Á t h a l l á s
Petrányi Zsolttal, a kiállítás kurátorával beszélget
Szûcs Károly
Mûcsarnok
2000. június 1–augusztus 8.
Sz.K.: Konvencionális kérdéssel kezdjük, a cím
jelentésével, az „áthallás”-sal. Ezzel kapcsolatban én a katalógusban olvasható
állításoktól eltérõ rögeszmét szeretnék kifejteni. Ti a címet a mûvészeti
területek közötti áthallásként, így a zene és képzõmûvészet, a hang és kép,
a szöveg és látvány közötti oda-vissza utalásként, illetve a festészet, videó,
digitális mûvek, valamint a fotográfia képeinek transzparenciájaként értitek. Nekem
egy másféle elképzelésem is van a kiállítás értelmezésérõl. Az „áthallás”
folyamatára mint a régi és az új mûvek viszonyára gondolok. A régi, megjelenve az
új mû múltjában, hátterében, mintegy összehasonlítási felületet képezett az új
számára. Itt mindez fordítva történik, ez olyan áthallás, amely során az új
mûvek lebontják a régi jelentéseket. Eltüntetik a képek stiláris, ikonográfiai,
vagy tapasztalati értelmezésének hagyományos lehetõségeit. Olyan képek jelennek
meg, amelyekben nincs utalás a múltra, amelyek ismert módon nem értelmezhetõk, így
nincs megerõsítése a jelentésnek. Nehéz felfedezni a mûvek „mögötti”
szándékot.
P.Zs.: Nagyon összetett a válasz. Egyrészt magukról a
mûvekrõl kell beszélni, mint létezõ dolgokról, másrészt pedig – ami sokkal
fontosabb – a kiállítás szempontjairól, a kiállítás-rendezés struktúrájáról
kell szólni. A kiállítás-rendezõ alapvetõ kérdése az, hogy amikor kortárs
mûvészeti tárlatot rendez, miképpen viszonyuljon a még létre nem jött mûvek
jelentéséhez. Hogy elébe menjek a dolgoknak, én azt mondtam, hogy én a mûvészeket
választom ki, és a bizalom jegyében õk döntik el azt, hogy milyen irányba mennek. A
mûvészek kiválasztásában kapunk választ a kérdésedre. Mert igaz ugyan, hogy a
mûvek olvasatának vagy értelmezésének szempontjából adódhatnak nehézségek, de
számomra sokkal érdekesebb volt a nyelv maga. Ha képi nyelvrõl beszélünk, akkor
ennek a mûvészet egészén belül nagyon sok iránya lehet. Egy ilyen kiállítás
esetében, ami büszkén vállalja, hogy a pop-kultúra felé orientálódik, ez egyben
szûkítés is. Mint ahogy te is mondod, megjelenhet bizonyos ikonográfiai elemek
alkalmazásában – ha van ilyen egyáltalán, pl. a divatfotóban –, és ekkor az a
kérdés, hogy van-e emögött jelentés. A tévében nemrégiben nyilatkozott Beke
László a kiállításon szereplõ generációval kapcsolatban. Õ azt mondta, hogy
ellentétben a '70-es évek – például konceptuális – mûvészeivel, a mai
mûvészetrõl sokkal nehezebb állításokat alkotni. Azaz, egyfajta parttalanság,
szétszóródás érzékelhetõ, mert nincs együttes vagy közösségi kiállás, mint az
avantgardizmus vagy neoavantgarde klasszikus idõszakában volt. Ez azért izgalmas, mert
igaz ugyan, hogy kb. tíz éve hozott utoljára lázba bennünket a posztmodern
jelenléte, de amikor ilyen képeket látunk, ne lepõdjünk meg azon, ha mégiscsak egy
posztmodern jelenséggel találjuk szembe magunkat.
Sz.K.: Én a pontosabb beszédmód kedvéért az összes alkotást
mediális tulajdonságai felõl közelíteném. Az izmusokban, korstílusokban,
tendenciákban megnevezett értelmezési kontextus nyilvánvalóan felbomlott. De te sem
tehetsz mást, mint hogy a kiállítás címével, a rendezés koncepciójával mégiscsak
egy kontextust próbálsz elõállítani.
