Alexandra Kreer
A. R. P E N C K – E m l é k.
M o d e l l.
E m l é k m ű.
Bad Homburg, Sinclair Ház
2000. május 16–július 2.
A kelet-német származású A. R. Penck, aki az 1970-es
években pálcikafigurás és rejtjeles festményeivel vált a nyugat-európai közönség
elõtt ismertté, elsõ ízben mutatkozik be a bad homburgi kiállításon szobrászként1.
A termekben a látogató posztamenseken és üveg alatt, vitrinekben pillantja meg Penck
bronz szobrait. Plasztikáinak meglepõen fontos része a talapzat: az egymásra
helyezett, gyakran lépcsõzetes, geometrikus formák – amelyek egyes esetekben
egyértelmûen talapzatként, máskor azonban a szobor részeként is értelmezhetõek –
bizonyos távolságra tartják maguktól a szemlélõt. Például a New York, New York,
New York (1988) címû szobor egymásra halmozott formái közül – lapos, kör
alakú alapra bronzba öntött, szabályos és szabálytalan, szögletes és természetes,
amorf alakzatokból magas torony épül – vajon melyik tartozik a talapzathoz és melyik
alkotja a szobrászati forma részét? A Vár (1990) címû munkában pedig az
egymásnak támasztott és egymásra helyezett fa hasábok, gerendák és kavicsok –
hasonlóképpen –, mintha mind csak az építmény tetejére állított, idolszerû
figura alapzatául szolgálnának.
Penck szobrai – méretüktõl függetlenül – monumentalitásukkal
hatnak a nézõre. Ez jellemzi valamennyi mûvét: a kisméretû, például
parafadugókból kifaragott, majd bronzba öntött, miniatûr szobraitól kezdve (pl. Sejtés,
1996) nagyszabású emlékmû modelljeiig, amelyekbõl azonban csupán néhány került a
gyakorlatban is kivitelezésre. Ilyen például az egyik luxemburgi bank udvarán
felállított Delphi heliotroph (1992) címû munkája vagy a drezdai Art'otel
épületének tetejére állított, szétterpesztett lábú, feltartott karú, a primitív
pálcafigurákra emlékeztetõ, úgynevezett „standart” bronzfigurája, amely a
mûvész emblémájává vált.
Penck plasztikáinak monumentalitása egyfelõl a redukált
formavilágból, másfelõl az anyaghasználatból is adódik. A szobrászat
tradicionális anyagát, a bronzot alkalmazza, amely a 20. századra már egyre inkább
elveszítette korábbi meghatározó szerepét. A megszokott, patinás és sima
felületekre építõ anyagkezelésnek azonban ellentmondanak az expresszíven
megformált, érdes és durva felületek, amelyeken erõteljesen megmutatkoznak a
modelláláshoz eredetileg felhasznált anyagok jellegzetességei. Penck fából,
parafadugóból, hungarocel lemezbõl, gipszbõl vagy kõbõl baltával és vésõvel
hasogatja, fûrésszel és késsel metszi ki a formákat. A bronz klasszikus és idõtlen
anyagával ugyancsak nehezen összeegyeztethetõ, hogy talált tárgyakat (például
botokról és kavicsokról készült formákat), illetve modern, fogyasztói társadalmunk
egyes árucikkeit is beépíti szobraiba. A már említett, New York, New York, New
York címû szobor egyes formai elemeinek eltérõ faktúrái a legkülönbözõbb
anyagokat, így például szikladarabokat és meghasadt fahasábot érzékeltetnek, ez
utóbbi oldalából még a látszólag valódi szögek is kiállnak. Tel Aviv emlékmûvében
(1985) a szoborkompozició alapzatául egy videólejátszó készülék szolgált, kis
méretû szobrocskáinak egyikénél (Cím nélkül, 1992/1993) pedig könnyen
felismerhetõ a talapzat pezsgõsüveg parafadugójára emlékeztetõ formája. Mindezzel
provokálja a szemlélõt és arra készteti, hogy a szobrokat megérintve ne csak a
látszatnak higgyen.
