Barna
Róbert
A z e l m e n t e t t k é p
(Mennyire lehet mentesíteni a képet a Pillanatnyiságtól)
Kiss Mihály „mostani képek” címû kiállítása
Nádor Galéria
2000.
Sorozat-évek, sorozat-kiállítások. A sorozatszerûség az évezred
végén természetes gondolkozási forma. Az egymást ismétlõ alakzatok variációi, a
másolatok, a gesztus-szériák eluralkodása nem tûnik különlegesnek. Kiss Mihály
munkái nem kerülik meg a tendenciát. Képei ugyancsak képváltozatok, melyek
nüansznyi eltérésekkel ismétlõdnek újra és újra. Ráadásul képein a gesztusok
sokszor egymást tükrözik. A szimmetria itt nem a rend megtestesítõje, hanem a jel oly
módon való tükrözése, hogy a megjelenõ jelek egyike kitörölje a másikat. A
széria az egyedit, a sorozatot a sorozat.
Nyilvánvaló, hogy Kiss Mihály azt is érzi, hogy az ezredvégi
Kép-Orgia közepette a redukció elkerülhetetlen lépés egy Képkészítõ számára.
Ezek a képek nem képek, inkább jelképek, melyek az információ nyelv elõtti
állapotát idézik, szinte részletezés nélkül izolálva az alapsémákat. A
festõ-grafikus számítógépre vált át. Ha fest vagy rajzol, mint gép gyártja le a
sorozatot, az emberi formát idézõ „jel-sémákat”. Ez a munka így felvállalt
önsorsrontó gesztus. A mûvész úgy fogja fel a sorsát, mintha õ maga is sorozat, egy
végtelenített válaszkeresés lenne, egy ki nem mondott, de feltehetõen újra és újra
megfogalmazódó kérdésre, amely így hangzik: mi van egy széria mögött? Hogyan lehet
több egy kép, mint egy termék? Hogyan haladható meg ez a képeket gyártó speciális
tömegtermelés? Hogyan telíthetõ a kép újra feszültséggel? Az a kép, amelybõl a
gyorsaság és a mennyiség kiürítette az élettelit, az emberit.
És Kiss Mihály – úgy tûnik – megtalálta a megoldást. A kor
sebességhez való vonzódása villanásszerû benyomásokat követel. Kiss képein
emblémák villannak fel. A kor tempójához alkalmazkodva szinte beégetik a bélyeget a
tudatba. Érzékileg minimalizált, sematikus jel-együttesek ismétlõdnek. Az
ismétlés, mint a bevésés eszköze eleinte hidegnek és szabványosnak hat, ám
hamarosan rájön, ráérez a nézõ a jelek mögötti világra és ez a világ áthevíti
a jelképeket.
A grafikus kilenc éves kihagyás után jelentkezik újra. Filozofikus
hajlama, racionális lét-megközelítés-módja, képeinek egyszerûsége, sõt
aszketizmusa változatlan. A felvilágosodásra – mint tudjuk – nemcsak a tiszta ész
primátusa jellemzõ, hanem a kivárás, az érlelés követelménye is, amely néha épp
kilenc éves pihentetést parancsol. A kihagyott majdnem-évtized Kissnél is jelentõs
érést és elmélyülést eredményezett.
Kiss Mihály változatlanul nem akar drapériát. Változatlanul
mentesíteni akarja a figurákat mindentõl, ami a korszakhoz köthetné õket.
Változatlanul a legalapvetõbb kontrasztokkal dolgozik. Ma is egyetlen dolog érdekli,
hogy mennyire lehet mentesíteni a képet a pillanatnyiságtól. Az alapforma
megragadásának nehézsége izgatja. A legegyszerûbb eszközökkel akar dolgozni,
olyanokkal, amelyek akár számítógépre is alkalmas sémák, alapelemek,
tárgy-körvonalak. A konstruktivitás, arány és iránykülönbségek izgatják. Jelek,
bizonyos szimbólumrendszerek határán. Ám most a legfontosabb a számára egy
cselekvés nélküli, idõ nélküli állapot felidézése. Minden kép ezt a cselekvés
elõtti állapotot idézi. A felkészülést a cselekvésre. A konkrét világ, az emberi
létezés kezdetét.
