Palotai János
É s z a k i f é n y - á r n y é k
Karcolt legendák.
Észt fotó 1965-1999
Mai Manó Galéria
dátum???
Rokonok találkozásakor gyakran elõkerülnek a fényképek –
melyekhez az érthetõség kedvéért néha magyarázatot is fûznek. E képek részben
ezért is készülnek, bár a készítõk számára is lehetnek ugyanolyan fontosak, mint
a nézõknek: ön-igazolásai a rokonságnak, hasonlóságnak és a különbségeknek.
Idén nyáron távoli nyelvrokonaink, az észtek jártak itt, hozták el
képeiket, s hozzá magyarázatként egy katalógust is. Mari Faanemets alapos tanulmánya
alkalmas a verbális, nyelvi és a vizuális kifejezés összehasonlítására. A
szövegben nem találni a magyarhoz hasonló szavakat, de a képekkel más a helyzet:
látjuk, hogy az észt fotóban is megjelenik a különféle technikákkal való
kísérletezés; a képek utószínezése (kékre, mint Jaak Eiderma-nál),
tónusozása, lágyítása – vazelines üveggel – Toomas Kalve-nál, aki régi
dobozkamerát használ, valamint az egymásra fényképezés, ami a képeket idõtlené,
álomszerûvé, szürreális hatásúvá teszi, Ann Tennonál és Peeter
Lauritsnál. Utóbbi mûvész már a számítógépes printelést is alkalmazza újabb
munkáiban (Ringatógép, 1999). A „gondolkodó fotográfia” jegyében
születtek Peeter Linnap tengerparti képei: a partra vetett dolgok egy másik
világból „üzennek”.
Mari Lannemets említett tanulmányában történetileg periodizálja az
észt fotó elmúlt fél évszázadát. Az '50-es években más mûvészetek hatottak a
fotóra: az irodalom (szabadvers), a kísérleti színház, a szimbólumok keresése. A
'60-as éveket a különféle technikákkal való kísérletezés jellemezte, majd a
szimbolista mélységre törekvés ('70-es évek). A '80-as évekre a „szép képek”
színezett világára az új romantika, s az eklekticizmus volt a jellemzõ, s a
konceptualista megközelítés, amely már korábban jelentkezett, majd a '90-es években
a „gondolkodó fotográfia”.
Paradoxnak tûnik fotótörténetrõl szólni akkor, amikor az országnak
nincs története, mivel ország sincs. Mindössze 50 év függetlenség jutott az
észteknek – két részletben –, a történelmet a legendák „helyettesítik” –
talán ezért is Karcolt legendák a kiállítás címe. Ami megmaradt: a nyelv, a
legendák, a kultúra mint az integritás és identitás megõrzésének egyetlen
lehetõsége, bár az észt kultúrát szokás úgy is jellemezni, mint a
megszakítottság kultúráját. E „folyamatos megszakítottságban” a fotó
jelenthetett egyfajta folyamatosságot. Nem véletlen, hogy a függetlenné vált Baltikum
elsõ külföldi gyûjteményes fotó kiállítása a Képek emlékezete
volt.
M. Laanemets – aki egyben a kiállítás kurátora is – a kronológia
alapján próbálta elrendezni az anyagot, ugyanakkor a legjelentõsebb fotósok munkáit
is megpróbálta bemutatni. Ez nem feltétlenül esik egybe az elõbbivel, mivel egyesek
munkásságát nem lehet egy periódusba, egy mûfajba szûkíteni. E kettõsség miatt a
kiállítás eklektikussá vált, hasonlóan a családi kamaratárlatokhoz, melyeknek
azonban megvan a maga intimitása, hangulata.
A családi fotók itt átvitt értelmet kapnak: a kiállításon
látottak pszeudo családi fotók, nem az emlékezés eszközei, mint inkább „a múlt
feltalálói”. Margot Kask Érintések címû sorozata a maga nõi
szemléletével, intimitásával és kis méreteivel sem igazi családi kép, jóllehet
formái, témái alapján meg is felelne annak, de a testközelség túllép a
konvenciókon. Liinn Siib Pasztoráljaiban – akár családi kiránduláson
is készülhettek volna, ha nem lennének ennyire megkomponálva – a francia rokokó, az
impresszionizmus motívumait rendezi újra dekoratív, mediális képekbe. Toomas Volkmann
manierista portrésorozata a régi születésnapi fényképezésre emlékeztet
arisztokratikus hangulatával, ahol valójában nem a szereplõknek „állít emléket”,
hanem a stílusnak, a mûfajnak.
Peeter Tooming Fotórondója a klasszikus mûtermi
fényképezés álságát nyújtja, amikor a századfordulós mûterem díszletei elõtt
fényképezi a ma átlagembereit. A két idõsík találkoztatásával az idõtlenséget
sugallja, vagy inkább annak körforgását (rondó). A stilizált térben az alakok
realitása, vaskossága idegenként, kontrasztként hat. Arvo Iho és Tönu
Tormis portréfotói épp ellenkezõleg: az alakok szinte beleolvadnak a
háttérbe, a panelnegyedek nyomasztó világba; Tallinban ugyanúgy, mint Moszkvában.