P.Zs.: Amikor egy kiállítást szervezünk és mûvészeket
válogatunk, kétféle lehetõségünk van. Az egyik, hogy a kiállítás bemutatja a
mûvészek egy csoportját, de van egy másik lehetõség, és úgy gondolom, hogy a
nyugat-európai kiállítási stratégiák pontosan ezt célozzák, amikor egy témát
keresnek annak ürügyéül, hogy a bemutatott mûvészekrõl beszélhessünk. Azaz a
téma nem magyarázza meg a kiállított mûvek értelmét. A kiállítás egy
keret-jellegû összeállítás, amely olyan struktúrát próbál kialakítani, ami
összefog, de lazán, és nem kényszerít rá senkire semmit, ám mégiscsak összetart.
Amivel összetart, az a nyelv. Ha te megkérdeznéd, hogy én milyen jelentést szánok
ezeknek a mûveknek, mi az olvasata egy-egy mûnek, akkor bizonyára zavarba hoznál. Ha
egy-egy mû értelmét keresem, lehet, hogy el tudnám mondani (mert kapcsolatban voltam a
mûvészekkel, tehát tudom), de akkor az a szélrózsa irányába, a legkülönbözõbb
területekre fog bennünket elvetni.
Sz.K.: Úgy tûnik, hogy a kiállítás a képzõmûvészet egy
újabb generációját képviseli. A Balkon egyik tavalyi száma a Ravasz Andrással
készült beszélgetésben – aki most itt is kiállít – „új világkép korszakot”,
„techno-nemzedéket” említ. Ezek gyûjtõfogalmak. A mai mûcsarnoki kiállítást te
is valamilyen csoport metaforájaként értelmezed. Áthallásként próbálsz valamilyen
csoportos rendezõelvet – mégha következményeiben világosan nem is összegezhetõ
rendezõelvet – alkalmazni.
P.Zs.: Igen...
Sz.K.: Ezzel a tárlattal párhuzamosan egy másik projekt
kurátora is vagy, a Vintage Galériában megrendezett Kirakat-é, amely katalógusában
azt írod, hogy a kiállítás-sorozattal a képzõmûvészek és a fotográfusok
közötti szemléleti ellentmondást próbálod feloldani. Közös értelmezési
szabályok (kiállítások) felállítására törekedsz. Azt hiszem, ez egyetlen módon
történhet, a mûalkotás mediális alapú megközelítésével. Ha a mûalkotást egy
fiziko-kémiai vagy digitális jelmezõre lebontod, és onnan felépítve szabadon
értelmezed.
P.Zs.: Ebbõl a szempontból hogy gondolsz Szacsvayra vagy Szabó
Dezsõre?
Sz.K.: Állításomat még távolabbra vezetem. A dokumentatív
tartalommal bíró képek értelmezése korábban a konvencionális észlelési
tapasztalaton alapult. A valóság kollektív képzete a kép értelmezésének elemi
feltételeként szolgált. A itt kiállított mûvek narrációja, sztorija – azaz a
valóságra vonatkoztatottsága – önértelmezõ kontextuálást kíván, mind a
kép-szöveg típusú mûvek esetén, de ugyancsak önértelmezõ kontextusként
mûködnek a projekciós és transzformációs mûveletek. Szabó Dezsõ és Szacsvay
mûveinek alapja is a valahonnan nyert kép, amely tartalmazza a valóságosság elemeit,
de nincs hiteles referenciája a konkrét valóságra. Gyakorlatilag a valóság
mediálása, és ennek folyamatában az eredet eltüntetése történik. A hitelesség és
a tartalmi mélység kiesik a kontextuálás hatókörébõl, így a kép referenciája a
kontextuálás lesz maga. A kép a mûveletek végtermékévé lesz, amelyben a
dokumentatív felület csak a szabadon felhasználható elemi jelentéssel – mint
amilyen a nyelv szava – azonos, de nem magával a valósággal. A kontextuálás a
dokumentatív felületet újjárendezi, transzformálja, projektálja stb. és ezek a
mediális mûveletek mint értelmezõ, hermeneutikai elemek jelennek meg. A mûveknek
mindig van valamilyen valóságazonossága, de ez már nem a tapasztalatból, hanem a
mediális képformálás, képgenerálás viszonyaiból következik.
