Szûcs Károly
E z r e d v é g i f o t o g r á f i a
é s a m o d e r n i t á s
„A szabadság azt jelenti, hogy az egyén a
kontingenciát a végtelen lehetõségek feltárulásaként fogja fel. Az önállóan
meghatározott hely kiválasztása az eleve adottal szemben máris bevezeti a
kontengenciaérzésbe az idõ elemét, mint lényeges determinációt. Az idõt úgy is
felfoghatjuk,
mint olyasvalamit, ami hullámain az önállóan meghatározott hely felé visz
bennünket: ekképpen születik meg a történelmi tudat.”
(Heller Ágnes: Hol az otthonunk?)
A Mûcsarnokban május 12-én került sor a Fotóhónap 2000
megnyitására, amit a helyszínen egy beszélgetés követett A kép és a huszadik
század címmel. Résztvevõi Heller Ágnes filozófus, Radnóti Miklós esztéta,
Vámos Tibor számítástechnikus, Jankovics Marcell rajzfilmrendezõ, antropológus és a
moderátor Balló György voltak, valamint a fotósokból, képzõmûvészekbõl,
muzeológusokból és a fotográfiától érintett egyéb érdeklõdõkbõl álló –
néha hozzászólásaival az asztalnál ülõk beszélgetését megtörõ – közönség.
Az elméleti igényû társalgás alapvetõ célja a fotográfia körüli hiányérzetek
és bizonyosságok megfogalmazása lehetett. A tavalyi fotóhónap vitáit tartalmazó
kötet is itt, a Mûcsarnokban került elõször a nyilvánosság elõ. Emlékeztetõül a
250 oldalas mû címe: Fénykép az ezredfordulón.
Mivel a Balkon korábbi számában1 már részletesen
írtak egyes kiállításokról, én most a beszélgetés részleteit felhasználva
általános megjegyzéseket teszek a Fotóhónapon megfigyelhetõ jelenségekkel
kapcsolatban. A két utolsó fotóhónap konferenciáinak címe is sejteti, hogy
századunkkal együtt a fotográfiában is véget ért valami, mégpedig a fotográfia
kép- és információ-integrációs szerepe, amit a digitális technológia, illetve az
eseményekkel egyidejû televíziós hírkép vett át. A konferencián elhangzott érdemi
hozzászólások szándéka az én értelmezésem szerint egy olyan közös pont,
integrációs felület megragadására irányult, ahol a fotográfia jelenségei és a
többi képalkotási mód együtt értelmezhetõk. Ez technikai értelemben a digitális
technológia képintegratív szerepének elismerését és elemzését foglalja magába2.
Mûvészetfilozófiai szempontból talán az a termékeny megközelítés, ha a
fotográfiát a modern kor, jelen esetben az ezredvégi modernitás jelenségei között
tárgyaljuk. Az asztalnál ülõk beszélgetése többször visszatért a fotóelmélet
két nagy kérdéséhez, a valóság és a fotográfia, valamint a képzõmûvészet és a
fotográfia viszonyához. Heller Ágnes bevezetõjében frappánsan cáfolta a
dokumentaritás és a valóság azonosságát: „A fényképezésben erõteljesen jelen
van az a magatartás, hogy megkérdõjelezzük a valóságot, a valóság
megjelenítését. A családi fényképek gyûjtésében is, ahol a memóriát bõvíti ki
a fénykép, reflexívvé, feltételessé teszi és történeti értékké alakítja (a
valóságot).” Radnóti Sándor mondatai ugyanakkor a fénykép dokumentaritásában
rejlõ, a látvány valóságát közvetlenül képpé alakító jellegzetességét
emelték ki: „A fénykép a reáliák más szintjén van, mint más
világábrázolások. Összefüggésben áll más világábrázolásoknak a reáliáktól
távolodásával.” Radnóti kijelentése arra utal, hogy a fénykép gyakorlatilag
minden más állóképnél közelebb áll a valóság képi megragadásához. A két
megközelítés jól illusztrálja a fotográfia és a valóság ellentmondásos
viszonyát. A paradoxon abból következik, hogy a fotografikus képfelületen megjelenõ
valóságelemek egymáshoz képest járulékosak és esetlegesek, azaz kontingensek,
ugyanakkor a képrögzítés közvetlenül, és látványában nagyon pontosan,
valóságosan történik. A valóság és a dokumentaritás egyrészt ellentmondásban
állnak egymással, másrészt a fénykép a valóság adott felületének és átmeneti
állapotának (pillanat)/ mindeddig legpontosabb látszatát rögzíti3.