Mire fel ez a monumentalitás, a „divatját múlt” bronz használata
és a talapzatok sora? Miért kerülnek posztamensekre és vitrinekbe a szobrok, bizonyos
távolságban tartva maguktól a nézõt? Egy olyan témához, a monumentális emlékmû
gondolatához nyúl vissza Penck, amely a nyugat-európai, 20. századi modern
szobrászatban elveszítette jelentõségét; ahogy Claes Oldenburg megjegyezte: „az
emlékmûvek már nem keresettek a piacon”2. A kelet-európai, totalitárius
államok szocialista-realista szobrászatában azonban az emlékmû a hatalom
demonstratív, politikai töltetû, közkedvelt mûfajává nõtte ki magát a század
második felében. Megidézése Penck szobrászatában tehát egy történelmi éra, egy
politikai rendszer emlékét õrzi, amely kitörölhetetlenül hozzátartozik személyes
múltjához és mûvészeti pályafutásának kezdetéhez. Egyfelöl emléket állít a
mûfajnak, másfelõl ugyanakkor megtagadja, például a bronz szobrok szokásos, sima és
patinás anyagának ellentmondó, durván megformált, expresszív felületeivel. Az elsõ
emlékmûtervek – amelyek az NDK-ban aligha valósulhattak volna meg – már a 70-es
években, szobrászati pályafutása elején megszülettek. Az 1984-ben az NSZK-ba
disszidáló mûvész azután a fából és kartonpapírból készült elsõ szobraiból
kisméretû bronzöntvényeket készített, amelyekhez a következõ mondatokat fûzte
1986-os londoni kiállításkatalógusának borítóján: „Sok furcsa dolgot láttam
Nyugaton. Úgy gondoltam, születnie kell egy emlékmûnek.”3
Emlékmûveiben tettenérhetõek az elbeszélõ momentumok4.
Így elevenedik meg a megosztott nemzet emléke (A ketté osztott Németország
emlékmûve, 1986) illetve a világháború utáni Németoszág múltja felett érzett
szégyene (Döglött sas emlékmûve, 1985): a hosszú idõn keresztül a német
birodalom erejét szimbolizáló sas élettelen madárként – nagyrészt a lapos
talapzatra fektetett, illetve néhány totemoszlopként felállított, átlyuggatott és
megsebzett formával – történõ ábrázolásában. Anti-Lenin (1994) emlékmû
modelljében négy lábon álló, négykarú, ökölbe szorított, magasba tartott
kezekkel éles tõröket markoló, félelmetes, gigantikus szörnyként kel életre és
kísért a kommunizmus szelleme.
A Penck szobrainál alkalmazott kollázs-technika ugyanakkor megfelel az
emlékezet foszlányokban visszatérõ, különbözõ töredékekbõl felépülõ
karakterének is. Így például a Tel Aviv emlékmû (1985) talapzataként
szolgáló videólejátszó készüléket barikádként, sáncként borítják el az
egymásra halmozott kövek, a meghajló, korlátszerû bot, az ágyúként az égnek
meredõ, éles szögben meghajlított vas rúd és az antennaszerü dugóhuzó.
Penck tulajdonképpen nem helyezett hangsúlyt emlékmûterveinek
megvalósítására. A legtöbb esetben megmaradt a modellnél. Ez ugyanis lehetõséget
adott arra, hogy szobrainak mondanivalóját sokkal koncentráltabban, formailag
leegyszerûsítve fejezhesse ki és absztrahálhassa. Ugyanakkor ezzel nyitva hagyhatta a
konkrét térösszefüggés klasszikus szobrászati problematikáját is: Henry Moore-hoz
hasonlóan, a „mozgatható szobor” elvének megvalósítása foglalkoztatta, amivel
helytõl és idõtõl független jelenlétet biztosíthatott szobrainak5.
Mindezt alátámasztják azok a példák, ahol modellként megformált elképzelései
végül konkrét, nagyszabású formát is öltöttek. Így például a három lábon
álló, az Eiffel-torony formájára emlékeztetõ, 9 méter magas Delphi heliotroph
(1992) figurájánál, amelynek alig félméteres modell változatánál még minden
késõbbi felületi részletet (csigavonalas és geometrikus díszítést, megmintázott
arcú emberi fejet) elhagyott, és csupán magának a szobor eredeti, modelláló
anyagának, a gipsznek képlékeny anyagszerûségét, a felületi formálás nyomait és
az emlékmû egyszerû, geometrikus formáját hagyta megszólalni a bronzöntvényben. A
végleges formájában és elhelyezésében emberi arcot öltõ Delphi heliotroph
mítológiai alakja látványos színpaddá alakította a Gottfried Boehm tervezte,
luxemburgi bank köralakú belsõ udvarát. Az épület hatalmas üvegfalai, amelyen a
szobor formái megtörnek és tükrözõdnek, látványos és fényeffektusokban gazdag
kulisszákká váltak. Penck emlékmûve azzal, hogy a mûtermi kontextusból kikerült a
köztérre – Joseph Beuys megfogalmazásában – „szociális szoborrá” vált.
