Haba Péter
Z á r v á n y v i l á g
A Richter Gedeon Vegyészeti Rt. új épületszárnyáról
Amikor alkalmam nyílott arra, hogy minden részletében megnézhessem a
Richter Gedeon Rt. épületcsoportjának új, az Archikon iroda két építésze, Horváth
Dénes és Nagy Csaba tervei szerint készült épületszárnyait, egy régóta
bennem lakozó bizonytalanság szertefoszlására láttam esélyt. A rejtély nem
kimondottan a gyógyszergyárat övezte, hanem általában a gyárat, mint mûfajt. A
gyár a háború elõtt a modernizmus leghûségesebb társa volt, bátran
kísérletezhetett rajta bármelyik szakmarengetõ architektus – a gyár nemhogy nem
tiltakozott, de egyenesen igényelte tevékenységüket, hisz nem bírt olyan
asszociatív-tartalmi kötelezettségekkel, mint a többi épülettípus. Ennek ellenére
az építészettörténeti interpretációk többsége megelégszik a külsõ megjelenés
vizsgálatával; belsõ rendszerüket már nem tekintik az épület „mûvészi”
részének, mondván, hogy az már csakis a funkciónak alávetett szféra. Ezt persze
részben igaznak is kell tekintenünk, csakhogy a két „rész” kapcsolódása – amit
más építészeti feladatok esetében az építészet egyik legfõbb feladatának
tartanak – az egyszeri érdeklõdõ számára örökre ismeretlen marad. A gyár mutatja
tehát a legszemléletesebben azt az evidenciát, hogy az építészet kétpólusú, „egyidejûen
… média – eszköz, közeg – jellegû …, ugyanakkor mûvészeti, azaz önmagán
túli, megformált jelentést hordozó jelenség”1.
A gyógyszergyár taglalásával azonban nem egyszerûen ezt az
összetettséget szeretném bemutatni, hanem azokat az általános kérdéseket is
felvezetném, amelyeket ennek az épületnek speciális és egyben tipikus gyár volta
keltett bennem.
Az idén elkészült traktus lényegében négy régebbi épülettömb
közötti, nagyjából U alakú teret tölti ki, s nagy komplexummá egyesíti az
épületeket – mint öntvény az öntõformához, úgy illeszkedik a rendelkezésre
álló teret határoló falakhoz. A körülzárt épület csupán egyetlen helyen bír „feltárulással”:
a félkör alakú, látványosan kialakított belsõ udvar nagy, lendületesen ívelõ
sötétkék függönyfala elementáris erejû meglepetés a kívülrõl igen nyomasztónak
ígérkezõ épületben. Méreteivel, reprezentativitásával, saját teret körülíró
ívelésével fõhomlokzatszerû. A bonyolult, szûk tereket rejtõ komplexumban bolyongó
embernek azt a képzetét erõsíti ez, hogy az új traktus végsõ soron épület az
épületben. Ez a „zárványlét” többszörözõdik a függönyfal mögött: a
dinamikus, de megnyugtató térérzetet nyújtó íves folyosók valójában újabb
épületet határolnak – a hermetikusan lezárt laboratóriumok és üvegszobák sorait.
A gyógyszergyártás logisztikájából következõen mind mélyebbre hatol a látogató
az épületben, úgy kerül szembe újabb elkülönítõ körfolyosókkal, térhéjakkal.
Éppen ennek tudatában érzünk feszültséget, amikor a létesítmény közepén az
udvarral találkozunk, mintha ez is egyfajta zárvány volna; a teljesen elszeparált
külvilág egy töredéke. Az új homlokzat – mivel fõhomlokzatot asszociál – nem a
hagyományos építészeti játékszabályok szerint kapcsolódik az egészbe, nem kelt
igazán intim, udvarszerû hatást. Egész megjelenésében sem vállalja a komplexum alig
palástolható áttekinthetetlenségét – itt ugye minden a gyártási folyamat
logikáját követi – hanem inkább lesöpri a „munkaasztal” közepét,
lélegzetvételnyi friss levegõt, természetes fényt ad az ablaktalan helyiségekbõl
kilépve, mégha ezzel a munkaterület értékes négyzetmétereket is veszít.
Lényegében szimmetrikus, kiegyensúlyozott belsõ rendszert elhitetõ kulissza ez.
