Tolvaly Ernő
A h ú s f é n y e
Nagyon nehéz különválasztani az üres állításokat a
megválaszolatlan kérdésektõl és a megdönthetetlen tényektõl, melyek mind a
mûvészet mai válságára vonatkoznak. Arra kérdeznek rá és azt magyarázzák. Egy
azonban kétségtelen, nincs napjainkban olyan mûvészet, ami kiegyensúlyozott és az
önmaga által elõre megtervezett utat követné... vagy választaná. Hiszen nincs terv
és nincs kigondolt út!
Egy általános emancipációs közérzet mûködik, a dolgok egyenlõvé
tételének feltételezése, ha kell, kényszerû végrehajtása. Egyenlõvé tenni
márpedig csak azt lehet, ami éppen van – nagyon is jelen idõben –, mert a jövõ
vagy túl homályos vagy túl fényes, a múlt pedig egy másik szempontból alig
látható és olyannyira tiszteletreméltó, hogy mindazzal, ami ma és velünk
történik, nemigen egyeztethetõ. Ezért tehát marad a jelen egybevetése, a jelen
dolgainak és eseményeinek egyensúlyba hozása, egyenjogúsítása: vagyis egymás
mellérendelése.
Nem más ez – innen is lehet nézni –, mint a montázs.
Gyenis Tibor mûvészetét ez a szempont is irányíthatja, mi nézõk,
így is értelmezhetjük.
Ettõl kezdve a szöveg is legyen az egymásmellé rendelt elemek
összemûködésre hajlamos elegye, ugyanakkor egysége, idézetek egymásutánisága,
legyen montázs, ami megpróbálja majd a tudást, az érzékenységet, a szépséget és
trivialitást együtt kezelni, úgy, ahogy ez a mûvész munkáiban is megjelenik.
Ki tudná megmondani, hogy a tudás – istenbocsá' –, a mûveltség
vagy az érzékenység vezet-e valakit és, ki tudja megmondani, hogy melyik az a
mûveltség, melyik az az érzékenység, amelyik fontosabb és közöttük mi is a
különbség?
Szentkuthy Miklós a következõt írja: „Nagyon jó úton leszünk, ha
rögtön tekintetbe vesszük minden ember azon állandó és banális
megkülönböztetését, amely egy rossz »mûveltséget« és egy »igazi mûveltséget«
szokott ismerni és itt a rossz abban különbözik az igazi mûveltségtõl, hogy a rossz
csak a tudás halmozásig jut el, míg az igazi annál tovább megy: fölényesen dolgozik
a mûveltségével, válogat, ítélkezik, formál, minden cselekedetét átitatja, vagyis
– a szintén nagyon üdvös, triviális hasonlatot felhasználva – a különbözõ
elfogyasztott tápanyagokból nem egy vegytani múzeum, hanem az eleven testet tápláló
vér, sejt, mirigy és izom lesz”.
A „hobbimûvészet”, írja Gyenis Tibor egy szövegében és éppen
ez a szöveg adott alkalmat Szentkuthy Miklós Mûveltség és irodalom címû
esszéjének idézésére, tehát: „a hobbimûvészet az igazi mûvészet... A
hobbimûvészet elsõsorban alkotóinak mentális egyensúly igényébõl születik... A
hobbimûvészet nemes szabadidõs tevékenység, mert a személyiség kiteljesítését
segíti”.
Szentkuthy különbséget tesz az entellektuel és az igaz intellektus
között: „...éppen ez különbözteti meg az ún. »entellektüelt« az igazi
intellektustól: az elõbbi számára a szellem dolgai, az irodalom és a mûvészet:
elszigetelt, vérszegény játékok, melyeket babonás tisztelettel övez és gyáván nem
mer beléjük avatkozni, mintha Mars-béli tabuk volnának – szemben az intellektussal,
akinek édesen mindegy, hogy egy rákosodó vese, vagy egy Oscar Wilde hasonlat van a
kezében. Azért itt is megjegyezve rögtön: noha Konfucius államelmélete »ugyanaz«,
mint egy szú élettörténete egy fában, okvetlenül jó és csak jó, ha minél több
ilyen Konfuciust ismer meg az író. Talán, túlélezve a dolgot: nem a »fennkölt
kultúrát« kell megismerni (a spontán életmûködésekkel, állatokkal szemben), hanem
– több állatot. És minél, de minél többet, mert – az általános emberibõl már
a mûvészetibe megyünk át – ez a gazdagság mûvészileg is csak tiszta hasznot
jelenthet.”
