Bodor Judit
Artpool könyvismertetõ
Interarchive



Ebben a rovatban egy-egy olyan, újabban beszerzett forrásmunkát (könyvet, katalógust, CD-ROM-ot) mutatunk be, mely a mûvészeti gondolkodás alakulásának, az új médiumok alkalmazásának kérdései iránt érdeklõdõk számára fontos lehet. Az itt ismertetett kiadványok az Artpoolban tanulmányozhatók.

Artpool Mûvészetkutató Központ

Budapest VI. Liszt Ferenc tér 10.
Tel.: 268 0114, fax: 321 0833
e-mail: artpool@artpool.hu
internet elérés: http://www.artpool.hu/
Nyitva: szerdán és pénteken 14-18 óráig





Interarchive.
Archivarische Praktiken und Handlungsräume im zeitgenössischen Kunstfeld / Archival Practices and Sites in the Contemporary Art Field


Szerkesztették: Beatrice von Bismarck, Hans-Peter Feldmann, Hans-Ulrich Obrist, Diethelm Stoller, Ulf Wuggenig, mûvészeti koncepció: Hans-Peter Feldmann, kurátor: Hans Ulrich Obrist.

Verlag der Buchhandlung Walther König, Lüneburg – Köln, 2002, 640 oldal, 545 kép (402 színes), német–angol, 19,7×26,5 cm, ISBN 3-88375-540-0

Archívum – mozgásban – megközelítések, perspektívák, kapcsolatok[1]

„Semmi sem zavarosabb és zavaróbb manapság,
mint a fogalom, melyet az archívum szó archivál.”
Jacques Derrida[2]

1997-ben Hans Ulrich Obrist svájci származású, Párizsban élõ kurátor az eddigi munkája során összegyûjtött, fõleg a 90-es évek mûvészetének dokumentumait tartalmazó magángyûjteményét letétbe helyezte a lüneburgi egyetemen, hogy az egyetem mûvészeti kutatójában (Kunstraum) azt feldolgozzák és hozzáférhetõvé tegyék.

A több mint ezer doboznyi, különbözõ adathordozókon tárolt archív anyag (katalógus, könyv, sajtóanyag, meghívó, egyéb publikációk, video- és hangdokumentumok, levelezés stb.) St. Gallenbõl Lüneburgba való szállítása és áttekintése után a húsztagú kutatócsoport úgy döntött, hogy a magángyûjteményt nem mint egy jövõbeni archívum forrását, hanem mint az archiválási folyamat kutatásának tárgyát veszik alapul. A dokumentumok tartalma ezáltal a módszertani problémákhoz képest háttérbe szorult. A kutatási projektbe Obristot, valamint Hans Peter Feldmant, az archívumkérdés mûvészeti oldalról való megközelítése iránt évek óta érdeklõdõ düsseldorfi mûvészt bevonva a gyûjteményt mint az archiválási gyakorlat egy lehetséges alternatív példáját állították ki 1999-ben. A hagyományos szempontok helyett szín, szag, méret, súly alapján osztályozott anyag feldolgozása és kiállításra való elõkészítése során felmerült gyakorlati és archívumelméleti kérdések a kutatókat a projekt folytatására, az archívum és a kortárs mûvészet különbözõ, egymástól eltérõ szempontokból való megközelítéseinek felkutatására ösztönözte. Ennek eredményeként látott napvilágot 2002-ben a kiállítást könyv formátumban átalakító, ugyanakkor a kortárs mûvészet és az archívumok kapcsolatát nemzetközi szinten is felmérõ kétnyelvû kiadvány.[3]

Archívum: 1. Valakire, valamire vonatkozó írásos emlékek gyûjteménye. Dokumentációs gyûjtemény. 2. Levéltár, irattár.[4]

Az archívum alapértelmezésben tehát különbözik mind a tárgyakat gyûjtõ és reprezentatív térben kiállító, valamint jelentésüket újrarendezések folytán újradefiniáló múzeumok, mind pedig a nagyobb mennyiségû könyv rendszerezett (magán vagy közfelhasználásra szánt) gyûjteményeként, illetve ennek tárolására használt, fizikai térben funkcionáló könyvtárak szerepétõl. Egy archívum ezeknek a közgyûjteményeknek lehet a része, de akár így, akár önállóan mûködve funkciója különbözik a gyûjteményétõl. Egy gyûjtemény ugyanis létezhet archívumtól függetlenül is, archívumnak azonban csak akkortól számít, amikor azt elkezdik valamilyen rendszer szerint feldolgozni.
Ezt a különbségtételt szünteti meg a kiadvány az e témában legtöbbször hivatkozott Michel Foucault és Jacques Derrida elméleteiben megjelenõ, az archívumot gondolkodási folyamatként, illetve a gondolkodás tereként átértelmezõ elméleteik alapján[5], mind a mûvészeti világ úgynevezett memóriaintézményeit (múzeum, könyvtár, levéltár, digitális tér, archívum), mind pedig az „archivista” fogalmát a legtágabbra bõvítve (nem csak mint archívumban dolgozó szakember, hanem bárki, aki gyûjtéssel, dokumentációval foglalkozik).