A kis méret tette lehetõvé a 90-es évek parafadugóból kimetszett,
apró szobrainál is, hogy Penck a formai részletektõl eltekintsen és a lényegre
koncentráljon: „A kicsinyítés sûrítés.”6 A fából fûrészelt
korábbi, nagyobb méretû szobrait és a parafából metszetteket hasonlóképpen a
metszések határozott élei jellemzik. A parafa szobroknál azonban – a kis méretek
miatt – sokkal elevenebb a bemetszések és az érintetlenül hagyott tömegek
dinamikus, formai játéka, valamint drasztikusabban érvényesülnek az élek mentén a
fény-árnyékok. Ahogy Penck fogalmaz: „A kis plasztikák sûrítettségük miatt még
egy fokkal aggresszívebbek, mint a nagyok: nem a felület, hanem a ritmus által. A
térben is erõsebbnek érzem az aggresszívitásukat, mert nem hatnak olyan
természetesnek.”7 Ezeknek a kisplasztikáknak a lényegét, vitalitását
és magának a parafadugónak a borozgatás és beszélgetés közbeni, játékos
megmunkálásának spontaneitását csak kidomborítja a bronz rideg anyaga, amely
visszavesz a formák elevenségébõl.
Másfelõl a bronz idõtlen anyaga hozzájárul ahhoz, hogy ezek a
fõként nõi torzókat és fejeket ábrázoló szobrok õskori maradványokra –
motívumaiknál, méretüknél és megformálásuknál fogva –, Vénusz-szobrocskákra
emlékeztetnek. Pencknek ezekben az apró szobrocskáiban modern nöi idolok és anya
fétis-figurák elevenednek meg. Torzóiban ugyanis erõteljesen kiemeli a nõi
termékenységre utaló formákat és testrészeket: a nehéz és telt formájú kebleket,
hasat, kidomboródó csipõket és a szeméremcsont háromszögletû formáját a comb
kezdemények között. Szintén az õsi, nõi fétis-kultusznak hódol Penck azzal a nagy
méretû, bronzszobrával (Nõi torzó, 1991), amellyel kettõs talapzatra (egy
szögletes, geometrikus formára helyezett magas fatönkre) állít egy vékony és
kecses, magassarkú cipõt viselõ, meghajlított térdû, Giacometti „térben
elemésztõdõ” formáira emlékeztetö nõi lábat. A tipikus, nõi nemi jegyekre
szorítkozó, jelzésszerû ábrázolásmód és a fétis szimbólumok párhuzamba
állíthatók Penck õskori barlangrajzokra emlékeztetõ festményeinek
pálcikafiguráival és jelbeszédével. Mindkét esetben az általános érvényû,
idõtlen és kultúrától független, õsi témák és megjelenítési formák
foglalkoztatják.
Végül Penck számos totemoszlopában (például Nõ és férfi,
1985; Emigráns, 1987; Nyugat-német nõ, 1990) egy õsi, az individuumnak
emléket állító, mûvészeti formához nyúl vissza. A legegyszerûbb formai ritmusokra
épülõ totemoszlopai (különösképpen a Fegyver, 1987 vagy a Kölni totem,
1989) Constantin Brancusi Végtelen oszlopával állnak rokonságban. A kollektív
tudatot kifejezésre juttató emlékmûvekkel szemben, a totemoszlopok központjába az
„én-kép” kerül: személyes élmények öltenek materiális formát. Mi sem utal
erre egyértelmûbben, mint Pencknek az a négy arcú és oldalú, eredetileg fából
kifaragott, bronzba öntött, függõleges totemfigurája, amelyet találóan Cen-Trumnak
(1987) nevez el. A figura hosszú, egyenes végtagjainak szigorú vonalai üreges formát
határolnak körül. Forma és tér egymásba hatolnak, az alak dinamikus párbeszédbe
kerül környezetével. Az üreges, negatív formát a négy, különbõzõ arcú,
kisméretû fej pozitív tömege és a nehézkes, lépcsõzetes hármas talapzat mégis
ellensúlyozzák. Itt érzékelhetõ, hogy Penck hasonló formai elvekhez tartja magát,
mint Henry Moore és Hans Arp. (Henry Moore-ra egy ötletes szójátékkal utal az Angol
fej címû munkájában, amely Moore Állatfej szobrára enged asszociálni.