Visszatérve az elõbbi gondolathoz: a montázs nem csupán egymás
mellé rendelt elemek együttese, hanem rendezõelv, sõt állapot. Olyan állapot,
melynek tekintete nem magába mélyed, de vizsgálja és ellenõrzi a külsõ
tényezõket, a radikálisan egymás mellé rendelt résztvevõket, ugyanakkor „látását”
szigorúan korlátozza, nem néz és nem lát sem jobbra, sem balra., mintegy „kivetkõzve
magából”, felülrõl nézve a „boldog” szétesést és a dolgok kényszerû
összekerülését. Olyasmi ez, mint amikor az ember már nem érez, szervi és nemi
érzékenysége sivár emlékként lebeg, csupán csak lát, rehabilitálva minden
sérelmét az idõ és a tér folyosóin, melyek lassan egybekerülnek, megfigyeli saját
magát és külön-külön „repkedõ” testrészeit, húsának tüzelõ s egyre
halványodó fényében.
„Jó vagyok, mint a kenyér! Mint a ciklon szeme!” – írta Marcel
Broothaears. Ilyen hát a tekintet!
A hangsúly, a reflex s az arány a fontos! Az, hogy mikor kell
erõsíteni, mikor kell elcsöndesedni, mikor kell tombolni, vagy akár hisztériázni!
És mindezt úgy, hogy csak nézünk magunk elé, csöndben vagyunk, nem látunk és nem
tudunk igazán semmit, csak létezünk. Sem esztétikai, sem etikai kötõdés nincs
többé. Aki így jár, felülrõl lebegve, mint „húsdarab” figyeli magát: nárcisz,
akinek már tükörre sincs szüksége.
Bár így is lehet mondani: „... az egyetlen, aki túllépett a
kifinomult utalásrendszerek, óvatos megidézések hazai tradícióján és explicit
módon használja az ezredvég ezen domináns mûvészeti és szimbólumrendszerét, egy
férfi mûvész: Gyenis Tibor.”
Utalhatunk egy korábbi szövegre is: „... Gyenis Tibor munkája egy
térbe lógatott plasztika fotósorozattal kiegészítve. A szecesszió, Bosch, Botticelli
festészete és Ceico Leidmann fotói egyszerre idézõdnek fel. Finoman és frissen
dekadens. Egy bizonyos manapság kedvelt zenére utal, ami kellõképpen letompult, ám
erõteljes, belülrõl fakad, mégis játékos: inkább mosolygós, mint vérfagyasztó!
Mintha valaki magát pukedlizné körbe egy kacskaringós sipkában, gyönyörködve
önmagában és bizonyos lenne egy olyan fájdalomban (hiszen õ érzékeli egyedül),
amit nemigen lehet elmondani. Leheletfinom erotika és mazochizmus fényli be a fotókat,
melyekkel makulátlanul idézi a festészetet, fõleg a reneszánsz festészetet,
feloldódva a játékban, a kifinomultságban, a gyönyörûségesre hangolt camp-ben.”
