Palotai János

Fotó (hó) nap


2000. május 12–június 18.


A címváltoztatást nemcsak az exponálási és a befogadási idõ zsugorodása indokolja, hanem a látott minõség is, ami szintén kis intervallumba sûríthetõ. Akárcsak a megnyitó elméleti szimpozion (A kép és a XX. század), amely – miközben hangsúlyosan foglalkozott az idõ rövidülésével – maga is rövidebb és kevesebb lett a tavalyinál. (Az akkori 2 naphoz képest alig 2 órára zsugorodott.) Bár más szereplõket hívtak meg – a filozófus Heller Ágnest, az esztéta Radnóti Sándort, a tudós Vámos Tibort, s a (nem fotó)mûvész tanár Jankovics Marcellt –, mégis egyfajta „repro”, a „dé jà vu” érzését kelthette. Mindazonáltal ez lehetõvé tette a diskurzus témájának – mit adott és mit kapott az elmúlt század a fotónak/tól – többféle megközelítését, a filozófiaitól az esztétikain és történetin (dokumentum) át az értékközpontúig (mûvészet).

Volt aki a kép és a valóság összefüggésére, az interpretációra, más a fotó felhasználására, jelentésére, a jelentés és az ábrázolás folyamatára, megint más a technikai változások következményeire helyezte a hangsúlyt. E nézõpontok kiegészültek azokkal, amelyek a fotó ismeretelméleti (mi a fikció és mi a valóság?) és lételméleti, ontológiai igazolására, bizonyítására törekedtek, illetve annak társadalmi, vizuális és kulturális kontextusba illesztésére tettek kísérletet. A többszintû-többoldalú megközelítés, az aspektusok keveredése (néha egy véleményen belül is) azt eredményezte, hogy a – nem mindig koherens – nézetek képviselõi gyakran elbeszéltek egymás mellett (s ebben csak kis szerepe volt az optimista ill. pesszimista attitûdöknek). A fórum ez esetben sem kedvezett a gondolkodásnak, az elõadók és a megszólaló hallgatók csak a problémakör komolyságára, összetettségére ébresztették rá egymást: hogyan hat a fotó tömegessé válása a társadalomra, illetve annak szemléletére. Egyfelõl ennek a „tömegtermelésnek” a hatását elemezték: a fogyasztásnak áldozatul esik a kép metaforikus jelentése, s elvész a róluk való gondolkodás mélysége, a meditáció, miközben maga az emberi érzékelés is megváltozik. A gyorsaság ellaposítja a gondolkodást, a lineáris képolvasás helyett új dislexiával kell számolni. Más szemszögbõl nézve viszont már lehet, hogy nem is az egyedi kép olvasása a fontos, hanem az az értelme(zés), amely a többivel való kontextusából kerekedik ki. Ebben az összefüggésben esett szó a digitalizálás szerepérõl is: mennyire változtatja meg a képet, illetve a világképünket. A fotó fel/leértékelõdésével kapcsolatban is megoszlottak a vélemények: a fõ kérdés az volt, hogy az újságokból a galériákba kerülés, valamint az ezzel járó fejlõdés és a technikai változások vajon csökkentik-e a fotó reália szintjét, értékét vagy sem, vagy csak megváltoztatják annak mûvészi jellegét.

A szimpozion az átfogó elemzés helyett azonban többnyire csak az elõgondolt kulturális táplálék felkínálásáig jutott. A kimerülésre hivatkozott moderátor alig másfél óra után lezárta a „vitát.” A jogos hiányérzet mellett annyi hozadék maradt, hogy „kiderült”, a fotó a XX. századtól nemcsak kapott, de vesztett is: idõt, mûfajt (esszé), gondolkodást, hitelességet. Heller Ágnes szerint kikerült az igaz-hamis viszonyrendszerbõl. A filozófia „érdeklõdése” a fotó iránt talán szokatlannak tûnik, dehát mindkét terület – a maga módján – a gondolkodás helye. Deleuze ugyan ezt a filmre érti, de meghatározása a fotóra is vonatkoztatható. Gondoljunk arra, hogy egy fotó is ad valamilyen elképzelést a térrõl, idõrõl, bár nem általános fogalmak révén, mint egy filozófiai esszé vagy értekezés, hanem például fények és árnyak segítségével. Másrészt megkockáztatható az, hogy a fotó(s)nak is szüksége lehet a filozófiára, amikor saját gondolatainak konceptuális formát ad. (Ezt a kiállítók közül talán legkövetkezetesebben Pál Csaba mûveli1.) Persze ez nem azt jelenti, hogy a fotó(s) illusztrálja a filozófiát: számára gondolkodni, megjeleníteni és létezni „egyet jelent”.