Ugyanakkor egész rendszerét nem az adott építészeti szituáció határozza meg, hanem
inkább egyfajta ízlés, amely a modern-neomodern standard, tipizált struktúráit
részesíti elõnyben. Ezek nem, vagy alig „megtervezett”(vagyis nem csakis az adott
épület számára tervezett, hanem a mai építõipar készletébõl válogatott), csak
csekély modulációval ismétlõdõ média-elemek, amelyek nem adnak sajátos karaktert a
homlokzatnak – az udvaron álló két különös térplasztika azonban annál inkább. A
két bejárat elõtt – azokat mintegy megismételve – egy-egy megcsavarodó,
megnyakló, hullámzó felületû, sárga és kék „fémkapu” áll önmagában. A
vizuálisan alig érvényesülõ, a csupa üveg épületbe belesimuló ajtók
kontrasztjaként ezek mint szobrok törnek a térbe, hasábjaik mozgalmas hajladozása
megtöri a szigorú geometriát. Magukra veszik a valódi épületnyílásoknak azt az
alaptulajdonságát, hogy a tömör fal megszakadásával egyértelmûen érzékelhetõk.
A mögöttük álló homlokzat nem képes ilyen differenciálódásra. Az, ami a falazott
építészetben a fal hiányaként létezik, itt csupán négyzetes vágás az üvegen. A
tervezõk ezzel az érdekes játékkal nyilvánvalóan csak a gyár rideg,
labirintusszerû világát igyekeztek oldani, de ezen túl, teljesen öntudatlanul egy
olyan jelenségre irányították a figyelmemet, amelyet számos mai neomodern üvegcsoda
magán visel. A homlokzat ugyanis egy építészeten kívüli eszközzel,
képzõmûvészeti jellegû, semmilyen gyakorlati szerepet nem viselõ részlettel együtt
válik „mûvészetivé/mûvészivé”, vagyis önnön anyagiságán, illetve
funkcionalitásán túlmutatóvá. Ez a képzõmûvészeti momentum (amelyhez a mûvészet
fogalma hagyományosan szorosabban kapcsolódik, mint egy függönyfalhoz), nem szokásos
applikatív viszonyban áll az épülettel, hanem egyfajta „felelgetés” révén
szerves kapcsolatban áll vele. Ez a kontaktus a kétféle ajtó közötti távolsággal a
fizikai teret helyezi a középpontba – vagyis merõben építészeti jellegû is.
Az épület összes többi részlete az adottságoknak alávetett: nem
lehet sem tömegformálásról, sem építészeti kompaktságról, sem belsõ
térfûzésrõl beszélni. Az épület egyetlen látványosan, az üzemi funkciótól
tehát nagyrészt függetlenül kidolgozott részlete ebben a helyzetben – ahogy már
utaltam rá – szükségszerûen szervetlenül kapcsolódik az épület egészéhez –
lényegében megoldhatatlan a feladat, amennyiben megoldásnak azt tekintjük, ha az
épület összhatásában egyaránt megfelel a gyógyszergyár reprezentációs
igényeinek, a kompozíciós elvárásoknak és érzékelteti az ipari mûfaj kettõs
építészeti arculatát (ti. hogy média-jellegû és mûvészi egyaránt). Végsõ soron
ennek a mûnek nem is célja, hogy „jó” legyen. Annál is inkább, mert az
épületegyüttes belsejében járva igen nehezen tudja elkülöníteni az ember, hogy
még a régebbi vagy már az új szárnyban jár-e, annyira átterjed egymásba a másik
épület dizájnja. A gyárépület – mint általában – olyan közeg, amely nem tûr
meg semmilyen idõbeliséget, semmilyen saját történetet. Valahogy Vadász György
kijelentése jut eszembe, mely szerint „…nincsen jelen, nincsen jövendõ és nincsen
múlt az építészetben, hanem van az ÉPÍTÉSZET”2, s mint ilyen
nyilvánvalóan elõször mindig a legeredetibb céljának, azaz az egyszerû közeg
létrehozásának akar megfelelni. Azt hiszem többnyire ezért olyan nehézkes az
építészet pólusait (média, mûvészeti) az egyes épületeken megkülönböztetni,
mégha a Richter Gedeon épületénél oly szembetûnõen el is különülnek. Az
építészet tehát a maga önmagában álló kompakt, tulajdonképpen a mûvészettõl is
független világából3 indul ki, s tagozódik különbözõ jellegû
(funkcionális, szimbolikus, stb.) megjelenési formákra – mûvészetisége ezért
alapvetõen más minõségû, mint a többi mûvészeti ágé.
A Richter Gedeon gyár épületcsoportjának építészeti feszültségei
is ebbõl az eltérésbõl származhatnak: a munkafolyamat igényei szerint növekvõ,
áttekinthetetlen térsor egy ahhoz csak lazán kapcsolódó, erõsen koncepciózus
homlokzat és egy képzõmûvészeti elem kontextusába került.
Az üzemépület tehát nemcsak a mûfaj jól ismert problematikájára
mutatott rá, hanem összefüggéseivel önmagára – építészet, mint építészet és
építészet, mint mûvészet – is rákérdezett. |
|