Másikukról pedig Arp emlékmü (1987) címû szobrában emlékezik meg). A
szemlélõ tekintetét a függõleges forma középtáján a provokatívan
kihangsúlyozott férfi nemi szervek merõlegesei akasztják meg. Ezek mintha a világ
négy égtáját jelölnék ki. Szimbolikusan utalnak egy „én-központú”
orientációra és világképre, amely a ma emberét különösképpen jellemzi.
Penck ugyanúgy állít totemoszlopokat történelmileg kimagasló
személyiségeknek (pl. Bismarck emlékmû, 1990 vagy Kolumbus Kristóf,
1988) mint egy névtelen, meggörbült, de még továbbra is felegyenesedõ Emigránsnak
(1987), akinek nem csak testtartása, de szorosan magára font karmozdulata is utal
sorsától megtört, magába zárkozó, belsõ világára. Penck totemoszlopaiban és
figuráiban – nem utolsó sorban – saját (férfi) identitását is keresi és
kifejezésre juttatja. Erre jó példa az imént szóba hozott szobra: hiszen õ maga is
emigráns. Hasonlóképpen utalhatunk a Kis totem – emigráns beszélgetések
(1985) oszlopának átlyuggatott, szaggatott, érdes felületû formáinak ritmusára,
amellyel egy vele hasonló sorsú barátjával folytatott beszélgetésének zaklatott,
õt magát is „megmozgató” ritmusát idézi fel8.
Összefoglalóan, Penck szobrászatát két téma köré
csoportosíthatjuk, ahogy ezt a mûvész maga is megfogalmazta bronzszobrai kapcsán: „egyfelõl
hasonlítanak egy emlékmûhöz, el tudom képzelni õket emlékmûként, másfelõl pedig
»totemek«”9. A totemek a személyes élményeket materializálják, míg az
emlékmûvek a kollektív tudatnak, a közösségnek állítanak emléket. Mindkét
szobrászati formánál fontos szerepet játszik az emlékezés: a totemeknél Penck
visszanyúl egészen a kezdetekig, az õsi megjelenítési formákig, míg az
emlékmûveknél az emlékezésnek az a behatárolt idõtartama foglalkoztatja, amíg a
szobrok jelentése közérthetõ marad.
* A kiállítás színhelye: a Taunus hegység lábánál fekvõ,
gyógyfürdõjérõl híres Bad Homburg városának központjában, a barokk kastély
közvetlen szomszédságában 1982 óta mûködik a Sinclair-Ház, amely az ALTANA
vegyipar Kulturforumának jóvoltából évi 2-3 kiállításnak ad helyet. A 90-es
évektõl kezdve, elsõsorban modern és kortárs szobrászati kiállítások szerepeltek
programjukon: Henry Moore, Eduardo Chillida, Ernst Barlach.
1 Ennek az elsõ, retrospektív, szobrászati
vándorkiállításnak az elõzõ színhelyei az elmúlt évben: Heilbronn,
Recklinghausen, Luxemburg és Berlin voltak.
2 A. R. Penck. Kiállításkatalógus. Szerk.
Städtische Museen Heilborn, Heilborn 1999, 51. o.
3 A. R. Penck, Sculptures in Bronze.
Kiállításkatalógus. London: Waddington Galleries, 1986.
4 Pamela Kort: Erinnerung – Modell – Denkmal, Kat.:
55-57. o.
5 Siegfried Gohr: Penck und dieTradition europäischer
Skulptur. Kat.: 33. o.
6 A témához bõvebben: Dieter Brunner: „Die
Verkleinerung ist Konzentration.„ Kat.: 115-133. o. Az idézet a mûvésztõl
származik: Ralf Dank: Plastische Situationen erlebbar machen. (Beszélgetés A. R.
Penckkel 1986 májusában), Kunstforum 86.számában (1986): 243. o.
7 Ibid. 244. o.
8 A. R. Penck über Skulptur. A Raumbilder in
Bronze. Per Kirkeby, Markus Lüpertz, A. R. Penck. kiállításkatalógusában,
Bielefeld 1986, 142-143. o.
9 A. R. Penck – Sculptures. Kiállításkatalógus.
Galerie Maeght Lelong, Zürich 1986. |
|