Cserba Júlia
V i s i o n M a c h i n e
Musée des Beaux Arts, Nantes
2000. május 13–szeptember 10.
Nantes-nak nincs olyan negyede, ahol ne találkoznánk valamilyen
formában Jules Verne emlékével: Nantes Verne, s Verne szellemének városa, és nem
véletlenül, a szürrealizmus városa is. Itt érlelõdött a határtalan
képzelõerõvel megáldott író számos regénye, itt szolgált az elsõ világháború
alatt szanitécként André Breton, és itt született a Breton köréhez tartozó költõ
és fotómûvész Claude Cahun, a festõ Pierre Roy és Camille Bryen, a költõ Jacques
Viot. Az emberi fantázia és találékonyság megbecsülése, a képzelet szabadságának
tisztelete a város évszázados hagyományává vált, és ennek jegyében a nantes-i
Musée de Beaux-Arts olyan kiállítással köszöntötte a 2000-ik évet, amely
méltóképpen képviseli ezt a szellemet.
A kiállítás a huszadik század mûvészeinek és építészeinek
világát mutatja be az absztrakció megjelenésétõl napjainkig. Címét, a Vision
Machine-t (Látó-gép) a bécsi születésû, de 1966-ban bekövetkezett haláláig
New York-ban élõ Frederick Kieslernek, a szürrealistákhoz közel álló
képzõmûvész-építésznek egy harmincas évekbõl származó, azonos címû
munkájától kölcsönözték. A valóságban soha meg nem valósult Vision Machine-ról
készített rajzok segítségével és a tervezett kísérlet részletes leírásával
Kiesler azt az elméletét igyekszik bebizonyítani, hogy a látás, vagyis a
valaminek a nézésébõl születõ kép nem más, mint az alkotás és invenció
együttes aktusa. Meggyõzõdése, hogy „akár külön, akár együtt, sem a fény,
sem a szem, sem az agy nem képes látni. A látás tulajdonképpen az emberi
tapasztalatok koordinált összességének köszönhetõ, vagyis, amit látunk, az egy
általunk létrehozott kép, nem pedig a tárgy valósága. Valójában tehát a saját
kreativitásunkkal, nem pedig egy mechanikus reprodukálás eszközével látunk.” Az
ember külsõ, materiális és belsõ, szellemi világának elválaszthatatlan
kapcsolatáról és összefüggéseirõl vallott nézetei fogalmazódnak meg egy másik
építészeti tervében, a New York-i MOMA gyûjteményébõl kölcsönzött Endless
House-ban (Végtelen ház 1950-59), ahol a kanyargó falakkal övezett külsõ
és belsõ tér olymódon érintkezik egymással, hogy akárcsak a Moebius-szalag
esetében, a külsõ egyszer csak belülre kerül, és fordítva. Kiesler elõfutára volt
annak az ötvenes-hatvanas években virágzó építészeti irányzatnak, amely Le
Corbusier-vel ellentétben a funkcionális szempontokat háttérbe szorítva, korlátlan
teret enged a képzelõerõnek, ugyanakkor az emberi test és az azt körülvevõ
környezet viszonyának vizsgálatát helyezi a középpontba. A kiállításon a szinte
már utópisztikus épületek számos példájával találkozunk, maketten, rajzon vagy a
valóságban, mint például az angol Archigram-csoport Computer City-jével,
az 1968-ban alapított Coop Himmelb(l)au felfújható vagy Guy Rottier
és Paul Maymont lebegõ lakóházaival vagy Rottier 1963-ban készített Repülõ
nyaralójával, ami nem más, mint egy, a lakókocsik mintájára
berendezett helikopter. A magyar származású Yona Friedmann 1959-ben az
egyéni igények és a demográfiai szempontok messzemenõ figyelembevételével tervezte
meg Ville spatiale-ját. Az oszlopokon nyugvó város csak minimális felületen
érintkezik a földdel, a több szinten egymás felett elhelyezkedõ építmények igény
szerint átalakíthatók, szétszedhetõk, áthelyezhetõk. Az 1925-ben Debrecenben
született David-Georges Emmerich vékony lánccal egymáshoz kapcsolt
pálcikákból épített öntartó szerkezete Naum Gabo szobrait juttatja eszünkbe; nem
véletlen, hogy egyik nagyméretû modellje Orleans-ban köztéri szoborként szerepelt. A
gyorsan felépíthetõ, olcsó lakóhelyiségek kialakítására alkalmas megoldást a
hatvanas években egy Rabat melletti szegénynegyedben a gyakorlatban is alkalmazták.