P.Zs.: Abszolút így van. Ez az, amire számtalan szerzõ az
érzéki konceptualizmus fogalmát használta, amennyiben ez magára a médiumra
vonatkozik. De miközben elmondtad a gondolataidat, én még a legelsõ problémával
foglalkoztam tovább. Számomra nagyon érdekes kérdés, ami a mai pop-mûvészettel és
ennek jelentésalkotásával kapcsolatos. A kérdés az, hogy trendnek tekinthetõ-e a
mûalkotás látványossá válása. Azt gondolom, hogy igen. A mû ugyanazzal a
hatásmechanizmussal élhet, mint teszem azt, a reklám, azaz még a szakember, illetve a
bennfentes fogyasztó számára is nagyon erõsen épít az elsõ megpillantás
élményére. Az elsõ megpillantás azért fontos, mert a mû megjelenésébe
maximálisan beleszól, meghatározza azt, és ugyanakkor kevésbé írja ki önmagára a
mögöttes jelentést.
Sz.K.: A megpillantás aktusában történõ felismerés azt is
képviseli, hogy olyan tartalmak válnak mûvészi képekké, kerülnek mûvészi
kontextusba, amelyek korábban nem érdemelték ki ezt a státuszt. A kép
popularizálódásával a téma iszonyatosan triviális lesz, mint ahogy ez a pop-artban
lejátszódott már egyszer. A designtõl a divatig és a reklámig, melyek a pillanatnyi
vágyakra kívánnak hatni, melyek a hagyományos humán felfogás szerint az
értékhorizont közönséges szintjén foglalnak helyet. Ezek a vágyteljesülések
kétségtelenül nagyon fontosak, de a képzõmûvészetek többsége ezt nem vette fel a
saját narrációi közé. A mai popban nem a képek értéktelenedését szeretném
kiemelni, hanem azt a tendenciát, ami akár a helyzet változásának erényévé is
válhat, hogy a képek maximálisan lefedik az életet, és vizualizálják, látvánnyá
változtatják a legközönségesebb dolgainkat, érzéseinket is. Legitimmé és
nyilvánossá lesznek a korábban elhallgatott vagy szégyellt tulajdonságok,
elképzelések.
P.Zs.: Igen, de ennek van egy másik összetevõje is. Ez a
folyamat azzal is kapcsolatos, hogy a mûvészetnek újra meg kell neveznie a maga
közönségét. Ez borzasztóan nehéz. Visszamehetünk a hetvenes évek konceptuális
gondolatkörére, amely azt a fajta elkülönülést képviselte, mely szerint a
mûvészet a századforduló óta egyre inkább elõre halad, és egy pillanatra sem
torpan meg. Talán a pop-art volt az, amely egyszer megtörte ezt a lendületet. Az
utóbbi idõben úgy éreztem, hogy a magyar közegben is felmerül az a probléma, ami
abból következik, hogy a mûvészet a kiválasztott elithez szólt. E kiállításnak
esetében nagyon fontos összetevõnek tarom azt, hogy megneveztük a közönséget, és
hogy sikerült ez a megnevezés. Én azt mondtam, hogy kifejezetten a húszas-harmincas
generációhoz szeretnék szólni, és nem a mûvészettel foglalkozók rétegéhez, hanem
egy tágabban értelmezett értelmiséghez. Rengeteg nem megszokott eszközt számításba
kellett venni a kiállítás rendezéséhez, ami ennek a generációnak a figyelmét a
Mûcsarnok felé fordíthatta. Ilyen konkrétan a zene és a kép kapcsolata, mert tudjuk,
hogy a kortárs elektronikus progresszív zene iránt – nem mondom, hogy techno, mert
annak nagyon sok irányzata lehet – a közönség érdeklõdése sokkal szélesebb, mint
a képzõmûvészet iránt. Az, hogy a kiállítás részének tekintjük a katalógusban
is megjelentetett CD-t, a kiállítás kommunikációját sokkal könnyebbé tette.
Számtalan olyan populáris magazinba jutott el a kiállítás híre, amiben
képzõmûvészeti hír soha nem volt, de nagy közönsége van. Ez a közönség ugyanaz,
mint akit mi megjelöltünk az elején. Ezt ebben az esetben eredményként könyvelem el.
Sz.K.: Olyan rétegmagazinokba, tehetõs csoportok által
favorizált lapokba jutott el ez a kiállítás mint a CKM, vagy Cosmopolitan?
P.Zs.: A Playboyba eljutott, eljutott a Fény Magazinba, aminek
borzasztóan örülök, mert ez a techno-kultúra egyik lapja, megjelent róla hír az
Elitben, és több más magazinban. Azért kedvezõ ez, mert a korábbi kiállítások
sajtója a szaklapokra korlátozódott.