A fotografikus kép valóságosságának értelmezése további
kérdéseket vet fel a fotóalkalmazó fényképész-képzõmûvész-amatõr
tevékenységével kapcsolatban. A fotografikus kép fogalma, alkotómódszerei is
átalakulóban vannak. Értendõ ez a hagyományos fotóesztétikai megközelítésre, de
a fotográfia és a dokumentaritás viszonyára is. A modernitás szabad képfelfogását
az alkotó saját metaforarendszerének kialakítása, és a valóság hagyományos
elemeinek átforgatása, dekonstruktív kontextuálása adja. Ez a szabadon választott,
és nem az eleve adott látványképzés esete, ugyanakkor a fotografikus kép alapja
majdnem minden esetben kötött, azaz a valóság látványának homológ nyomata. Az
ezredvégi modernitás egyik jellemzõje, hogy az alkotók saját képmetafora-kontextus
kialakítására, azaz a konvencionális képértelmezést megtörõ eredetiségre
törekednek. A modernitás az a szemléleti pont, ahol összetartanak az egyébként
szétválva létezõ, kontingens elemek, ahol a képzõmûvész, a fotográfus és egyes
amatõr törekvések között azonosság fedezhetõ fel. Az azonosságot – úgy vélem
– az önálló képformálási mód, az autonóm képmetafora megteremtésének
szándéka biztosítja. Ez elszakítja a rutinészlelés valóságát a képvalóságtól,
és az utóbbinak egyedi jelentést biztosít. Ilyen szempontból egységességükkel
kiemelkedtek a Vintage Galéria (Csontó Lajos, Szabó Dezsõ, Eperjesi Ágnes, Kerekes
Gábor, Gerhes Gábor, Jokesz Antal, Bozsó András) és a Bolt Fotógaléria (Detvay
Jenõ, Gábor Enikõ, valamint az Evelyne Couthas & Csontó Lajos, Mari Mahr &
Bányai Péter párosok) kiállításai. Ugyancsak ide sorolható a Mai Manó Ház
néhány tárlata (Tóth György, Szabics Ágnes, Tekodema csoport). A Vintage akciói,
melyek a Kirakat (Display) sorozatcímet kapták, éppen a
képmetafora-kontextus újjáteremtésében, a sajátos megjelenítési felületek
létrehozásában jeleskedtek, de hasonló volt a Bolt elképzelése is4. A
tendenciához sorolható még Czeizel Balázs, a Sajátfotó (Erdélyi Gábor, Imre
Mariann, Szabó Dezsõ és Szûcs Tibor „képnaplója”), valamint Illés Barna Akvamarin
címû kiállítása5.
Az autonóm képmetaforát technikai segédlettel alakította ki Bozsó
András, Kerekes Gábor és Gábor Enikõ. Mindhárman emulzió-felvitellel készítették
felvételeiket, bár más-más formában. A régi/új technikát Bozsó arra használja,
hogy Életnagyságban címû kiállításán a hajléktalanokról készített
lírai portréit rozoga deszkaajtókra felkent emulzión örökítse meg. Gábor Enikõ
évek óta bõrre, papírra, kartonra felvitt emulzióba foglalja üvegcsendéleteit,
állatképeit, melyeket az oldószerrel átitatott ecset festõi vonásaival és „megfolyással”
tesz régiessé, kopottá, s ezáltal személyessé. Kerekes Gábor gyakorlatilag a tavaly
Pécsett bemutatott Tájékozódási érzék anyagából válogatott. A sópapírra
készített tátrai ideáltájképei ma is, mint a múlt század közepén, az ismeretlen
metafizikai tér és az egzakt természeti törvényekbõl kivont technika párosításának
élményét adja. Jokesz Antal az egyik elsõ olyan hazai fotográfus volt, akiben
tudatosodott, hogy a fényképész aktív szerepvállalása döntõ befolyással bír a
valóság látványának metaforikus átalakításában és közvetítésében. A
fényképezést folyamatosan újrakontextuáló megközelítésnek véli, és ennek
szellemében a több mint 30 éve csípõbõl készített dokumentumfelvételeit
