Palotai János
Több fényt!
A MIE új galériájáról és kiállításairól



Az udvar és a lépcsõ kockakövein bukdácsoló kíváncsi látogató úgy esik be a Magyar Iparmûvészeti Egyetem új galériájába, mint valami alagsori házmesterlakásba. Az egyik elsõ kiállításon, az F4 csoport fotókiállításán[1] aztán szembetaláltuk magunkat egy lakomázni készülõ derûs társasággal, akik szinte hívogatták a nézõt befelé. Mivel azonban a tér igencsak szûk, a társaság Pesics Mária 130×60 cm-es óriásfotóján a falsíkba simult, akár egy falvédõn. Mellette sorakoztak a többiek, Kiszely Krisztián, Molnár Zoltán, Szalontai Ábel, a fõiskola volt diákjainak képei, akik mind 1998-ban, a „nagy évfolyamban” végeztek.
A mostani találkozóra megfogyatkoztak mind létszámban, mind témában. Erdélyben a kiállított képek tanúsága szerint többször is jártak, számukra azonban ez a táj nem egzotikumot vagy szociológiai terepet jelent, hanem olyan spirituális tényezõt, mint az amerikai Ansel Adamsnek a Sziklás-hegység. Õket a Kárpátokból, a természetbõl sugárzó erõ bûvölte meg – ez érezhetõ Pesics panteisztikus, Szalontai expresszív, Kiszely dinamikus és Molnár szelíd, melankolikus fotóin. Az F4 elnevezés egyfajta tisztelgés az amerikai tájfotós elõtt, aki az F 64 csoportot alapította meg. Az F64 a legszûkebb blendenyílásra utal, melyen kevés fény jut be, de amely éles, részletgazdag, tiszta képet ad.
Az F4-es blende épp ellenkezõleg, sok fényt enged be. A csoportot az foglalkoztatja, hogy így is lehet-e élességet, precizitást adni a képnek. A táj metaforikussá, többjelentésûvé válik képeiken , a lélek mûvének is tekinthetõ. E fényképek valójában portrék, önarcképek; az emlékezés rétegeibõl épülnek fel, amire rárakódik a képzelet, mint a világ megidézésének s az önkifejezésnek eszköze.
Csakhogy az a reveláció, mely fényképezés közben érte õket, itt nem érvényesül, amiben elsõsorban a kiállítóhely a bûnös. A végtelennek tûnõ távlatokhoz nagyobb térre lenne szükség. Ami a korábbi kiállításon, Zeisel Éva tárgyainak bemutatása[2] esetében nem tûnt fel, az most zavarólag hat. A kiállítóhelyet a szûk tér, a nyomott belmagasság, a természetes megvilágítás hiánya, az arctalanság jellemzi. Valószínûleg így volt rentábilis a beruházás a szaporodó kis pincegalériák korában, s e trendbe belesimul a Batthyány utcai szuterén is.


Kep

MIE Galéria




A néhai Tölgyfa fekvésénél fogva is rendelkezett azzal a sajátossággal, ami megkülönböztette más galériáktól: volt arculata, tere, asszociációs mezeje. Az egykori gyárépület részeként „háttal a múltnak” (az iparnak), „arccal a valóság”, a város forgataga felé állt a Bauhaus jegyeit hordozó modern épületszárny, melyet tágas belsõ terei, ablakai tettek jól használhatóvá. Az épületben oktatás is folyt, azaz szerves része volt a fõiskolának. Az „újra felhasznált” épület távoli rokonságot mutatott a külföldi underground szub-kultikus helyeivel, közelebbit pedig az utca végi Bambival, a „szocialista design” állandó kiállításával, miközben egyes diploma-kiállítások anyagai késõbb luxusüzletekben tûntek fel. A MIE nyár eleji diplomatárlatán a formatervezõk már jobban alkalmazkodtak az új kiállítótérhez, mint a fotósok – multifunkcionális „hibrid” dobozaikat, tárgyaikat eleve szûk, kis terekre tervezték. A vizuális kommunikációs szakot választó alkalmazott grafikusok, fotósok, animációsok, videósok ellenben plakátokat, óriásfotókat, plazmatévéket állítottak ki, melyek korántsem érvényesülhettek itt úgy, mint az Egyetem aulájában.


