Lázár Eszter
M o r i m á n i a j á r j a b e E u r
ó p á t
Mariko Mori kiállítása
Centre Pompidou, Musée
National d'Art Moderne, Párizs
22000. március 29–május 22.
A párizsi Pompidou Központban márciustól májusig, Brassaï
retrospektív kiállításával egy idõben mutatták be Mariko Mori
videóinstallációját. A helyszûke miatt limitált közönség a
jegyszedõ-utaskísérõ instrukcióit követve leült a földre, majd elkezdõdött a „nyolc
perc alatt a Föld körül” címû virtuális népi játék. A kör alakú helyiségben
négy videóprojektor segítségével parallel vetített panoramikus „rövidfilmeket”
lehetett látni, melyeken Mariko Mori meditált egy transzparens, cseppformájú
kapszulában, különbözõ metropoliszok, kultikus helyek „hátterei” elõtt. A Link
címû megaprodukció látványos, a kivitelezés profi, bár sajnos az elsõ pozitív
benyomás Morinak ennél a munkájánál nem bizonyult tartósnak. De errõl majd
késõbb.
A japán származású, 33 éves Mariko Mori – a világ egyik
leggazdagabb iparmágnásának örököse – a divatvilágban eltöltött modellévek
után Londonban, majd New Yorkban – ahol most is él – folytatott mûvészeti
tanulmányokat. Sikerét, mely elsõsorban Európára és az Egyesült Államokra
koncentrálódik, nem csak szépségének, modellmúltjának és japán származásának
köszönheti, bár ezek erõsen befolyásolták mûveit. Favorizált témái a
keleti kultúra illetve a japán társadalmi és nemi szerepek maszkulin dominanciája. A
nyugati világ újra felélénkülõ egzotikum iránti vonzódása, a mûvésznõ
extravagáns megjelenése, és nem utolsósorban pedigréje már önmagában is elegendõ
lenne arra, hogy felfigyeljünk rá.
Felmerül a kérdés, hogy hogyan tudja Mori kamatoztatni ezeket a
paramétereket?
Mori egy-egy ötletének billboard-méretû kivitelezéséhez tehetsége
és szofisztikált humora mellett egy mérnõkökbõl, designerekbõl és tudósokból
álló high-tech teamet – tulajdonképpen kettõt, mert az egyik New Yorkban, a másik
Tokióban mûködik – is alkalmaz.
Az évezredes – európai szemmel sok esetben konzervatív –
hagyományok megõrzésére és a konszernek profitorientált technokrata világának
összeegyeztetésére a japán kultúra és társadalom sajátos megoldásokat kínál.
Mori hatalmas technikai apparátust igénybe vevõ mûveiben – akár manipulált
számítógépes print, 3D-s fotó vagy videóinstalláció – a japán nõk helyzetére,
a CNBC-s távol keleti üzletemberek tradicionális viselkedési szokásaira, az MTV-s
konzumvilág határnélküliségére, a tiniket és felnõtteket egyaránt õrületbe
kergetõ számítógépes játékok virtuális világára reflektál.
Ez utóbbi nála nem csak egyik mûvének témája (Warrior),
hanem „ábrázolási mód” is. Manipulált mûvei láttán mi is egy virtuális
közegben érezzük magunkat, ahol a számítógép monitorján keresztül figyelhetjük a
körülöttünk levõ világot. Mori keleti miszticizmussal kapcsolatos mûveit is
komputeranimációs, digitális effektek uralják.
Szerepjáték
Mozivászon nagyságú printjeinek rejtett narratívái
filmszekvenciákként hatnak, kiemelve egy-egy domináns részletet a történetbõl.
Akár egyszereplõs mûrõl vagy csoportportréról van szó, a hõsöket minden esetben
maga a gyönyörû Mariko Mori alakítja. Mori mint popsztár, Baby Doll, O.L. (office
lady), japán Nikita, uniformist viselõ tinilány, tengerparti sellõ.
Az önportrék nem csak a kiszemelt szerepektõl különösek és zavarba
ejtõek. A hõsök nem hús-vér emberek, hanem robotszerû lények. Mori idõszakos
identitásai mellett egy állandó szerepet, a félig ember-félig robot space-ruhás,
villogó szemû cyborgot megtartja magának. Az elektromos játék babák a modern
technovilág tipizált nõi szerepeinek megtestesítõi, Cindy Sherman nõinek animációs
japán adaptációi.
