Szipõcs Krisztina
H o l a h a t á r?
Manifesta 3
A kortárs mûvészet európai biennáléja, Ljubljana
kurátorok: Francesco Bonami, Ole Bouman, Mária Hlavajová, Kathrin
Rhomberg
2000. június 21–szeptember 24.
http://www.manifesta.org
Egy kudarcról kell beszámolnom az olvasónak: a professzionálisan
szervezett harmadik Manifesta elméletire, zûrzavarosra és mindenekelõtt
élvezhetetlenre sikeredett. A tudományos szigorral megalkotott elõfeltevések, a
hosszú elméleti és gyakorlati vizsgálódással kialakított koncepció alapján
válogatott mûvek – sajnos – a legkevésbé sem váltják be a hozzájuk fûzött
reményeket: a fárasztó elméletieskedés súlyos béklyójába vert, unalmas és
belterjes munkák tömege még a kevés érdekes mûre is rátelepszik. A kiállítás
igyekszik minden érzéki élményt szigorúan megvonni a látogatótól, hogy az
szembesüljön mindazzal a problémahalmazzal, melyet a kurátorok napjaink mûvészetét
vizsgálva relevánsnak tartanak. S a nekünk szegezett kérdéseket komolyan átgondolva
nem marad más, mint hogy magunk is feltegyünk a végsõ kérdést, mely végig bennünk
motoszkál: mivégre is a mûvészet, egyáltalán?
A válságstáb a társadalomtudományok (történelem, politológia,
szociológia, pszichológia, stb.) babérjait elirigyelve arról tudósít, hogy Európa
hatalmas változásokon megy át, amire a kortárs mûvészeti gyakorlat is reagál.
Döntésük értelmében a pszichológiától kölcsönzött „borderline syndrom”,
szó szerint: „határeset-jelenség” metaforáját tûzték zászlójukra – azt
vizsgálják, az egyik állapotból a másikba átlépve, átkerülve az identitás mily
módon számolódik fel vagy õrzõdik meg, miféle védekezõ vagy visszavonuló
stratégiák születnek, mûvészi, geopolitikai, társadalmi és egyéni szinten. A
témaválasztást a helyszín, Ljubljana illetve Szlovénia pozíciója is motiválta,
mely földrajzilag, történelmileg és politikailag is kelet és nyugat, észak és dél
határvidékén helyezkedik el. A manifesztum világosan szól: a kortárs mûvészet ezen
eseményét tehát a jelen politikai valóságába kívánják beágyazni; ha tetszik, ha
nem, aki bújt, aki nem. (A mûvészet a valóság vizsgálatához használt eszköz?)
Amennyiben valamely európai országban nem létezik ilyesféle mûvészeti produktum, az
vessen magára: ott a mûvészek alighanem narcisztikusan tobzódnak az önmagáért
mûvelt alkotásban, miközben nem veszik észre, hogy a történelem vonata elrobog
mellettük. Nincs lelkiismeretük, nem elég tudatosak, problémaérzékenyek, a maguk
részérõl nem vezetik be a kritikai gondolkodást a mûvészetbe, mert alapvetõen
valóságidegenek, elefántcsonttornyukban üldögélve még az sem tûnik fel nekik, hogy
„új falak épülnek Európában”. Ejnye.
A szigorú feltételeknek, úgy tûnik, kevés mûvész és mû felelt
meg, s ezért a választást komoly apparátussal kellett indokolni: vezetõvel,
katalógussal, konferenciával – talán amiatt, mert a mûvészetet mégiscsak inkább
az individuális erõk mozgatják, és kevéssé az intézmények, a „rendszer”? A
négy kurátor egyike, Franceso Bonami kísérletet tesz arra, hogy egy komplex
rendszerben mutassa fel a kortárs mûvészetet mozgató energiákat, miszerint: a
kortárs mûvészet a forgószélhez hasonló, ahol a hurrikán magját, szemét „a
nyugati mûvészet önpusztító ereje” alkotja, a forgószél peremén dolgozik a
globalizáció és a virtualizálódás, s végül e kettõ keverékébõl születõ erõ
hozza létre azokat az alternatív rendszereket, melyeket figyelemre méltónak kell
feltételeznünk – s bár úgy lenne! Azonban hiába fogadjuk el az érvelést, a
konkrét példák legtöbbje nem meggyõzõ – hiányzik a koherens mûvészi forma, a
mûvek széljegyzetként sorakoznak a termekben és a könyv lapjain. Egy ilyen „problémaérzékeny”,
elemzõ típusú válogatást talán egy bennfentes, erõsen intellektuális típusú
befogadó képes értékelni, de az egyszeri nézõ nemigen: az érzéki élmény aligha
spórolható meg egy mûtárgy esetében, ha pedig megspóroltatott, ne legyenek
illúzióink, mûvészetnek tekinti-e majd az elébe tálaltakat az eleve gyanúval
kezelt, folyton élvezkedni kívánó befogadó.