Végül pedig Telki Jobbágy László Morg címû novellájának
részletére hivatkoznék, egy idevágó – húsbavágó – részletére, amelyet fel is
idéznék: „...Morg, amikor felkelt a porból, feltápászkodott a sikátor köveirõl,
elõre indult, büszkén, legalábbis õ így érezte – visszaindult a városból, fel a
hegyek közé, ahol lakott. Tudta, hogy baj lesz, csak azt nem tudhatta, mi lesz az. Ment
ki a sikátorból, ki a városból, felért a hegyek közé, rátért az ösvényre, ami a
szakadékok között vezetett el, tántorogni kezdett, majd lezuhant! Hoppá! Kiáltotta,
miközben esett lefelé, óriási ütést érezvén bordáin, a bal vállán, majd
mindenén. Szépen elterült a poros sziklák között, miközben nem érzékelte, hogy a
nap süt vagy nem, csak azon kapta magát, hogy fájdalmai ellenére boldogan veszi
tudomásul, lelke még szabad és összevissza gravitáló testrészei rózsaszínû
mosollyal, szépséggel és valami magyarázhatatlan egyértelmûséggel – miközben
hullanak le, felette, és így nyugodtan nézhette õket, olyannak tûntek, mint
felnagyított húsdarabok, mint hússzínû protézisek. Mikor leesett és összetörte
magát, csak mosolygott, nézvén szárnyaló és egyre lejjebb zuhanó testrészeit, egy
különös, eddig még nem látott enterieur elõtt, és akkor rájött, hogy mindent
elveszített: nincs mértan, nincs idea, nincs értelem és érzelem, színes gondolat,
csak olyasmi van, amit úgysem tudunk felfogni: rájött, nincs több lehetõség... ekkor
mindenrõl lemondott.
...Morg abban a pillanatban nem tudhatta, de Morg akkor meghalt.
Miközben még látott és érzékelt, finom halk zenéket hallott, azonosíthatatlan
dallamokat, melyeket félálmában is szokott hallani a folyóparton éjszaka. Valami
ilyenkor kikergette a házból, szinte rohant, le egészen a vízig, míg térdig lucskos
nem lett a harmattól, s rá kellett jönnie az éjszakai neszezés, az alvó állatok
csöndbesüppedõ halk motozása idézi fel benne a szép zenét, amit már hallhatott, de
soha nem tudja meg, hogy mikor. Morg utolsó pillanatában „felnagyította magát,
»fokozta« a ritmust... aztán csönd lett, és soha többé nem tudta, hol van. A
sziklák elnyelték, a por befedte.”
Nagyon nehéz különválasztani az üres állításokat a
megválaszolatlan kérdésektõl és a megdönthetetlen tényektõl, melyek mind a
mûvészet mai válságára vonatkoznak. Arra kérdeznek rá és azt magyarázzák. Egy
azonban kétségtelen, nincs napjainkban olyan mûvészet, ami kiegyensúlyozott és az
önmaga által elõre megtervezett utat követné... vagy választaná. Hiszen nincs terv
és nincs kigondolt út!
Egy általános emancipációs közérzet mûködik, a dolgok egyenlõvé
tételének feltételezése, ha kell, kényszerû végrehajtása. Egyenlõvé tenni
márpedig csak azt lehet, ami éppen van – nagyon is jelen idõben –, mert a jövõ
vagy túl homályos vagy túl fényes, a múlt pedig egy másik szempontból alig
látható és olyannyira tiszteletreméltó, hogy mindazzal, ami ma és velünk
történik, nemigen egyeztethetõ. Ezért tehát marad a jelen egybevetése, a jelen
dolgainak és eseményeinek egyensúlyba hozása, egyenjogúsítása: vagyis egymás
mellérendelése.
Nem más ez – innen is lehet nézni –, mint a montázs.
Gyenis Tibor mûvészetét ez a szempont is irányíthatja, mi nézõk,
így is értelmezhetjük.
Ettõl kezdve a szöveg is legyen az egymásmellé rendelt elemek
összemûködésre hajlamos elegye, ugyanakkor egysége, idézetek egymásutánisága,
legyen montázs, ami megpróbálja majd a tudást, az érzékenységet, a szépséget és
trivialitást együtt kezelni, úgy, ahogy ez a mûvész munkáiban is megjelenik.
Ki tudná megmondani, hogy a tudás – istenbocsá' –, a mûveltség
vagy az érzékenység vezet-e valakit és, ki tudja megmondani, hogy melyik az a
mûveltség, melyik az az érzékenység, amelyik fontosabb és közöttük mi is a
különbség?