kiszínezve, majd kép a képben installálva állította ki. A kép a képben eljárás a
fényképésznek a térhez és idõhöz, azaz a valóság megjelenési formáihoz
történõ meghatározatlan, akár tetszõlegesen létrejött viszonyát rögzíti. A
Tekodema csoport, és különösen Telek Balázs pszeudo panorámafelvételei
számomra a Fotóhónap legváratlanabb és talán legeredetibb munkái voltak. A
camera obscurával készített vízszintes és függõleges panorámákon a test és a
táj különbözõ, bár tágas és elhajló térbe foglaltatott. Mindezt több képkocka
egymás mellé helyezése segítségével, illetve a lyukkamera céltudatos mozgatásával
oldották meg. A mozdulatlan foto-stillek, állóképek szó szerint a térben forgatva, a
fotós kameramozgatása által elforogva lettek 360 fokos mozdulatlan egésszé. A
felvételeken többször a Tekodema térbe vetülése, máskor pl. egy hosszú
hídon álló fiatal lányok és a táj végtelenített közös tere tárul elénk. „Evelyne
Coutas fotóprojektjei az elmúlt tizenöt év során egyetlen, zavarba ejtõ
ellentmondás körül, az olvashatatlanság olvasása kürül forogtak” – olvashatjuk
Coutas katalógusának szövegében. Coutas Az ábécé betûi és a papírra
lélegzett képek címû poétikus fotogramjain az ábécé betûit leheli a
fényérzékeny papírra, megjelenítve a lehelet páráját és a száj belsõ
hangképzõ szerveit. Ebben az esetben a szájüreg mint lyukkamera, a test mint képet
elõállító objektum szerepel.
Fikciós megoldást alkalmaz Szabó Dezsõ, aki a Vintage-beli képeit
Kharonnak & Bloodfieldnek áldozta. Képei szokásosan egy valóságos vagy
médium-valóságos szituációt modellálnak, jelen esetben, az utca kövén fekvõ,
lepellel letakart halott képét. A fényesen csillogó mûanyagfólia és az alóla
makulátlan fehéren kilógó cipõ valami rafinériát sejtet. Ez a következõ
felvételen be is igazolódik, ugyanis a holt feltámad, a demonstrátor felül, és a
képsorozat befejezõdik. A hír és az „eredeti kép” kisajátításával, továbbá
az eset jelentésének és valóságtartalmának dezinformáló dokumentálásával van
dolgunk. Döntse el mindenki, hogy szépen fotózott álhullát, vagy esztétikailag
élvezetes hírkamuflázst látott. Illés Barna szintén egy modellt, egy mûgyantából
elõállított „tengerkék” felületet fényképez úgy, mintha az valóságos,
buborékoktól pezsgõ víz lenne. Gerhes Gábor a megrendezett életvilág és egy
fabábu közös animálásával keveri és hozza szcenikai egységre a közönséges
hálószobarészlet és a jelentés nélküli, azonosíthatatlan szerepû dobozbáb
valóságosságát. Bányai Péter és Mari Mahr játékautókból, babákból, régimódi
zsibvásári tárgyakból, valamint anyagfelületekbõl és fényképrészletekbõl a
valóság arányait felborító modelleket, összeállításokat készít, majd azokat
összefotózva dokumentálja. Detvay Jenõ plakátméretû színes fotográfiái hasonló
módon építkeznek, azzal a különbséggel, hogy õ saját életének mitologikus
témaköreit járja be a gigantikus méretûre fotózott kertitörpe, a testrészek,
pléhjátékok, a giccses falvédõk, valamint a pöttyös bögre világában. Tóth
György másfél évtizede készíti az egymásra exponált, lassú mozdulatok
fázisaiból álló szellemképes, földöntúli portréit. A portrék alanyai
koreografált szerepet visznek, táncot lejtenek a képen, megörökítve az idõ és a
mozdulat egyéni karakterét. Tóth György olyan ismert mûvészeket, mint Yoko Ono,