Interarchive: archívumok között, közti. A cím – a szerkesztõk elõszava szerint[6] – a projekt apropóját adó gyûjtemény földrajzi helyek, magán- és nyilvános terek, kiállítás és kiadvány forma közötti mozgását jelöli, ugyanakkor azokat az átértelmezéseket is, melyek az archívum fogalmát elméleti megközelítéseken és konkrét gyakorlati projekteken keresztül mint intézményt (fogalmi, tér- és idõbeli, valamint funkció szerinti meghatározottság) és mint dokumentumokat feldolgozó módszert egyaránt elmosódó határokkal rendelkezõ, köztes pozícióba helyezték.[7]

Azonban, mint a könyv tartalmából is kiderül, a köztesség még legalább két másik összefüggésben is értelmezhetõ: utalhat az információk átalakulásának folyamatára a kialakulás (amit gondolunk, hallunk, érzünk), megfogalmazódás (kimondása, leírása, mûveken keresztül való vizuális megjelenítése), dokumentálás és interpretáció lépésein keresztül, ugyanakkor a lehetséges archívum-modellek keresztezõdéseire is.
Az 1990-es évektõl egyre erõteljesebben jelentkezõ archívumkérdésnek ily módon való megközelítése mindezeket a „köztességeket” alapul véve nem a „MI AZ archívum,” hanem a „MI LEHET archívum” kérdést tette fel a kortárs mûvészeti világ kiválasztott résztvevõinek, akik különféle nézõpontok felvetésével, a jövõben tovább bõvíthetõ lehetséges igazságokat rakták egymás mellé.

„Megközelítések” az alcíme a hármas tagolású könyv bevezetõ részének, mely a kutatási projektet és az 1999-es kiállítást könyv formájában teszi láthatóvá. Ez elég nehéz vállalkozás volt, hiszen ebben az esetben nem mûalkotásokat reprodukció és leírás útján bemutató katalógusról, hanem egy, a már mûvészek eredeti gondolatait és munkáit különféle szempontból és különbözõ adathordozókon rögzített gyûjteményt feldolgozó kutatás folyamatának és eredményének könyv alakú dokumentációjáról van szó. Ezért a feldolgozás a kiállításról készült felvételek, a feldolgozás alapjait (szín, szag, súly, méret) adatként kezelõ diagramok, grafikonok, a különféle archívumok webes változatait ábrázoló fotók és a gyûjtemény dobozainak tartalmát nyilvántartó leírások mellett a feldolgozás kontextusát adó egyetemrõl, a kutatókról, valamint a kiállításról készült életképeket is tartalmaz.[8] Bár mind a gyûjtemény feldolgozási folyamata, mind pedig a kiállítás valóban érdekes kérdéseket vethet fel, a könyvbeli, csupán fotókon és a dobozok tartalmának leírásán alapuló feldolgozásuk nemigen alkalmas a módszertani szempontok okainak megértésére. Egyrészt talán érdekes lett volna a feldolgozásban részt vevõ egyetemi kutatókkal és diákokkal, valamint a kiállítás kurátoraként szereplõ Feldman-nal készített interjúkon keresztül a gyakorlati problémákat és a kurátori koncepciót bemutatni, másrészt a könyvhöz kapcsolódóan a projekt és a kiállítás (esetleg a gyûjtemény) nyilvános, digitális formában való bemutathatóságát is kikísérletezni. Így csupán egy valószínûleg érdekes, de azoknak, akik nem látták a kiállítást, ebben a formában nehezen átlátható projekt tárul a szeme elé.

A bevezetõ részt követõen a különféle háttérrel (mûvészettörténet, filozófia, építészet, szemiotika stb.) rendelkezõ elméletírók és mûvészek írásait tartalmazó fejezet a „Perspektívák” alcímet kapta. Beatrice von Bismarck, Daniel Buren az 1972-es kasseli Dokumenta 5-ön mûalkotások helyett önéletrajzát és a saját magáról szóló bibliográfiát bemutató munkáiból kiindulva az ön-archiváló mûvész típusait vázolja fel: a saját munkáira új kontextus teremtése nélkül narratív sorrendben visszatekintõ, azokat „re-interpretáló”, de a közönséggel nem kommunikáló mûvészt (pl. Anna Oppermann, Jason Rhoades), valamint ezzel szemben a korábbi munkáit új kontextusba helyezve felhasználó, kommunikatív mûvészt, aki a saját értelmezésén túl lehetõvé teszi a nézõk általi újraértelmezést, egyéni interpretációt is (pl. Ilya Kabakov).[9] A mûvészek mindkét alternatíva esetében kizárják a mûvész és a közönség között közvetítõként álló kurátort, illetve múzeumot, kritizálva azok mûvészethez való szubjektív és manipulatív hozzáállását. Azonban míg az elsõ esetben egy hasonlóan szubjektív, csupán más nézõpontú interpretációt adnak, a másodikban a mûvész kommunikatív, újraértelmezhetõ módon tálalja saját gyakorlatát.
Bár Bismarck erre nem tér ki, érdemes megemlíteni, hogy a mûvészek intézményektõl való elfordulása és azokkal szemben a megõrzés alternatív módjainak kialakítása nem újkeletû dolog. A 20. század elején a mûvészetben is kérdésessé vált a múlt mint a jelen rendjének alapja. Az avantgárd mûvészet magát nevezte meg hagyományként. Ezzel egyidõben a század olyan technikai változásokat hozott, melyek lehetõvé tették a sokszorosítást, az pedig kétségessé az autentikus és az egyedi tárgyak õrzése miatt jelentõséggel bíró múzeumok szerepét, valamint az általuk megfogalmazott mûvészet és mûalkotás fogalmának tartalmát. Duchamp elsõ ready made-je (1917) tökéletes példával szolgált. A ready-made-et ugyanis egyedül a múzeumi kontextus tette mûalkotássá, tárgya pedig maga az intézményrendszer volt. Azzal, hogy a ready-made-et késõbb a múzeum elfogadta mûalkotásként, a legtisztábban bizonyította saját kanonizáló hatalmát, és a mûalkotás kritériumainak meglehetõsen tisztázatlan voltát.