Szentkuthy Miklós a következõt írja: „Nagyon jó úton leszünk, ha
rögtön tekintetbe vesszük minden ember azon állandó és banális
megkülönböztetését, amely egy rossz »mûveltséget« és egy »igazi mûveltséget«
szokott ismerni és itt a rossz abban különbözik az igazi mûveltségtõl, hogy a rossz
csak a tudás halmozásig jut el, míg az igazi annál tovább megy: fölényesen dolgozik
a mûveltségével, válogat, ítélkezik, formál, minden cselekedetét átitatja, vagyis
– a szintén nagyon üdvös, triviális hasonlatot felhasználva – a különbözõ
elfogyasztott tápanyagokból nem egy vegytani múzeum, hanem az eleven testet tápláló
vér, sejt, mirigy és izom lesz”.
A „hobbimûvészet”, írja Gyenis Tibor egy szövegében és éppen
ez a szöveg adott alkalmat Szentkuthy Miklós Mûveltség és irodalom címû
esszéjének idézésére, tehát: „a hobbimûvészet az igazi mûvészet... A
hobbimûvészet elsõsorban alkotóinak mentális egyensúly igényébõl születik... A
hobbimûvészet nemes szabadidõs tevékenység, mert a személyiség kiteljesítését
segíti”.
Szentkuthy különbséget tesz az entellektuel és az igaz intellektus
között: „...éppen ez különbözteti meg az ún. »entellektüelt« az igazi
intellektustól: az elõbbi számára a szellem dolgai, az irodalom és a mûvészet:
elszigetelt, vérszegény játékok, melyeket babonás tisztelettel övez és gyáván nem
mer beléjük avatkozni, mintha Mars-béli tabuk volnának – szemben az intellektussal,
akinek édesen mindegy, hogy egy rákosodó vese, vagy egy Oscar Wilde hasonlat van a
kezében. Azért itt is megjegyezve rögtön: noha Konfucius államelmélete »ugyanaz«,
mint egy szú élettörténete egy fában, okvetlenül jó és csak jó, ha minél több
ilyen Konfuciust ismer meg az író. Talán, túlélezve a dolgot: nem a »fennkölt
kultúrát« kell megismerni (a spontán életmûködésekkel, állatokkal szemben), hanem
– több állatot. És minél, de minél többet, mert – az általános emberibõl már
a mûvészetibe megyünk át – ez a gazdagság mûvészileg is csak tiszta hasznot
jelenthet.”
Visszatérve az elõbbi gondolathoz: a montázs nem csupán egymás
mellé rendelt elemek együttese, hanem rendezõelv, sõt állapot. Olyan állapot,
melynek tekintete nem magába mélyed, de vizsgálja és ellenõrzi a külsõ
tényezõket, a radikálisan egymás mellé rendelt résztvevõket, ugyanakkor „látását”
szigorúan korlátozza, nem néz és nem lát sem jobbra, sem balra., mintegy „kivetkõzve
magából”, felülrõl nézve a „boldog” szétesést és a dolgok kényszerû
összekerülését. Olyasmi ez, mint amikor az ember már nem érez, szervi és nemi
érzékenysége sivár emlékként lebeg, csupán csak lát, rehabilitálva minden
sérelmét az idõ és a tér folyosóin, melyek lassan egybekerülnek, megfigyeli saját
magát és külön-külön „repkedõ” testrészeit, húsának tüzelõ s egyre
halványodó fényében.
„Jó vagyok, mint a kenyér! Mint a ciklon szeme!” – írta Marcel
Broothaears. Ilyen hát a tekintet!
A hangsúly, a reflex s az arány a fontos! Az, hogy mikor kell
erõsíteni, mikor kell elcsöndesedni, mikor kell tombolni, vagy akár hisztériázni!
És mindezt úgy, hogy csak nézünk magunk elé, csöndben vagyunk, nem látunk és nem
tudunk igazán semmit, csak létezünk. Sem esztétikai, sem etikai kötõdés nincs
többé. Aki így jár, felülrõl lebegve, mint „húsdarab” figyeli magát: nárcisz,
akinek már tükörre sincs szüksége.
