Tandori Dezsõ
Anorex konceptualizmus
Duchamp Duchamp után II.



Bocsánat, anorex. Mint „anorexisztencális”. De ezzel igazoltuk múltkori megkockoztatásunkat: képzõbe ne túl sok gondolatot, inkább csak gondolatképzõt. (Ott úgyis szabad a tér.)

A gondolatképzõdés („abszolutista konceptum”) szabad tere azonos a matériaelfogyás, elhagyás tendenciájával, az étkezésre vonatkoztatva anorexiának nevezett izével. Magam, mint fentebb az imént, anorexisztencializmusról is beszélek, sõt. Valamint ennek alapvetõ konstituálója a „csak sok kapcsolatot ne!” landartos tértisztázó tendenciája. (Senki ne legyen a köbben, a placcon.)

                 A köbben hozza be:

Szüszifosz a köbben

kep

(A kazamatai izometria)
Természetesen vezetõdik le

A madár? A tojás?-ból ez:



A szüszifoszi kõ!
(Fejjel lefelé is írható.)

Sõt, netán:



Netán, a köb ebbõl jött:

Szüszifoszi azonosulás



De, s remélem, ez nem agyonvariálás még:


A mélyebb szüszifoszi szándék

Hagyom Szüszifoszt.


X



Természetes, hogy senki se vár tõlem Duchamp-mal kapcsolatos alapvetõ felismeréseket, sem a szakirodalom átértékelését, tételeinek sorolását. Régóta foglalkoztatott a végtelen-jel. (Nem lenne tisztességes munka ilyenre felmérni-vélhetni a számsort! Ez, mint a legtöbb mûvészi ügy, végsõ soron ízlés dolga is.)

Ellenben:

ha ez nekem
Hérakleitosz



vagyis a hullámvonal, akkor különösebb figurázás nélkül, hogy „zárt Hérekleitosz” lenne a végtelen-jel, jöjjön ez:

A végtelen hérakleitoszi szintezõ maga:



Sõt, és ez a homokórához vezet át:

(Szebb ívvel is rajzolható, enyhén szólva. De sebaj.)
A hérakleitoszi sírkõ és a lépcsõn lemenõ etc. után a szüszifoszi követ is indítsuk el, duchamp-ian:



A szintezõ és homokóra hozta be a végtelennek ezt az ócska viccét; de nem mellõzhetem:
Egy elért 8 ezer méteres csúcs

Vacak és olcsó viszont minden „Megdöntött végtelen” stb. Ki tudja miért, az.

Nem túl tartalmas a homokóra zárt végtelen-jele is, így:



A megállt idõ szemüvegén át (pl.)

Brr. Ne!

X
Miért lesz jobb – s azért örülök az egésznek, mert a rossz agyonvariálásoknak is megvan az elõnye, hogy nem kell hozzájuk sok szósz! – ez:



A homokóra esszenciái (pl. lehet más cím is)

Mindjárt látni fogjuk, a poszt-duchamp-i konceptualizmus (meg egyáltalán a jobb fajta koncept) alaptulajdonsága a szövegvariabilitás!



Milyen címek lehetségesek itt??

Nálam a következõk ugrottak be:

                 Jó, ez egy homokóra. (bal oldali képecske)
                 De nincs eszközünk a tágabban vett idõ múlásához.
                 (S ez lehet így: De nincs mérõeszközünk…
                 Lehet: a bõvebb idõ…
                 Lehet: hullásához stb.)

A végsõnek látszó változat pillanatnyilag nálam ez (s újra egy színes kép kell!):





Magyarázat nem kell. Mégis: a tágabb (bõvebb) idõ színes, tágasságos, bõséges. Nem „idõ”. Maga a megszámlálhatatlan létezés-tényezõ. Lásd rámérés a körre, az egyenesre – a leszámoltságra.

X


Az anorexisztencializmushoz, még: ahogy az úgynevezett sakk-rács dolgában elmondtuk, se figura, se cselekmény, tehát semmi ilyen reláció – az tiszta beszéd! –, részletezhetõ:
már a Hamlet-kötetben megvoltak alapjai!

„Ne legyen több pillanatom, ami elõtte nem volt”, átzuhanni eszméleten, mocsarasodni, elém csak az kerül, amit már elhagyok – ennyi fér landartba. A „ne legyen kivel megbeszélni, ha már volna mit” jellegzetesen képzõmûvészeti termék-hatás volt a koncept eluralkodásáig. (Nem azt mondtam, hogy ma bármi is uralkodna.) Ellenben utána: hatás helyett állag lett. Az, ami VAN.

Természetes, hogy a már meglévõre rámérni a megnevezhetetlent: kockázat, lehet, hogy valakinek kellemetlen, teher, irtózik tõle, elveti. Rilke még ezt úgy mondta: lakott szavakban élnek lak…lakályos, lakájos? ily módon. A mindenkiszigetes szemlélet két figurális lehetetlenjét is mellékelem:

Az egyik a „Mindenki Sziget karácsonya”,



A másik: ha ismerjük eléggé Ellsworth Kelly „természethû rajzait”:

„A Palánta-szigetcsoport”:



Régi elem a hiányjel is. Nem ismétlem ide az elvonuló csillag kicsit kondorbélás, kicsit rilkés stb. rajzát, hogy fa nõ hiányjelekbõl, de elcsúszik a vonuló csillag-kerék mellett, s a „Sic Itur Ad Astra” címet viseli. Most ez így abszolutizálódott akkor:

Csak a Múlt idõkereke



Avagy a figuralitás csõdje


Milyen reményeket kerget az anorexia?
(ld. Kafka éhezõmûvészét):



Üzenet (ez jobb!):



Hát nem? Bocs. A színesért.