Sz.K.: Te a kiállításban mint alapvetõ mûvészeti
kommunikációs eszközben gondolkozol, és ez nem is baj. Ravasz András a Mûcsarnok
egyik termében egy teljes yuppie environmentet épített fel. Ez a gazdag, viszonylag
kifinomult ízléssel, de mindenekelõtt sok pénzzel megvalósított vágyak
lakókörnyezete, amelybe a high-end hangrendszer, iparmûvészeti plasztik székek,
széles képernyõs sztereó-tévé, saját igényekre mixelt egyedi CD (á la DJ Palotai)
és a falakon a kultúra egyik japán gurujának több négyzetméteres c-printjei
tartoznak. Ez a környezet önmagában egy multimédiális – és multi kontextuális –,
jelalkotó tér. Ez a tér szociológiai szempontból telitalálat, de mûvészetként a
design és az életmód totális összeépülését manifesztálja. Ez ebben az
értelemben érvényes és hiteles kontextus, és te azt mondtad, hogy célod nem is volt
annál több, mint hogy a mûvek a külvilág normáitól függetlenül, maguk teremtsék
meg önmaguk értelmezõ környezetét.
P.Zs.: Ez így van. És ahhoz, hogy állításaid újfent
értelmezzem, hadd tegyek egy megjegyzést a kiállítás szervezésével kapcsolatosan.
Az elmúlt években, amikor kiállítást szerveztünk mi, hasonló korú kurátor
kollégák, akkor az a tér, ami rendelkezésünkre állt, maximum az Ernst Múzeum volt.
Az Ernst Múzeum alkalmas arra, hogy egy szûkebben értelmezett témakört
megjelenítsen, és a tartalomnak azt a szeletét határozza meg, amirõl a mûvek adott
esetben beszélnek. A Mûcsarnok kétezer négyzetméter, és ez más helyzet. A
szervezés elsõ kérdése önmagam számára azt volt, hogy létezik-e olyan tendencia,
szûkebben értelmezhetõ csapás, amely karakterizál egy nemzedéket, és ugyanakkor
hitelesen megtölt kétezer négyzetmétert. Úgy gondoltam, hogy félrevezetõ lenne ezt
állítani, ezért egy tágabb mezõ bemutatására szerettem volna helyezni a hangsúlyt.
Ahogy te feltetted utóbb a kérdéseket, azt úgy is meg lehet fogalmazni, hogy ha ilyen
tágak a határok, akkor mi a mûvészet maga. Mûvészet sok minden lehet, és az „áthallás”
egyik alapvetõ iránya a tudomány és mûvészet kapcsolata. De az elmúlt években a
Mûcsarnok nagy kiállításai épp errõl a témáról szóltak, és én úgy gondoltam,
ebben az esetben nem szeretnék errõl beszélni. Az közhely, hogy a mûvészetet
számtalan módon lehet értelmezni, definiálni, de én inkább abból indultam ki, hogy
a mûvészet lehet felületes megjelenésû, lehet efemer, abban az értelemben, hogy
olyan mûvészek is szerepelnek a kiállításon, akik munkássága öt év múlva majd
kisebb szerepet kap. De azt gondoltam, hogy ez a borzasztóan csúnya szó, az arculat
vagy imidzs a mûvészetben is meghatározó. Valóban léteznek állandó értékek,
olyan humán tartalmak, melyek a magas mûvészet mindenét jelentik, csak éppen a
kultúra egésze az ezredfordulón megnyitja az utat arra, hogy ezek a tartalmak mint
egyfajta „kibeszélt” kérdések, egy kicsit háttérbe szoruljanak. Helyette
létrejön egy látványos dolog.
Sz.K.: Az általad megcélzott rétegre nem jellemzõ, hogy az
elmélyülést kívánó formákat részesítik elõnyben, hanem erõteljes dinamizmussal
egyfajta folytonos, lebegõ, ám mégis zárt jelennel veszik körül magukat. A múlt
áthallása náluk nem referencia. Az a réteg éppen ezért egyfajta élcsapatot, techno-
és életérzés avantgárdot képvisel; ezt az életérzést világképpé, képes és
hangos világgá építi ki.
P.Zs.: Ahogy az elõzõekben meghatároztuk a generációt, vagy
csoportot, azt én egy kicsit tágítanám. Amit a definícióban nagyon igaznak tartok,
az a dinamizmus, de hogy mint értelmiség mennyire pénzes vagy feltörekvõ, abban
bizonytalan vagyok. Nem tudom, hogy õ a feltörekvõ, vagy a szülõi azok.