Kep

Kiszely Krisztián


Székelyföld, fotó


Krajcsó László monumentális portréi például méreteikkel is hatnának a nézõre, ha tehetnék. A méreten túl a frontalitás, a kifehérítés, a steril világítás teszi ikonszerûvé az arcokat, fejeket. A portréfotó ma már túljutott a barthes-i integritás-, identitás-keresésen, az egyformaság, a leegyszerûsítés, az anonimitás, a személytelenség vagy akár a nemtelenség jellemzi azt, mint jelen esetben is. Az arckifejezés helyett a képfelület válik látvánnyá, az arc álarcként tûnik fel. (Az anonimitás volt a témája három éve az arles-i fotóhónapnak is, ott lehetett látni ehhez hasonló képeket, pl. Celine van Balentõl.)
Sajnálatos, hogy Krajcsó hat képébõl csak egy került a falra, mint ahogy Balikó Emese triptichonjából is csak egy képet állított ki a galéria, megbontva ezzel a köztük levõ dramaturgiai kapcsolatot. A videó-önarcképeken az intenzív fény fizikai megpróbáltatások elé állítja a szerzõ-modellt, aki a fényre szem behunyással, dörzsöléssel, arc eltakarással reagál – a szélsõséges hatásokkal kísérletezve egyben általános egzisztenciális problémákat is vizsgál.

Az egyik érdekesebb diplomamunka el sem jutott a kiállításra, mivel nem fért be oda. Ridovics András olyan interaktív fotó-installációval kísérletezett, ami Michael Snow Autorizációjához hasonlítható, csakhogy a projektorral, webkamerával készült mû meghaladta a fotó klasszikus értelmezését.
A nézõt úgy vonta be a kép alakításába, hogy az mozgásával nemcsak a fotók megtekintését és önmaga megjelenését tette lehetõvé, hanem (képi) megsemmisülést is. A folyamatábrán, melybe a nézõ belekerül, képek rakódnak szakadatlanul egymásra, eltörölve a korábbiakat. E folyamatnak az alakok mennyisége, illetve a rendszer képfelbontó képessége szab határt; egyfelõl tehát a képalkotó elemek sûrûsödése, másfelõl a csökkenése. Ezt tudatosítja a zenei kíséret erõsödése, halkulása, torzulása, szétesése, mindez a képekkel szinkronban, hogy megértesse a pixillációs folyamatot.


Kep

Pesics Mária


Fotó, 130×60 cm


A másik koncepziózus mû a diplomázók kiállításán Prakter Mariann videó-installációja volt, aki önarcképeként saját DNS-láncát állította ki. Amit láttat, önmagában egy univerzum, melyben az elemek áthatják egymást, mozgásban tartva a rendszert, ahol dinamikus és statikus fázisok változnak fejlõdés nélkül. Kérdéseivel egyfajta poszt-hegeli rendszert vázol: mondhatjuk-e, hogy a világ egyrészt bennem létezik, másrészt ha én létezem benne, ez lehet-e ugyanannak a „gondolatmágnesnek” a két pólusa? Ha az egész világ bennem létezik, akkor hol létezem én? És ha ebben a világban létezem, hol, melyik helyén van a tudatom? Ezt a gondolatkört Prakter nemcsak mozgóképeken, hanem szokatlan, kereszt formájú leporellón is a nézõ elé tárta.



1 F4 csoport kiállítása. 2004. április 14 – április 28.

2 Zeisel Éva kiállítása. 2004. április 3 – április 10.

3 A MIE diplomakiállítása. 2004. július 16 – július 19.