A múzeum mint közintézmény támadásával párhuzamosan a mûvészek a megõrzés és dokumentáció kérdésének megoldását az alternatív múzeumi lehetõségekben látták. Korai példaként ismét Duchamp-t lehet említeni, aki 1936 és 1941 között dolgozott a La-bôite-en-valise-on, vagyis a hordozható múzeumon.[10] Duchamp ezzel egyrészt az intézmények meghatározását alapul véve a mûvészi gyakorlatot az esztétikai kultusz tárgyává változtatta, másrészt újra megkérdõjelezte a mûalkotás autentikusságát azzal, hogy a reprodukciót a magasmûvészetrõl szóló diskurzusba helyezte. A 60-as évek mûvészete további problémákat okozott az alapvetõen tárgyi alapú mûvészet gyûjtésére, bemutatására és megóvására létrejött múzeumok számára. Az egyre inkább multi- és intermediális, a tárgy helyett a gondolatot, a mûalkotás létrejöttének folyamatát, illetve magát a mûvészt elõtérbe helyezõ mûfajok, majd a mûvészet és élet határait elmosó kollektív (nem ritkán erõsen ideológiai vagy politikai töltetû) mozgalmak a mûvészet új funkcióira, a mûvész és a mûvészet társadalomban betöltött szerepére kérdeztek rá, a mûalkotás kiállíthatóságának problémája másodlagossá vált. Ennek eredményeként a mûvészet sokkal inkább vált dokumentálhatóvá, mint kiállíthatóvá. Ezzel a fordulattal került elõtérbe a nyilvános mûvészeti archívum, mint új, alapvetõen nem reprezentatív, nem profitorientált, információõrzõ és -feldolgozó intézmény szerepe a múzeumokkal szemben, Kelet-Európában egy extra funkcióval: mint a társadalmi nyilvánosságból kiszorított avantgárd mûvészet privát gyûjteményeken kívüli egyedüli õrzõ és dokumentáló helyei.

Bismarck tanulmánya kapcsolódik a könyv bevezetõ fejezetének részeként bemutatott, a dokumentáció intézményesedésének különféle módjait ismertetõ példákhoz. Hogyan õrzõdnek meg nyilvános intézményeken és magánarchívumokon kívül a jövõ mûvészeti kutatásának, valamint mûvészi irányainak lehetséges támpontot adó archív anyagai? Gilbert és George angol mûvészpáros egy minden egyes projekthez kötõdõ teljes, és részleteiben feldolgozott magánarchívumot hoztak létre.[11] John Latham ezzel szemben archiválásellenes álláspontot képvisel. Még a munkáiban felhasznált könyveket is átalakítva, mint szobrokat vagy események kellékeit vette alapul.[12] A Latham-mel együtt dolgozó és az interjúban ugyancsak szereplõ Barbara Steveni pedig éppen 2003-ban, egy másik archívum-projekt részeként[13], az archívumkérdés mûvészeti megközelítésének egy újabb alternatív módját mutatta be: „I am an Archive” (Én egy archívum vagyok) címû performanszában saját magát mint élõ archívumot mutatta be. Az 1966-tól APG[14] (Artists Placement Group) néven együttmûködõ páros tevékenysége azonban – Steveni múzeumokkal való tárgyalásainak eredményeként – mégis feldolgozásra kerül, méghozzá teljesen hagyományos módon: az évek során összegyûlt, teljes egészében rendezetlen dokumentációt ugyanis megvásárolta a londoni Tate Modern archívuma, ahol az a feldolgozás évei után válik majd hozzáférhetõvé.

Éppen a múzeumi archívumok ilyen hagyományos feldolgozó módszere ellen dolgozik az Interarchíve projektben e-mailen megkérdezett Andrea Fraser számos munkájában. Fraser szerint az archívum fogalma magában foglalja az információk és dokumentációk fetisizálását, ugyanakkor racionalizálását is, ami egyaránt bürokratikus, ezért Fraser a rend megtörésének, a káoszon és a véletlenszerû kiválasztáson alapuló információszerzésnek a lehetõségeit kutatja munkáiban.[15]

Mindezek a könyvben bemutatott mûvészeti megközelítések nemcsak a kurátorok, hanem a hagyományos archívumok szerepét is kiiktatva, az információáramlásnak a szelekcióból és a szubjektív rendszerezésbõl adódó manipulált jellegét kritizálják. Kérdés azonban, hogy a mûvészeti projektek, melyek csupán felvetik az alternatív megõrzés lehetõségeit, adhatnak-e megoldást az intézményesedett dokumentálás folyamatára? Mi lesz a célzott információszerzés alapja, ha teljesen kiiktatjuk az elõzetes szelekció módszerét? A kontroll nélkül összegyûjtött, vagy a bevett formáktól teljesen különbözõ módon rendszerezett anyagok ugyanis vagy az információk teljes elvesztéséhez, illetve véletlenszerû felbukkanásukhoz, vagy a nyilvános hozzáférést bonyolulttá tevõ, csak a létrehozók által kiismerhetõ magánarchívumok létrejöttéhez vezethetnek. Ki mondja meg továbbá, hogy mi lesz a jövõben a múlt, és mi minõsül mûvészetnek, ha megdõl a korábbi felfogás, mely szerint egy mûvész vagy mûalkotás értékét a múzeumokban való elérhetõségük adja meg? És mit õrizzünk meg, mit és hogyan dokumentáljunk, ha a mû tárgyiasult formájában egyáltalán nem vagy már nem érhetõ el?