Még egy építészeti mûrõl kell szólnunk, és ez maga a kiállítás, amit ezúttal
nem múzeumi szakember, hanem az 1959-ben született holland építész, Lars Spuybroek
rendezett. A választás azért esett rá, mert õ az, aki a kiesler-i gondolatnak és a
már említett szürrealisztikus építészeti irányzatnak a mai korra alkalmazott,
leghitelesebb képviselõje. Az alkotás, annak tartalma és a befogadó nézõ teste
közötti kapcsolat megvalósítása érdekében az egyik terem közepére áttetszõ,
vékony anyaggal borított, favázas, alagútszerû rendszert épített fel, azon belül
és aköré helyezve el a kiállítási tárgyakat, és ezúttal nemcsak a falakra, de a
mennyezetre is kerültek képek. A látogatónak a szeme mellett egész testét is
igénybe kell vennie, lehajolni, ágaskodni, nyújtózkodni, emelkedõn felkapaszkodni,
lejtõn leereszkedni, ha egy-egy mûvet közelebbrõl is meg akar tekinteni. A fehér,
áttetszõ burkolatnak köszönhetõen akár belül, akár kívül vagyunk az
építményen, állandó kapcsolatban maradunk a másik térrel, észleljük, hogy ott mi
történik. A kiállításnak nincs meghatározott sorrendje, kedvünk szerint
választhatunk, merre haladjunk.
Frantisek Kupkát, akit foglalkoztatott a telepátia
jelensége, érdekelte a fizika és a csillagászat, Röntgen találmánya ébresztette
rá, hogy létezik egy szabad szemmel nem látható, de mégis valódi világ is.
Akaratlanul absztrakttá váló korai festményeiben, mint a Disques de Newton
(Newton korongjai, 1911-12) vagy a Primitive (1910-13) fantasztikus utazásra
indul, hogy behatolva a testbe, megismerje és elénk tárja a testben zajló
áramlásokat és az elektromos hullámok mozgását. Testünk belsõ világába invitál
a japán Seiko Mikami installációja is a World, Membrane and the Dismembered
Body (Világ, membrán és a felosztott test, 1997). A hússzínû falakkal
körülvett cellaméretû kamrában a külvilágtól, s annak zajától hermetikusan
elzárva az elsõ percekben úgy érezzük, megsüketültünk, majd egyszer csak hangokat
kezdünk hallani: a testünkbõl jövõ hangokat. Az okkult tudományokkal foglalkozó
argentin Xul Solar Fiordo-ján (1943) valódi és képzelt elemekbõl
felépített tájban egy sehova se vezet létra áll. A gyerekkorából spiritiszta
élményeket magával hozó Victor Brauner városát, a Ville médiumnique-ot
gonosz szellemek, kísértetek, lidércek, démonok és farkasemberek lakják. Egyeseket
az okkultizmus, a spiritizmus, a csillagok titkainak kutatása vagy éppen a zene
segített többet, mást látni, míg mások, mint a lengyel Witkacy vagy késõbb Henri
Michaux, kábítószerekkel próbáltak víziókat provokálni. A kábítószer
használata mindkettõjüknél csak eszköz volt, a kísérlet célját szolgálta, és
nem az élvezetét. Witkacy festményein legtöbbször fel is tüntette, hogy azok milyen
szer hatása alatt készültek. A Zöld szem (1918,) a Mese (1922) és a Szimbolikus
kompozíció (1930) szorongással teli, a mese és álom között lebegõ,
fluoreszkáló színekkel megfestett világot jelenít meg. Michaux, aki az ötvenes évek
második felében kezdte el kábítószer-kísérletét, azt azzal a céllal tette, hogy
még messzebb jusson el az automatizmusban, megszabaduljon minden tudat alatti
kontroltól. Ennek eredményét, drog hatása alatt készült Dessin mescalinien-sorozatát
láthatjuk a kiállításon. Mark Wallinger On the Operating Table-je (A
mûtõasztalon, 1998) videó-installáció. A képernyõn egy mûtõlámpát
látunk, amelynek sötétszínû, középsõ része a szem pupillájára emlékeztet. A
kép állandóan változik, hol éles, hol elmosódott. Eközben különbözõ korú
férfi és nõi hangok János evangéliumának kezdõ sorait olvassák fel, de nem
folyamatosan, hanem betûzve a szavakat, melynek hallatán a szemorvosi vizsgálat juthat
eszünkbe. Model for Stage and Screen címû, 1987-ben készített
installációjával a stimulációnak az észlelésre gyakorolt hatását, befolyását
kívánja bemutatni az amerikai Judith Barry. A látogató egy kör alakú kamrába
lép, ahol magára zárva az ajtót, zöldszínû köd veszi körül. Ha a mûvész
ajánlásának megfelelõen néhány percig bent tartózkodik, kilépve a helyiségbõl
egy fehér vászonnal találja szembe magát, de azt pirosnak fogja látni, vagyis Kiesler
szavaival: „amit látunk, az egy általunk létrehozott kép, nem pedig a tárgy
valósága.” |
|