztatás lehetõségét kínáló, olykor több értelmû kulcs szavak: gyökér-mentesítés; sejt-át-csoportosítás; itt-nem; bár-hol. A térben bóklászva egy természettudós eufóriáját átélve fedezhetjük fel Gyõrffy Gábor elektromos telepeit. A falba rejtett áramköri elemekbõl épített, világító lámpácskafejeikkel feltûnõ lemezek a telepes élõlények biológiai szaporodását modellezik. A remény csíráját táplálja a mû, miszerint az elektronika és a média által egyre inkább behálózott életünkben is maradnak, sõt keletkeznek új, ismeretlen és kiszámíthatatlan, idegen elemek.


Kep

Szabó Ádám


Mars nappal, 2003, mészkõ, videó • Fotó: Rosta József
Kep


Idegen terepre vezet Szabó Ádám ûrtájképet modellezõ installációja is, mely egy mészkõszobor és egy vetített mozgókép együttesébõl áll. A földre vetített videón egy felszíni átalakulás folyamatát látjuk. A földrajzórák szemléltetõ eszközeire emlékeztetõ animáció mellett pedig ott találjuk az eredményt: a lekoptatott ál-Mars felszíndarabot, krátereivel, csúcsaival. A technikai média felhasználása ellenére klasszikus szobrászati alkotással állunk szemben, amennyiben a mû a formaalakítás folyamatát vizsgálja, természetének új dimenzióval kísérletezik.

És végül essen szó a legjátékosabb, és feltételezem, az egyik legnépszerûbb mûrõl, a japán Satoko Moroi és Ryoji Shibata betûvarázsló-járól. A gyerekmedence szélén lévõ tölcsérbõl hang hatására víz csurog a medencébe, a vízben pedig a kimondott szavak „vetített” betûi úszkálnak. A betûkre kis merõkanállal vadászhatunk, de ha megpróbáljuk kiemelni õket a vízbõl, apró, a gyermeknyomda motívumaira emlékeztetõ kép-jelekké – krokodillá, ananásszá, mozdonnyá, kiscicává – válnak. A szórakoztató betû-horgásztó a digitális adatok, „analóg” jelenséggé való visszaírásának okos és könnyed példája.


Kep

Sotoko Moroi – Ryoji Shibata


Úsztatott szavak, 2002, interaktív installáció • Fotó: Rosta József


A Millenáris mûvészi koncepciókkal telt médiaterében a narratív szálak bogozgatásával és a kép-, illetve látvány-generáló játszadozással rengeteg idõt lehet el- és megtölteni. A kiállítás egy hónapja ehhez képest nagyon rövid, még ha tudható is, hogy ennek egészen profán, technikai és financiális okai vannak. Nem tudjuk ugyan, hogy a rövid idõ alatt hány elégedett látogató távozott; vajon hány üzenet ért célba vagy hogy hányan érzékelték az aura hiányát, de KissPál Szabolcs munkája némi vigaszt nyújthat a látogatónak. A galamb testére szerelt kamera és egy rögzített, az elrepülõ galambot felvevõ földi kamera szinkronitása alapján a galamb eltûnõ képét, azaz a hiányát jelöli meg lehetséges megoldásként. A kapcsolódó falszöveg pedig tömör, filozofikus, népmesei fordulattal illusztrálja ugyanezt: „A galamb üzenetet hordoz, s az üzenet akkor jó, ha célba ér. Ám a galamb egyszer nem tért vissza, és e hiány maga volt az üzenet.”