A szelekció és a szubjektivitás kérdését veti fel Wolfgang Ernst is az Internet szemszögébõl, összekapcsolva azt az emlékezet és az emlékek megõrzése problematikájával.[16] A kulturális emlékezet mindig is kötõdni fog a megõrzés technikájához, hiszen csak a megõrzött adat használható újra mint információ. De megoldás-e az Internet az archívumkérdésre, vagy csupán újabb kérdések kiindulópontja? Archívumot hoz-e létre önmagában a digitalizálás folyamata? Archívum-e az Internet, vagy a gyûjtemény és az archívum közti különbségnek csupán elektronikus adathordozón megjelenõ formája? Megkülönböztethetjük-e a gyûjteményeket az archívumoktól a virtuális térben, ahol a számítógépes nyelvben elterjedt „archive(s)” kifejezés „univerzális metaforává” válása a fogalom tartalmi kiüresedésének veszélyét rejti? Ernst szerint a jövõben a különféle megõrzési technikák, a hagyományos és az elektronikus, egymás mellett fognak élni. Az archívum kifejezést viszont strukturálni kell ahhoz, hogy tartalma ne vesszen el. A digitális tér technikailag igen, de tartalmában nem annyira az archívumhoz hasonlatos, mint inkább entropikus terület: az archívumi rendezõelv helyett teljes rendezetlenséget biztosít a lehetõ legtöbb információ megõrzésének és továbbadásának érdekében. Másrészt abban is különbözik, hogy míg az archívum alapvetõen az emberi emlékezethez kötött emlékõrzés és feldolgozás, a cybertérnek nincs memóriája. Az Internet a kaotikus gyûjtemény példája, ahol az információszerzés a véletlen összekapcsolódásokon alapul. De vajon létezik-e az Interneten a valós, tudásalapú archívumhoz hasonló, ugyanakkor talán a hagyományos archívumoknál fennálló szelekció problémáját megoldani képes virtuális archívumi forma? Hogyan válhatnak a digitális archívumok a narratív történetszemléletet segítõ, megkérdõjelezhetetlen és eredeti dokumentumok õrzõhelyeibõl a foucault-i „diszkurzív esztétika” kiindulópontjává? Ernst szerint a digitális térben egyetlen módszer létezik, mely, miközben bizonyos csomópontok alapján egyfajta laza útmutatást ad a felhasználónak, meghagyja az információk kiválasztásában való döntés szabadságát, a témáról kialakítható önálló tudás felépítését is: ez pedig a hypertext, illetve hypermédia módszere.

A kiadvány tanulmányainak egy része tehát az archívumkérdést fõként az archívum és digitális tér, valamint a mûvészet és intézményrendszer kapcsolatában tárgyalja. Mások a filozófiai, illetve szociológiai szempontból felvethetõ elméleti megközelítéseivel foglalkoznak. Bart de Baere a „Hogyan kell megváltozniuk a hagyományos memóriaintézményeknek a jelen kommunikáción, fogyasztáson, interaktivitáson alapuló világában?” kérdést felvetve az archívumok nem-technikai értelmezhetõségét kutatja.[17] Hogyan lehetnek hasznosak az archívumok a globalizáció korának a fogyasztást növelõ hatékonyságot megkövetelõ társadalmában? A megoldást a tárgy alapú funkció elõtérbe helyezése helyett az alanyi alapú megközelítésre való áttérésben látja. Átvéve Hans Bloklandtól a „kulturális kompetencia”[18] fogalmát, De Baere az archívumok közösségformáló szerepét hangsúlyozza. Az esemény-alapú vagy információ-alapú kommunikáción keresztül az archívum nem eredményorientált, múltba tekintõ zárt tér lenne, hanem részvételt, gondolkodást stimuláló tér, melynek célja az információk társadalomba való újra-bekerülését elõsegíteni, ezáltal az egységesedõ gazdaság és a társadalmi szintézisre törekvõ politika színterérõl kiszorított egyént a kultúra oldaláról bekapcsolni a nyilvánosságban való részvételbe. Az archívum ideális esetben De Baere által megfogalmazott új funkciójával csupán egyetlen baj van: csak abban az esetben mûködik, ha az archívumok, és tágabb értelemben a kultúra is a társadalmi nyilvánosság látókörébe kerülnek.

Bár az Interarchive nem tekintette céljának az archívumokkal kapcsolatos összes lehetséges kérdés felvetését, de a már máshol is felmerülõ és azokat a gyakorlatban megoldani próbáló projektek[19] kérdései mellett, illetve azokat részben ismételve, sajnos kimaradt néhány, éppen a valóságosan mûködõ archívumokban dolgozó archivisták napi problémáját felvetõ alapvetõ kérdés. Például, hogy mi lesz a digitális archívumokon kívül továbbra is létezõ és egyre nagyobb problémákkal küzdõ valóságos és nyilvános intézményként mûködõ, a múzeumoktól és könyvtáraktól alapfunkcióiban továbbra is pontosan megkülönböztethetõ kortárs mûvészeti archívumokkal, melyek éppen azokat a dokumentumokat õrzik, amire a digitális archívumok épülnek? Hogyan és milyen formában élhetnek tovább ezek az archívumok az egyre sürgetõbb tárolási és technikai problémákkal küzdve? Hova kerül az a hihetetlen mennyiségû eredeti dokumentációt, kulturális örökséget õrzõ, már létezõ archívumi tartalom a jövõben?