Ez egyben konklúziója is lehet a látottaknak, amelyek több elméleti kérdést vetettek fel. Közülük azokra a rendezvényekre, kiállításokra szorítkozunk, amelyeknek „fõszereplõi” a fiatalok. Ami közös bennük: megkísérlik megfogalmazni, (újra)definiálni a fotográfiát, a mûfajokra való rákérdezéstõl, értelmezéstõl kezdve a kép mibenlétéig. A fotó(apparátus)hoz való viszonyuk egyben a világhoz való viszonyukat is jelenti. Reflexióik egyben önreflexiók is, identitásuk kapcsolatos a fotó hovatartozásával: a legnézettebb, legszaporább képfajta mûvészi elismerésének tisztázásával – fõleg ha a képzõmûvészettel is foglalkoznak. Így tettek a Trafóban kiállítók – Erdélyi Gábor, Imre Mariann, Szabó Dezsõ és Szûcs Tibor – is, akik munkájuk egyik segédeszközét, kis automata gépüket most egyaránt naplóírásra („skiccelésre”) használták2. Mintegy azt bizonyítandó, hogy a fotográfia is írás. Az amatõr, a mûkedvelõ és a képzõmûvész fotói közti különbséget, illetve az ilyen típusú képek eltérõ hatásmechanizmusát vizsgáló kísérletükhöz nem képeik, hanem önmaguk szolgáltak médiumul. A sok kép azonban inkább sokkhatást keltett, s nem az összkép benyomását, kivéve Szabó Dezsõ megkomponált, lezárt munkáját, ami így „kilógott a sorból”. (Kérdés, hogy nem tért-e el az eredeti elképzeléstõl.) A dokumentum-elemekbõl elvonatkoztatással építkezve szerves mûegészt hozott létre, amivel akaratlanul is feszültséget teremtett a saját és a többi nyitott mû, a dekorativitás és a dokumentativitás között. Összességében a négyek kiállítása újabb adalék a fotó mediális jellegének feltárásához. A befejezetlen mûvek számos kérdést nyitva hagytak: Minek tekinthetõek végül is ezek a képek? Naplók? Rekonstrukciók? (Az identitáskeresés dokumentumai?) Kísérletek arra, hogy a reflexív esetlegességbõl elõállítható-e egy olyan képvilág, ami valami jellegzetest mutat a mûvészbõl? Vagy a mûvész privát fotója más, mint az amatõré? Esetleg egy szélesebb értelemben a fotó átértékelésérõl, profanizálásáról van szó? (A látottak alapján akár a középkori táblaképekre is lehetne asszociálni, de ezek már profán politticonok, nemcsak a nonlinearitásuk, de a tartalmon kívüliség miatt is.) Vagy inkább a jelentésnélkülivé tételüket mutatják be? (Az egyedi kép degradálódik, s csak a többi révén kap értelmet?) Mindezeket felfoghatjuk egy (kép)rejtvény részeiként. Már nem a történet(ek) képe, hanem a képek története érdekes.

Erre számos más példát lehetett látni. Ilyen mûveket helyezett Szabó Dezsõ is a Vintage „kirakat”ába3. (Bõvebben azért nem tárgyaljuk, mivel két számmal korábban már foglalkozott vele a Balkon.) Nála is „mélyebbre ment” Illés Barna pszeudo-vízalatti képén (Instant Water), ami valójában zselatin, gyanta keverékbõl készült szimulákrum4. „Szimulálni annyi, mint úgy tenni, mintha lenne az, amink nincs.” – írta Baudrillard. Illés Barna így tesz, s megkérdõjelezi az igaz és hamis, a valós és a képzeletbeli különbségét. Heller Ágnes már korábban is idézett kijelentését kölcsönvéve: a fotó kikerült az igaz-hamis viszonyból. Amíg az ábrázolás megpróbálja feloldani a szimulációt (a hamis ábrázolást), addig a szimuláció magába zárja az ábrázolás egész építményét, a szimulákrumot.