X


A gyermek Idõ (klee-i még):


Ami viszont igen bájos, textúrás koncept homokóra:

Elég absztrakt ez:

Hérakleitosz: végtelen mennyiségû elázott homokóra





Cím nélkül, persze

Közbejött valami Hollandia, bedühödtem (jelképesen):

Repülõ-hollandi fapapucsok
(ezek úgy a jambus alapján is, ugye, fametszetesen)



Ez a mindenkiszigetesbõl is jön, a pokol útjából is!

X


Másutt már közöltem ilyesmit:



A Földmalmok
(Don Quijote és Sancho Panza össze­fog)


Ilyenkor jön a variációk végtelenje:

Pozitív hiányszélmalomSzüszifosz negatív köve
Szüszifosz pihen: „Na végre egy jót nyújtóztam!”



Itt a sok szövegnek lett meg az anorexiája. Minden egyik-elem-elhagyás: anorexisztencializmus.

(2004 okt/nov.)


Utórajz

A kõ Szüszifosz anorexisztencializmusa



Szüszifosz a kõ anorexisztenciája



Boldognak kell elképzelni mindkettõjüket.
Nyugodjanak, és ne.

És mégis                  Utó-

                                                   szó!

(„A Komplett Tandori! – Komplett ez?” jeligére) Rettenetes, de el kell hinnem, mert így igaz (Szabó Lõrinc-parafrázis itt ennyi): az anorexisztencializmusnak csak a puszta hasgyakorlataira este visszagondolni is, ahogy a villamoson, magányos peronon, hazafelé jövet, gondolkozni nem akarván, nem tudván, csak reménykedvén, nem várnak megint egy nap bonyodalmai (vártak!), teljesen felesleges embercentrum-dolgok, külön pluszban éhezni nem tudván, pasztillázni nem, csináltam a hasfeszítéseket. Légzõgyakorlatok stb. Fizikai valóm leszobrászása, testleépítés, fellegvári landart. Ezt, meg a d.u. visszagondolást, az egészet, Totyival ezt az életet, a még-mindig-csinálást (fordítás, írás, bár az írás egyre kevésbé kell, Totyinak mondom: „annyira szeretlek”, ez leírhatatlan, kell-e nekem írnom még? ezt gondolom egy este, tõle elbúcsúzva másnapig) miért rontja el, hogyan ronthatja el bármi életszerûen rossz, átlagos, nem-az-én-gondom, melyet mégis az én gondomnak is kell tekintenem, külvilági fejlemények miért rongálják az állagot, melyet alakítok, nem kár érte? nem észveszejtõen kár, nem hülyeség-e az egész „rendtõl”, ami…ami mégis van.

Duchamp lazább kereteket engedélyezett magának és „a népségnek” (az embereknek). Ahová magam húztam a fellegvárvonalat (légvár határát), szinte semmi külsõ hatást nem engedélyezne, csak a belsõ fejleményt. Ez már-már a „kitenni a császárt a napra”, de épp ezért nem valami Irdatlan Önösség, hanem maga

A Mûvészeti Szándék!



(Sajnos a számsor-tökéletlenséggel össze-nem-érõ végtelen.)

x


„Az embereknél” a végtelen idegenség telje.
S Totyi halálos önveszélyei! (De nem mindenkinél ez az idegenség, se. S Totyi is: él.)
De…
Valamiért tényleg haragszom. Ez az, ami az egészben tényleg nem mûvészeties. Eltér Duchamp-tól, aki talán semmiért sem haragudott. A Lépcsõn lemenõ patt volt. Bár ez olcsó vicc, mint utaltam rá. (Volt Duchamp-nál ilyen Szpéró, Totyi?!)
Duchamp is landart-járás nekem, fõleg. Ez az igazi gyarlóság, a mûvészet gyarlósága, vele-járó csorbája, amit hiába próbáltam olyan badar (bár igaz! minden szaváig igaz!) pótanyaggal kitölteni, mint ez az „És mégis…” volt a „végtelen”-ig.
A mûvészet egymásra-rétegzõdõ konceptualitása, íme. Konvenciótlan konceptualitásunk – magunkról? Mármost Duchamp nagymesterrel „párhuzamosan” volt egy bizonyos úr, aki azt a a bizonyos dolgot írta arról a bizonyos „arról hallgatni kell”-rõl. Ahogy Duchamp után „körözünk”, ez mindig az érdemlegességek érintõje. Még csak nem is sajnos.
Anorexistenc – közömbös. S a 67. mezõ? Hah-ha.
ÉS ELÉG LEGYEN MÁRA! DE MEG HOLNAPRA IS.

X


Nagyon úgy nézem: az elmondhatatlanság és az akkor-errõl-ne-is
                                  KÖZTESE
                                  a konceptuális.

Mivel azonban minden mûvészet konceptuális…
…Másnap lett, megrajzoltam a rajzolatokat, jobban kibírom, ami elmondhatatlan volt, és akkor szinte beszélek is róla, és az egész mûvészettel, már amikor nincs a Szent Nagy Gõz, ez megy… és a duma.