A fotókon bemutatott – egyébiránt saját tervezésû – Mori
kollekció darabjai bármelyik kifutón óriási sikert aratnának. Az ezüstszínû
futurisztikus ruhák nem csak színpadi kellékek, az otthoni ruhásszekrényében sem
lehet találni nála pasztellszínû konfekciót.
A japán nõk helyzetérõl szóló szociológiai tanulmány 21. századi
illusztrációja is lehetne a Tea Ceremony III. (1994). Itt Mori mint frissen az
ûrbõl érkezett illedelmes hostess áll egy forgalmas üzleti negyed átjárójában,
teát (vagy más egyebet is) kínálva az arra járó üzletembereknek, akik persze
tudomást sem vesznek róla. A munkahelyi kiskosztüm mégsem fedi el tökéletesen Mori
robotszerûségét. Bár a szolid öltözet alatt az alien tetõtõl talpig csillogó
ezüstben van, a hagyományos viselkedési normák rá is érvényesek. A hódolat
jeleként kissé hajlott térddel, mechanikusan kínálja a teát. Bármennyire is
kedvesen mosolyog, természetellenessége nem pusztán alien mivoltából fakad, a
robotszerûséget a társadalmi elvárások szerint betanított mosoly-etikett gyakorlói
ugyanilyen könnyen átveszik és még ûrruha sem kell hozzá.
Az Empty Dream (1995) egy hatalmas, zsúfolt beach-et ábrázoló,
6 táblából álló mega-alkotás. Tengerpart, fürdõzõk, szikrázó kék ég,
távolban apró szigetek, egy-két kakukktojással megfûszerezve. A strand nem
szabadtéri, hanem üvegtetõvel fedett, plusz a parton még a tenger kékével
harmonizáló Mori sellõk is sütkéreznek (összesen 4). A trükk hatásos, a furcsa
mégis inkább az, hogy a helyszín tényleg létezik (Ocean Dome, Miyazakiban a világ
legnagyobb mesterséges tengerpartja), az égbolt a valóságban is mesterséges, csakúgy
mint a tenger hullámai. Ebben a közegben a sellõk már egyáltalán nem tûnnek
fiktívnek és szokatlannak, abszolút beleillenek az idilli strandhangulatba.
Mori mûveiben nem csak, vagy nem elsõsorban a manipuláltság
következtében jelentkeznek „furcsaságok”. Ezek csak késleltetik a valóságban is
létezõ, de a megszokás következtében már természetesnek tûnõ jelenségeket (teát
felszolgáló nõ, mesterséges tengerpart).
Ha a mûvésznõ éppen nem teát kínál, és nem a kis hableány
szerepében tetszeleg, akkor tinibálványt, MTV sztárt alakít. Mori rajongótáborának
ifjabb csoportja talán ehhez a Morihoz ragaszkodik leginkább, amit az interneten
található Mori Fan-Club levelezési rovata is igazol. A sztárallûrökkel felvértezett
pop bálványok lételeme a folyamatos arculatváltás, ami egyben a sztárság
elõfeltétele is. Madonna például a pornósztárságtól kezdve, sikertelen színészi
próbálkozások mellett, alakított hithû katolikust, majd gyermekét egyedül nevelõ
példás anyát, aztán a keleti tanok hirdetõjét. Most éppen a szerelmes hétköznapi
nõt játssza, akinek egyik kedvenc foglalatossága a kocsimosás. Félreértés ne
essék, Madonnát mindezek ellenére, vagy éppen ezért, nagyon szeretjük.
Az Empty Dream készítésének évében készült Mori talán
egyik legismertebb 3D-s munkája, a Birth of a Star. Itt Mori tini popsztár
image-t adoptál, a képen körülötte színes strandlabdák röpködnek. Mikrofonnal a
kezében a táncos lábú Baby Doll fehéren világító robotszerû szemeivel inkább a Szárnyas
Fejvadász replikánsaira emlékeztet. Pop-cyborg, de a jók oldaláról. A japán
képregényes és rajzfilmes reminiszcenciák mellett itt más dolog is eszünkbe juthat.
Mori itt úgy néz ki, mint egy tizenévesrõl mintázott felfújható gumibaba, ami
felidézheti az aberrált férfiak szexuális vágyának tárgyát is.