Bár így is lehet mondani: „... az egyetlen, aki túllépett a
kifinomult utalásrendszerek, óvatos megidézések hazai tradícióján és explicit
módon használja az ezredvég ezen domináns mûvészeti és szimbólumrendszerét, egy
férfi mûvész: Gyenis Tibor.”
Utalhatunk egy korábbi szövegre is: „... Gyenis Tibor munkája egy
térbe lógatott plasztika fotósorozattal kiegészítve. A szecesszió, Bosch, Botticelli
festészete és Ceico Leidmann fotói egyszerre idézõdnek fel. Finoman és frissen
dekadens. Egy bizonyos manapság kedvelt zenére utal, ami kellõképpen letompult, ám
erõteljes, belülrõl fakad, mégis játékos: inkább mosolygós, mint vérfagyasztó!
Mintha valaki magát pukedlizné körbe egy kacskaringós sipkában, gyönyörködve
önmagában és bizonyos lenne egy olyan fájdalomban (hiszen õ érzékeli egyedül),
amit nemigen lehet elmondani. Leheletfinom erotika és mazochizmus fényli be a fotókat,
melyekkel makulátlanul idézi a festészetet, fõleg a reneszánsz festészetet,
feloldódva a játékban, a kifinomultságban, a gyönyörûségesre hangolt camp-ben.”
Végül pedig Telki Jobbágy László Morg címû novellájának
részletére hivatkoznék, egy idevágó – húsbavágó – részletére, amelyet fel is
idéznék: „...Morg, amikor felkelt a porból, feltápászkodott a sikátor köveirõl,
elõre indult, büszkén, legalábbis õ így érezte – visszaindult a városból, fel a
hegyek közé, ahol lakott. Tudta, hogy baj lesz, csak azt nem tudhatta, mi lesz az. Ment
ki a sikátorból, ki a városból, felért a hegyek közé, rátért az ösvényre, ami a
szakadékok között vezetett el, tántorogni kezdett, majd lezuhant! Hoppá! Kiáltotta,
miközben esett lefelé, óriási ütést érezvén bordáin, a bal vállán, majd
mindenén. Szépen elterült a poros sziklák között, miközben nem érzékelte, hogy a
nap süt vagy nem, csak azon kapta magát, hogy fájdalmai ellenére boldogan veszi
tudomásul, lelke még szabad és összevissza gravitáló testrészei rózsaszínû
mosollyal, szépséggel és valami magyarázhatatlan egyértelmûséggel – miközben
hullanak le, felette, és így nyugodtan nézhette õket, olyannak tûntek, mint
felnagyított húsdarabok, mint hússzínû protézisek. Mikor leesett és összetörte
magát, csak mosolygott, nézvén szárnyaló és egyre lejjebb zuhanó testrészeit, egy
különös, eddig még nem látott enterieur elõtt, és akkor rájött, hogy mindent
elveszített: nincs mértan, nincs idea, nincs értelem és érzelem, színes gondolat,
csak olyasmi van, amit úgysem tudunk felfogni: rájött, nincs több lehetõség... ekkor
mindenrõl lemondott.
...Morg abban a pillanatban nem tudhatta, de Morg akkor meghalt.
Miközben még látott és érzékelt, finom halk zenéket hallott, azonosíthatatlan
dallamokat, melyeket félálmában is szokott hallani a folyóparton éjszaka. Valami
ilyenkor kikergette a házból, szinte rohant, le egészen a vízig, míg térdig lucskos
nem lett a harmattól, s rá kellett jönnie az éjszakai neszezés, az alvó állatok
csöndbesüppedõ halk motozása idézi fel benne a szép zenét, amit már hallhatott, de
soha nem tudja meg, hogy mikor. Morg utolsó pillanatában „felnagyította magát,
»fokozta« a ritmust... aztán csönd lett, és soha többé nem tudta, hol van. A
sziklák elnyelték, a por befedte.” |
|