Bachmann Gábor, Bak Imre, vagy ismeretlen szép nõket, Csilla, Linda és Mariann
angyalokat fényképezi saját, egyéni módján. Csontó Lajos hasonló típusú mûveket
mutatott be mind a Vintage Galériában, mind a Francia Intézetben. Az utóbbi helyen a Félreértettél,
dehát ez a dolgod… címû kiállításán nagyméretû, talált gyerekképekre
fiktív monológokat nyomtatott. Egy kisfiú és egy kislány párbeszéde azonban nem
egymásnak felel, lerombolva a kép és a szöveg hagyományos ikonográfiai
értelmezésének lehetõségét. A szövegsorokat inkább egy csapongó belsõ monológ
töredékeinek vélhetjük, amely kizárja a képen szereplõ gyermek külsõ
azonosíthatóságát, a szereplõ önmaga írja történetét. Czeizel Balázs Ezüstemlékkönyve
ugyancsak a gyermekkor és a szövegemlék egymásba vetítésével készít olyan
képsort, amely elsõsorban a szerzõi szerep világában értelmezhetõ. A Sajátfotó
(Képnapló) kompaktkamerás felvételei is a fikciós mûvekhez tartoznak, mivel a
találomra fényképezés forgatókönyvén alapulnak. Mindegyik képtablóból számtalan
történet olvasható ki, még abban az esetben is – mint ahogy Szûcs Tibor csinálta
–, ha egy külön füzetben részletesen leírásra kerülnek a felvételek
elkészítésének körülményei. A jelentésvesztés és a kamuflázs jellegzetes
egyéni megoldásait képviseli a következõ két kiállítás. Szabics Ágnes utcakövek
egymásra fotózott képeibõl rakott ki mozaikjárdát. A járdák vetülete elgondolás
és szerkesztés eredménye, de mint utánzat elvesztette realitását. Ezzel ellentétben
éppen a véletlen dekoratív utánzataként kíván hatni. Minél inkább annak, annál
lényegesebb a kép illúzionáló, ködösítõ hatása. Az utóbbiak lettek Szabics
Ágnes képeinek igazságaivá. Eperjesi Ágnes a Fõzési tanácsok címû sorozatán
edények, tálak, tányérok és egyéb fõzési kellékek grafikai sémáit nagyítja
fel, és a hét napjainak feliratához társítva õket, emblematikus
életmód-cégéreket állít elõ. A triviális képek jelentése – ha egyáltalán
volt valamikor – hiányzik, így marad nekünk az edényképek pop-artos szépsége.
Eperjesi Ági hasonló sorozatai a fikciótól, a jelentéstõl egyre távolodnak, a
jelentés teljes kiürítése felé. Heller Ágnes a konferencián a fényképek retusált
vagy digitalizált hamisításával kapcsolatban mondta, de a véletlenszerûen vagy
önkényesen összeállított képsorozatokra is értette: „Ha a fotográfia eljut
addig, hogy nem feltételezzük a valósággal azonosságát, akkor már hazudni sem lehet
vele, mert nem tételezzük fel, hogy igaz. Ha a fotográfia kikerül az igaz és hamis
viszonyából, akkor fikció lesz, olyan lesz, mint egy regény, és nem életrajz.”
Bizonyos határok között a dokumentumfotók is a képmetafora elemeinek
alkalmazására törekednek. Az autonóm riport, útikép, de a portré és a tájkép is
olyan látószöget, nem egyszer képenként vagy sorozatonként többet (Tekodema,
a Sajátfotó egyes felvételei), vagy az eseményhorizont olyan kivágatát,
megformálását tartalmazza, melyek a képet az alkalmi és ellentmondásos elemek
találkozásából rakja össze. A dokumentarista felfogás, így a Szellemkép
Szabadiskola növendékei, vagy Mucsy Szilvia, Szalontai Ábel, Vancsó Zoltán, de a
következetes szubkultúra fotós Stalter György és Horváth M. Judit romaképei,
valamint az amerikai Mariette Pathy Allen nemet váltók társadalmát megörökítõ
felvételei is ezt bizonyítják6.
