Máthé Andrea
Együtt mindenki más
A PTE Művészeti Kar Festészet Tanszék 2004. és 2005. évi végzős hallgatóinak* diploma-kiállítása
Pécs, Hattyúház
2005. június 29 – augusztus 31.





„A természetnek gyakori szokása, hogy amikor valakit egy bizonyos hivatásban kiválónak teremt, nem hagyja egyedül, hanem ugyanabban a korban, közvetlen környezetében versenytársat is állít mellé, hogy kiválóságukkal és nemes vetélkedésükkel egymás javára legyenek.” – írja Giorgio Vasari**, és bár a reneszánsz ideje tovatűnt, mégis, ha megnézzük a 2004–2005-ben Pécsett diplomázott festők kiállított alkotásait, akkor persze némi kis túlzással, de Vasari gondolatai időszerűnek látszanak. Több vonatkozásban is: a tradícióvállalás és kontinuitás tekintetében, a műhelymunka egyes vonásainak megőrzésében, a mesterek-tanítványok sajátos kapcsolatában, és a létrejött művek sokszínű, egyedi vonásokat hordozó, mégis közös szellemiséget sugárzó jelenlétében.

A Pécsi Egyetem Művészeti Karán nem előzmények nélküli a művész, s ezen belül a festészeti képzés; kanyargós szervezeti-szervezési utak, bürokratikus útvesztők között, főként személyes elkötelezettségek és kisebb-nagyobb harcok vezettek el a rajz-vizuális nevelés tanárképzéstől a Mesteriskola megszervezésén át egészen addig, hogy 2001-ben graduális szinten is megindulhatott a professzionális festészeti képzés. A Művészeti Karon folyó tevékenység szervesen illeszkedik Pécs művészeti hagyományaiba is: a festészetnél ez (legalább) Martyn Ferencig vezethető vissza, s ezt a kapcsolatot egykori tanítványa, a ma már professor emerita Keserü Ilona teszi ma is elevenné, de például Valkó László is olyan ismert művész, aki pályája kezdetétől Pécsett él. A pécsi művészeti közegre, festészeti életre ugyanakkor mindig is jellemző volt az a nyitottság és befogadó szemlélet, amely az ide érkező, dolgozni vágyó és tehetséges alkotókat támogatta. így van ez ma is, hiszen például Tolvaly Ernő, a festőhallgatók nagy részének tanára és Lengyel András Budapestről érkezik, Somodi Péter pedig ahhoz a generációhoz tartozik, amely a legkorábbi ismereteit a művészetről és a festészetről Pécsett szerezte a Művészeti Szakközépiskola éveit is ideszámítva. Mindennek eredményeképpen olyan közeg és szellemiség alakulhatott ki, melynek jelene állandó párbeszédet folytathat a múlttal, s erre alapozva képes elérhető és értelmezhető jövőbeli körvonalakat is előrevetíteni. Ezzel párhuzamosan dialógus folyik a művészhallgatók és festőművész tanáraik között, ami átjárást, áthallgatást is jelenti.

Kep

Enteriőr (részlet) balról jobbra: Sárközi Anikó, Szengróthy Dávid, Huszt János munkái


Kep

Enteriőr (részlet) balról jobbra: Makrai Adél és Simon Edina munkái



Ez utóbbi bár nem szükségszerű, de olykor kifejezetten hasznos: előre vihet, mozdíthat, ha egy művészetet tanuló több mesterrel is találkozhat, megismerheti már megélt-megérlelt tapasztalataikat, elképzeléseiket Mindez segít a kortárs művészetben, a trendek, divatok, mainstreamek között történő eligazodásban: a mesterségbeli tudás, a felkészültség, az átgondoltság biztos háttere talán elkerülhetővé teszi, hogy a bennük való megmerítkezés talmivá, felületessé váljon. Ez az, ami mellett a pécsi művészeti képzés következetesen kitart évtizedek óta: az útkeresés és a kísérletező kedv nem írja felül a tradicionális képzést, nem szorítja háttérbe annak hangsúlyozását, hogy a mesterség alapfogásait, illetve ismereteit el kell sajátítani. Ismerni kell a régi mesterek alkotásait, problémáit is ahhoz, hogy a művészet művelni lehessen; vagyis, az új, a megdöbbentő, a kirívó mindig valamihez – egy már meglévő tradícióhoz – képest tud más lenni. Hit ez abban is, hogy így a művészet képes megőrizni privilegizált helyét, még ha szinte naponta élhetjük meg átalakulását és státusának megkérdőjelezését akár önmaga, akár a külső viszonyok felől. Választás kérdése, hogy ebben a vonatkozásban milyen elvek és irányok mellett dönt valaki, de mindezek átgondolását egyetlen művészeti intézmény sem mellőzheti.