Nem, társadalmi kérdések vizsgálatához nem adekvát eszköz a
képzõmûvészet. Legyen a történelem vagy a politikum bár hatalmas befolyással az
individuumra, s ezen keresztül annak egyik kifejezési formájára, a mûvészetre, a
mûtárgyban mégiscsak annak érzéki megjelenése a lényeg. S ilyen alapon
különíthetõ el a képzõmûvészettõl a dokumentumfilm vagy az amatõrfotó – itt
pedig ezt a distinkciót sem sikerült megtenni.
Bevallom, viszonylag rövid idõ, körülbelül másfél nap alatt, s
egyre türelmetlenebbül jártam végig a Manifesta 3 különféle színhelyeit. A vonzó,
barátságos város hovatovább több élmény kínált, mint a kiállítóterek, ahol
egyik csalódást követte a másik. Egy idõ után eluralkodott a tökéletes zûrzavar
érzete: „a mûvészi kifejezés változatossága” valójában mûfajok, témák,
mûvészi eszközök bonyolult, összefüggéstelen halmazát jelentette, melybõl sehogy
sem akart kikristályosodni a lényeg; a rendezés nem segített egyáltalán, legfeljebb
ha valaki elõre bevágta a kis vezetõ tartalmát: lábosok gõzölögtek egy minimalista
installációban, repülõgépek és rakéták emelkedtek egy kvázi-dokumentumfilmben,
továbbá számos politikai és szociológiai probléma bukkant fel amatõr minõségû
videófelvételeken, vitamûsort hallgathattunk zsebrádión keresztül, s egy fóliával
elsötétített ablakú, meleg és büdös konténerben láthattuk, milyen az „éjszaka
szigete” az amúgy kimondottan kellemes életfeltételeket kínáló Ljubljana
közepén. Végül az ember megadta magát: kár tovább vadászni, tényleg ennyi, s nem
több a mostani Manifesta.
Bõvebben: a három nagy színhely közül a Moderna Galerija kínálta a
legtöbb mûvet, termeinek egy részét alkalmi vetítõteremmé alakítva. Joost Conijn
azért méltó figyelmünkre, mint megtudjuk, mert világéletében csak utazott, sõt
nemrégiben repülõvizsgát is tett – a félórás film, melyben saját építésû
repülõgépével szerencsétlenkedik a marokkói sivatagban, szerencsére nem nélkülöz
némi (szándékolatlan?) humort sem, így a nézhetõ darabok közé tartozik. Colin
Darke afféle késõi marxistaként a mûvészet osztályjellegét vizsgálja –
történelmi eseményeket és politikai írásokat kíván konfrontálni, nevezetesen az
1848-as polgári forradalmat Trockij 1924-es „Osztály és mûvészet” címû
szövegével. A forradalmat magát a forradalom korabeli allegorikus, ámde realisztikus
ábrázolásával testesíti meg, melyet átrajzol a falra, aztán a szöveget is
átírja, saját kezeivel, a lényeg pedig: „Míg az osztályok által befolyásolt
politikai írások óriási léptekkel suhannak, a mûvészi törekvések hátramaradnak
mögöttük, mankóval sántikálva.” Hmmm. Koo Jeong-a mindezt egy törött (átlõtt?)
lámpabúra és sörösüveg együttesével egészíti ki, beemelve a galéria épülete
elõtt elterülõ valóság eme talált objektumait a kiállítótérbe.