Valószínûleg nem volt akkora bevétele, mint a Spice Girls ilyen
irányú reklámfogásának, de 1998-ban 99 db szignált és számozott Star Doll baba
került a mûvészeti piacra, a megszólalásig követve a 3 évvel ezelõtt készült
fotón megjelenõ Morit.
Fiatalokat már sok mûvész választott fotó-témának (Rineke
Dijkstra, Wolfgang Tillmans), ahogy Mori mûveit is a tinik pop-kultúrával átitatott
fantáziavilága ihleti, õ viszont a wizard termek virtuális világába helyezi a
színteret.
Kontempláció
Mori nem csak a metropoliszok sci-fi filmbe illõ helyszíneit szúrja
ki, otthonosan mozog a transzcendentális, spirituális közegben is (Pure Land,
Nirvana, Kumano). Ez utóbbiaknál Tokió forgalmas utcáiról, a Kansai reptérrõl,
a love hotelekrõl és a játéktermekrõl a természetbe (sivatag, tenger) telepíti ki a
stábot. Az eddigi világ átalakul egy másfajta utópiává, a meditáció és a
megtisztulás helyszínévé, de még mindig a cyber-térben maradva. A kontextus
megváltozásával Mori szerepkört is váltott, az istenség perszonifikációjaként
üdvözöl bennünket. A 3D-s videóinstallációban, a Nirvánában (1996-97) Mori
egy Buddhista istenség kosztümjében kinyíló lótuszvirág felett lebeg, körülötte
kis zöld, kék és rózsaszín animációs jógik zenélgetnek. Mori
mikro-narratíváiban az MTV hajnali pszichedelikus videóklipjeinek stílusában a Zen
miszticizmus és a modern technológia ötvözését kísérli meg. A spirituális világ
irracionalitása és a számítógépes világ a virtualitás közegében találkoznak.
Mori mûveiben a számítógép és az internetvilág lelkes
hódolójaként egy vég nélküli képregényt kreált, amelyben a mikro-történetek egy
egésszé állnak össze. Az anti-lineáris felépítés következtében a hõsök
korokat, földrészeket ugranak át, személyiséget cserélgetnek, és persze soha nem
halnak meg.
A képregények metodikáját folytatva komolyabb hangvételre vált a Beginning
of the End címû sorozatában, melyben 360°-os objektívvel 11 különbözõ
helyszínt rögzített. Mori mindegyiken egy átlátszó, csepp alakú kapszulában
fekszik.
„Egy meditációs pózban a kapszulában arra törekszem, hogy egy
bizonyos tudatosságot sugalljak a nézõnek. Valójában megpróbálom újra felfedezni a
harmóniát a lélek és a materialitás között.”- nyilatkozta.
A sorozat három egységre osztható, mindegyikhez 4, illetve 5 helyszín
kapcsolódik (múlt: pl. Angkor, jelen pl. Picadilly Circus, jövõ: pl. La Défense).
A már említett Link címû kinemaszkópikus videóinstalláció
elõször mutatja be a sorozatot teljes egészében. Mori a cím által sugallt
koncepcióban a geográfiai határok lerombolásával pop-óriásprintjeinek (Subway,
Love Hotel) és a spirituális témájú mûveinek összemosására, a keleti és a
nyugati gondolkodás fúziójára tesz kísérletet. A szponzorok hosszú sorát
felsorakoztató, nagy költségvetésû produkciót nézve a kör alakú helyiségben csak
kapkodjuk a fejünket és választhatunk, hogy egy globális képet rakunk össze a
szösszenetekbõl, vagy a parallel vetített filmek csupán egyikére fókuszálunk. Az
egy légtérbe zárt 10 fõs nézõközönség szintén egy „kapszulában” érezheti
magát, bár a mi esetünkben meditálásról nem nagyon lehet beszélni. A globális falu
ennyire direkt ideája túl komolyra sikeredett, bár a meditációs kapszulával
kapcsolatban mégis csak az oxigénsátorra, Michael Jackson kedvenc tartózkodási
helyére asszociálok.
A Linkben Mori egy kicsit szentimentális hangvételben kínál
alternatív megoldást, túlélési technikát a jövõre nézve. Az elsõ benyomás
alapján meghatározott tetszési indexét Mori eddigi oeuvre-je nagyban befolyásolta,
mert késõbb rá kellett jönnöm, hogy ez a munkája nem tartozik a kedvenceim közé.
De ez nem olyan nagy probléma, mert a többi viszont oda tartozik. |
|