Ha az ábrázolás a jel és a valós dolog közötti megfelelés elvébõl indul ki, a szimuláció ezen elv utópiájából, a jel – mint érték – tagadásából. Az Instant Water olyan világot mutat, amelyben a jelölõ fontosabb a jelöltnél. Továbbgondolva: a jelölõ nem bizonyítéka a jelölt létének, a jelbõl visszavont „oldott” minden referenciát. A valamit leplezõ jelektõl a hiányt leplezõ jelekhez vezetõ átmenetet Baudrillard döntõ fordulatnak tekinti a képek történetében. Mivel az elõbbiek az igazságra és a titokra utalnak, az utóbbiak a szimuláció és a szimulákrum korának eljövetelét jelzik. Ennek jelei mutatkoznak meg a fotóban is, nemcsak az említett szimulákrumokban, de a valóságjelek, mint pl. objektivitás – másodlagos – igazság (túl)kínálatában; vagy a szocio- és dokumentum fotóban, mivel a valóság már nem az, ami volt. (Részben ezzel összefüggésben értékelõdött fel a nosztalgia, az eredetmítoszok szerepe is.)

Hasonlóval próbálkozik diplomamunkájában a fõiskolás Sarkantyú Illés5. A XX. század eleji amerikai Bellocq – New Orleans-i bordélyok hölgyeirõl készített – üvegnegatívjai alapján „rekonstruálja” a fotó Toulouse-Lautrecjének életét szubjektív/fiktív „napló” formájában. A rekonstrukció – ami ez esetben az optikai megtévesztésig hû látszat-technikai körülmények megteremtésével egyenlõ – fikció, a történet, a cselekmény hiányára épül, ami másfajta „narrációt” igényel: a „naplóírás” személyes jellegének, s az egyes szám harmadik személyben elõadott elbeszélés kettõségét. Modell és képmása szerepe így felcserélõdhet, hogy végül eljusson az azonossághoz.

Ami itt történik, az épp ellentétes a „négyek” exhibicionizmusával: elrejtõzést vagy talán egyfajta empátiakészség fejlesztõ gyakorlatot, netán egy projekciós tesztet láthatunk. Sarkantyú az eltûnt objektumot behelyettesíti a beleéléssel, a valódit a mesterséges feltámasztással.

Az identitáskeresés a legtöbb leendõ fotós „témája”. A Szellemkép szabadiskola idei kiállításain, stílus-gyakorlatain két dolog volt szembetûnõ: egyrészt, hogy a szimbólumok újraértelmezésének módszere, amellyel nem mindenki volt képes élni, mennyire teszi lehetõvé az egyéni gondolatok új, képi kifejezését6. Másrészt viszont az is, hogy a standardok, sztereotípiák elkerülésére való törekvés miként jelentkezik meghökkentõ, túlzó képekben illetve a játékosság igényében („nem kell komolyan venni...”). Ezek a munkák valójában inkább az apparátusra, mintsem a világra történõ rácsodálkozásoknak tûntek. Volt aki azért komolyan vette a „feladatot”: Rajcsányi Artúr steril képeiben a tiszta formákat keresi, s egyszer talán megtalálja – önmagát –, ha elszakad a mintáktól.

A mintákhoz való görcsös (ellentmondásos) viszony fedezhetõ fel az Iparmûvészeti Fõiskola fotós „nebulóinak” görögországi „tanulmányi” kiránduláson készült képein7. Mintha felmondanák a leckét, mi a kompozíció, mi a riport. Ami hiányzik, az a személyesség, az én-érintettség. Ami közvetít az apparátus és a preparátum között, ami nélkül nincs kép, még ha látszólag van is. Mintha csak azért készültek volna a képek, hogy „ha már ott vannak, kattintanak egy párat…” (Ez egy másik problémát is „elõhív”: vajon a globalizációval szükségszerûen tûnik-e el a fotós személyisége, személyessége; a világ egy(séges) képpé válásával nyoma veszik-e a helyi értékeknek, képeknek, vagy ezek csupán járulékok, ürügyek a belsõ képek kivetüléséhez, hiszen „mindenütt azt látja a fotós”. Erre az útinapló jellegû kiállításokon lehetett példákat látni: még Vancsó Zoltánnál8 és Mucsy Szilviánál is9.)