Sokan foglalkoztak viszont a térrel, a mû terével, a
kiállítótérrel: Manferd Pernice valami provizorikus és csúnya hajlékot épített a
következõ szobában, mely attól lenne érdekes, hogy a látogatót nem várt irányba,
nevezetesen a kunyhó háta mögé vezeti, ahol aztán nem tud továbbmenni. Tomo
Savíc-Gecan installációjával – egy tökéletesen üres, fehér tér, melynek
változnak a méretei? – sajnos nem sikerült találkoznom. A De Geuzen alapítvány
viszont egy olvasószobát alakított ki az alagsorban, mely reményeik szerint „a
kutatás és a párbeszéd katalizátoraként” mûködik majd, ahol a Manifesta tág
határainak megfelelõen a térképészet, a nemzet, a kultúra, az identitás, a nem, a
test és a gazdaság kérdései egyaránt tanulmányozhatók könyvekben, folyóiratokban,
website-okon. Reméljük, lesznek majd sokan, akik elég idõt tudnak szentelni az
olvasásnak (egy kölcsönkönyvtár mindenesetre hatásosabban mûködne). Elmgreen és
Dragset viszont privát galériát rendeztek be a kiállítóterem közepén, kuckósítva
az amúgy tágas teret, tökéletesen érdektelen fényképekkel és rajzokkal, valamint
egy galerista leánnyal díszítve azt.
A kisajátított téren kívül hatalmasra nagyított amatõrfotók
sorakoztak a falon, Anton Olshvang jó válogatásában – a szovjet laborokban
gyûjtött anyag Kardos Sándor Horus archívumával ugyan nem vetekedhet, ám a „rontott”
felvételek jeleneteibõl hasonló módon áll össze Oroszország „kollektív családi
albuma”, mint Kardoséból Magyarországé. Talán csak a gépi perzsa és az aranyfogak
masszív jelenléte figyelmeztet rá, melyik valóságban járunk. Roman Ondák
Stockholmban már bemutatott projektjében azokat a képeket, modelleket állította ki,
melyeket felkérésére készítettek különféle személyek azokról az emlékezetes
helyekrõl, ahol a mûvész járt, s pusztán elbeszélése alapján kellett az
épületeket, helyeket megrajzolniuk. Az eredmény hasonló ahhoz, mint amikor ki-ki
saját kútfejébõl merítve próbálja illusztrálni a tanárnéni által felolvasott
mesét, tehetségének és élményanyagának megfelelõen, aztán a rajzokat
kiállítják az osztály saját örömére – egyszóval nem túl érdekes: sem a
személyekrõl, sem a helyszínekrõl, sem a mûvészrõl nem tudunk meg semmi
különöset, legfeljebb annyi a tanulság, hogy az emberek nemigen tudnak rajzolni.
Különös, köztes térben léteznek Amit Goren „hõsei”: az
illegálisan Izraelben tartózkodó ghanai menekültek élettere a minimumra, egy kis
lakásra korlátozódik, ahol gyerekek nevelkednek kényszerû, szüleik által vállalt
rabságban. A film alapvetõen hagyományos eszközökkel készült, a párhuzamosan futó
két felvétel és a helyenkénti inzertek (a gyermekek jogairól szóló
törvényrészletek) nem emelik a videómûvészet, csupán egy jól sikerült
dokumentumfilm rangjára. Más a probléma Ene-Liis Semper filmjével: a klasszikus zene
hangjai által kísért, teátrálisan elõadott öngyilkosságokról készített
fekete-fehér felvétel hatásos, sõt már-már giccsbe hajlóan az; másfelõl az
egyszerû poén, miszerint a videó a „rewind” gombbal visszafelé is lejátssza a
felvételt, s ezáltal (még az ilyen nagy horderejû) eseményeket is meg nem
történtté tehetjük, elég lapos konklúziónak tûnik. A nyolcvanas évek kísérleti
filmjeinek hangulatát idézõ filmetûd egyébként minden szempontból (zárt formája,
klasszikus szerkezete, egyáltalán: filmszerû megjelenése miatt) kilóg a sorból. Maja
Bajevic szinte észrevehetetlen, egy tévén futó videója viszont egy valóban érdekes
mûvészeti akció dokumentuma: az újjáépülõ szarajevói Nemzeti Könyvtár
homlokzatára erõsített védõhálót öt menekült asszony öt napon át hímezte,
saját motívumaikkal díszítve azt, mintegy magukévá, otthonossá téve az idegen
környezetet. A film ennek az akciónak szûkszavú rögzítése.