A stilizálás tudatos alkalmazása szembeállást jelentett a szovjet
birodalmi sajtófotó hamisságával, propagandista jellegével. Talán ezért sem látni
a kiállításon dokumentum- vagy szociofotót, bár Malev Toom
szeretetotthonban készült képeit amiatt talán oda sorolhatnánk, mert
fotóriporterként a tényfeltárás, a megdöbbentés volt a „feladata”. Képei
azonban pasztellesebbek, s elsõ ránézésre több dolgot árulnak el egyszerre, amibõl
nehéz kiválasztani a lényegeset és a döntõt.
A stilizáláshoz megfelelõ terepnek bizonyult a mûvi, mûvészi
(színházi, mûterem-) világ, ami nem volt idegen a fotósoktól. Az itt kiállítók
jó része ugyanis nemcsak mûvészeti fõiskolát végzett Tallinban, hanem
sajtófotósként vagy az Észt Televízióban kameramanként dolgozott. Munkájukban
talán ezért is jut nagy szerep a fény-árny hatásnak mint kompozíciós elemnek,
valamint a térkezelésnek. Az „északi fény” keménységét, ridegségét
maximálisan kihasználják, ami a Bergman filmek hangulatára, világára asszociáltatja
a nézõt. Ebben a világban „gyakran az egyetlen cselekvõ a fény”, így a
legfotografikusabbnak tartott „fényíró”, Toomas Kalve Botanikus
kertjeiben, Temetésén, vagy Ain Protsin Pillanatán,
ahol a formateremtõ fény „actus in nascendi” látszik. Ellenpontként következik a
végsõ aktus, a formák eltün(tet)ése a fény által, a túlexponált
kifehérítettség, mely álomszerûvé, irracionálissá teszi Peeter Laurits
fiúfejét (Mégis van egy szeles lapát az álomporban).
A fénykezelésnek is szerepe van a sajátos „térszemlélet”
kialakításában. Erre Peeter Tooming Tánc vacsora után címû képe lehet
példa, mely nem véletlen került a meghívóra s a katalógus címlapjára. A felülrõl
jövõ mesterséges fény növeli a mûvi, színpadi hátteret, amit annak üressége
fokoz. Az elõtér viszont telítettsége, töltöttsége és sötétsége miatt kisebbnek
tûnik, még a tükrözõ felület sem tágítja. Pedig a képen érvényesül a
perspektíva-elv; az elõtérben zongorázó kezek nagyobbak a háttérben táncoló
cilinderes alaknál, a zongora vonalai alul, az ál-mennyezet élei felül rövidülnek, a
horizontot elfedi a terem világos fala, amit sötét ajtó- és ablaknyílások tagolnak.
Ennek ellenére mintha fordított perspektíva deformálná a teret; az irányultság
megváltozik – vélhetõen nemcsak a látószög-transzformáció miatt, hanem
áttételesebb, szemléleti okok, a bezártság, kilátástalanság miatt is. Az átlós
illetve függõleges szerkezet dominanciája és a szokatlan rövidülések expresszívvé
teszik e képeket. (Amennyiben elfogadjuk a hagyományos magyarázatot, hogy a
függõleges a minõségek, értékek hierarchiáját jelöli a spirituálison át a
transzcendensig, a vízszintes a mennyiségit, a materiálist, az átlós pedig a
kettejük köztes helyzetét, konfliktusát, úgy e képek a pusztulás, a rossz
mércéjéül szolgálnak.)
Andrus Köresaar és Mart Viljus nem stilizál, hanem „dokumentálja”
a rútat, a gonoszt; nem a képet roncsolja, hanem a roncsokat, romokat fotózza;
lepusztult épület- és gyárbelsõket (Purgatórium), az egykori tiltott, szovjet
zónát (Elhagyott föld). Mintha Stalker standfotóit látnánk, utólag igazolva
Tarkovszkij dokumentarizmusát, igazát. Viljus is azt mutatja meg, mi marad egy
kataklizma utáni világban – bár nem õ, hanem Arvo Iho asszisztált e filmnél. E
kataklizma a kelet-európai történelem közös tapasztalata, melyre az észt
fotómûvészet sajátosan reagál, némi melankóliával, de inkább hûvös
rezignáltsággal (ami fõként a reménytelenségbõl fakad), s nem azzal a
nyugtalansággal, mely e régió mûvészetére általában jellemzõ (volt). Hogy ez így
alakult, ebben feltehetõen szerepe lehet az elszigeteltségnek, ami 1990 után is nehezen
oldódott, hiszen e mûvészek mindmáig ritkán állítanak ki külföldön. |
|