De térjünk vissza a fõiskolásokhoz. Diplomamunkáik alapján két vonulat rajzolódik ki: az egyik a már említett identitáskeresés, ahol a fotós – a városba, képbe helyezkedõ, búvó személyiség – az „el nem rejtettség” határán mozog (Sarkantyú, Miskolczi Emese, Kandrács Ildikó). Hogy aztán elõlép-e, – ahogy Heidegger remélte –, az csak remélhetõ.

A másik csoportot a medializáltságra, a digitalizálásra irányuló reakció jellemzi. Ebbõl a szempontból a digitális fényképezõgéprõl készített digitális reklámkép (Roth Péter) ugyanolyan fontos és jelzésértékû, mint a lyukkamerával készített – hosszú exponálási idejû – mobiltelefon „irisz” reklámkép. Ribánszky Katalin utóbbi „bizarr” ötlete az archaizálást és a modernizációt köti össze. A fotó médium jellegébõl indulnak ki mindketten, hogy végül ugyanoda jussanak: minden médium felhasználható. Hogy hogyan használják, az további kérdéseket vet fel: mik is tulajdonképpen ezek a médiumok, mennyiben tekinthetõek mûvészetnek, s a fotó ezek révén mûvészetté válik-e? Ez foglalkoztatja Horváth Dánielt, aki a fotó sajátos nyelvezetét vizsgálja a reklámban, s azt – mûvészeti médiumként alkalmazva – a vizuális környezetformálás új lehetõségeként kutatja.

Ezek a munkák tekinthetõek alkalmazott fotónak: a felhasználás mikéntje meghatározza mit és hogyan ábrázolnak. A digitalizálással feltehetõen ez is változik: a fotó jelentését nem a valós világhoz fûzõdõ, hanem a jelek mûvi világához való kapcsolatában kell majd keresnünk. Így talán megjelenhetnek – a valóságtól „független” – autonóm fotósok, akár abban az értelemben is, ahogy a digitális képet a festõhöz hasonló szabadsággal készítik el. Ez pedig elvezethet a fotó és a mûvészet – mindmáig hiányolt – másfajta (szimulált?) szintéziséhez.

 

  1. Akcidens. Pál Csaba fotókiállítása, Éri galéria, Budapest, 2000. május 3–június 3.
  2. sajátfotó (képnapló). Erdélyi Gábor, Imre Mariann, Szabó Dezsõ, Szûcs Tibor, Trafó (Kortárs Mûvészetek Háza), Budapest, 2000. május 15–június 18.
  3. Kirakat – (Mai) magyar fotóstratégiák. Szabó Dezsõ, Budapest, Vintage Galéria, 2000. május 23–26.,
  4. Illés Barna – Akvamarin (Instant Water), Tölgyfa Galéria, Budapest, 2000. május 10–május 26.
  5. Sarkantyú Illés + diplomamunkák: Tölgyfa Galéria, Budapest, 2000. május 10–május 26.
  6. A Hal. A Szellemkép Szabadiskola végzett harmadéves hallgatónak bemutatkozó kiállítása, Grand Café Kávéház, Szeged, 2000. május 12–május 24.
  7. Görögországi képek '99. A Magyar Iparmûvészeti Egyetem Vizuális Tanszék hallgatóinak képeibõl rendezett fotókiállítás, Tölgyfa Galéria, Budapest, 2000. május 10–május 26.
  8. Vancsó Zoltán fotókiállítása, Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest, 2000. május 25–június 10..
  9. Mucsy Szilvia kiállítása, Odeon Kávézó (Puskin Mozi), Budapest, 2000. május 27–június 27.