Lehetõség persze több van: esetleg atombiztos, hozzáférhetetlen földalatti õrzõhelyekre addig a pár évtizedig, amíg minden dokumentumot digitalizálnak.[20] Vagy nagyobb múzeumi gyûjteményként ugyancsak évekig, a feldolgozás teljes idejére elzárt létezõ archívumok lesznek (APG Archive), szerencsés esetben még ki is állítják õket (Jean Brown Archive)[21]. De néhány, fõként kelet-európai archívum esetében fennáll annak a veszélye is, hogy mivel a kulturális örökség részeként továbbra sem realizálódik jelentõségük, a bennük õrzött dokumentumok alapítójuk halála után magántulajdonként valakikhez kerülve szétszóródnak, vagy egyszerûen megszûnnek létezni (a hangkazettákon vagy VHS-en õrzött anyagok pedig egy idõ után maguktól megsemmisülnek). Hogyan kerülhetõ ez el? Esetleg a más formában, pl. kiadóként (Zona Archives)[22] való mûködés vagy a digitális térben (Franklin Furnace Archive)[23] való továbbélés? Mi a jó megoldás és kinek? De a kérdések folytathatóak a gyakorlati problémákkal: szükség van-e továbbra is ilyen, valós és egyedi dokumentumokat õrzõ archívumokra, vagy teljesen más típusú megoldásokat kell keresni a kortárs mûvészet változásainak és legújabb irányainak feltérképezésére? Hogyan dokumentáljuk az efemer, adott idõ-tér kontextusban létezõ munkákat ahhoz, hogy azok számára is hasznos és minél objektívebb információkat adjunk – akár húsz év múlva is –, akik nem látták, illetve már nem is láthatják az eseményeket és mûveket? És melyek legyenek ezek az objektív információk? Érdemes-e ezeket a munkákat valamiféle adathordozón megörökíteni (fotó, videó), avagy a mûveket inkább tág kontextusba helyezve a témáról való gondolkodást kell segíteni?

És ezzel el is érkeztünk a kiadvány harmadik részéhez, mely „Összekapcsolások” címen különbözõ „archívumokat” mutat be a projektet irányító kutatók kérdésein keresztül. A megkérdezett hatvankét résztvevõ válaszaival a valós vagy virtuális, magán vagy köz, zárt vagy nyilvános, tárgy- vagy médiaspecifikus, nyilvános intézményként, magángyûjteményként vagy mûvészeti projektként mûködõ, kutatási vagy gyakorlati projekt alapjaként, illetve azok eredményeként létrehozott archívumok gyakorlati modellekként prezentálják a bevezetõben bemutatottól eltérõ módszerek lehetõségeit.[24] Az „archivistaként” megszólított résztvevõk között vannak kurátorok, archívumi szakemberek, mûvészek és átlagemberek, akik történetesen gyûjtenek valamit. A válaszokból kiderül, hogy vannak, akik nem is akartak archívumot létrehozni, csupán gyûjteni kezdték a munkájukkal kapcsolatos dokumentumokat (Robert Fleck), más kiadóként dolgozva hozta létre saját adatgyûjteményét, melyre az archívumi megnevezést egyedül a digitalizálási folyamat miatt használja (S.O.S. International Archive). Néhány archívum egy idõközönként megrendezett eseménysorozatot archiváló projekt (documenta Archiv), míg mások eseményeket, kiállításokat szervezõ alternatív intézményként a saját gyakorlatukkal kapcsolatos dokumentációt archiválják (). Speciális eset az archívumra épülõ, de kutatóközpontként mûködõ, az archívumot magát mûvészeti projekt tárgyának tekintõ, a tudatos gyûjtés vagy projektek részeként bekerülõ dokumentációs, illetve eredeti anyagot újabb projektekben felhasználó, többféle módon feldolgozó és aztán belõlük újabb kérdéseket és megközelítési módszereket is kidolgozó budapesti, a kötetben szinte egyedüli kelet-európai archívumként résztvevõ Artpool Mûvészetkutató Központ tevékenysége. Ez az archívum egyben kutatási, illetve gyakorlati projektek munkaalapjaként is mûködik. Néhány mûvész mint saját, kutatáson alapuló munkájának elméleti vagy tárgyi alapját adó dokumentumait rendezi magánarchívummá (Archiv Lisl Ponger), illetve azért rendszerez, hogy katalógust hozzon létre saját munkáiból (Erik Steinbrecher). Ilyen értelemben az archívum nem köz-, hanem magánfelhasználásra létrehozott munkaeszköz. Vannak archívumok, melyek ha ugyan léteznek valóságos formában is (legalábbis egy részük), sokkal inkább információs, dokumentációs központként (Electronic Flux Corporation), vagy kommunikációs platformként mûködve, kifejezetten digitális viszonyokra lettek kitalálva (Rhizome.org).