A Manifesta sajtóközpontjaként is mûködõ Cankarjev Dom a nyolcvanas
évek elején épült, nyomasztóan túlméretezett konferenciaközpont, Ljubljana
mesterségesen kialakított új városközpontjának egyik eleme, ahol a két,
felhõkarcolóként magasló épület hirdeti a modernizmus és a pénz diadalát (a
hatalmas autóparkoló körül középületek, nagyáruház, bankok helyezkednek el).
Marcus Geiger az épület melletti teret sajátította ki, rózsaszínre mázolva a
konferenciaközpont és a bank közti betont, ahol az átsietõ gyalogosok mellett Ivan
Cankar, a szlovén irodalom és nemzeti törekvések kiemelkedõ alakjának emelt
színvonalas köztéri bronz emlékmû olvadozott a rekkenõ hõségben. A trükkös,
többszintû bejáratokon túljutva az egyik folyosón felbukkanó néhány mû a
Manifesta újabb helyszínének bizonyul: Marjetica Potrc a városi társadalommal és
építészettel foglalkozó, következetes projektje néhány kis nyomaton jelenik meg –
magát a valóságban is létezõ építményt nem volt idõnk fellelni. Mellette Roland
Boden „városi moduláris menedék-egységei” (valójában lekerekített sarkú
fémdobozok) ugyanezt a problémát tálalják, a lehetséges összes kommersz eszközt
felhasználva a „termék” népszerûsítésére. Volt még egy fülke, ahol –
miután lemérték testsúlyunkat és magasságunkat – egy háromdimenziós képet
kellett volna látni a megfelelõ szemüvegen át, de ez nem mûködött (a szerzõ
ismeretlen). Egy ajtó viszont a helyi fekete lyukba nyílt: a kíváncsi tudósító
mögött mindörökbe bezáródott, s csak egy kisebb labirintust végigjárva térhetett
vissza a konferenciaközpont lépcsõházából társai körébe. Kimaradtak továbá: egy
másfél órás film Sarah Tripptõl, melyben a hit kérdéseirõl beszélnek különféle
személyek, számos cd-rom projekt (ezek valószínûleg az állandóan foglalt
számítógépen futottak), köztük performance-felvételek, a „második generációs
kibernetika”, és egy „a világgal interakcióban álló szociális organizmus”
termékei.
A másik „nagy” színhely, a Nemzeti Galéria talán egyetlen
lebilincselõ mûve Matthias Müller filmje volt a lakói által elhagyott Brasilia
városáról. A mesterségesen teremtett városról készült archív felvételeket jó
érzékkel vágja össze 1998-ban készült filmjével, sajátos, szuggesztív képi
világot teremtve a kiüresedett terekrõl. Nem mondható el ez Nika Span videójáról,
ahol Ljubljana fölött repülünk, egyfelõl egy valóságos légifelvételen, másfelõl
a város bronzmodellje fölött – még egymás mellé állítva is elég unalmasak. Paul
Noble egy képzeletbeli város, Nobsontown képeit rajzolja, az urbanisztika kérdéseit a
maga sajátos eszközeivel tárgyalva. A Schie csoport a köztereket vizsgálja:
bemutatják, hogy a „nagyon szabályozott” Hollandiában nemigen csinálhatunk semmi
élvezeteset engedély nélkül a szabadban (ezzel még sokfelé így vagyunk Európában,
a szocializáció elég hamar megkezdõdik), így: nem piknikezhetünk a temetõben, nem
horgászhatunk engedély nélkül, törött autóval nem járhatunk. Minderrõl egy
óriási, betapétázott, fucsa fal formájában értesülünk – vajon mi indokolta ezt
a formát? Szerencsére azt szabadon eldönthettük, végighallgatjuk-e Daniel Jewesbury
rádióközvetítését, melyben a szereplõk a bevándorlásról, multikulturalizmusról
és ehhez hasonlókról társalognak, egy Sokol típusú zsebrádióból mint polcra
állított objektbõl sugározva. Mivel leginkább fõzés, takarítás, vezetés közben
hajlandó az ember ilyesmit hallgatni, nem sokan pazarolták az idejüket az idegen
nyelvû „rétegmûsor” meghallgatására. Nasrin Tabatabai videója ismét csak
szociológusok körében arathatna sikert: egy török üzlettulajdonos szeretné az
otthon maradottaknak bemutatni Rotterdamot, új hazáját, kívánságára és
kommentárjaival együtt a mûvész felveszi a legfontosabb helyszíneket – török
bankok, követség, az újonnan épült híd, stb. A nyugat a keleti bevándorló
szemével, de a mûvész kamerájával (home-video minõségben).
