Újházy Mariann
Hullámzó redukció
Follow Me!
Braun András kiállítása

acb Kortárs Mûvészeti Galéria, Budapest
2005. március 1— április 8.



Általános iskolában kizárólag oroszt tanultam. Ez az „élmény” azóta is kísértetként lebeg nyelvérzékem felett. Akkoriban a hasonló keretek közé szorított embertársaink kiengesztelésére indult egy sorozat a tévében, ahol egy megnyerõ orgánum arra ösztönzött minket: „Fálou mí!” Kezdetben félszegen és értetlenül álltunk az ismeretlen mondat elõtt, egy idõ elteltével azonban megértettük, mit akarnak tõlünk.

A régi érzés támadt fel bennem Braun András felhívását olvasva, és ez egyre csak erõsödött, amikor a kiállítótérben rámzúdultak vibráló, hallucinációt idézõ képei. Engedelmes ember lévén elindultam az alkotó után, szorosan a nyomában, és hosszú percekbe telt, mire a nyüzsgõ körút forgataga után alkalmazkodtam a laboratóriumi, steril körülményekhez. Hirtelen úgy éreztem, hogy csapdába kerültem, egy irreális labirintus foglya vagyok. Nem estem pánikba, nem kerestem a menekülés útját, hiszen hamar felismertem, hogy csupán érzékeimet akarják letéríteni megszokott útjuktól: egy ártatlan játéknak vagyok a részese.

Kep

Braun András


Follow Me!, 2004
olaj, vászon,
200×200 cm



Braun András célja az illuzionizmus. Képei vizuális ingereket keltenek, erõteljes szemtornára ösztönözve a nézõt. Alkotótevékenységét formai józanság és pontosság vezérli, az egyes kompozíciók úgy hatnak, mintha nem a „megszokott”, nem a hagyományos képzõmûvészet eszközeivel, hanem digitális úton jöttek volna létre. A leegyszerûsített struktúrák kizárólag a festészet szolgálatában állnak, a sallangoktól mentes alkotói módszer eszköze a raszter. A hûvös és mechanikus hatást tovább fokozza a szimmetrikus keretek közé szorított kompozíció (jelen esetben kizárólag négyzet alakú képeket látunk), ahonnan a behatárolt, vibráló hullámzás szinte ki akar törni a kiállítótérbe. A festmények vonalháló-struktúrája rétegenként épül fel. Braun ritkán használ ecsetet, leginkább sablonnal dolgozik, vagy szivaccsal viszi fel a festéket. A tökéletességet, a formai szabályosságot ellensúlyozza a néhol összefolyó festékfelület. Ha a felület raszterei színben harmonizálnak egymással, finom vibrálást tapasztalunk, ilyenkor a színek és a formák szinte egybeolvadnak. Ha nem a színek összhangján van a hangsúly, akkor az interferált hullámok lágy rajzolata dominál, az egymástól elütõ rétegek ívei hol gyengítik, hol erõsítik egymást.

Kep

Braun András


Royal Fixi Klub, 2004
olaj, vászon,
200×200 cm



A képek alapötlete hasonló, azonban mindegyik másként hat érzékeinkre. A színek és a formák változatossága mellett biztos támpontot nyújtanak a memorizálásban a frappáns címek. Ki felejtené el a „rózsaszínbe öltözött Barbie” „tülljeit” (fõleg hátulról), vagy a homogén Vakfoltot, ahol az egymást érõ felületek árnyalatai oly finom átmenetet képeznek, hogy szinte nem is érzékeljük az egymásra pakolt rétegeket. Vizuális orgazmusunk támadhat az Electric petting láttán, vagy felcsendülnek a Nászinduló dallamai audiovizuális megoldásban. A címadó kép spektogramja dinamikájával hívogat, szinte beszippant az örvénylõ sávrendszer. Mielõtt a vizuális tapasztalat az érzéki csalódás mezsgyéjére vinne, a címek visszacsalogatnak a valóságba – de csak akkor, ha mi is akarjuk, ugyanis feliratokat nem találunk a képek mellett, így elõször csak érzéki benyomásainkra támaszkodhatunk.

Kep

Braun András


Ugyanolyan, 2005,
olaj, vászon,
70×70 cm



Braun Andrásnak ez már a harmadik kiállítása az acb galériában. 2003-ban Verso* címmel mutatta be e ciklus elsõ darabjait. Itt ismert festõk képeinek hátoldalát festette meg, ahol az addig rejtett felületek jelentek meg. A vásznon itt-ott átütõ festéknyomok, a vakráma és a rácsozat adta a kompozíció lényegét. Ebben a felfogásban folytatta 2004-es HU.GO** címû bemutatóján is. Ez a két kiállítás az alapja a most bemutatott Follow me címû anyagnak. A Royal Fixi Klub kompozícióján visszaköszönnek a kép hátuljáról ismert merevítõlécek, ugyanakkor megjelenik a hullámzó struktúra is. Szintézisként is értékelhetõ a mostani válogatás, hiszen a képek mára letisztultak, eltûntek a szimmetrikusan elhelyezett motívumok, és az elsõdlegesen a hullámmozgásra építõ vásznakat már nem kizárólag a narancs árnyalatok uralják. A képek kétféle kompozíciós sémát követnek: az egyik vertikális felépítésû, míg a másik egy centrális „robbanást” idéz, a sík erõvonalai egy pontból indulnak ki. Braun képei a nézõben egyszerre keltenek nyugtalanságot és feszültséget, ugyanakkor ritmusuk révén egyfajta harmóniát is teremtenek.



* Verso. Braun András kiállítása, acb Kortárs Mûvészeti Galéria, 2003. április 17 — május 10.

** HU.GO. Braun András kiállítása, acb Kortárs Mûvészeti Galéria, 2004. április 2 — április 30.