Egyedi formája az archiválásnak a Médiatèque Terre-de-ciel, mely nem gyûjt és nem szelektál, de a beérkezés ideje alapján rendszerezi a bárki által fontosnak tartott és hozzájuk eljuttatott dokumentumokat és – ellentétben az általános archívumi szabályokkal – a visszajuttatást a bizalomra építve, kölcsönzést is lehetõvé tesz. A The Netherlands Media Art Institute, illetve az argos-arts pedig egyetlen média gyûjtésére és feldolgozására (video-, illetve audiovizuális munkák) fókuszálja tevékenységét. Az archívumok értelmezésébe végül belefért még olyan gyûjtõk bemutatása is, akik hobbiból gyûjtenek specifikus tárgyakat (pl. Bengt Forslund ördögöket, vagy Lars Berglund batman játékokat). A különbözõ idõkben, különbözõ gyûjtési körrel és különbözõ, gyakran nem archívumi céllal és funkcióval létrejött „gyûjtemények” kapcsolatát vizuálisan, hálózatszerûen egy diagramon keresztül is megjelenítik a könyvben[25], de azok tartalma nincs összehasonlítva, csupán a gyûjtési és feldolgozási módszerek minél szélesebb körû bemutatása volt a cél, azok részletes elemzése nélkül. Az egyes archívumokról szóló információk az archívumok megismerésének szempontjából rendkívül fontosak, az olvasó alapinformációkhoz juthat, melyet tovább építhet a kötet végén megtalálható elérhetõségek alapján.[26] A több mint 600 oldalas kiadvány egy nagyszabású projekt lezárása, ugyanakkor éppen a fent vázolt kérdések miatt talán további specifikus, a jelenlegi kérdéseket mélységében és más szempontokból is bõvíthetõ, archívummal foglalkozó kutatások kiindulópontjává, kézikönyvévé is válhat. Vagy éppen fordítva, elõsegítve egy mindent „archívumnak” tekintõ szemléletet, a jövõben kérdésessé teheti a fogalom létének értelmét, hogy aztán felidézve Walter Benjamin mûalkotásokról szóló értekezésébõl vett Brecht idézetet az archívumokról is elmondhassuk: „ami itt vele történik, az alapjában meg fogja változtatni, ki fogja oltani múltját, olyannyira, hogyha a régi fogalmat ismét elõvennék – és ez meg is fog történni, miért is ne? –, ez nem vált ki többé majd semmilyen emlékezést sem az egykor általa megjelölt dologra.” [27]



1 Az írás a Raiffeisen Bank támogatásával 2004. januárja és decembere között az Artpool Mûvészetkutató Központban végzett kutatás része, egyben az Interarchive. Archivarische Praktiken und Handlungsräume im zeitgenössischen Kunstfeld / Archival practices and sites in the contemporary art field, Verlag der Buchhandlung Walther König, Lüneburg - Köln 2002, tanulmánykötet recenziója.

2 „Nothing is more troubled and troubling today than the concept archived in this word ’archive’.” Derrida, Jacques: Archive Fever: A Freudian impression, Univerisity of Chicago Press, 1996.

3 Interarchive. Archivarische Praktiken und Handlungsräume im zeitgenössischen Kunstfeld / Archival practices and sites in the contemporary art field, Verlag der Buchhandlung Walther König, Lüneburg – Köln 2002.

4 Magyar Értelmezõ Kéziszótár, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2001 (1972), p. 54. Hagyományos értelmezésében és legelterjedtebb használatából kiindulva az archívum valamilyen szempontból, bizonyos emberek döntése alapján fontosnak tartott információt hordozó, megõrzésre kiválogatott, eredeti magániratok vagy közokiratok õrzésére létrehozott, önállóan vagy valamilyen közgyûjtemény részeként mûködõ, zárt vagy nyilvános fizikai tér, mely tárgyaktól eredetileg is függetlenül létezõ, vagy tárgyak létrejöttéhez kötõdõ, de azoktól elkülönítetten õrzött papíralapú dokumentumokat tárol, s melyben ezeket a dokumentumokat az ott dolgozó szakemberek nyilvántartják és valamilyen rendszer szerint osztályozzák, feldolgozzák.

5 Derrida szerint az „archívum egy képzet (notion), egy szóra asszociáló benyomás (impresszió) amirõl egyáltalán nincs fogalmunk (concept).” De éppen ez a benyomás, vagy a benyomás képzete lehet az, ami megszabadítva a fogalmat az etimológiai értelmezéshez kötött hagyományos definíciójától a jövõbeli megközelítés lehetõségeit rejti. Az archívum a görög ’arkhé’ szóra vezethetõ vissza, mely mint a ’kezdet helye’ eredetileg két alapelvet foglalt magába: ontológiai szempontból a világrend kialakulásának, nomológiai szempontból pedig a törvényes jogrend kialakulásának a helyét jelölte. A latin ´archívum´ vagy ´archium´ azonban már kettõs gyökerû „toponomológiai” fogalom, mely alapvetõen az eredeti arkhé nomológiai értelmezéséhez kötõdik. Mivel azonban a latin szó közvetlenül a görög ’arkheion’ szó átvételével jött létre, az magába foglalja a törvény intézményesedését is. Az arkheion az ókori Görögországban a legfontosabb állami iratokat hermeneutikusan elzárva õrzõ ’arkhonok’ magánháza volt, azaz privilegizált magántér nyilvános funkcióval de nem nyilvánosan mûködve. Derrida az archívum teljes átértékelését az archívum és emlékezet kapcsolatának feltérképezésével, a freudi pszichoanalízis, valamint platón mneme-hypomneme fogalmaival operálva végezte el. Az archívum az impressziónak az anyag felszínén vagy az anyagban megmaradó nyoma. Vagyis hordozóanyaghoz és apparátushoz (a nyomot létrehozó eszköz) kötött, a Freud által meghatározott halálösztönnel (rombolási ösztön) szemben fellépõ megõrzési vágy folyamata, a dokumentumokban megjelenõ, külsõ emlékezet. Vagyis: az autentikushoz való visszatérés, az elveszett idõ keresése, a történelemcsinálás módszere, mely a gyakorlatban a gondolatoknak valamilyen eszköz segítségével nyomot hagyó folyamata. De létezik-e archívum ettõl a nyomot megõrzõ felszíntõl függetlenül is? Hol és hogyan élnek tovább azok a dolgok, melyek nem dokumentáltak, melyekrõl a történészek nem vesznek tudomást? Hatással vannak-e ezek az archívumok a kollektív tudásra és ha igen, miként manifesztálódnak? Az archívumok átértelmezett fogalmának feltérképezésére Derrida szerint a történettudományok már nem alkalmasak, az archívumok új lehetõségeinek megteremtésére egyedül a pszichoanalízis módszere képes, mely mint az archívum tudománya kitermelhet egy új személyiséget is, a jövõ történészét, aki a még ismeretlen területén a még el nem jött dolgok felkutatásával foglalkozna. Derrida, Jacques: i.m. Jacques Foucault ezzel szemben a nyelvészet felõl közelítve egy társadalom vagy kultúra archívumáról mint a „kijelenthetõség rendjérõl” beszél, mely a kijelentések mint önálló idõtartammal rendelkezõ, eltûnõ és visszatérõ, egymással hálózatszerûen kapcsolatban álló egyedi események különbözõ diskurzusokban való megjelenését irányítja. „Az archívum nem egyéb, mint a kijelentések kialakulásának és átalakulásának általános rendszere.” Ez a megközelítés az archívumot élõ folyamatnak tekinti, események sorának, melyek mindig változó kontextusokban újra és újra feltûnnek, azaz az archívumok változó kapcsolatrendszerek. Foulcault, Jacques: A tudás archeológiája, Atlantisz, Budapest, 2002, pp.163-171.