Pravdoljub Ivanov nem túl takarékos páratermelõ installációja „a
kortárs létezés abszurditását” kellene, hogy kifejezze, ahol is kiderül, hogy
nincs változás, csak átalakulás, s mindezzel a nyugati civilizáció alapjait kellene,
hogy megkérdõjelezze. Azt hiszem, ez esetben a mû túlértelmezésével állunk
szemben... A gõzölgõ lábosok (úgy is, mint az ismerõsök konyhájának színvonalát
tükrözõ szociológiai objektumok) mindenesetre elég jól néznek ki a rengeteg drót
között.
Diego Perrone portréi (egy-egy idõs személy két kapitális méretû
szarvat tart a kezében) nem rosszak, de ebben a környezetben tökéletesen
értelmezhetetlenek (hogy az egyszarvú szarva lenne, de ráadásul kettõ?!). Simone
Berti hatalmas méretû, beállított csoportképeket készít, egy furcsa csõrendszerbe
foglalva a csoport tagjait, fokozva a statikusság érzetét. Maga az írásos vezetõ sem
tudja eldönteni, vajon mi is a fotó célja: a megfagyott pillanat technikailag
tökéletes megörökítése, avagy kompozíciós gyakorlat lenne? Kis örömöt nyújt,
hogy ismerõst, így a Manifesta áldozatkész helyi szervezõjét, Igor Zabelt fedezzük
fel az egyik képen. A fémkalodához kicsit hasonló térszerkezet alkotja Urs Fischer
mûvének vázát is: egy „szobában” fémkörvonalakkal rajzolja meg a „bútorokat”,
melyeken nyúlós piros mûanyag folyik lefelé, „az extrém csúnyaság egyenlõ az
extrém szépséggel”, véli.
De milyen kategóriát használhatnánk arra a szerencsétlen csigára,
melynek házát átfúrva hosszú drótra függesztett Francisco Tropa, talpa alá pedig
átlátszó mûanyag lapot adott, hogy azon rója véget nem érõ, céltalan útját? Ne
féljünk a gonoszság szót használni! (Szerinte: „A csiga a világot szimbolizálja,
ahol a hierarchia változik, ahol a természetet nem meghódítani kell, hanem maga a
természet áll a hódító, a felfedezõ, a tengerész helyén. A csiga egy organikus
Vasco de Gama.”) Miért kellett vajon ilyen zavaros ideológiát kreálni ehhez az
egyszerû poénhoz? Egyébként nem illeszkedne a mû a nagyon tudományos kontextusba?
Az épület elõtt kipróbálhatjuk Joelle Tuerlinckx már említett,
klausztrofóbiásoknak nem ajánlott, besötétített konténerét, Frangouli és Calovski
projektjének keretében pedig rengeteg narancsot ehetünk egy elhagyott
zöldségespultról (a kelet-európaiak megfigyelésem szerint bátrabban láttak neki, a
nyugat-európaiakban mûködött a holland virtus, ily módon is igazolva a Schie csoport
megfigyeléseit).