Mint egyes tudásszociológiai munkák kifejtették, a tudás és a
valóság nem olyan tiszta és természetes tartalmú fogalmak, mint ahogy azt korábban
vélték. Ez érvényes a fotográfia narrációjára és képépítésére is. A
valóság – az igaz tudása – az interaktív viszonyok változó függvénye és nem a
konzervatív elõítéleté, vagy az esetleges látószögû, merev optikáé. Az egyik
ilyen változó függvény a fotográfiai/médiális megjelenítések sokasága, a másik
a manipulálhatóság és a fikció függvénye, harmadik a fotografáló szerzõ
szándéka, és a megjelenés hiteles fóruma. A fotográfiában a valóság
mûködésével ellentétben a felsorolt függvények határozzák meg az interaktivitás
mértékét. Ez egy újabb ellentmondás a fotográfia és a valóság között. Mivel a
fotográfiai kép alapszövete tartalmaz dokumentatív elemeket, azaz a valóság
közvetlen észlelésével homológ vizuális megfeleléseket, ezzel magyarázható, hogy
a múlt században – és azóta is – a fotográfiai kép valóságossága (tartalma) a
csúf és ostoba vonásokkal megjelenítettek, pl. uralkodók számára is olyan vonzó
volt, hogy engedték magukat lefényképezni. Az ideáltól és a reprezentatívtól
eltérõ képeket, portrékat mint a valóságosság konkrét tudását, megfigyelését
és felmutatását, azaz prezentációját értékelték. Ez a prezentáció azonban a
fotográfia õsparadoxonjának megfelelõen egyszerre dokumentatív tartalmú és a
valóság fikciójának, történetének hordozója.
Ma, az ezredvégen a fotográfiában két állandó elem van jelen: a
képmetafora szabad áramlása és a dokumentativitásban megnyilvánuló események,
állapotok közvetlen prezentácója. Ez a prezentáció a térhez és idõhöz, azok
olyan absztrakt folyamataihoz képest, mint az igazi tudás, (valóság), lényegében
efemer és töredékes viszonnyal bír. Ezt az esetlegességet a fotográfus befolyásolja
azzal, amit a képexponálás pillanatának választ. Ezt a pillanatot megrendezni,
kivárni, véletlenszerûen elkapni lehet. Ez tartalmazza a fotó belsõ paradoxonát, a
dokumentumtartalomhoz való kötõdését, és a képmetafora fikcióját. A fotografáló
e kettõs tartalommal a látványt formálja meg, de nem a valóságot tükrözi. A
fikcióban az installáció, a mûvészi koncepció, a szcenírozás lesz a
valóságossággal homológ vizuális megfelelés alapja. A fotográfia a
látványképzés során csak a konkrét, de egymástól függetlenül létezõ vagy
mesterségesen felépített téridõ kontingenseit, szereplõit, elemeit mutatja meg. A
látvány képzése tudatos és elemeire bontott folyamattá lett, amely egyre inkább
meghatározza a gondolatok, a tapasztalás és az érintés világát. A látás deduktív
tapasztalatát – amelyen korábban az igazság és a valóság elképzelése alapult –,
átvette a dekonstruált eseményhorizonton megjelenõ járulékos, töredékes elemek
tobzódása, illetve a látványképzés illúziókeltõ mechanizmusa.
A digitalizációval az eredeti és a másolat viszonya is átalakul.
Létrejön a grafikában szokásos fakszimile kópia, amely nem újbóli nagyítás, hanem
printelt másolat, egyfajta pozitív kontakt kópia. A fotográfia és a modernitás
kapcsolata a fénykép megszületése óta szoros. A fotográfia kvázi tudományos
rögzítésforma volt a 19. századi kezdetek óta. Az eljárások olyan „hardver”
kiépítését foglalták magukba, amely szerkezetileg a tudományos kísérletekkel
rokon. Kerekes Gábor Megfigyelések és Tájékozódási érzék címû
sorazatai témáikkal utalnak erre az alkotásmódszerre, régi fotótechnikájukkal pedig
magukat a kísérleteket képezik le. Ugyanakkor a régi technikák alkalmazása és a
digitalizáció a képet egyaránt jeltextuált felületnek tekinti. Kerekes Gábor
kézzel öntött emulziós negatívjai és Mari Mahr szkennelt, printelt fakszimile
másolatai között ma ez, a technika médiális közelítése biztosít rokonságot.
És még egy utolsó megjegyzés. A szegényes magyar fotóelméleti
irodalom számára üdvözítõ lenne, ha J. Derridához, R. Foucaulthoz, R. Bartheshez
hasonlóan egy jelentõs filozófus – Heller Ágnesre gondolok –
modernitás-tanulmányai sorában egy fotográfiával kapcsolatos szöveggel is
találkozhatnánk.