6 Interarchive, i.m., pp. 8-11.

7 A 20. század technikai fejlõdése, a mûvészeti gyakorlat- nak a mûvészet fogalmát és funkcióját átértelmezõ folyamata, a „post histoire” korának a hagyományos, lineáris történelemfelfogást dekonstruáló szemlélete, ezáltal a múlthoz és az emlékezethez való viszony megváltozása technikai, gyakorlati és elméleti szempontból is megkérdõjelezte a hagyományos memóriaintézmények jelentését, szerepét és funkcióját.

8 Mindehhez az archívumból kiválasztott, Obristnak az archiváláshoz különféle módon hozzáálló mûvészekkel készített interjúi (Gilbert és George, John Latham és Barbara Steveni), valamint két másik mûvésszel (Andrea Fraser és Maria Eichhorn) a projekthez kapcsolódóan saját gyakorlatukról készített e-mail interjúk leírása kapcsolódik. Interarchive, i.m., pp. 48-59., 68-75., 85-88., 88-90.

9 Bismarck, Beatrice von: Arena Archiv. Processe und Räume künstlerischer Selbstarchivierung, uo.: pp. 113 -120.

10 „Ahelyett, hogy valami újat festettem volna, az volt a célom, hogy elkészítsem azoknak a festményeimnek és tárgyaimnak a reprodukcióját, amiket szerettem, és összegyûjtsem õket a lehetõ legkisebb helyre. Nem tudtam, hogy fogom ezt kivitelezni. Elõször egy könyvre gondoltam, de az az ötlet nem tetszett. Aztán az jutott eszembe, hogy lehetne egy doboz, melybe minden munkámat összegyûjteném, mint egy múzeumban, egy úgynevezett hordozható múzeumban.” Interview with J. J. Sweeney, in: Schwarz, Arturo: The complete works of Marcel Duchamp, London, 1969, p. 513. Említve: Buchloh, Benjamin: The Museum Fictions of Marcel Broodthaers, in: AA Bronson - Peggy Gale (eds.): Museums by artists, Art Metropole, Toronto, 1983, p. 45. További irodalom a kortárs mûvészek és intézmények kérdéséhez: Grzinic, Marina: Does contemporary art need museums any more?, in: Interarchive, i.m.: pp. 154-160.; Ernst, Wolfgang: Archive im Übergang, in: Interarchive, i.m. pp. 137 - 147.

11 Obrist, Hans Ulrich: Interview with Gilbert and George, in: Interarchive, i.m. pp. 48-59.

12 Latham a 60-as években ki volt tiltva egy könyvtárból, mivel Clement Greenberg egy könyvébõl papírmasét csinált és úgy vitte vissza. A történet leírását ld.: Obrist, Hans Ulrich: Interview with John Latham and Barbara Steveni, in: Interarchive, i.m., p. 71.

13 A southamptoni egyetemhez tartozó John Hansard Galériában rendezett kiállításhoz (2002.06.25-08.24) kapcsolódóan. In.: Harding, Anna (ed.): Potential: ongoing archive (kat.), Artimo, 2002

14 Az APG létrehozásának alapja az az ötlet volt, hogy az ipari és kormányzati szféra nem-mûvészeti kontextusában való munka sokkal hatékonyabb lehet a múzeumban vagy galériában való kiállításoknál, ami által felértékelõdhet a mûvész szerepe a társadalmi kérdésekrõl való döntési folyamatokban. Az APG további tagjai: Barry Flanagan, Jeffrey Shaw, Stuart Brisley, David Hall, Ian Macdonald Munro, in: Drabble, Barnaby: There’s no history like the present. Thoughts on the archive of Barbara Steveni’s APG, in: Harding, Anna (ed.): Potential: ongoing archive (kat.), Artimo, 2002, p. 85.

15 „Információs szoba” (Information room) címû archívum- projektjében (1998 – Kunsthalle, Bern) Fraser elsõ lépésben egy galériába vitette az archívumot, majd a térben az anyagot installációszerûen, a dokumentumokat gerincükkel a fal felé fordítva rendezte el. Így minden információ ugyanúgy elérhetõ volt a látogatók számára, mint egy hagyományos archívumban, de mivel nem láthatta senki, mit vesz le a polcokról, azokhoz nem elõzetes szelekció, hanem véletlen folytán lehetett hozzájutni. A projekt leírása részletesen: Questions for Andrea Fraser, in: Interarchiv, i.m., p. 86.