Sz.K.: A vásárlási kényszert, a formák, szokások modelljét
õk alakítják ki, legfeljebb fiatalos szüleik átveszik azokat. Mindezek a dolgok ekkor
is a 20-as és 30-as éveikben járók világából kapják meghatározottságukat. Az õ
ízlésükben, életérzésükben nyerik el ezek a termékek és formák saját stiláris
és piaci igazolásukat.
P.Zs.: Segítségül még annyit mondanék el, hogy a két
oldalsó teremsor egyéni kiállításokból áll, és a középsõ teremsor pedig egy
problémafelvetõ összeállítás, aminek több alcíme lehet. Az egyik értelemszerûen
a „média és festészet”, a másik pedig a „környezet – environment”, a
harmadikat pedig „ön- és helyzet-meghatározásnak” neveztem. Ebbe sorolódtak
mindazok a projekt-mûvek, melyek adott esetben nem egyszerzõs alkotások, vagy ha azok
is, az életmûtõl eltérõ vonalban haladnak. Ez utóbbit Nagy Krisztára értem
elsõsorban.
Sz.K.: A kiállított mûvek többsége valamilyen szinten
felhasználja a fényképeket vagy videóképeket mint állóképet. Akik olajképeket
festenek, azoknál is kimutatható ez. A mûveket jellemzi egyfajta képintegrációs
törekvés, aminek a fotografikus dokumentumkép az alapja, míg a képek
transzparenciáját (áthallását) a digitalizálás adja. Mindez egy fotószerû
vizualizációt eredményez, mely a valóságra való dokumentatív utalásból
építkezik. Ugyanakkor ezek a mûvek nem valamilyen készen vett valóságot „dokumentálnak”,
hanem dokumentatív eszközökkel elõállítják a vizuális valóság különféle
formáit. A képek és narrációk fotószerûsége minden mûben dominál. A
fantáziához, sztorihoz, vágyképekhez, a fogyasztás kritikai képeihez, az új
vizuális képmegoldásokhoz a fotográfiát használják fel. Tehát...?
P.Zs.: Ez a tehát megint csak arra megy vissza, amit az elején
mondtál. Az az érdekes, hogy a tartalom sokkal felületesebb síkon fogalmazódik meg,
és ennek éppen ezért lehet eszköze a fotográfia, mert sokkal konkrétabb. Ha egy
absztrakt festményben az emberi értékeket keresed a színekkel való összhangot
kimutatva, az sokkal absztraktabb vetülete az emberi vágyaknak vagy érzelmeknek, mint
egy konkrét szituáció megjelenítése.
Sz.K.: Nem lehet itt arról szó, hogy az érzéki univerzum,
az érzékelés rendszere átalakult, mert a valóság nyomokban való képi jelenlétére
iszonyatosan nagy igény van. Nyilvánvalóan minden képalkotás alapreferenciája a
valóság valamilyen elképzelése, ezt még az absztrakt képek sem tudják elkerülni,
amikor pl. a kézjegyrõl, vagy a faktúráról beszélünk. A valóságra utalást – a
valóság áthallását – a fotográfia erõteljesen és könnyedén közvetíti,
különösen a manuális képformálási eszközökhöz képest. Úgy tûnik, hogy ennek
az új, multimédiális formában jelentéseket és formákat kontextuáló világnak
egyik alapeleme a fotografikus valóság jelenléte. Ez a kiállítás ebbõl a
szempontból a fotószerûság demonstrációja is. Ha felületes is, de biztos, hogy nem
csak errõl van szó. Talán a multimediálás és multikontextuálás egy másféle
érzéki világ, másféle identitás felépítésének kísérlete, amelynek
rendszerében tetszés szerint átalakítható a kép. Ahol a hangok, a tárgyak és a
különféle mediális képek – mint ahogy Ravasz András a teremben elhelyezett mûvét
definiálta – „egyenrangú elemek environmentjé”-t alkotják.
P.Zs.: Nem tudom, lehet-e ilyen általános dolgokat állítani,
annak ellenére, hogy én ezt igaznak érzem. Fõleg ezért érzem igaznak, mert az ember
önkéntelenül összeveti azokat a mûvészeket, akikkel együtt dolgozik a nemzetközi
példákkal, melyek alapján ezeket a párhuzamokat értékesnek, korszerûnek ítéli
meg. Éppen ezért állításod lehetséges, igaz, vagy csak egy lehetõség
felerõsödését jelenti.
Sz.K.: Maradjunk ennyiben. |
|