A hagyomány- és a techné-ismeret az, amely létrehozza azt a miliőt, amelyben a festőhallgatók dolgoznak, és amelyben olyan műveket hoznak-hoztak létre, amelyeken látszik, hogy egy műhelyhez tartoznak, miközben épp ezen az alapon tudnak nagyon is különbözni. Ez egyértelműen érzékelhető a Hattyúházbeli kiállításon is, amely egyben a diplomavédés helye is volt: a huszonhárom diplomázó, legalább ennyiféle festői elképzelést jelenített meg a vásznakon. A fénnyel, színnel, kifejezésmóddal való eltérő bánásmód mögül mégis áttűnik a háttér egysége, ami a gondolkodásbeli különbözőségeknél is mélyebben gyökerezik, és ami valószínűleg tudattalanul itatja át az alkotásokat. Útkereső festményeket láthattunk, amelyeken azonban már magukon viselik az érettség, a belső szakmai tartás és biztonság jeleit is. Olyan műveket, amelyek – Keserü Ilona találó szavaival – „önerejű festészet” lenyomatai: a művész és alkotásai között zajló szoros és folyamatos párbeszédből önmagukban megálló, önmaguk világát képviselő alkotások származnak.

Kep

Tárlatvezetés • A háttérben (balról jobbra): Könyvásó László, Kun Erzsébet, Farkas Zsuzsa és Eke Mónika munkái



Kep

A kiállítás megnyitóján



Mindebből következik, hogy a pécsi Művészeti Karon folyó képzés másik központi eleme az, hogy a művészhallgatókat segítse a hozzájuk – tehetségük és elképzeléseik kiteljesítéséhez – leginkább illő kifejezésmód, terület és eszköz megtalálásában. Nem iskolát akarnak tehát teremteni, hanem együttműködést, műhelymunkát, ahol a tanárok és hallgatók kölcsönössége ugyanolyan súlyú, mint a művészeti munkában előrébb járó irányítása és tapasztalatátadása. Ez a háttere annak a sokféleségnek, amelyet a kiállítás felszínre hoz: a neoavantgarde tendenciák klasszikusként történő felfogásának, illetve az ebből kiinduló, szerteágazó festészeti látásmódnak. Nem zárnak ki egyetlen stílusirányzatot sem, legyen szó a konceptuális művészetről, az arte poveráról, a szuperrealizmusról vagy az absztrakt festészetről.

A vizuális művészeti eszközök-műfajok leginkább egyénre szabottan jelennek meg a szórópisztolytól az aszfalt felhasználásáig, az olajfestménytől a kollázsig, installációig. A diplomamunkákon áttűnik az ösztönösség-tudatosság, a kísérletező kedv és a szakmai határok, az útkeresés és a saját helyek kijelölése közti egyensúly keresése, de ugyanakkor a festészet szeretetének, a művészet komolyan vételének jelei is. Ez ad sajátos karaktert ennek a kiállításnak.

Figyelemre méltó egybeesés, hogy Budapesten a KOGART Házban, némi átfedéssel, augusztus 25-én nyílt egy hasonló tematikájú nemzetközi kiállítás Friss Európa 2005 Formálódó identitások – változó határok a 2005-ben diplomázott művészek alkotásaiból címmel, amelyen lengyel, francia, cseh, osztrák, szlovák frissdiplomások műalkotásait állították ki a 2005-ös magyar (pontosabban: Magyar Művészeti Egyetemen született) diplomamunkákkal együtt. A külföldi művészek művei nem (csupán) fővárosokból érkeztek. A két kiállítás jól kiegészíti egymást – mindkettőt a friss szellemiség jellemzi, miközben egyedi vonásokat is hordoznak.

A KOGARTban látható művek kevésbé egységes színvonalát a műfajok változatossága ellensúlyozza. Azonban akaratlanul is felmerül a kérdés, hogy bármely ilyen szintű nemzetközi kiállítás esetében, ahol magyar művészek is szerepelnek, nem lehetne-e úgy kitágítani a „Magyarország-fogalmat”, hogy abba a Budapesten kívüli területeket is beleértsük? A budapesti és a pécsi művészeti intézmény közötti kapcsolat megvan, bizonyítja ezt König Frigyesnek a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektorának a pécsi kiállításon mondott megnyitója, s remélhetően szélesebb körben is (f)elismertté válik az a tény, hogy a magyar képzőművészeti élet is – akár a többi országé – többpólusú.

Kep

Baráth Nóra képei előtt Keserü Ilona és Koszits Attila





  *  Baráth Nóra, Gyurics Balázs, Horváth Anna, Lovas Gábor, Makrai Adél,
     Örményi Ákos, Mórocz Viktor, Könyvásó László, Kiss Endre, Prell Anett,
     Szentgróti Dávid, Tirpák Bálint, Völgyi László, Farkas zsuzsanna, Liszkai
     Anna, Návai Vera, Kun Erzsébet, Piti zsuzsanna, Sárközi Anikó, Sudár
     Péter, Földesi Barnabás, Simon Edina, Huszti János.
 **  Giorgio Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete.
     (Zsámboki Zoltán fordítása) Magyar Helikon, Budapest 1978. 193. o.