16 Ernst, Wolfgang: Archive im Übergang, in: Interarchiv, i.m. pp. 137-147.

17 De Baere, Bart: Potentiality and Public Space. Archives as a metaphor and example for a political culture, in: Interarchive, i.m., pp. 105-113.

18 A kulturális kompetencia az egyének kapacitása a kulturális információk befogadására, az a környezet, tanulás és tapasztalatok alapján kialakuló képesség, mely az egyént alkalmassá teszi összetett kulturális jelenségek befogadására, in: uo. p. 106.

19 Az AICA (Mûvészetkritikusok Nemzetközi Szövetsége) 1996-os „A kortárs mûvészet emléke: mit és hogyan?” (The Memory of Contemporary Art: What and How?) címû konferenciája, valamint 2001-ben (12.07-08.) az Archives de la Critique d´Art (Rennes) kezdeményezésére az AICA-val közösen de a „VEKTOR – European Contemporary Art Archives” (Európai Kortárs Mûvészeti Archívumok) projekt keretében „Kortárs mûvészek és archívumok: az idõ és az emlékezet jelentésérõl a digitális korban” (Contemporary Artists and Archives: on the meaning of time and memory in the digital age) címmel rendezett konferencia a mûvészeti projektek oldaláról közelítette meg az archívumkérdést. Az 1999-ben az osztrák Basis Wien kezdeményezésére az Európai Unió Kultúra 2000 programján belül indult VEKTOR, nemzetközi, hat jelentõs kortárs gyûjteménnyel rendelkezõ intézmény bevonásával véghezvitt kutatóprojekt eredetileg azzal a céllal jött létre, hogy három év alatt kifejlesszenek egy olyan közös adatbázist, mely lehetõvé teszi az egyes helyi archívumok tartalmának közös alapra helyezését. A projekt másik része az archívumok különféle oldalról való vizsgálata volt kiállítások, szimpozionok és publikációk formájában. A 2001-es konferenciát követõen 2002. júniusában a John Hansard Galéria (University of Southampton, UK) egy napos (06.22.) szimpoziont szervezett „Az archívum a mûvészeti gyakorlatban” (The Archive in Art Practice) címmel, melyhez Anna Harding szervezésében „Potential: ongoing archive” címmel kapcsolódott egy tizenkét mûvész felkérésével rendezett kiállítás is (06.25 – 08.24.), mely tizenkét projekten keresztül az archívumok mûvészeti gyakorlatban való értelmezésének lehetõségeit mutatta be. A szimpozion programja a mûvészek projektjének prezentációja és elemzése volt. A kiállításhoz és a szimpozionhoz kapcsolódó katalógus elérhetõ az Artpool Mûvészetkutató Központban. A VEKTOR projekt az interneten: www.vektor.at

20 Michal Kobialka egy tanulmányában említi azt az esetet, mely a több mint tízmillió fotót õrzõ amerikai Bettman archívummal történt. Az archívum 1995 óta Bill Gates magáncégének, a Corbisnak a tulajdonában van. Megõrzésérõl úgy döntöttek, hogy elviszik az egészet egy tízezer négyzetméter területû bánya helyén kialakított föld alatti, atombiztos õrzõhelyre. Ez az õrzõhely ugyan biztonságos, de innentõl kezdve az eredeti fotók egyáltalán senki számára nem lesznek elérhetõk. A kutatók felháborodására a Corbis azzal válaszolt, hogy megígérte, hogy minden elérhetõ lesz digitális formában. Ha azonban kiszámoljuk, ez folyamatos digitalizálás esetén is azt jelenti, hogy legalább 25 év múlva lesznek hozzáférhetõek az anyagok. In: Kobialka, Michal: Historical archives, events and facts. History writing as fragmentary performance, in: Performance Research 7 (4), pp. 3-11.

21 Az APG archívumról bõvebben: Drabble, Barnaby, i.m. A Jean Brown archívumot az avantgárd archívumok múzeumba való bekerülése (Getty Múzeum) példájaként Perneczky Géza említi. Perneczky Géza: Az Art Pool gyûjtemény. Egy magyar mûvészeti gyûjtemény megszületése, in: Mûvészet, Vol. XXX., No. 8., 1989 augusztus, pp. 2-5. Angolul: The Art Pool Archives. The Story of a Hungarian Art Collection, in: The New Hungarian Quarterly, 1989., pp.192-196. Érdekes megfigyelni, hogy Perneczky a gyûjtemény és az archívum kifejezést nem különböztette meg.

22 Nannucci, Maurizio: Zona Archives, in: Interarchive, i.m., pp. 388-390.

23 Wilson, Martha – Michael Katchen: Franklin Furnace Archive, uo. pp. 296-301.

24 A résztvevõknek elõzetesen elküldött irányadó kérdések alapján összeállítottak egy táblázatot is, mely egymás mellett mutatva ad információkatt az archívumok tartalmáról: hányféle adathordozón tárolják az anyagokat, milyen nagyságrendû az archívumi dokumentumok száma, mennyire elérhetõek a dokumentumok, melyek az archívumi feldolgozás módszerei és a felépítés rendszere stb., in: Interarchive, i.m., pp. 230 - 231.

25 Interarchive, i.m. pp. 227-228. A diagram egyrészt azokat az archívumokat mutatja, amelyeket eredetileg felkértek a részvételre, valamint azokat, amelyeket késõbb, már az elsõ körben felkértek javasoltak, de nem szükségszerûen kerültek be a kötetbe.

26 Címek és rövid életrajzok, Interarchive, i.m. pp. 633-637.

27 Benjamin, Walter: A mûalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában. Kommentár és prófécia, Gondolat, Budapest, 1969.