1 Palotai János: Fotó (hó) nap. Balkon, 2000/6., 34-37.o.
2 A képet számokba kódolva a digitális technológia
teljesen leírhatóvá teszi, ugyanakkor az optikai észlelés képfelületével
összekötve a fotográfia dokumentáló természetével azonos képet készíthet. A
digitális kamerák mindezt már teljes mértékben megvalósították, integrálva a
fotográfiát a digitális rendszerekbe.
3 A fotográfia nemcsak dokumentuma valaminek, de vizuális
értelemben pontos tér- és formaképzõ, amely a tárgyak egyéni dinamikájú
idõvektorait a pillanatban, egy észlelési (élmény) mozzanatban ragadja meg. A
fotográfia látványelemei kontingensek, egymáshoz képest járulékosak, így
másidejûek és életterük is különbözõ. Ezért a fotográfikus kép az elemek
paradox viszonyát hordozza. Nem a kompakt egyidejûség, a konzisztencia jellemzõ rá,
de azt a jellemzõ pillanatot megragadó szerzõ „eltalálhatja”. A felvétel után
azonban a kompakt idõ, a jellemzõ, emfátikus pillanat szétesik és az elemek önálló
idõdimenziója mutatkozik meg az eleve kívül álló, önálló idõzónában lévõ
megfigyelõ / emlékezõ képnézõ / számára.
4 Kirakat – (Mai) magyar fotós stratégiák (Csontó
Lajos, Szabó Dezsõ, Kerekes Gábor, Jokesz Antal, Gerhes Gábor, Bozsó András, és
Eperjesi Ágnes kiállításai, kurátorok: Petrányi Zsolt, Põcze Attila és Szûcs
Tibor), Budapest, Vintage Galéria, 2000. május 9-tõl hetenként, keddtõl péntekig; A
Bolt Fotógaléria által szervezett kiállítások (kurátor: Detvay Jenõ): Jenõ by
Jenõ Detvay (kurátor: Andrási Gábor), Óbudai Társaskör Galéria, 2000. április
18–május 14.; Gábor Enikõ kiállítása, Márffy és Társa Aukciósház; Evelyne
Coutas & Csontó Lajos, Francia Intézet Budapest, 2000. május 9–május
30.; Mari Mahr & Bányai Péter fotókiállítása, Budapest Galéria,
2000. május 18–június 18.; A Mai Manó Ház kiállításai (kurátor: Török
András): Tóth György fotográfiái, 2000. május 8–május 31., Szabics
Ágnes kiállítása, 2000. június 16–június 29; Tekodema Fotográfiai Csoport
(Telek Balázs, Kóczán Gábor, Demeter Ádám, Major Lajos) kiállítása, 2000.
június 8–június 29.
5 Ezüstemlékkönyv. Czeizel Balázs kiállítása,
Balassi Galéria, Budapest, 2000. május 16-tól; sajátfotó (képnapló). Erdélyi
Gábor, Imre Mariann, Szabó Dezsõ, Szûcs Tibor (kurátor Bencsik Barnabás), Trafó
(Kortárs Mûvészetek Háza), Budapest, 2000. május 15–június 18.; Illés Barna
– Akvamarin, Tölgyfa Galéria, Budapest, 2000. május 10–május 26.
6 A Hal. A Szellemkép Szabadiskola végzett harmadéves
hallgatónak bemutatkozó kiállítása, Grand Café Kávéház, Szeged, 2000. május
12–május 24.; Mucsy Szilvia kiállítása, Odeon Kávézó (Puskin Mozi),
Budapest, 2000. május 27–június 27.; Szalontai Ábel fotókiállítása, Artus
Galéria Budapest, 2000. május 14–május 21.; Vancsó Zoltán fotókiállítása,
Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest, 2000. május 25–június 10.; Más Világ.
Horváth M. Judit és Stalter György fotókiállítása, Vigadó Galéria, Budapest,
2000. május 10-tõl; Nemek határvidékén. Mariette Pathy Allen kiállítása,
Magyar Fotografusok Háza, Budapest, 2000. június 1–július 4. |
|