Mert emberi figurákról akar „beszélni” a képeken. Az emberi
létezés sémái, a kapcsolat és kapcsolatnélküliség, az elválás, az egymásnak
feszülés ideogrammjai jelennek, testesülnek meg a szó szoros értelmében. Mert az
emberi figurák teste bármennyire is esszenciális, bármennyire is csak a tömegember
sziluettjei – vagy mondjuk ki bátran – piktogramjai jutnak el az érintésig, mégis
igazi feszültség keletkezik találkozásuk és elválásuk erõterében. Ha az ingerek
változatlanok is, vagyis sorozatszerûek, ismételtek, a hatás mégis katartikus. A
mereven stabil állapotba jutott ember idézõdik fel a képeken. Ám a nézõt e
konstans, statikus ingerek érzékelése közben meglepetés éri. A jelenség és jel e
nagymértékû kettéválása szinte hallucinatív állapotot hoz létre. Az
automatikában ismert, hogy a monotónia, illetve az aszketikus tendencia alól mindig
berobban hirtelen a látomás. Itt is tetten érhetõ a célzatosság: az érzékiséget
felkeltõ, az érzékiségre hatni akaró, a nemiséget szemérmetlenül megjelenítõ
mágikus törekvés. A kép a szexuális inger afféle stimulálója lesz. Az emberi
viselkedés alapformái, az õs-primitív rajzok vagy a brutális városi falfirkák
jelhelyzetét idézik. Ezen az õsi fokon a kép tervrajzot és viselkedési mintát ad. A
leegyszerûsödés optikai jelre, egyszer csak pornográffá lesz. A mágia tárgya a
Nézõ-ember.
Mintha a gátlások alól, a sorozatszerû magányosság mértani
alakzatai mögül elõtörne a vágyakozás. Bennünk. Mintha a szögeiben egyenlõ,
oldalaiban arányos háromszögek geometriáját áthevítené egy õsi, szemérmetlen, de
szeméremre nem is szoruló nemiség. És egy egyenlõ oldalú háromszögbõl fan
szõrzet képzete lesz. És a hegyesszögek helyén mellek csúcsosodnak, falloszok kúpos
hengerei merednek elõ a képzeletben. A nemi szervek szimbólumai felszólítások. Az
elõtérbe kerülõ sémák olyan absztrakt jelekké válnak, mint õsi jelképtársaik,
melyek történelmileg nyilván megelõzték a képalkotás képességét. A képeken
megjelenõ kék és vörös alapszínek a beavatás emblematikus telítettségét
sugározzák . A kép kultikus helyzetbe kerül. Elvont ideálok és ideák bennünk, a
vágyainkban testesülnek meg. A képeken visszaköszön az emberi létezés korai
szakaszából valami archaikus egyszerûség, célszerûség, információ és szépség.
A puritán festõi eszközök, a konstrukció és a forma alatt egymásnak feszül és
elõbukkan egy õsi rítus ahogy és ahol – a barlang falán – felidézték,
lejátszották és elõre rögzítették a mintát. A grafikus tudatosan rájátszik az
õs-múltra. Az alakok „fej nélküliek”. Testük nemi jellege kihangsúlyozott. A
nemi jellegzetességek képletszerûségük ellenére rendkívül erõteljesek. Óriás
falloszok, nyíló ölek, a mellek hegyes, elõremeredõ pengéi, behódolási helyzetek,
de akár a hímnõs, kétnemû egyedek képe, melyeken mindkét nem nemi jellegzetessége
kiemelten jelen van. Egy pénisz méretének, egy hímveszõ aránytalan hosszúságának,
egy nõi öl szõrzet nélküli meztelenségének, egy fityma leegyszerûsített
hegyesszögének, a vulvák sematikus trigonometriájának vagy a rombusz vágatainak
szinte hihetetlenül erõs felidézõ ereje van. A képek a kommunikáció lassan
feledésbe merült, mágikus vonulatát hozzák hozzánk nagyon „közel.”
És Kiss Mihálynak sikerül a képet kivonnia a változás, a
mulandóság uralma alól. Egy ilyen nézõponthoz, mint amilyen az övé, természetesen
meghatározott világszemlélet, pszichikus jelentés tartozik. De ezek az elméleti és
formai tényezõk, amelyekkel õ dolgozik, kód jellegûek. Ezek a kódok önmagukban és
egymással fenntartott viszonyaikban is rendkívül izgalmas õsi feszültséget
fókuszálnak. Képek és jelképek egyszerre, ahogy errõl Thomas Merton ír: „A
valódi jelkép nem pusztán rámutat valamire. Szerkezete olyan, hogy tudatunkat az élet
és a valóság belsõ jelentéseinek újfajta átélésére ébreszti. A (megtisztított
) jelképnek köszönhetõen az ember teljes átéléssel és tiszta tudattal léphet
kapcsolatba önnön legmélyebb énjével, más emberekkel vagy éppen Istennel. Isten
halott (írják-gondolják mostanában)… Ez voltaképp azt jelenti, hogy jelképeink
halottak.” …És úgy tûnik, életre is lehet kelteni, át lehet hevíteni és talán
el lehet menteni õket, mint ahogy ez Kiss Mihálynak is sikerült. |
|