Utolsó helyszínünk a festõi környezetben, díszpark végén, a
hegyoldalban magasodó Grafikai Központ, valamikori Radetzky-kastély, mely egyúttal a
hangulatos, bár kissé túlzsúfolt megnyitó helyszíne is volt. Az épület felé
vezetõ úton a virágágyásokban és szökõkutakban heverõ fehér labdák már sejteni
engedték, hogy itt sem lesz könnyû dolgunk a mûvészettel. A bejáratnál Adrian Paci
videója pereg: az Albániából Olaszországba áttelepült mûvész a polgárháború
elõl menekülõ albánok kollektív élményeinek és félelmeinek nyomát rögzíti
saját négy év körüli kislányának spontán mesemondásában. Fent újabb tévé
(kevés székkel): Veli Granö filmje a rakétaépítõ, ûrbe vágyó finnrõl, mely
bármely dokumentumfilm-fesztiválon díjat nyerhetne, itt azonban erõsen feszegeti a
kereteket (gondolom, ahogy a rakéta lépegeti át a határokat a kurátorok szerint).
Sanna Sarva bevándorlókról készült fotói és videói már sokkal inkább simulnak a
koncepcióhoz – de ennyivel unalmasabbak is. Denisa Lehocká szobája viszont
évtizedekkel elõtti environmentek kisé poros hangulatát hozza, a belakott zugokkal,
ki- és belógatott golyókkal, gyöngyökkel, mütyürökkel. Hasonló hangulat lengi be
azt a szobányi építményt is, mely Alexander Melkonyan örmény mûvész „hiper-tárgya”:
a talált tárgyakból, magyarul szemétbõl (de legalább „archaikus technikával”)
épített tornyokat vagy hegyeket, melyeket bazaltkõvel kerít el egymástól – s ezzel
egyben indokolja is szerepeltetését a kiállításon (lásd: határvonal). Ursula
Biemann videója meg az amerikai-mexikói határon mozog, feltárva a határon inneni és
túli, illetve a határ által generált társadalmi problémákat – nem kétséges,
hogy az õ mûve legalább „a határt mint a marginalizáció kritikai metaforáját,
mint a megosztottság szubjektív vonalának mesterséges fenntartóját mutatja be”,
igaz, a legkevésbé sem képzõmûvészeti eszközökkel.
S végül a „Transborderline” projekt a Stalker csoporttól (ahonnan
a fehér labdák szétszóródtak). A teremben talán a sci-fik által ihletett,
csõszerû „átjáró” húzódik (lásd: idõ- és térugrás), amit egy
mûanyag-tekercs spirálja alkot, helyenként rongyosra tépett nejlonfóliával burkolva.
A transzfert nagyban akadályozza a több száz labda a lábunk alatt. A labdákat odébb
rugdalva a falakon elhelyezett dokumentációból aztán megtudjuk, hogy egy komoly
projektrõl van itt szó, melynek itt valamiféle maradványait, jelképeit élvezhetjük
csupán: a spirál magát a határt jelképezi, mely a mûvészek szándéka szerint
nemcsak átjárható, de lakható is, afféle köztér, találkahely, ahol a másikkal
eszmét cserélhetünk, gyakorolhatjuk a toleranciát. Sõt, mi több, ez a határvonal
lenne az, mely keletet és nyugatot összekapcsolná – szóval olyan határ, mely nem
elválaszt, de összeköt. Világos.
Milyen szándék rejlik vajon egy ilyesféle kiállítás mögött? Ha
rosszmájúak lennénk, azt is gondolhatnánk, hogy a kurátorok szeretnék megmutatni,
mire mennek õk négyen, ha új képet kell alkotni a már jól ismert európai
mûvészetrõl, s kevésbé fontos, hogy mi lehet érdekes a nézõ számára, hiszen az
õ szempontjai nyilvánvalóan figyelmen kívül maradtak. A Manifesta „vitafórumot”
nyitott, ahol a mûvek szolgáltatják az érveket, eltekintve esztétikai
minõségüktõl, ahogy Mária Hlavajová mondja: „egy új típusú kortárs mûvészeti
esemény a régiekkel szemben, melyek nem voltak eléggé nyitottak az új társadalmi és
politikai szituációra”. Az antikommersz kiállítás többségében antisztárokat és
antimûveket sorakoztat fel, minden eddiginél erõsebben hangsúlyozva a mûvészet
szociológiai aspektusát, a valóságra úgy tekintve, mint egy biológus a felboncolt
békára. Kíváncsian várjuk, hol és hogyan folytatódik majd a Manifesta története. |
|